PDA

Bekijk Volledige Versie : Source code stelen als bedrijf zijnde



baszie
13/10/06, 22:31
Op onze server hosten wij een GTA San Andreas multiplayer server. Nu werd ik benaderd door een bedrijf die ook een server wou draaien. Omdat er continue 50+ spelers op zitten leek me dat een goed aanbod.

Het bedrijf wat ons benaderde was frankhosting.nl. Ik heb nic.nl geraadpleegd en het leek in orde. Het IP adres wat hij me gaf kwam ook overeen met die van nic.nl dus het leek mij vertrouwd.

Toen ik de game op zijn server had geinstalleerd, wijzigde hij de wachtwoorden en bedankte mij voor de game. Ik ben er later toch nog op gekomen en heb de source files weten te verwijderen maar hij draait de game nog wel.

Omdat onze game erg uniek is (Role Play Game) vind ik het gewoon jammer dat hij gestolen is.

Ik post dit hier omdat ik mij afvraag of hier iets tegen te doen is. Heeft iemand er ervaring mee dat source codes (maakt niet uit van wat) werd gestolen? Heb ik gewoon pech gehad of kan ik nog stappen ondernemen?

WI-Hosting
13/10/06, 22:52
1. Hoe legaal is de game zelf? Je hebt het hier over een unieke GTA code, maar GTA = een geregistreerd merk (denk ik iig)
Als de code/server zelf illegaal is, denk ik dat je niet zoveel opschiet behalve jezelf in de voeten te schieten.
2. Als het wel allemaal legaal is, zou je, mits je code uniek genoeg is, en genoeg bewijs hebt dat hij de code via jouw heeft, evt stappen kunnen ondernemen, neem hierover gewoon contact op met een jurist.

ronaldlokers
14/10/06, 05:46
Ik neem aan dat ze een server draaien met de sa-mp of de mta mod. Aangezien gta zelf niet over een netwerk gameplay beschikt.

Ik weet in ieder geval dat je in sa-mp een heel eigen systeem kan maken met wat er gebeurd op de server. Mij lijkt het dat je hier zeker stappen tegen kunt ondernemen.

swedendedicated
14/10/06, 11:00
Volgens mij kun je gta sa multiplayer gewoon downloaden... vaak genoeg gezien @ internet café's

Frankhosting
14/10/06, 11:52
Graag wil ik ook even mijn reactie uiten want zo is het gelukkig niet gegaan,

Ik heb deze jongen benaderd omdat hij een zeer drukke san andreas server heeft, aangezien ik nog een server over had heb ik hem aangeboden deze te gebruiken in ruil voor wat reclame.

Toen later bleek dat dit alleen negatieve reclame opleverde omdat hij als admin van de server bijna full time aan het cheaten was, daarom heb ik hem verzocht te stoppen met cheaten en hem een tweede kans gegeven.
Waarna hij enigzins doordraaide de hele rotzooi van de server heeft gedelete met als opmerking ik bepaal zelf wat ik doe, Nou dat dacht ik dus niet ik bepaal wat er gebeurt op servers die onder mijn naam draaien. Vervolgens heb ik dus alle wachtwoorden veranderd en heb ik de sponsoring stop gezet.

BsHosting
14/10/06, 12:20
het ene zgn bedrijf beschuldigt het andere zgn bedrijf.

het zijn geen 1 van 2 bedrijven want ze zijn beiden niet eens ingeschreven.

wordt eens tijd dat de belastingdienst wat controles uit gaat voeren

Thijssss
14/10/06, 12:33
Naar mijn idee heeft beide helemaal 0% van de source code geschreven van de mod en het spel zelf is nooit gemaakt voor multiplayer. Daarnaast zijn ze beide niet eens ingeschreven bij de kvk? Dit gaat echt nergens over, beide heeft geen poot om op te staan.. ga toch lekker een spelletje zitten spelen.

{xx}

Frankhosting
14/10/06, 13:04
ik ben ook geen bedrijf ik ben een hobbyist ik maak geen winst.

BsHosting
14/10/06, 13:06
maakt niks uit voor de belasting je bied commerciele diensten aan.

maw je bent illegaal bezig.

net zoals al geopperd de source is van niemand van jullie beiden dus waar praten we over.

crazycoder
14/10/06, 13:17
ik ben ook geen bedrijf ik ben een hobbyist ik maak geen winst.
Okee, that's it. Maandag even belastingdienst bellen.

Wat jij doe is concurentievervalsing en belastingontduiking. Er is genoeg concurentie in hostingland zonder de lieden die anderen het brood uit de mond stoten.

Frankhosting
14/10/06, 13:17
maakt niks uit voor de belasting je bied commerciele diensten aan.

maw je bent illegaal bezig.

net zoals al geopperd de source is van niemand van jullie beiden dus waar praten we over.

Dat is dus niet waar want voor de belasting mag je tot een bepaald bedrag bijverdienen en omdat ik niets verdien is het dus niet illegaal heb ik nagevraagd bij de belasting

Maar wat mij betreft mag dit gesloten worden ik heb de source niet.

BsHosting
14/10/06, 13:22
er zijn 2 zaken kvk en belasting.

zonder kvk inschrijving geen belastingnr maar of je belasting moet betalen hangt geheel los van je inschrijving bij de kvk die is nl altijd verplicht.


je mag idd bijverdienen maar je bied op commerciele basis wat aan (hosting ed valt daar nl gewoon onder).

de belasting mag je elk kwartaal invullen en die bepalen wel of je betalen moet of niet.

maarja zou niet graag in je schoenen staan als de belasting ff een naheffing komt opleggen.

Komto
14/10/06, 13:24
Tevens is het niet aan jou om cheaters te pakken..
Wij bemoeien ons echt niet wat er op de websites / servers gebeurd.. Mensen huren hem en alleen de contractant kan ons om hulp of advies vragen.. Cheaten moet hij zelf weten..

Frankhosting
14/10/06, 13:27
Ik ga dit uitzoeken want wil geen problemen bedankt!

Spyder01
14/10/06, 13:34
Altijd jammer dit soort topics. Nog erger is dat je niet eens echt met een bedrijf te maken hebt. Want dat ben je niet zonder KvK inschrijving.

Waarom proberen mensen het eerst onderling niet eens fatsoenlijk op te lossen, desnood met één onafhankelijke partij op dit forum? (weet eigenlijk niet eens of hier bemiddeling door een mod aanwezig is)

Dit soort topics gooien de sfeer aardig omlaag, maar eerlijk is eerlijk, een keer wat wel en wee lezen is wel leuk.

BsHosting
14/10/06, 13:38
daarom zou het eens goed zijn dat dit soort door de belastingdienst eens bezocht gaat worden.

WI-Hosting
14/10/06, 14:17
Hoevaak ga ik dit nog zeggen vraag ik me af:

Bijverdienen mag als freelancer.. Maar niet als bedrijf!
Je kan niet zomaar zonder kvk nr, en zonder belasting nr een handelsnaam voeren.
Daar moet je voor ingeschreven staan.
Stel je heet Jaap Stam, mag je hosting verkopen, als je maar geen bedrijfsnaam hebt, maar gewoon als Jaap Stam verkoopt.
Zodra je Jaaphosting gaat voeren, is het illegaal en is het een bedrijf.

Bijverdienen = Freelancer werk
Normaal verdienen = Bedrijf

Freelancer:
- Werkt vanuit je eigen naam
- Geen bedrijfsnaam
- Tot bepaald bedrag niet BTW plichtig

Bedrijf:
- Geen expliciete vermelding van eigen naam
- Wel bedrijfnaam
- BTW plichtig

Komto
14/10/06, 14:35
Bron? ;)

crazycoder
14/10/06, 14:38
frankhosting vermeld bij prijzen: incl BTW :)

AlfaHosting
14/10/06, 14:56
frankhosting vermeld bij prijzen: incl BTW :)

Klopt, zulke zaken geven hostingbedrijven in het algemeen een slechte naam en zouden gestopt moeten worden. Advies aan frankhosting: haal je website offline tot alles in orde is.

BsHosting
14/10/06, 14:59
telt voor beide

ts is nl Uitgeschreven uit het Handelsregister

WI-Hosting
14/10/06, 15:14
Bron? ;)

Uren aan de telefoon met belastingtelefoon en kvk.
Indien je het zelf wilt weten, ga maar eens bellen. En niet gelijk de 1e persoon geloven bij de belastingtelefoon, ze weten niet altijd alles goed ;)

Komto
14/10/06, 15:14
Ahh okee, zo'n vermoeden had ik al, maar denk anders heb jij ook met iemand gesproken van 5 minuten en 10 dagen in dienst daar ;)
Maakt mij niet uit, ben al een tijdje inschreven ;)

Frankhosting
14/10/06, 15:18
Jullie hadden gelijk mijn eerste informatie inwinning bleek niet te kloppen frankhosting is gestopt totdat er een kvk aanwezig is bedankt jongens (ikke hebbe niet geweten)

WI-Hosting
14/10/06, 15:52
Ahh okee, zo'n vermoeden had ik al, maar denk anders heb jij ook met iemand gesproken van 5 minuten en 10 dagen in dienst daar ;)
Maakt mij niet uit, ben al een tijdje inschreven ;)

Ik vraag altijd alles 2x bij de belastingdienst, zodat ik 2 verschillende personen krijg, en weet of het goed of fout is ;)

@ Frankhosting: Ben blij dat er weer eens iemand het goede pad op gaat.

Frankhosting
14/10/06, 16:57
Ik vraag altijd alles 2x bij de belastingdienst, zodat ik 2 verschillende personen krijg, en weet of het goed of fout is ;)

@ Frankhosting: Ben blij dat er weer eens iemand het goede pad op gaat.

;-) ;-)

nopzolder
14/10/06, 19:33
Bijverdienen = Freelancer werk
Normaal verdienen = Bedrijf

Freelancer:
- Werkt vanuit je eigen naam
- Geen bedrijfsnaam
- Tot bepaald bedrag niet BTW plichtig

Bedrijf:
- Geen expliciete vermelding van eigen naam
- Wel bedrijfnaam
- BTW plichtig

Dit is wel erg kort door de bocht hoor..
Ik ben ook freelancer, heb gewoon een bedrijfsnaam (inschrijving KVK -> is nodig anders krijg je geen VAR WUO).
BTW plichtig? bedoel je daar de kleine ondernemersregeling mee? Dat geldt voor iedere bedrijf (eenmanszaak?) zolang je niet meer dan 1380 euro aan BTW af draait mag gebruik maken van deze regeling. Die inhoudt dat je je afgedragen btw weer terug krijgt. De boven grens heirvoor is iets van 1800 nogwat euro.

WI-Hosting
14/10/06, 22:26
Het is een korte uitleg.
Freelancen is iets uit jezelf doen, dat gaat dus niet zozeer om bedrijfsverband werken. (Bedrijf wordt vaak gezien als meerdere personen)
BTW Plichtig = BTW nr hebben.
Klein ondernemersregeling is iets dat mogelijk is als je BTW plichtig bent.
Je MOET altijd als bedrijf btw afstaan, maar tot 1800 euro per jaar kan je ervan aftrekken.
Dit betekent NIET dat je geen aangifte hoeft te doen, dus geen btw nr hoeft te hebben.

Santario
15/10/06, 00:18
Alsnog succes Frankhosting, blij dat je tot inkeer gekomen bent. Als alles eenmaal geregeld is wens ik je veel succes toe in de wereld die hosting heet :)

Henky!
15/10/06, 00:28
Zoals gewoonlijk stoor ik me weer eens aan dat gedoe rond KvK en BTW nummers. Dit soort dingen hier lezende denk ik wel eens, wat zou de wereld toch een paradijs zijn als iedereen maar ingeschreven stond bij de KvK. Geen oorlogen meer en louter sociaal correct gedrag overal.

Was het maar waar. De werkelijkheid is helaas anders. Zo mag elke burger een mooie (bedrijfs) naam boven het briefpapier zetten. Geen enkel probleem. Alleen is het daarmee nog geen handelsnaam. Maar niemand zal je in de gevangenis gooien als je een mooi logo maakt of een website begint.

Tot een bepaald bedrag mag je bedrijfsmatige activiteiten ontplooien. Inkomsten uit nevendiensten heet het dan? En er zijn nogal wat freelancers, zoals hierboven gezegd. Ook die runnen een bedrijf. Verder bestaat het gros van de bedrijven mét KvK nummer uit niet meer dan slechts één persoon.

Of iemand nou een KvK nummer geeft of niet dat zegt me dus niets. En Frank, gooi de site dus maar weer online. Zolang je alles maar netjes opgeeft bij de belastingen. Mochten de inkomsten groeiende zijn dan zou ik eens eens bij ze langs gaan of bijvoorbeeld eens een boekhouder raadplegen.

BsHosting
15/10/06, 10:52
@HENKY

Normaal ben ik het wel met je eens maar nu zet je iemand op het verkeerde been neer.
een freelancer is ook verplicht om een kvk inschrijving te hebben en ook al zijn het eenmanszaken moet de kvk nog das gewoon een wet simpel genoeg.

zolang jij niet in een vrijgesteld beroep valt is dat gewoon een eis.

jij haalt 2 dingen door elkaar net als de meeste kvk = verplicht en belasting hoor het van je hun wel hoe ze je inschalen en/of je zou moeten betalen of alleen btw moet opgeven.

we hebben het hier niet over 2x pj een site verkopen dat is idd neveninkomsten maar zodra er structuur inzit dus bv 12x pj is het een bedrijf voor de belasting en kvk.

hosting is commercieel en moet dus altijd ingeschreven staan.
als jij roept van niet betaal jij dan ook de naheffing die persoon kan krijgen denk het niet he.

in mijn kenissenkring heeft iemand het ook gepresteerd om zonder kvk hosting aan te bieden hij is er bij gelapt door een klant ivm geen kvk en geen btw krijgt de fiod ff binnen.

alles word meegenomen en onderzocht.
bij hem viel de schade nog mee omdat ie ps een half jaar bezig was maar heeft hem toch een kleine 5000 euro gekost.

de belasting zei je bent commercieel bezig dus je moet ingeschreven staan, hij zei och ik geef het straks wel op als neveninkomsten.

ja zegt de fiod als het niet structureel was mag dat ook maar dit zijn bedrijfsmatige acticiteiten dus is het niet neveninkomsten.

crazycoder
15/10/06, 11:28
Zoals gewoonlijk stoor ik me weer eens aan dat gedoe rond KvK en BTW nummers. Dit soort dingen hier lezende denk ik wel eens, wat zou de wereld toch een paradijs zijn als iedereen maar ingeschreven stond bij de KvK. Geen oorlogen meer en louter sociaal correct gedrag overal.

Was het maar waar. De werkelijkheid is helaas anders. Zo mag elke burger een mooie (bedrijfs) naam boven het briefpapier zetten. Geen enkel probleem. Alleen is het daarmee nog geen handelsnaam. Maar niemand zal je in de gevangenis gooien als je een mooi logo maakt of een website begint.

Die gewone burger mag geen prijzen communiceren "incl BTW".

In dit geval heeft die gewone burger een bedrijfsnaam en treed hij via een website naar buiten als was het een normaal bedrijf die diensten aan het publiek aanbied.

Dat heet dus gewoon een bedrijf hebben.

Dit soort grapjassen verpesten de markt. Dragen dus zeker geen btw af en kunnen daardoor extra goedkoop werken. Het is zeker ook in het belang van de klant dat beunhazen zoveel mogelijk geweerd worden.

Maar het is ook in het belang van ts dat hij zichzelf inschrijft en ook even bij de belastingdienst langsgaat. Naheffingen zijn nooit leuk.