PDA

Bekijk Volledige Versie : Wefact online



snaaps
12/10/06, 19:15
Ik vraag me af of er al bedrijven zijn die wefact keurig hebben draaien.
Tot op heden komen wij eigelijk alleen nog maar errors tegen.

Wij hebben wefact gevraagd om het systeem voor ons kant en klaar af te leveren en te importeren in onze website.
Inmiddels zijn we al een aantal weken verder en ik zie nog steeds geen vooruitgang inhet hele wefact verhaal.

Hoelang gaat het nog duren voordat dit systeem af is?
Ik zit er toch aan te denken om mischien iets anders te gaan zoeken.
Alowel het systeem van wefact wel aanspreekt, het ziet er netjes uit, maar is daar alles mee gezegd?

Santario
12/10/06, 19:42
Ten eerste vind ik het verre van sportief om dit op WHT te vragen. Dit soort zaken kan je beter op het forum van WeFact zelf stellen. Bij ons draait het vlekkeloos. Uiteraard zijn er bugs maar Jeroen en Roel doen er alles aan om alles keurig netjes op te lossen en te verhelpen. De basis van WeFact is zeker gelegd en biedt veel gemak voor de toekomst.

Wat jammer is dat er geen handleiding beschikbaar is, maar een hele wijze les: ga eerst eens rustig spelen met WeFact, stel alles eerst goed in en dan is het 100% voor productie gebruik.

PlugInInfo
12/10/06, 19:50
Wat jammer is dat er geen handleiding beschikbaar is, maar een hele wijze les: ga eerst eens rustig spelen met WeFact, stel alles eerst goed in en dan is het 100% voor productie gebruik.

Over welke versie hebben jullie het? De handleiding van WeFact Standard staat hier: http://www.wefact.nl/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=14

Ospito
12/10/06, 20:52
Wij hebben sinds gisteren ook WeFact (de Pro versie) en ik heb er vandaag en gisteren even mee zitten spelen (zo heb ik vandaag een eigen factuur template gemaakt (met eigengemaakt PDF-ontwerp) en die werkt nu helemaal perfect). Het werkt op zich leuk en goed, al zitten er wel wat bugs in maar dat is vrij logisch.

Ik kan het zeker aanraden! Het is z'n geld (€ 199,- + € 50,- jaarlijks) zeer zeker waard!

FSCJasper
12/10/06, 20:54
Jammer dat de online demo niet volledig werkt. Voornamelijk het klantenpanel zit vol met fouten.

Ben geinteresseerd geraakt in het product. De PRO versie ziet er goed uit.

bigall
12/10/06, 21:00
Wij gebruiken de standaard versie. Deze werkte bij ons perfect. Alleen bij de installatie klein probleem tegengekomen, omdat er bij ons 64-bits ioncube loaders werden meegeleverd. Gezien wefact bij ons op een 32-bits server draait, moest ik deze even handmatig vervangen door de 32-bits versie.

Verder hebben ze goede en snelle support via e-mail, en is er een forum waar de programmeurs zelf ook aanwezig zijn.

Ook is het mogelijk om zelf uitbereidingen te schrijven, omdat je volledige toegang tot de mysql database hebt, waarin je klantgegevens staan.

Wij zijn dus zeer tevreden.

VantilborgICT
12/10/06, 21:13
Hier ook vanaf het begin erg goede ervaring met wefact. De installatie had ik binnen een kwartiertje klaar en de support (welke ik pas 1-2 keer nodig heb gehad) vind ik ook top.

Weet echter niet hoe de Pro versie is, maar wegens mijn ervaringen met deze gasten kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het niet gewoon aan jou ligt:P

Santario
12/10/06, 21:17
maar wegens mijn ervaringen met deze gasten kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het niet gewoon aan jou ligt:P

Wilde precies hetzelfde zeggen :D ;)

Sander-
12/10/06, 21:27
Ik heb hier ook vrij goede ervaringen met het pakket zelf, alleen vindt ik de actie om bij de upgrade die er komt op standaard alleen nog maar te gaan werken met jaarlijkse bedragen niet zo heel netjes irchting bestaande klanten, het is dus betalen of doodvallen ;)

Maar, is meer principeel als dat ik val over het bedragje van 25e per jaar.

DutchTSE
12/10/06, 21:44
Ik heb hier ook vrij goede ervaringen met het pakket zelf, alleen vindt ik de actie om bij de upgrade die er komt op standaard alleen nog maar te gaan werken met jaarlijkse bedragen niet zo heel netjes irchting bestaande klanten, het is dus betalen of doodvallen ;)

Maar, is meer principeel als dat ik val over het bedragje van 25e per jaar.
Beetje jammer om hier weer negatief erover te posten. Het is op het wefact forum ook uitgelegd (had je daar niet dezelfde post geplaatst?):

Voor de allereerste standaard versie blijven bugfixes gratis, echter voor uitbereidingen moet betaald worden (zo is het plan ALTIJD al geweest). Je kunt ook kiezen voor de standaard 2.0 editie, die afgeleid is van wefact pro, daar betaal je inderdaad 25 euro per jaar voor MAAR zijn alle updates (zowel bugfixes als functieupdates) gratis te downloaden. Voor de pro versie betaal je 50 euro per jaar, en ook hier zijn alle updates en bugfixes gratis.

Is dat ook weer duidelijk :)

ICTRecht
12/10/06, 22:01
Ik heb hier ook vrij goede ervaringen met het pakket zelf, alleen vindt ik de actie om bij de upgrade die er komt op standaard alleen nog maar te gaan werken met jaarlijkse bedragen niet zo heel netjes irchting bestaande klanten, het is dus betalen of doodvallen ;)

Maar, is meer principeel als dat ik val over het bedragje van 25e per jaar.

Voor de continuïteit van WeFact lijkt het mij noodzakelijk om met jaarlijkse bedragen te werken. Een goed business model.

snaaps
12/10/06, 22:33
ok, jullie mening is duidelijk.
Echter mijn (en andere) ervaringen zijn niet geheel optimaal.

Het product wordt commercieel verkocht en ik mag dan ook verwachten dat er minder bugs in zitten, een duidelijke handleiding, en een eerlijk antwoordt van wefact.
Indien wefact een afspraak maakt met een partij en deze niet kan nakomen dan ben ik daar graag van op de hoogte.
Wellicht had wefact ondanks alle ongeduldigheid van de klanten toch beter even kunnen wachten met het uitbrengen van de Pro versie.

Dit is een forum voor en door webhosters en ik schaam mij absoluut niet dit ik hier onze ervaringen tot zo ver plaats op WHT.
Ook niet wefact gebruikers mogen en moeten kunnen lezen wat de stand van zaken is.
en bovendien is het alleen maar publiciteit voor wefact.

Zoals ik in mijn 1e bericht al schreef vindt ik wefact op dit moment het meest belovende (prefab) administratie software dat er in Nederland te vinden is.
Ik ben ook van mening dat Wefact uiteindelijk een zeer mooi programma kan worden.

rvingen
12/10/06, 22:34
Jah we werken er hier ook mee en gaat ons goed af af en toe een foutje maar dan mail je de error en dan komt het goed ;)

Wefact is wel top..

crazycoder
12/10/06, 22:50
Het product wordt commercieel verkocht en ik mag dan ook verwachten dat er minder bugs in zitten, een duidelijke handleiding, en een eerlijk antwoordt van wefact.
Indien wefact een afspraak maakt met een partij en deze niet kan nakomen dan ben ik daar graag van op de hoogte.
Wellicht had wefact ondanks alle ongeduldigheid van de klanten toch beter even kunnen wachten met het uitbrengen van de Pro versie.

Of zij afspraken met derden al dan niet na zijn gekomen is
voor jou niet relevant.

Sommige mensen zijn trouwens van mening dat bugs en software bij elkaar horen.

snaaps
12/10/06, 23:08
Of zij afspraken met derden al dan niet na zijn gekomen is
voor jou niet relevant.


Indien er mij iets toegezegt wort dan kan ik er van uit gaan dat dit ook gebeurd.
Tenzij ik op de hoogte wordt gebracht dat er iets tussen is gekomen.

Wij hebben al ruim 1 jaar moeten wachten op wefact omdat wij 1 jaar geleden de keuze hebben gemaakt voor Wefact.
Wij zijn gestopt met ons huidige scripter betreft een eigen script omdat wefact alles zou moeten gaan bieden wat wij nodig hebben.
Wij wisten 1 jaar gelden niet dat het nog een jaar zou duren voordat alles gereed zou zijn en hebben veel vooruit moeten schuiven.
Indien wij 1 jaar gelden wisten dat het zo lang ging duren hadden wij wel 5k of 10k gestopt in het ontwikkelen van een eigen systeem. Geld is immers niet belangrijk snelheid daar in tegen wel!

Ik wil verder niet lastig overkomen doordat wij met een probleem zitten dat op zeer korte termijn moet worden opgelost.
Ik realiseer mij donders goed dat het ontwikkelen van een dergelijk script niet in 2 maanden gebeurd en dat hier een behoorlijke tijd over heen gaat.

Laten we hopen dat Wefact de komende periode de bugs zal gaan verwijderen en meer handige opties zal gaan toevoegen.

Indien er bedrijven zijn die het wefact verhaal op onze wensen kan instellen en configureren dan houden wij ons aanbevolen.
Wij hebben hier zelf geen tijd voor en wellicht nemen we dan ook een beetje werk uit handen van wefact, zij hebben het immers druk genoeg denk ik...

cwf
12/10/06, 23:26
Indien er mij iets toegezegt wort dan kan ik er van uit gaan dat dit ook gebeurd.
Tenzij ik op de hoogte wordt gebracht dat er iets tussen is gekomen.

Wij hebben al ruim 1 jaar moeten wachten op wefact omdat wij 1 jaar geleden de keuze hebben gemaakt voor Wefact.
Wij zijn gestopt met ons huidige scripter betreft een eigen script omdat wefact alles zou moeten gaan bieden wat wij nodig hebben.
Wij wisten 1 jaar gelden niet dat het nog een jaar zou duren voordat alles gereed zou zijn en hebben veel vooruit moeten schuiven.
Indien wij 1 jaar gelden wisten dat het zo lang ging duren hadden wij wel 5k of 10k gestopt in het ontwikkelen van een eigen systeem. Geld is immers niet belangrijk snelheid daar in tegen wel!

Ik wil verder niet lastig overkomen doordat wij met een probleem zitten dat op zeer korte termijn moet worden opgelost.
Ik realiseer mij donders goed dat het ontwikkelen van een dergelijk script niet in 2 maanden gebeurd en dat hier een behoorlijke tijd over heen gaat.

Laten we hopen dat Wefact de komende periode de bugs zal gaan verwijderen en meer handige opties zal gaan toevoegen.

Indien er bedrijven zijn die het wefact verhaal op onze wensen kan instellen en configureren dan houden wij ons aanbevolen.
Wij hebben hier zelf geen tijd voor en wellicht nemen we dan ook een beetje werk uit handen van wefact, zij hebben het immers druk genoeg denk ik...

Waarom zo negatief? Als je zoveel geld te besteden hebt ontwikkel dan je eigen systeem, zodat je niet afhankelijk bent van derden. Snap de rede van dit topic dan ook niet...Daarnaast haak je ook van je eigen standpunt af.

RichardF
12/10/06, 23:40
eh... waarom mag hij niet vragen of er ook anderen zijn met dezelfde ervaring? Die reacties van.. jammer gelijk zo negatief etc.. zijn niet inhoudelijk. Hij plaatst gewoon zijn ervaring en vele anderen hun ervaring.

Lijkt me dat je dat soort dingen open en eerlijk kunt bespreken hier. Aan de hand van de vele positieve ervaringen, kan deze persoon verwachten dat het wel goed zal komen.

Santario
13/10/06, 03:59
De reden dat ik gezegd heb dat ik deze post onsportief vind is omdat op het WeFact forum een soortgelijke discussie loopt, beetje onzinnig om deze dan ook nog eens op WHT te posten. Geen persoonlijke aanval richting snaaps o.i.d., maar hoe zou jij het vinden als een klant van jou om wat voor reden dan ook nog niet helemaal tevreden is over jouw dienstverlening dat overal gaat lopen posten?

Men vergeet naar mijn mening hier nog TE vaak dat GoogleBot zowat getrouwd is met WHT en zij met bijzonder hoge regelmaat elkaar ontmoeten...

En zoals ICTrecht al zei, het businessmodel wat zij nu hanteren is professioneler en gezonder voor de toekomst.

offtopic// Steven, pagina's zien er b.t.w. mooi uit ;)

aartvg
13/10/06, 13:10
ik heb ook wefact pro moet eerlijk zeggen dat het er in het beging niet zo goed werken. maar naar veel gemail/bel en een aantal update's naar mijn kant (gelijk testen voor hun) ben ik steest meer tevrede over het pakket. nog even handlijdingen en nog een paar kijkene dingen die echt onrelevant zijn voor de werken en het is een goed systeem.

groeten Aart

hires
13/10/06, 13:24
Ik vind Wefact een zeer hélder produkt; één van de redenen waarom ik daarvoor gekozen heb. Makkelijk te installeren, redelijk makkelijk te configureren; je moet namelijk wel een beetje een idee hebben waar sommige instellingen voor nodig zijn en dat is ook (nog) niet opgenomen in de handleiding.

Verder nog geen foutmeldingen gehad eigenlijk. Op het forum en via mail wordt ook snel gereageerd op vragen of bugs en is een speciale 'Technische Zaken' sectie geopend om centraal de problemen te verhelpen. Ik heb er daarom ook alle vertrouwen in dat dit wel eens een groot succes zou kunnen gaan worden.

Tenslotte nog wel een klein puntje: ik had inderdaad kleine afwijkende ideeën over hoe bepaalde functionaliteiten zouden gaan worden, maar deze wegen gelukkig niet op tegen het toch al zeer gelukte produkt zoals het op dit moment is.

Als TS bepaalde afspraken heeft gemaakt om binnen een paar weken een produkt op maat te krijgen, dan heeft hij gelijk. Maar dan alleen als er ook gesproken is over het preciese aantal weken lijkt mij. Als daadwerkelijk afspraken niet worden nagekomen is dat niet goed. Verder heb ik zelf dus geen problemen daarmee ondervonden.

DutchTSE
13/10/06, 13:47
WeFact Pro is een heerlijk product, en sander ik neem aan dat je html kent? De integratie van ons eigen panel in wefact pro klantendeel heeft me 1 dag gekost (ging hier om het samenvoegen van de menu's, de sessie's in eigen pagina veranderen en de templates van wefact pro aanpassen, thats all!!), inclusief het volledig ombouwen van ons panel naar wefact pro. Als je dan toch wilt klagen... had het dan zelf gedaan :)

(kan overigens niet ontkennen dat wij wefact pro ook nog niet in productie hebben genomen ivm de bugs die er nog inzitten)

ARPhost
13/10/06, 17:18
beschikt WeFACT pro over een bestel wizzard voor webhosting & Dedicated servers?

Zoja, wie kan mij een linkje sturen, zodat ik deze even kan bekijken.

DutchTSE
13/10/06, 20:00
beschikt WeFACT pro over een bestel wizzard voor webhosting & Dedicated servers?

Zoja, wie kan mij een linkje sturen, zodat ik deze even kan bekijken.
kun je voornamelijk zelf maken, eigen bestelformulier met na submit een AddCustomers en AddOrder functie :)

santema
13/10/06, 21:30
Hier nog wat errors in de PDF en het klanten paneel werkt niet in internet explorer (6), zowel bij de demo als bij mijn install werkt het helaas niet, kan aan mijn browser liggen, zijn er meer met dit probleem?

Het gaat om de PRO versie.

Santario
13/10/06, 22:03
Hier nog wat errors in de PDF en het klanten paneel werkt niet in internet explorer (6), zowel bij de demo als bij mijn install werkt het helaas niet, kan aan mijn browser liggen, zijn er meer met dit probleem?

Het gaat om de PRO versie.

Geen errors in PDF bekend op het WeFact forum en TZ. IE6 probleem is allang een oplossing voor geboden (zie TZ) of heb je die al toegepast?

santema
14/10/06, 10:36
zal nog wel vroeg zijn, maar TZ?

Error is opgelost inderdaad, moest nog op opslaan drukken bij template. PDF factuur is nu helemaal klaar, als je de standaard niet gebruikt ben je toch wel een paar uurtjes kwijt aan het zelf een maken, maar het is wel ongelooflijk makkelijk :).

Santario
14/10/06, 10:54
zal nog wel vroeg zijn, maar TZ?

TZ = Technische Zaken zoals WeFact dat noemt :)

deeltje
21/10/06, 13:54
Naast het feit dat WeFact Pro niet wilde installeren bij aanschaf ben ik toch zeer tevreden over het pakket. Het probleem werd (zelfs in het weekend) gelijk opgepakt door de jongens en er wordt serieus omgegaan met mijn vragen, hoe dom ze soms ook zijn.

Als ik de prijs vergelijk met de service en de snelheid waarmee de jongens het geheel oppakken, kan ik niet anders zeggen dan dat niemand het recht heeft hier iets negatiefs over te melden.

Stel; dit pakket had een prijs in tienvoud, dan had ik meerdere personen gelijk gegeven. Wel ben ik het eens met het feit dat ze iets langer hadden mogen wachten met het releases van WeFact Pro, er zitten nog net iets te veel kinderziektes in.

Sander-
21/10/06, 14:13
Naast het feit dat WeFact Pro niet wilde installeren bij aanschaf ben ik toch zeer tevreden over het pakket. Het probleem werd (zelfs in het weekend) gelijk opgepakt door de jongens en er wordt serieus omgegaan met mijn vragen, hoe dom ze soms ook zijn.

Als ik de prijs vergelijk met de service en de snelheid waarmee de jongens het geheel oppakken, kan ik niet anders zeggen dan dat niemand het recht heeft hier iets negatiefs over te melden.

Stel; dit pakket had een prijs in tienvoud, dan had ik meerdere personen gelijk gegeven. Wel ben ik het eens met het feit dat ze iets langer hadden mogen wachten met het releases van WeFact Pro, er zitten nog net iets te veel kinderziektes in.

houd er ook ff rekening mee dat de release van WeFact Pro meerdere keren is uitgesteld en er dus de nodige druk achter zat.

En nu komt die zelfde druk ook weer voor de 2e release van WeFact Standard

deeltje
21/10/06, 14:20
houd er ook ff rekening mee dat de release van WeFact Pro meerdere keren is uitgesteld en er dus de nodige druk achter zat.

En nu komt die zelfde druk ook weer voor de 2e release van WeFact Standard

Mja dat heb ik nooit meegekregen, ik heb het pakket ongeveer 2 weken terug aangeschaft. Moet ook eerlijkheidshalve toegeven dat ik het pakket nog niet helemaal uitgepluist heb.

dannyborneman
21/10/06, 17:49
Ik vind dat snaaps wel een beetje gelijk heeft en dat iedereen hier een beetje beschermend is tegenover Wefact. Als er iets mankeerd of iets niet helemaal is zoals verwacht moet je dit gewoon kunnen vermelden. Je mag als betalende klant natuurlijk wel wat verwachten!

Ikzelf had ook een volledig bugloos uitgebreid getest software pakket verwacht echter zaten er nog wel wat bugjes in het systeem. De support is overigens TOP en ik moet zeggen alles wat ik te vragen heb of alle bugs die ik meld worden direct behandeld.

Ik heb echter wel een beetje het gevoel dat ik nu een soort beta tester ben van hun software. Ikzelf denk dat het beter was geweest als de software iets uitgebreider getest was voordat deze werd vrijgegeven en verkocht.

Dat er verder druk achter zat van klanten ect. is natuurlijk niet het probleem van de klant en als professioneel bedrijf moet je dit verder gewoon weerstaan als je weet dat je product nog niet optimaal werkt (is mijn opinie).

Ik ben er nu in ieder geval lekker mee aan het klooien en alles aan het uitvinden en wacht nog even rustig af voordat ik het in productie neem!

Het is in ieder geval een mooi systeem met veel potentie, maar er moet nog wel het nodige aan gebeuren!

DutchTSE
21/10/06, 19:23
Ik heb echter wel een beetje het gevoel dat ik nu een soort beta tester ben van hun software. Ikzelf denk dat het beter was geweest als de software iets uitgebreider getest was voordat deze werd vrijgegeven en verkocht.

Ik ben zelf beta tester geweest en heb al een hele rij aan bugs ingevoert. Ik heb het er nog over gehad of 1 okt. wel de juiste datum was om echt te releasen, dat was geen probleem volgens hun. Echter het grootste deel van de bugs die er nu zijn komen pas aan het licht als er echt met het pakket gewerkt wordt. Het beta testen heeft nooit volledig kunnen zijn:)

Support is idd top!

Sander-
21/10/06, 20:21
Ik ben zelf beta tester geweest en heb al een hele rij aan bugs ingevoert. Ik heb het er nog over gehad of 1 okt. wel de juiste datum was om echt te releasen, dat was geen probleem volgens hun. Echter het grootste deel van de bugs die er nu zijn komen pas aan het licht als er echt met het pakket gewerkt wordt. Het beta testen heeft nooit volledig kunnen zijn:)

Support is idd top!

Toevallig net vorige week bij de IB-Groep geweest voor een praatje over het grondig testen van spullen en zelf meegedaan aan een workshop rond het testen van software die ze daar intern ontwikkelen.

Er kan wel degelijk veel beter getest worden als bij wefact (en de meeste andere webproducten) gedaan wordt, alleen dan zul je ook een echt testplan moeten opstellen en testgevallen etc moeten definieren waarvan je weet dat het systeem hier moeilijk over zou kunnen gaan doen. Maar het opstellen van goede tests staat of valt ook bij een goed Functioneel ontwerp. En ik denk dat dat er bij WeFact nooit echt geweest is.

Maar als je een goed testplan maakt en niet in het wilde weg gaat zitten rondklikken dan kun je veel meer bugs terugvinden dan nu het geval was.

DutchTSE
21/10/06, 21:36
Toevallig net vorige week bij de IB-Groep geweest voor een praatje over het grondig testen van spullen en zelf meegedaan aan een workshop rond het testen van software die ze daar intern ontwikkelen.

Er kan wel degelijk veel beter getest worden als bij wefact (en de meeste andere webproducten) gedaan wordt, alleen dan zul je ook een echt testplan moeten opstellen en testgevallen etc moeten definieren waarvan je weet dat het systeem hier moeilijk over zou kunnen gaan doen. Maar het opstellen van goede tests staat of valt ook bij een goed Functioneel ontwerp. En ik denk dat dat er bij WeFact nooit echt geweest is.

Maar als je een goed testplan maakt en niet in het wilde weg gaat zitten rondklikken dan kun je veel meer bugs terugvinden dan nu het geval was.
Nu hebben we het inderdaad over wat anders ;) Ga er maar vanuit dat ik niet genoeg tijd heb willen steken in het testen om:
- een FO te maken (moet immers van wefact zelf komen)
- een testplan te maken (zie hierboven)
- etc.

ik heb bijv de meestvoorkomende dingen getest, echter als iedereen hetzelfde test zullen bugs in PDF afhandeling etc nooit te voorschijn komen.

Misschien was het opstellen van een taakverdeling etc handiger geweest, zodat iedere tester zijn eigen deel had om te testen

Sander-
21/10/06, 21:41
klopt, zijn ook geen taken voor een BetaTester. Dat zijn taak die een Dev-team zelf moet uitvoeren. Veel mensen denken dat ontwikkelen gewoon iets in elkaar prutsen is en dan afwachten hoe lang het stand houdt... Tja, bij producten als wefact kun je dat in mijn ogen niet maken...

brinkie
21/10/06, 22:44
alleen dan zul je ook een echt testplan moeten opstellen en testgevallen etc moeten definieren waarvan je weet dat het systeem hier moeilijk over zou kunnen gaan doen. Maar het opstellen van goede tests staat of valt ook bij een goed Functioneel ontwerp. En ik denk dat dat er bij WeFact nooit echt geweest is.

Als -van beroep- Functioneel Beheerder zijnde, zelf ook nog een paar jaar bij IB-Groep gewerkt in die functie, later nog drie jaar als Testcoördinator gewerkt elders en nu bij een nog veel grotere instantie part-time in dienst als FB-er, moet ik toch een opmerking hierover maken.

Als eerste: een programma kan 100% aan het FO voldoen, maar toch totaal niet werken. Een veelgemaakte fout in de ICT is dan ook het 'heilig verklaren' van het FO. Met alle consequenties van dien. Immers: een FO of regels in het FO zijn vaak multi-interpretabel, bevatten domweg ontwerpfouten etc. Voldoen aan een FO is dus absoluut geen garantie op werking.

Een goed programma- en testtraject kent minimaal de volgende stappen:
1. Functionele specificaties, obv gebruikersinput.
2. Functioneel Ontwerp + Functionele Test (obv FO)
3. Gebruikers Acceptatietest obv. Functionele Specificaties!
Daarna volgt in productiename, meldprocedure voor productiefouten die weer opgelost worden volgens bovenstaande 1, 2, 3-tje.

Dán doe je 't volgens het boekje. Helaas wordt op test-traject vaak té veel bezuinigd in de haast of druk om een product te releasen en dan rekent men (stiekum) op de eindgebruiker als 'onbezoldigd tester'. Dat kan je in mijn optiek dus écht niet doen.

Producten met known-errors in productie nemen is, voor een commercieel product helemaal, feitelijk not-done zelfs dodelijk tenzij het cosmetische fouten zijn. Dan kan je het in een latere fix nog aanpassen. Helaas, de wereld zit in de praktijk iets weerbarstiger in elkaar, want zodra een programma meer dan een paar regels code bevat, bevat het per definitie fouten.

Nav de opmerking over testplannen... ja, "cut-and-paste" is meestal de methode, dus verwacht daar ook niet te veel van. 3/4e van die dingen staan vol met standaard onzin. Doe mij maar een goed testscript obv de DFT-methode, ism. de gebruikers opgesteld. Heb je vaak aan één, zeer overzichtelijk, spreadsheetje voldoende. En dat kan je ook nog weer gebruiken als input voor automatisch testen (winrunner e.d.) voor volgende releases.

Hoop dat het niet té veel off-topic is. Enfin, misschien kan de producent nog wat met al deze gratis en goedbedoelde adviezen ;)