PDA

Bekijk Volledige Versie : VOIP Centrale opzetten



CharlieRoot
09/10/06, 14:43
Ik ben even aan het uitzoeken of het nuttig is om een VoIP centrale op te zetten voor ons op kantoor.

Eerste wat ik tegenkom is "SIP" en "PBX". Asterisk ken ik, dat is PBX. Maar wat is het verschil met de SIP (http://www.iptel.org/ser/) server?

groenleer
09/10/06, 15:57
Klinkt hard, maar als je niet weet wat SIP is, zou ik niet eens aan een VoIP Centrale beginnen...


Althans niet voor een producte IP telefonie omgeving.

SIP: Session Initiation Protocol; zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol

CharlieRoot
09/10/06, 19:18
Ik leer snel, dus zo bang ben ik er niet voor. Dat het een protocol was wist ik al, maar dat is PBX ook? Vandaar, wat is het verschil? Welke is beter/en waarom?

groenleer
09/10/06, 19:28
PBX is een afkorting voor een telefoon centrale. PhoneBox eXchange.

Kortom een centraalpunt waar aangelegenheden met betrekking tot telefonie worden geregeld. Dit kan zijn het regelen van voicemail functionaliteiten tot menu gestuurde diensten en wachtmuziek.

SIP is een protocol waarmee ip telefoons een verbinding kunnen leggen met een voip-pbx.
Een van de bekendere voip-pbxen is dus Asterisk.

Verder heb je de keuze uit een complete voip-pbx waar een beperkt aantal dingen op in te stellen is, tot managed voip-pbx en zelfbouw.

Als je van de lerende kant bent en veel zelf wilt uitzoeken is zelfbouw een van de leukere dingen. Maar kan ook zeer frustrerend zijn.

Santario
09/10/06, 22:21
Goedkoop maar zeer goed out-of-the-box product: www.brekeke.com :) Zeer goede ondersteuning waar de nederlandse markt niet aan kan tippen (zowel niet qua bereikbaarheidstijden alsmede prijzen).

En ja, wij gebruiken het zelf ook, maar heb geen aandelen :)

geertw
10/10/06, 00:15
PBX is een afkorting voor een telefoon centrale. PhoneBox eXchange.
PBX staat voor Private Branch Exchange (oftewel de telefooncentrale buiten het openbare netwerk).

groenleer
10/10/06, 08:16
PBX staat voor Private Branch Exchange (oftewel de telefooncentrale buiten het openbare netwerk).

Mijn fout :) Kan niet alles weten, ik zat al te twijfelen, maar kreeg het niet zo snel gevonden.

CharlieRoot
10/10/06, 09:48
Veel gelezen gisteravond dus het is al een stuk duidelijker. Ik ga maar eens beginnen met Asterisk dan kom ik er vast wel ;)

Zo ik heb even een VoIP server (Astrisk at home oid) opgezet. Werkt leuk en ik denk het te begrijpen. Enige dingetje; hoe koppel ik een nummer aan deze server. Heb inmiddels een telefoon besteld zodat het testen kan beginnen.

SmilieBG
11/10/06, 22:23
Enige dingetje; hoe koppel ik een nummer aan deze server.

En dat is mijn zeer plek ook :(

Naar mijn begrip (welke 99% fout is), moet je je abonneren bij e.e.a. VoIP toco welke vervolgens een nummer aan je uitdeelt en via wieens netwerk kan je bellen / gebeld worden...

But, please correct me if I'm wrong :)

Mvg,
Alex

Sander-
11/10/06, 22:35
Hey wieger,

Je moet gewoon zelf ook SIP Accounts afnemen waarmee jij gebeld kan worden en kan gaan bellen. Of, je kunt er een ISDN kaart inzetten en je huidige ISDN lijnen erop laten binnenkomen en verder via VOIP afhandelen.

Ijsbox
12/10/06, 10:16
ik kan een boek aanraden: Asterisk the future of telephony. ISBN 0-596-00962-3 van O'Reilly (€ 26,65 bij amazon.com incl porto). Het is echt een heel goede introductie op wat asterisk kan enzo.

Voor de krenten onder ons er is een gatis legale pdf versie van het hele boek te vinden op het web ;)

jinxedworld
12/10/06, 10:19
En dat boek voor de krenten onder ons vind je hier:

http://www.speakup.nl/nl/tech/opensource/