PDA

Bekijk Volledige Versie : Leaseweb colocatie prijsstijgingen



marcel5
07/10/06, 11:35
Heb ik net mijn server bijna af en geinstalleerd, zie ik dat de prijs voor colocatie bij Leaseweb flink gestegen is. Eerst kreeg je voor 15 euro per maand 1U rackspace en 1TB bandbreedte, nu moet je daar 50 euro voor betalen.

Een kleine prijsstijging is niet zo erg, maar dit gaat zo wel erg hard, helemaal omdat ze voor diezelfde 50 euro ook een dedicated server bieden met 2TB dataverkeer, zonder setup kosten (zie banner hierboven). :eek:

Zijn er nog alternatieven in nederland wat betreft goedkope co-locatie, of zijn dit gewoon redelijke prijzen?

WI-Hosting
07/10/06, 11:49
Denk niet dat het een bewuste prijsstijging is..
Die 15 euro voor 1U + 1TB was meer een aanbieding, die nu denk ik wel afloopt ;)

crazycoder
07/10/06, 11:50
Vind eur 50 met 1TB echt heel erg goedkoop. Kan mezelf heel goed voorstellen dat ze het niet meer voor eur 15/maand kunnen leveren.
Dat zijn ze wellicht al aan stoom kwijt!

gjtje
07/10/06, 11:54
Ze moesten gewoon de nieuwe EasyNet suite vullen om de basis kosten af te dekken, dat is nu gebeurd.

WebBizz
07/10/06, 11:55
Goedekoopste colocatie was 15 euro voor 1HE met 1000 GB, nu is dat 29 euro met 500 GB geworden. De prijs is dus verdubbeld en het dataverkeer gehalveerd. Overigens nog niet duur lijkt me.

marcel5
07/10/06, 12:20
Jullie hebben vast gelijk dat het niet duur is, maar ik vind het toch gek dat een leeg stuk rackspace duurder is dan een dedicated server.

Swiftway-UK
07/10/06, 12:29
Omdat je met colocatie niet weet met wat voor een server de klant komt aanlopen (en dus geen stroomkosten kunt berekenen, maar moet inschatten), je moet tevens toegang verzorgen, colocatie laten plaatsen onder begeleiding, allemaal kosten voor een firma die je niet hebt met een dedicated server.

Een dedicated server koop je en schrijf je over 3 jaar af, je weet wat het stroomgebruik is en na de afschrijving heb je nog steeds iets van waarde (restwaarde) om te verkopen. De werkelijk kosten van aanschaf voor de instapservers per maand bij LSW zullen zeer minimaal zijn.

WI-Hosting
07/10/06, 12:31
Jullie hebben vast gelijk dat het niet duur is, maar ik vind het toch gek dat een leeg stuk rackspace duurder is dan een dedicated server.

Rackspace is vaak duurder dan een dedicated.
LSW heeft VEEL dedicated servers. Vaak zijn de goedkope dedi's bij hun gewoon servers die over zijn van oude klanten.
En onthoud, bij dedicated servers heeft LSW minder kosten en meer zelf in hand.
Denk aan: geen DC access, zelf hardware kiezen, goedkope hardware nemen, meer afname van hardware is lagere prijs, goedkopere spullen...

Bij rackspace is het meer rechtevenredig met footprints/racks. Dat is redelijk schaars tegenwoordig.

Maar ik zou echt niet klagen over de prijzen daar, niet wij vinden het goedkoop, het IS goedkoop. Als je goedkoper zoekt, kan je nu al inpakken en naar huis. Tenzij je naar USA oid gaat.
LSW heeft goedkope instapprijzen, hierdoor is het aantrekkelijk om te beginnen, maar kijk uit voor de upgrades.

Swiftway-UK
07/10/06, 12:56
Rackspace is vaak duurder dan een dedicated.

HINT: Dedicated servers gebruiken ook rackspace.



LSW heeft VEEL dedicated servers. Vaak zijn de goedkope dedi's bij hun gewoon servers die over zijn van oude klanten.

Fout, LSW heeft honderden nieuwe dedicated servers op voorraad, ik heb ze met eigen ogen mogen aanschouwen.



En onthoud, bij dedicated servers heeft LSW minder kosten en meer zelf in hand.

De kosten zijn beter te voorspellen, als je dat wilt zeggen, dan is het correct.




Maar ik zou echt niet klagen over de prijzen daar, niet wij vinden het goedkoop, het IS goedkoop. Als je goedkoper zoekt, kan je nu al inpakken en naar huis. Tenzij je naar USA oid gaat.

In de USA betaal je meer voor colocatie gemiddeld dan zelfs onze top prijs stelling providers (Proserve, TRUE) vragen, in de USA is colocatie EXTREEM duur.

Prijzen van 1500$ zonder traffic zijn daar eerder regel dan uitzondering.

Nederland, Frankrijk en Duitsland hanteren op dit moment de goedkoopste prijzen voor colocatie ter wereld. Onze US colocatie userbase is daarom ook hard aan het groeien, mocht je denken dat je in US meer stroom bij een rack krijgt, hou dan rekening ermee dat zij werken met 110V dus zij moeten 2A gebruiken waar wij 1A gebruiken.

eMiz0r
07/10/06, 18:54
Ligt het nou aan mij of is een bedrijf als ev1servers.net zo'n factor 3 keer duurder geworden dan 2 jaar terug? Ik kan me nog prijzen van net 40 dollar herinneren, inclusief 1 TB traffic. Het lijkt er op dat ze nu rond de 130 dollar hier voor vragen.

Een leeg rack, zonder traffic kost er 600 dollar. Als Amerika met dit soort prijsstijgingen te kampen heeft gekregen.. krijg zo'n blauw vermoeden dat we dat hier op den duur ook gaan krijgen. Het eerste seintje heeft Redbus al gegeven.

phreak
07/10/06, 20:59
Ik vind 1U met 1TB traffic (~ 5mbit) voor 50 euro nog heeeel scherp geprijst, zelfs goedkoop toe.

rvingen
07/10/06, 21:11
Binnen kort komt er een firma uit de DE die colo gaat aanbieden is 2 eigen datacentra in Nederland ik heb vernomen dat die het tegen leaseweb willen gaan opnemen.

;) Hopen dat dat lukt.

brinkie
07/10/06, 21:27
Als Amerika met dit soort prijsstijgingen te kampen heeft gekregen.. krijg zo'n blauw vermoeden dat we dat hier op den duur ook gaan krijgen. Het eerste seintje heeft Redbus al gegeven.

Is niet zo verwonderlijk toch? Prijsstijgingen olie van de laatste jaren worden doorberekend in ondermeer de stroomprijzen daarnaast weet de overheid de gebruikers van energie ook wel te vinden... Kijk maar naar je eigen energierekening (dat was schrikken de afgelopen keer!).

Zelf heb ik overigens colocatie voor een hele aardige prijs bij internetworx maar de colo heb ik zo afgesproken met ze dat zij de machine bouwen (obv hun standaard machines aangepast aan mijn wensen) en plaatsen, vast tarief per maand vergelijkbaar met dedicated en als er iets is wat ik door hun gedaan wil hebben betaal ik een (heel redelijk) uurtarief aan ze. Altijd nog goedkoper dan zelf naar Amsterdam toe rijden.

Dus alle voordelen van dedicated en het belastingtechnische voordeel van eigendom van de servers (verrekenen aanschaf en afschrijving) :) Daarnaast vind ik het gewoon persoonlijk heel prettig dat de machines van mijzelf zijn. Mocht ik ooit niet meer met Internetworx door een deur kunnen dan kan ik de machines ophalen en elders plaatsen. Vooralsnog zie ik dat niet gebeuren overigens, maar dat terzijde!

wowzie
07/10/06, 21:27
Binnen kort komt er een firma uit de DE die colo gaat aanbieden is 2 eigen datacentra in Nederland ik heb vernomen dat die het tegen leaseweb willen gaan opnemen.

;) Hopen dat dat lukt.

Waarom? Daar hebben de klanten toch niets aan als ze elkaar gaan kapot lopen concurreren? De prijzen zijn op dit moment al op een diepte punt, en een kleine stijging kan echt geen kwaad (vind ik)..

Wido
07/10/06, 21:28
Binnen kort komt er een firma uit de DE die colo gaat aanbieden is 2 eigen datacentra in Nederland ik heb vernomen dat die het tegen leaseweb willen gaan opnemen.

;) Hopen dat dat lukt.Tja, dat lukt ze dan weer 6 maanden ofzo, waarna het toch wel weer stijgt.

Swiftway-UK
09/10/06, 13:41
Binnen kort komt er een firma uit de DE die colo gaat aanbieden is 2 eigen datacentra in Nederland ik heb vernomen dat die het tegen leaseweb willen gaan opnemen.


Er zijn al zoveel providers in DE en FR die dezelfde prijsstelling hanteren als Leaseweb, ik zie niet veel vernieuwends in het feit dat zij hun datahotel toevallig in Nederland plaatsen.

Welke partij komt naar Nederland?

jeffrey
10/10/06, 09:57
De prijzen van Leaseweb zijn inderdaad omhoog gegaan.
ook mensen die reeds klant zijn hebben een brief mogen ontvangen met een maandelijkse prijsstijging:

1U - 1,50 p/m
1/2 rack - 15,00 p/m
1/1 rack - 25,00 p/m

Voor de mensen die reeds klant zijn vallen de prijsstijgingen dus wel mee, maar voor nieuwe klanten gaat het aardig omhoog, opzich begrijpelijk!

brinkie
10/10/06, 10:11
De prijzen van Leaseweb zijn inderdaad omhoog gegaan.

[knip]

Voor de mensen die reeds klant zijn vallen de prijsstijgingen dus wel mee, maar voor nieuwe klanten gaat het aardig omhoog, opzich begrijpelijk!

Valt best mee toch, v.a. 29/mnd voor 1U colo en 39/mnd voor 2U, inclusief 500 Gb, remote power boot en 24/7 toegang? Dat zijn volgens mij hele redelijke prijzen... Als je zo'n bak volzet met een paar honderd hostingaccountjes verdien je er volgens mij nog steeds (heel) goed aan, niets te klagen hoor!

M25
10/10/06, 10:19
Jullie hebben toch allemaal wel de stroom-prijs stijging verhalen mee gekregen, dit is daar gewoon een gevolg van.

Maar die prijs is nog steeds netjes...
Bovendien met een paar hosting pakketjes heb je die 50 euri er toch wel uit??

marcel5
10/10/06, 16:24
Het is voor een eigen website met 'textures' die vrij veel bandbreedte gebruikt (op dit moment zo'n 400GB per maand, maar dat gaat vast omhoog).

50 euro per maand valt inderdaad best mee, maar ik had liever 15 euro per maand betaald :)

Mikey
11/10/06, 01:05
Er zijn al zoveel providers in DE en FR die dezelfde prijsstelling hanteren als Leaseweb, ik zie niet veel vernieuwends in het feit dat zij hun datahotel toevallig in Nederland plaatsen.

Welke partij komt naar Nederland?

strato misschien ?

jeffrey
12/10/06, 12:16
Jullie hebben toch allemaal wel de stroom-prijs stijging verhalen mee gekregen, dit is daar gewoon een gevolg van.

Maar die prijs is nog steeds netjes...
Bovendien met een paar hosting pakketjes heb je die 50 euri er toch wel uit??
Ik klaag ook niet, wilde alleen even de exacte stijging aangeven.

Swiftway-UK
12/10/06, 13:17
strato misschien ?

Kan ook 1und1, HostEurope, Speedbone etc etc zijn, Strato is altijd nog een stuk kleiner dan 1und1, aangezien 1und1 de grootste hoster van Europa is.