PDA

Bekijk Volledige Versie : Webhost starten.



Case
01/10/06, 17:56
Hallo, ik ben Marthijn M.
Woon in Grave (Boven Eindhoven en onder Nijmegen).
Ben 13 jaar.

Ik wil graag een webhost te beginnen,
en heb hiervoor 10000 euro te besteden.
Ik zou graag het volgend willen weten:
Wat zou ik moeten kopen om te beginnen?
Dus: Wat voor Software, hardware, site.
Maar ook: Hoe werkt het met KvK en rekeningen
enz.
Ben ik nog dingen vergeten?

M.v.g. Marthijn M.

PS. Mijn vader wil me ook helpen!

Technotop
01/10/06, 18:04
Naar school gaan zou een mooie optie zijn. Gezien je leeftijd ben je ook wel 10.000 euro kwijt, mocht je ook nog naar de universiteit willen gaan. Succes!

VinceSTM
01/10/06, 18:07
Inderdaad, als 13 jarige ben je wel erg jong. Je zit nu iets van in de tweede klas van de middelbare school, ik zou wachten tot > 16, 17! Geniet van je jeugd!!

swedendedicated
01/10/06, 18:08
WTC, Tsunami, 13y old kids who want to become an ISP, what's next?

veenman
01/10/06, 18:08
Jong ondernemerschap moedig ik normaal van harte aan, enkel is 13 echt te jong om de verantwoordelijkheid van een bedrijf op je te nemen. Gebruik liever je enthousiasme om te leren hoe een bedrijf functioneert en ga dan vanaf je 16de van start en zet het geld dat je nu hebt rentedragend op de bank!

MultiServe
01/10/06, 18:23
Hallo, ik ben Marthijn M.
Woon in Grave (Boven Eindhoven en onder Nijmegen).
Ben 13 jaar.


Ik wil graag een webhost te beginnen,
en heb hiervoor 10000 euro te besteden.
Ik zou graag het volgend willen weten:
Wat zou ik moeten kopen om te beginnen?
Dus: Wat voor Software, hardware, site.
Maar ook: Hoe werkt het met KvK en rekeningen
enz.
Ben ik nog dingen vergeten?

M.v.g. Marthijn M.

PS. Mijn vader wil me ook helpen!

Jeetje dat je al zo'n bedrag te bestenden hebt.

Als ik jou was zou ik het op de bank zetten en beginnen met een resellerpakket.

En Ga langs de kamer van koophandel voor meer informatie :)

EN ja je bent de belangdienst vergeten enzo. Daar vind je nog meer belangrijke informatie :)

Case
01/10/06, 18:25
En nee ik meen het!
En graag andere dingen dan ik ben te jong!

M.v.g. Ikke

frajaweb
01/10/06, 18:26
Er zijn al meerder topics geweest over dit onderwerp. Effe goed zoeken op dit forum zal je veel informatie kunnen verstrekken.

Dan effe kort een overzichtje van wat je allemaal moet regelen.

1. Inschrijving bij KvK. Is een kwestie van langsgaan en de benodigde papieren meenemen. Waarschijnlijk moet een van jou ouders hierbij aanwezig zijn. Op de site van de KvK kan je terugvinden wat je mee moet nemen, en welke bedrijfsvormen er mogelijk zijn.
2. Het aanvragen van een BTW nummer bij de belastingdienst. Dit is nodig om facturen te kunnen uitschrijven. Effe bellen naar de belastingtelefoon en ze sturen de benodigde papieren naar je op. let erop dat facturen moeten voldoen aan een aantal eisen.
3. Het opzetten van een correcte boekhouding. Je kan hierbij gebruik maken van een commercieel pakket. Effe googlen zal je hierover informatie verstrekken.
4. Aanvragen van een bankrekening. Deze moet waarschijnlijk door een volwassene worden aangevraagd. De ene bank gaat hiermee anders mee om dan de andere. Ik kwestie van informeren bij de banken.

Dan op het gebied van hosting en website.
5. Aanschaffen van een server en deze onder brengen bij een coloboer. Er zijn er hiervan een helehoop. Dus effe zoeken of om een aanbieding vragen op deze site. Let op dat je server een 19 inch server moet zijn.
6. Het aanmaken van een webpagina. Zeer belangrijk om je diensten via te voorkomen.
7. Alle software is gratis te gebruiken. Echter kan het aanschaffen van een controle paneel zoals Plesk en/of DirectAdmin geld kosten. Echter is dit zeer handig voor het beheer van de server. Dit kan vaak via je coloboer worden geregeld.
8. Lid worden van SIDN, DNS.BE, en/of EurID. Je kan ook je domeinen inkopen bij een domeinenboer. Hiervan zijn er genoeg beschikbaar.

Hierbij is het van belang dat je zelf genoeg kennis heb van servers. Mocht deze niet aanwezig zijn, dan kan je waarschijnlijk beter ergens een dedicated server huren. Echter dien je in mijn optiek dan nog steeds over voldoende kennis te moeten beschikken om een hostingbedrijf te starten.

Naast bovenstaande puntjes kunnen er nog meer zaken zijn die je misschien wil regelen. Deze zijn niet noodzakelijk, maar wel vaak handig.

- Verzekeringen
- Postbus
- Incassobureau
- Bedrijfstelefoon en Fax
- Boekhouder

Je moet in ieder geval bij veel van deze zaken een ouder hebben die garant voor je staat. Als je eenmaal klanten heb hou er dan rekening mee dat ze iets van je verwachten en dat je niet zomaar de stekker eruit kan trekken. Dus weet waar je aan begin.

Mochten er nog meer vragen zijn aarzel dan niet contact te zoeken via het contactformulier op onze site (zie adres hieronder).

Dan nog een opmerking richting mijn collega hosters. Ondanks dat 13 jaar jong is zegt dit niet over de eventuele potentie en kwaliteit die wordt geleverd. Er zijn genoeg webhosters die al geruime tijd ouder zijn dan 16 jaar en er een zeer grote troep er van hebben maken of hebben gemaakt. Dan heb ik liever een 13 jarige die door zijn ouders wordt begeleid bij het opzetten van een bedrijf.

Case
01/10/06, 18:31
Bedankt FraJaWeb.
Echt een antwoord waar ik wat aan heb =)

M.v.g. Ikke

mitedo
01/10/06, 18:32
zelfs met machtiging van ouders moet je 16 zijn bij de kvk... kan ook 17 zijn...

Technotop
01/10/06, 18:36
Dan nog een opmerking richting mijn collega hosters. Ondanks dat 13 jaar jong is zegt dit niet over de eventuele potentie en kwaliteit die wordt geleverd. Er zijn genoeg webhosters die al geruime tijd ouder zijn dan 16 jaar en er een zeer grote troep er van hebben maken of hebben gemaakt. Dan heb ik liever een 13 jarige die door zijn ouders wordt begeleid bij het opzetten van een bedrijf.

Niet mee eens. Ik ben van mening dat een 13 jarig kind geen besef heeft van wat er allemaal komt kijken bij een bedrijf. Als iemand al naar voren komt met ik heb 10 duizend euro te besteden, denk ik al direct. Ga naar school. Zo werkt het niet. Dat de ouders hun kind de beste kansen willen bieden, snap ik volkomen, maar daar heb je school voor.

Als minderjarige ben je altijd aangewezen op je ouders, wat als je fouten maakt.. ben je al je geld kwijt? Schulden?

Het is af te raden om met je 13e een bedrijf te starten, serieus zal je in iedergeval nooit genomen worden met die leeftijd.

(klinkt bot, maar het gaat zo verschrikkelijk vaak mis bij minderjarigen!!)

Raphaël S.
01/10/06, 18:38
zelfs met machtiging van ouders moet je 16 zijn bij de kvk... kan ook 17 zijn...
fout.
Je kan je ook onder de 16 zelf inschrijven en je hebt geen machtiging nodig hoeveel ze dit wel sterk aanraden zodat als jij iets verkloot je ouders aansprakelijk zijn.
Laat je je ouders niet mee tekenen en je licht iemand op dan kan je achteraf zeggen 'sorry.. ik ben minderjarig' en kunnen ze je niks maken.

(Bovenstaande informatie heb ik verkregen van mijn kvk)

Technotop
01/10/06, 18:44
fout.
Je kan je ook onder de 16 zelf inschrijven en je hebt geen machtiging nodig hoeveel ze dit wel sterk aanraden zodat als jij iets verkloot je ouders aansprakelijk zijn.
Laat je je ouders niet mee tekenen en je licht iemand op dan kan je achteraf zeggen 'sorry.. ik ben minderjarig' en kunnen ze je niks maken.

(Bovenstaande informatie heb ik verkregen van mijn kvk)

Grappig, maar je kunt het nooit aanvragen zonder toestemming van een voogt of ouder. Volgens mij moeten deze zelfs mee.. (mag het wel hopen).

MultiServe
01/10/06, 18:45
Zolang er een ouder achter je staat wat in dit geval zo is zal het wel meevallen, als hij het maar in de gaten houd :)

En je moet zorgen dat als er iets uitvalt een server ofzo dat het direct herstelt moet worden. Wat meestal niet kan als je op school zit. Of op een volwassene moet wachten voordat je naar Datacenter kan enzo.

Daarom zou ik eerst met een resellerpakket beginnen kijken hoe dat gaat en langzaam uitbreiden.

Raphaël S.
01/10/06, 18:46
Grappig, maar je kunt het nooit aanvragen zonder toestemming van een voogt of ouder. Volgens mij moeten deze zelfs mee.. (mag het wel hopen).
Dat zou betekenen dat ze me onzin hebben lopen vertellen..
ze hebben me dit zitten uitleggen bij de kvk.. lijkt me apart als het dan niet waar is

VinceSTM
01/10/06, 18:48
Dat zou betekenen dat ze me onzin hebben lopen vertellen..
ze hebben me dit zitten uitleggen bij de kvk.. lijkt me apart als het dan niet waar is
Een minderjarige mag nooit wettige contracten tekenen zonder voogd / ouder! Lijkt me stug dat dat bij jou wel kan dan :P

Technotop
01/10/06, 18:49
Zolang er een ouder achter je staat wat in dit geval zo is zal het wel meevallen, als hij het maar in de gaten houd :)

En je moet zorgen dat als er iets uitvalt een server ofzo dat het direct herstelt moet worden. Wat meestal niet kan als je op school zit. Of op een volwassene moet wachten voordat je naar Datacenter kan enzo.

Daarom zou ik eerst met een resellerpakket beginnen kijken hoe dat gaat en langzaam uitbreiden.

Als minderjarige mag je geen zaken doen. Ouder of voogd is hierbij altijd tekenbevoegd en is ook de enige waarmee je zaken kan doen.

Komt er eigenlijk op neer, dat je geen zaken mag doen met een bedrijf waarvan een minderjarig persoon het koopcontract aan gaat. Alle contracten (ook mondelinge) dienen te worden gedaan door de ouder of voogd.

Raphaël S.
01/10/06, 18:59
Dan mogen ze bij de kvk wel is wat mensen gaan ontslaan of bijscholing geven.

Ontopic: ik vind het geen verstandig plan om als 13jarige een hosting bedrijf te beginnen. Ook doordat je als 13jarige nog niet goed zelf beslissingen kan nemen dus dan komt het er uiteindelijk opneer dat je ouders het gaan runnen en andere mensen inhuren om te servers te onderhouden.

Ik zou eerst je school afmaken en dan verder zien.

Cybafish
01/10/06, 19:00
@Technotop, maar in de praktijk werkt het heel anders allemaal, i.i.g. in deze wereld.

Ik ben zelf begonnen toen ik 15 was, destijds werd mij verteld dat je als 15 jarige in ieder geval toestemming nodig hebt van je ouders en er staat me ook iets bij van een minimumleeftijd (zelf met toestemming van je ouders) van 15 jaar.

Als je 13 bent, man, dan moet je er echt nog niet aan beginnen. Geloof mij! Alles wordt een zooitje en daar bouw je dan op door (als je niet al gelijk failliet gaat). Ik zou wachten tot ik schaamhaar had ( ;) ) voordat ik aan zoiets begon, 13 is gewoon té jong om (juridisch gezien) ook maar IETS te doen wat te maken heeft met bedrijfsvoering.

Phillip
01/10/06, 19:01
Als iemand een dedicated server via internet besteld en het alleen ondertekend met zijn handtekening (zonder een handtekening van een ouder of voogd), maar wel minderjarig is, dan is het contract niet wettig.

eweps
01/10/06, 19:10
Tenzij je (vanaf 15 jaar) handlichting aanvraagt bij de rechtbank. Daarvoor moet tevens een ouder mee gaan!

Het staat allemaal erg duidelijk op de KvK site vermeld..

www.kvk.nl
www.belastingdienst.nl
www.abnamro.nl / www.postbank.nl / www.rabobank.nl (meest gebruikte)

Met 10.000 euro redt je het opzetten van een bedrijf trouwens niet, als je het tenminste in 1 keer goed wilt doen.

Denk aan:
- huur kantoorruimte
- 1 of 2 computers
- internet/telefoon/fax verbinding
- postbus
- verzekeringen: rechtsbijstand-, aansprakelijkheids-, brand- etc verzekeringen..
- boekhoudpakket/boekhouder
- software(bij bedrijven wordt gecontroleerd of je legale software gebruikt)
- website

enzovoort..

Als 13 jarige heb je de volgende problemen:

Een klant/kvk/belastingdienst etc wil jou overdag bereiken(want tja, dan werkt het bedrijfsleven) en belt op jouw nummer? Je zit dan op school. Helaas, dan kunnen ze je dus nooit bereiken.

Je krijgt eindelijk toch iemand aan de telefoon, in de meeste gevallen horen ze meteen dat je erg jong bent en wordt je niet serieus genomen.

Je krijgt een email en reageert daarop, jouw reactie zit vol met taalfouten, want je bent nog niet klaar met school. En aangezien MSN ook zo'n grote rol speelt tegenwoordig, zal er ook nog wel wat MSN rotzooi tussen staan. Je wordt op dat moment niet serieus genomen.

Een klant wil eerst een kenningsmakingsgesprek, waar wil je dat gaan doen? Op je slaapkamer? Tussen de knuffelberen?

Je moet naar een klant toe, of je gaat ergens anders heen. Hoe wil je daar komen? Het openbaar vervoer komt niet overal en je pappie/mammie zullen je niet altijd willen brengen en halen..

Dan heb je nog het volgende: Wat zijn je plannen? Wil je geld verdienen? Hoe denk je dan winst te gaan maken? Hoeveel klanten heb je nodig? Hoe denk je deze te gaan krijgen?

Gegroet, ik zou er nog een nachtje over slapen.

joriz
01/10/06, 19:28
damn. Dit is toch echt erg. Hebben kinderen tegenwoordig niets meer te doen ofzo?

Ik vind echt dat er een wet moet komen die het niet toestaat dat kinderen een bedrijf beginnen.

Tevens de tijd die je als 13 jarige dan in je bedrijf zou kwijt zijn is veel te veel. Je doet dan aan kinderarbeid wat strafbaar is.

Alles lijkt steeds extremer te worden. breezah chicks, gangsta lover boys, webhost kiddies. Wat komt hierna?
Nationaal Nederlandse kleuter terroristen?

DutchTSE
01/10/06, 19:30
Met 10.000 euro redt je het opzetten van een bedrijf trouwens niet, als je het tenminste in 1 keer goed wilt doen.

Denk aan:
- huur kantoorruimte
- 1 of 2 computers
- internet/telefoon/fax verbinding
- postbus
- verzekeringen: rechtsbijstand-, aansprakelijkheids-, brand- etc verzekeringen..
- boekhoudpakket/boekhouder
- software(bij bedrijven wordt gecontroleerd of je legale software gebruikt)
- website

Zullen we het realistisch houden?
Huur kantoorruimte hoeft niet, 1 of 2 computers/internet/telefoon/fax verbinding heb je zelf al, postbus is nergens voor nodig, brievenbus voldoet prima

Ben je al 5000 euro minder arm

Daarnaast ga ik mee met wat hierboven al is genoemd, 13 jaar is ECHT te jong en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je al beschikt over de benodigde kennis aangezien hier een paar jaar overheen gaat voor je ervaring (ervaring is kennis) hebt.

Toen ik 13 was speelde ik nog buiten met me vriendjes... blikkie trap, verstoppertje, voetballen :$ Toen wist ik nauwelijks wat een bedrijf was, en ontmaagd was ik ook niet op me 14e... de tijden veranderen wel heel dramatisch de laatste tijd (dramatisch ja, niet drastisch ;))

crazycoder
01/10/06, 19:51
Waarom krijg ik toch de indruk dat dit een troll is.

Gomer
01/10/06, 19:54
Ben ik de enige met een gedachte dat dit topic naar een honeypot van de mods riekt?

Niet slecht bedoeld; maar ik vind dit gehele gedoe echt nergens op slaan.

GWM
01/10/06, 20:24
Ik ben het eens met de meerderheid in deze topic.
13 jaar is erg jong, ik ben zelf slechts 3 jaar ouder.
Ik heb ooit ook de overweging gemaakt om webhosting te starten.
Ik heb hier vanaf gezien, en ben daar achteraf blij om.

Wat ik aan zou raden is te beginnen bij een reselleraccount.
Thuis op een tweede pc een webserver draaien.
Als jij voldoende kennis denkt te hebben over je server, en die zo kan laten draaien dat hij stabiel en snel kan fungeren.
Dan zou ik eens overwegen een Colocated of Dedicated server te nemen.

Phillip
01/10/06, 20:27
Ik begrijp niet waarom alles zelf gedaan moet worden.
Iemand inhuren is ook een mogelijkheid.

Wat maakt het uit als je werkgever 13 is, als het betaald kijkt men niet naar de leeftijd.
Geld = geld.

Cybafish
01/10/06, 20:37
Wat me trouwens wel opvalt is dat er ieder jaar steevast rond deze tijd een heleboel kinderen komen informeren naar het starten van een hosting bedrijf.

Magus
01/10/06, 20:41
Ga bij de kvk langs om de mogelijkheden daar te bespreken
Ga bij de belastingdienst langs om de mogelijkheden daar te bespreken
Zoek een host die je een managed server wil verhuren
Bespreek alles met je vader en doe geen te snelle stappen. Er is veel mogelijk maar bedenk wel waar je aan begint. Wat is je doelgroep en waar wil je over 5 jaar staan met je bedrijf? En daarna?

AlfaHosting
01/10/06, 20:42
Ik wil graag een webhost te beginnen,
en heb hiervoor 10000 euro te besteden.


Je lego blokjes verkocht ?


Waarom krijg ik toch de indruk dat dit een troll is.

zelfde idee :)

Mark17
01/10/06, 21:10
Handlichting of handtekening van ouder/voogd voor ELK contract en het zou mogelijk zijn. Alleen adviseer ik je wel om te beginnen met een reseller pakket en een oude computer/server thuis om alles eerst te leren. Je kunt alltijd nog over naar 1 of meerdere eigen servers.

Om een bedrijf te starten is echt geen 10.000 euro nodig, met de helft van het geld kan het ook als je flexibel bent.

Proxio
01/10/06, 21:14
Handlichting of handtekening van ouder/voogd voor ELK contract en het zou mogelijk zijn. Alleen adviseer ik je wel om te beginnen met een reseller pakket en een oude computer/server thuis om alles eerst te leren. Je kunt alltijd nog over naar 1 of meerdere eigen servers.

Om een bedrijf te starten is echt geen 10.000 euro nodig, met de helft van het geld kan het ook als je flexibel bent.

Tja, alleen handlichting kan dus pas vanaf je 16 :).

AlexanderOnline
01/10/06, 21:52
Hier is pas nog een topic over geweest. Ik weet dat je het niet wilt horen, maar 13 is echt te jong. Echt waar. Wil je ech zo graag aan de slag, wacht op zn minst 2-3 jaar.

MultiServe
01/10/06, 22:24
Nah heb laast een gesprek met iemand gehad die was ook vroeg bij met webshosting weet niet meer precies hoe oud, was ook jaar of 12/13 toen hij begon en draait nu redelijk grote webhosting bedrijf.

Maargoed die begon bij reseller pakket, toen dedicated, toen colocation etc...

t.bloo
01/10/06, 22:49
wat je fysieke leeftijd is moet je natuurlijk zelf weten, maar de belastingdienst denkt daar zoals veel anderen al hebben gezegd anders over. als je er zelf in gelooft en de kennis en middelen hebt is het wel te doen. mijn raad is om te beginnen met resellen of iets van dien aard. en wees eerlijk. vertel gewoon hoe de vork aan de steel zit en je zult meer begrip hebben als er eens iets fout gaat. ik neem aan dat je in de budget hoek uitkomt, maar daar kun je prima vrienden en bekenden mee blij maken. waarschijnlijk leer je de business 101 op de harde manier, maar wel snel hierdoor :)

frvge
02/10/06, 00:21
Wiskundige kennis is nog niet ver genoeg om ook maar iets nuttigs te doen qua uitrekenen kostprijs, waarschijnlijk heb je net lineaire vergelijkingen gehad.

Cybafish
02/10/06, 02:24
Nou dan kan hij toch p/q vergelijkingen oplossen :D

Geoffrey
02/10/06, 03:19
We hebben deze discussie al veel gevoerd. Ik ben zelf op een vrij jonge leeftijd (17) begonnen met een webhosting bedrijf. Dit was voor mij geen probleem omdat ik me inliet met mensen die bij problemen voldoende kennis hadden om meteen in te grijpen eeeeeen (!) dat ik gewoon lekker thuis aan het studeren was, dus ik had geen schooltijd waar ik rekening mee moest houden. Hoe je het ook draait of keert als je als 13 jarige in school zit en er gaat een server plat dan moet je kunnen reageren en ik hoop uit de grond van men hart echt dat je uit die 10 000 euro wat budget kan trekken om mensen te betalen die je zullen moeten gaan helpen. Technische kennis is in dit vak heel belangrijk, maar ook de kennis met betrekking tot de economie, boekhouding, hoe zaken te doen, etc.

Naar mijn inziens kan je er vanaf 16 jaar mee door ook al is het nog jong, maar een 13 jarige. Ik wil je helemaal niet ontmoedigen, maar ik zou eerst school afmaken, technische kennis opdoen en dan is er nog tijd genoeg om met een webhosting bedrijf te beginnen.

Verder heb ik alle posts van je even bekeken en onderteken met "ikke" vind ik persoonlijk nogal kinderachtig overkomen. Mensen moeten vertrouwen in jou en je bedrijf krijgen om hun website / server / bij jou onder te brengen. Veel mensen die ik hier heb zien posten die 16 waren lieten op mij een indruk na van mensen van 20 jaar of ouder en goed die moeten zeker starten met een bedrijf en zien waar ze uitkomen, tuurlijk waarom niet als ze hun klanten deftig bij kunnen staan. Ik heb daar bij jou (tot mijn grote spijt) nu een beetje m'n twijfels over. Even zoeken in het forum zal aantonen dat ik het vroeger heel hard heb opgenomen voor jonge ondernemers, maar dit gaat zelfs mijn petje een beetje te boven.

Als je er toch aan wil beginnen wens ik je veel succes en zou ik zeker even een kijkje nemen op de website van Supermicro (http://www.supermicro.com). Deftige hardware en niet overdreven duur.

Succes!

nzyme
02/10/06, 14:38
wat er ontbreekt is de kennis van onze 13 jarige "held" :) is hij nu all linux whizz of heeft hij net zijn 999ste bsod gehad...... Weet hij dat netwerken met ip nummers werken, of is netbios volgens hem een msn theme.....

en een toelichting op die 10k zou ook leuk zijn... Want 10k is A) heel veel en B) TE veel. Als ik naar mezelf kijk ben je voor de zakele zooi wat kwijt en voor de funstuff (je server) zit je ook op 800,- een totaal budget van 1100,- tot 1300,- is dus ZAT voldoende. Je krijgt echt niet meteen 100en klanten voor je kiezen namelijk.

swedendedicated
02/10/06, 14:54
Precies, je kunt wel gelijk heel rack huren voor een jaar en 10/20 servers maar ik denk niet dat je die meteen kwijt bent. en na 3 jaar kun je die servers weer wegdoen omdat ze a, kapot zijn of b, outdated :D

crazycoder
02/10/06, 14:56
en een toelichting op die 10k zou ook leuk zijn... Want 10k is A) heel veel en B) TE veel. Als ik naar mezelf kijk ben je voor de zakele zooi wat kwijt en voor de funstuff (je server) zit je ook op 800,- een totaal budget van 1100,- tot 1300,- is dus ZAT voldoende. Je krijgt echt niet meteen 100en klanten voor je kiezen namelijk.
Ja daaaaaaag... spareparts? Reclame? Kosten colo?

Verder heb je geen echt deugdelijke server met hardware raid voor dat geld.

Als je een bedrijf wil starten moet je niet met minder dan eur 5000 aankomen.. en dat is een minimum.. je kan misschien wel met minder starten maar dat is niet slim.

shinyuploads
02/10/06, 14:58
Ik zou zeggen wacht tot je niet meer leerplichtig bent :)
Hoe kun je in gods naam een hosting bedrijf beginnen als je nog naar school moet?

Als je toch zo graag wilt beginnen, start dan het bedrijf samen met je ma of pa als direktie en laat hun de beslissingen nemen (aangezien zij wel verantwoord met geld om kunnen gaan. Een jonge van 13 is daarvoor nog niet instaat.).

Paulewk
02/10/06, 15:06
Ja daaaaaaag... spareparts? Reclame? Kosten colo?

Verder heb je geen echt deugdelijke server met hardware raid voor dat geld.

Als je een bedrijf wil starten moet je niet met minder dan eur 5000 aankomen.. en dat is een minimum.. je kan misschien wel met minder starten maar dat is niet slim.

Kosten Colo : ~ 20E p/m
Reclame : Je begint net, dus nog niet nodig, probeer eerst de boel rustig op rit te krijgen, reclame komt later wel

En aangezien het webhosting is, is hardware raid1 echt wel voor <1000 euro te doen, asus heeft hier bijv oplossingen voor(al valt over de kwaliteit daarvan wel wat te zeggen opzich maar het kan).

Maar zoals gezegt mist 1 ding totaal hier, de kennis van de hoster. Je kan wel een budget hebben, maar zonder kennis kom je nergens.

nzyme
02/10/06, 15:07
Ja daaaaaaag... spareparts? Reclame? Kosten colo?

Verder heb je geen echt deugdelijke server met hardware raid voor dat geld.

Als je een bedrijf wil starten moet je niet met minder dan eur 5000 aankomen.. en dat is een minimum.. je kan misschien wel met minder starten maar dat is niet slim.
nou dan mag jij even uitleggen hoeveel een
deugdelijke server met hardware raid dan moet kosten volgens jou :X

en ik liet voor het gemak even de advertentie kosten buiten het plaatje :p mijn fout.

colo kosten zit je ook op ~22,50 per maand. (incl dns shit)

wat die spareparts betreft, je server zal in het begin hoofdzakelijk de bitjes van je geheugen staan te tellen en als die daarmee klaar is ze nog eens gaan tellen etc etc aangzien die met 10 sites toch nix bijzonders te doen heeft. Waarom dan investeren in spareparts ->| Dat doe je lijkt mij pas als daar ook reden voor is, en die reden is er niet als je maar 10 klanten hebt... (en ga me in godsnaam niet serieus nemen qua bewoording, het gaat even om het principe)

crazycoder
02/10/06, 15:32
Server? eurotje of 1500..

Kosten colo zullen echt hoger uit gaan vallen. Is het niet nu dan wel over een half jaar.

IMO maakt het aantal klanten niet uit. Iedere klant is belangrijk.

nzyme
02/10/06, 15:42
Server? eurotje of 1500..

hm, en wat voor bak praat je dan over ? vergeet niet dat hij als beginner bijv. niet een dedicated sql bak nodig is ofzo...
edit:
mijn P4-D @ 2.8ghz in SM 1U op Intel plank met 1GB en 160gb seagate raid1 kost ~900 incl btw. als ik me niet vergis...


Kosten colo zullen echt hoger uit gaan vallen. Is het niet nu dan wel over een half jaar.

en waarom dat :x als hij meer traffic gaat verstoken dan in zn colo-contract zit dan betekend dat heel simpel dat hij meer klanten heeft gekregen en dat daarmee die extra inkomsten dat kunnen dekken.


IMO maakt het aantal klanten niet uit. Iedere klant is belangrijk.
aan de ene kant wel waar, maar ik zeg niet voor niets neem me niet op de letter serieus. Je denk toch niet echt dat hij meteen een dikke multinational als klant krijgt ofwel.

Geoffrey
02/10/06, 16:06
hm, en wat voor bak praat je dan over ? vergeet niet dat hij als beginner bijv. niet een dedicated sql bak nodig is ofzo...

Euhm nogal een vreemde redenering vindt je zelf niet? Imo mag de topicstarter voor de start wel een Opteron of Xeon servertje nemen ook al komen er dan niet meteen veel websites op, dan weet je zeker dat het naar de toekomst toe makkelijk blijft draaien. Het budget van Crazycoder van 1500 euro is niet onrealistisch als je voor een merk als HP bijvoorbeeld gaat.

Ik had de topicstarter al aangeraden als hij toch een webhost wil starten om te kijken naar Supermicro servers. Deze zijn heel degelijk en kosten toch een handvol minder dan bij een HP bijvoorbeeld.

nzyme
02/10/06, 16:22
Euhm nogal een vreemde redenering vindt je zelf niet? Imo mag de topicstarter voor de start wel een Opteron of Xeon servertje nemen ook al komen er dan niet meteen veel websites op, dan weet je zeker dat het naar de toekomst toe makkelijk blijft draaien. Het budget van Crazycoder van 1500 euro is niet onrealistisch als je voor een merk als HP bijvoorbeeld gaat.

Ik had de topicstarter al aangeraden als hij toch een webhost wil starten om te kijken naar Supermicro servers. Deze zijn heel degelijk en kosten toch een handvol minder dan bij een HP bijvoorbeeld.
waarom vreemd ? je kan toch gewoon "goedkoop" en goed beginnen met een server en later als het aantal klanten het toelaat/eist een tweede bijplaatsen ?
ach in feite ook hetzelfde als duurder beginnen, je hebt alleen iets lagere instapkosten :p

Case
02/10/06, 16:25
Bedankt allemaal ik ben nu alleen nog opzoek naar software die ik op `de server`
kan laten draaien en waarvoor deze programas dienen.

M.v.g. Marthijn

AlexanderOnline
02/10/06, 16:46
Uh, moeten we dat ook gaan uitleggen? sorry, maar iets meer research zelf verwachten we wel van je.

Case
02/10/06, 16:50
Heb in start topic hier ook om gevraagd.

M.v.g. Marthijn

AlexanderOnline
02/10/06, 16:56
Wat ik probeer te zeggen, is dat als je dat zelf al niet kunt vinden, ik twijfels heb of je wel moet starten. Je zult vaak genoeg problemen tegenkomen die je moet oplossen, en de oplossing moet je zelf kunnen vinden, mocht je er echt niet uit komen dan kun je altijd nog een topic maken op WHT.
Als je aangaf dat je dit en dat in gedachte hebt, wat we er van vinden etc, is het anders.

Case
02/10/06, 16:58
Wat ik probeer te zeggen, is dat als je dat zelf al niet kunt vinden, ik twijfels heb of je wel moet starten. Je zult vaak genoeg problemen tegenkomen die je moet oplossen, en de oplossing moet je zelf kunnen vinden, mocht je er echt niet uit komen dan kun je altijd nog een topic maken op WHT.
Als je aangaf dat je dit en dat in gedachte hebt, wat we er van vinden etc, is het anders.

Oke begrepen Alex.
Ga opzoek naar software maar als er mensen zijn die toch willen vertellen post dan a.u.b. hier.

M.v.g. Marthijn

Technotop
02/10/06, 17:03
Oke begrepen Alex.
Ga opzoek naar software maar als er mensen zijn die toch willen vertellen post dan a.u.b. hier.

M.v.g. Marthijn

Als je al niet weet welke software er nodig is, heb je dus geen enkele kennis van deze software. Zou je dan wel een bedrijf moeten starten?

crazycoder
02/10/06, 17:04
hm, en wat voor bak praat je dan over ? vergeet niet dat hij als beginner bijv. niet een dedicated sql bak nodig is ofzo...
edit:
mijn P4-D @ 2.8ghz in SM 1U op Intel plank met 1GB en 160gb seagate raid1 kost ~900 incl btw. als ik me niet vergis...

Ik heb het over hardware raid.. dus niet over een of andere half om half fakeraid oplossing.


en waarom dat :x als hij meer traffic gaat verstoken dan in zn colo-contract zit dan betekend dat heel simpel dat hij meer klanten heeft gekregen en dat daarmee die extra inkomsten dat kunnen dekken.

Als je jezelf over de actualiteiten in hosting land had gebogen had je kunnen weten dat o.a. stroom duurder zal worden.

t.bloo
02/10/06, 17:07
> software

zet er DirectAdmin als control panel op, maak je geen zorgen om security, sluit ergens een reseller voor domeinnamen af, werf je eerste klanten, verstuur je eerste factuur, ga voetbalplaatjes kopen^H^H^H^H^H^H^H^H^H en have fun!

Sorcer
02/10/06, 17:08
Niet mee eens. Ik ben van mening dat een 13 jarig kind geen besef heeft van wat er allemaal komt kijken bij een bedrijf. Als iemand al naar voren komt met ik heb 10 duizend euro te besteden, denk ik al direct. Ga naar school. Zo werkt het niet. Dat de ouders hun kind de beste kansen willen bieden, snap ik volkomen, maar daar heb je school voor.

Als minderjarige ben je altijd aangewezen op je ouders, wat als je fouten maakt.. ben je al je geld kwijt? Schulden?

Het is af te raden om met je 13e een bedrijf te starten, serieus zal je in iedergeval nooit genomen worden met die leeftijd.

(klinkt bot, maar het gaat zo verschrikkelijk vaak mis bij minderjarigen!!)

Juist, we praten hier over zéér jongen kinderen. Laat ze eerst zichzelf goed ontwikkelen. En zoals al meer werd gezegt, ga dan alvast leren in dit vak, zodat je op latere leeftijd er snel in kunt groeien.

Je kunt wel zeggen: Graag serieuze dingen en niet te jong, maar dit is een feit.

Geoffrey
02/10/06, 17:57
Als je al niet weet welke software er nodig is, heb je dus geen enkele kennis van deze software. Zou je dan wel een bedrijf moeten starten?

Hm ja eigenlijk wel mee eens.... We zijn allemaal moeten beginnen, maareuh dan misschien van die 10 000 euro ook effe een budget uittrekken voor een testserver want ik heb zo'n klein vermoeden dat deze wel eens nodig zou kunnen zijn.

Anyway:

Operating System Linux: start je best met Debian / Fedora (gratis)

Operating System Windows:
- Windows 2003 Server Web-Edition (€ 15,00 / maand SPLA licentie)
- Windows 2003 Server Standaard (€ 25,00 / maand SPLA licentie)

* Let op, voor webhosting op een windows machine mag enkel een SPLA licentie gebruikt worden. Hiervoor kan je contact opnemen met Microsoft of met SoftwareSpectrum voor een dergelijk contract.


Controle Paneel Linux: Direct Admin / Cpanel / Plesk / etc.

Controle Paneel Windows: Plesk / Ensim / etc. (Plesk aan te raden)


Verder is het ook niet slecht om al eens uit te kijken naar administratie software voor de facturatie & offertes netjes in op te slaan.

Als de topicstarter toch wil doorzetten, wie zijn wij om hem tegen te houden. We hebben het geprobeerd...

dopi84
02/10/06, 19:00
snap niet dat jullie er zó diepop ingaan.
Meneer komt zichzelf wel tegen.

En is dit niet een stukje verantwoordelijkheid van de ouders??
Die weten het waarschijnlijk niet eens!! En ALS ze het al weten
dan sporen ze niet.

13 jaar, dan hoor je deze hele dag sugababes profieltjes vol te spammen
met breezahh taal en buiten potje knikkeren ofzo.

Jullie houden hem er nu niet vanaf, nee nee, jullie vertellen op de 4
voorgaande pagina's precies wat meneer moet gaan doen!

't kind kan niet eens normaal ABN praten, weet niet eens wat een UTP
kabel, een datacenter, een sparepart, ensim, plesk of whatever is!

Het is gewoon TE GEK voor woorden dit dwaze idee van iemand van 13!
En het is nog niet eens schoolvakantie.

systemdeveloper
02/10/06, 19:22
Wat me trouwens wel opvalt is dat er ieder jaar steevast rond deze tijd een heleboel kinderen komen informeren naar het starten van een hosting bedrijf.
Vakantie is voorbij en de ouders moeten weer werken. Of babysitter óf eigen bedrijf. In beide gevallen is het joch van de straat af enover een jaar verzinnen we een nieuw plan ;)


Trouwens... een eigen bedrijf hebben wilt nog niet zeggen dat je tekenbevoegd bent (voor meer dan een frietje op de hoek, dan). Zelfs al ben je dat wel, dan moet je nog iemand vinden die dat ook accepteerd als je er zaken mee wil doen.

In mijn 2de en in mijn 3de jaar is mijn business ruim verdubbeld (zou dit nog een keer lukken?? hehe :) )
Als ik toen 13 was geweest had ik nu dus de keus om als 15 jarige te gaan spijbelen of om mijn toko te verkopen. Maar tijd om naar school te gaan zou ik toch echt niet meer hebben en willen. 't is maar wat je lange termijn doel is. Ervan uitgaande dat de meeste starters (met kennis van zaken, leeftijd, netwerk en financien) binnen 2-3 jaar toch op hun bek gaan, zou ik die 10K op de bank zetten en er over een paar jaar een leuke scooter van kopen ;)

Zeker als je hier komt aanzakken met 'Ik heb 10k. en wil hoster worden... wat moet ik kopen?'.

Ik wens je veel succes en hoop niet dat ik over een paar maanden of een jaar, ook jóuw klantenbestand mag overnemen voor een prikkie :)

swedendedicated
02/10/06, 19:29
Laat de jongen toch, het is zijn geld. Iedereen moet het leren. Case als je hulp nodig hebt, mijn msn is support(at)xema(.)nl Ik kan je eventueel het een en anders uitleggen over hardware en software. Ik weet zelf niet hoe "groot" je wilt beginnen. 1 server in colo of een heel rack met switches ;-) In ieder geval succes.

AlexanderOnline
02/10/06, 19:33
We zeggen het niet om hem te pesten hoor... En " het is zijn geld" zou je misschien kunnen zeggen als hij een met diamantjes bezette fiets wil kopen. Is hij zijn fiets kwijt, jammer. Maar als je je bedrijf naar de knoppen helpt heb je gedupeerde klanten en misschien een flinke schuld.

Mark17
02/10/06, 20:53
Als ik het zo gauw goed lees dan heb je nog niet zo extreem veel kennis/ervaring van de software welke je wil gebruiken. Ga dan vooral voor een reseller pakket aangezien je dan ten minste zeker weet dat het moet draaien. Gaat het mis tijdens de les dan bel je je leverancier en die mag het probleem zsm verhelpen.

Voor een 20 euro/maand heb je bij verschillende partijen al wel een reseller pakket. Maak goede afspraken met je leverancier, vooral ook voor het geval het mis gaat dat je klanten niet de dupe ervan kunnen worden!

swedendedicated
02/10/06, 20:57
We zeggen het niet om hem te pesten hoor... En " het is zijn geld" zou je misschien kunnen zeggen als hij een met diamantjes bezette fiets wil kopen. Is hij zijn fiets kwijt, jammer. Maar als je je bedrijf naar de knoppen helpt heb je gedupeerde klanten en misschien een flinke schuld.

Met 10.000€ kun je vast wel heel wat uurtjes iemand in huren ;-)

Raphaël S.
02/10/06, 21:08
Met 10.000€ kun je vast wel heel wat uurtjes iemand in huren ;-)
Ja maar daar leer je niks van he ;)

Je kan die 10k van je ouders ook aan een of ander goeddoel doneren...

richard939
04/10/06, 18:48
Hallo,

Ik ben Richard Sikkel (14 jaar)
Ik heb zelf ook een klein hostingbedrijfje.
Ik heb veel naar ket kvk gebeld en ben uit eindenlijk samen tot de conclusie gekomen dat ik geen kvk hoef totdat ik boven de 3000euro per jaar ermee verdien.
Maarja waarom zal je nu al een hosting starten je bent pas 13 jaar, en ook al ben ik 14 ik raad het je niet aan om eraan te beginnen, simpelweg je hebt te weinig tijd.
Ik zit nu met school en al die anderen shit in tijdnood hierdoor.
Maarja was het de moeite waard om dit tog te doen?
Ja, ookal raadt ik je het niet aan, het verdient wat waar ik wat aan heb. Ik woon in het centrum van het westland en daar is zat werk voor jongeren in de kassen, jammergenoeg vind ik dit werk niks voor mij. Daarom ben ik dit gaan doen, ik raadt het je nog niet aan om te beginnen hieraan omdat je gewoon te jong bent. Ook heb ik het probleem dat ik niet meer zomaar kan stoppen met dit hosting bedrijf, gelukkig word dit hosting bedrijf binnenkort te koop aangeboden en ben ik er zo snel mogelijk vanaf. Wat ga ik dan doen? Ik weet niet ik zal wel zien ik denk dat ik lekker ga genieten van me jeugd en me computer een tijdje uit laat staan lekker naar buiten ga en veel leuken dingen ga doen. IEDEREEN DIE MIJN BERICHT NU LEEST: BEGIN NOOIT AAN EEN HOSTINGBEDRIJF VOOR JE 15E BEHALVE ALS JE ZEKER WILT DAT JE JEUGD MOET WORDNE VERNEUKT DOOR EEN PAAR CENTEN.

Technotop
04/10/06, 19:02
Met 10.000€ kun je vast wel heel wat uurtjes iemand in huren ;-)

Een bedrijf starten zonder enige kennis, nee dat is niet hoe het werkt, of zal werken. Die 10.000 heb je na 3 maanden er ook wel door heen gejaagd, zonder er iets van te zijn opgeschoten.

Het is niet om te pesten, zoals iemand hierboven al citeerde. Echter zal een bedrijf, waarvan de persoon geen enkele kennis heeft van deze markt geheid falen.

Het is maar een tip :)

WebXtrA-Rámon
04/10/06, 22:30
<knip>veel wijze woorden</knip>

Kijk daar heeft de TS wat aan.

thrunx
05/10/06, 00:30
Bedankt allemaal ik ben nu alleen nog opzoek naar software die ik op `de server`
kan laten draaien en waarvoor deze programas dienen.

M.v.g. Marthijn

Ik ben het met de meesten hier op het forum eens dat je niet zou moeten beginnen aan een webhostingbedrijf. Ik begrijp ook dat dit niet de reactie is die je graag wilt horen, maar er zijn niet voor niets 20 man die je waarschuwen!

Er zullen altijd hele jonge mensen zijn die heel erg veel verstand hebben van administratie, marketing, webhosting, linux, cp's etc en die succesvol een bedrijf weten op te richten. Alleen in 99,9% van de gevallen is dat niet zo. Aan de vraag die je hierboven stelt lijkt het niet dat je de benodigde kennis in huis hebt om een webhostingbedrijf op te richten.

Ik heb een paar vragen:
- Waarom wil je graag een webhostingbedrijf oprichten?
- Wat voor ervaring heb je al met servers/webhosting etc?
- Hoe kom je eigenlijk aan die 10.000 euro? Das een hoop geld...

Ik zou het erg zonde vinden als je hier later veel spijt van krijgt. Misschien dat het gewoon verstandiger is, die 10.000 euro op je bankrekening te laten staan, beginnen met een reseller voor een paar website's van vrienden, veel kennis op te doen en over een paar jaar en nog eens overna te denken...?

Steven

richard939
05/10/06, 15:27
Kijk uit dit al begrijp ik dat je wat geld erbij wilt verdienen, maar em... 10000 eurie hoe kom je daar aan?Ik geloof zelf niet eens dat je dat heb op je 13e maar ik ga geen voor conclusies trekken. Em wat kan ik je aan raden zodat je een beetje bijverdiend? Naja als 13 jarige kan je nog niet egt veel verdienen vooral niet buitenhuis. tip: richt een criminals site op, hiervoor ga je een anderen richting op dan marketing, dit is meer met scripting, php, html en mysql. Het is zeer leuk om te doen en je leert er voor later ook nog van.
hier een aantal sites waar je eht goed kan leren en waar je ze goed helpen, ik ben hier ook actief onder de naam richard939.
http://www.crimefreakz.nl Dit is de beste en drukste
http://www.criminalspoint.nl Ja em deze is wel goed maar niet zo druk
http://www.criminalsfanaat.nl Deze is een paar keer gehackt enzo hij is net weer opnieuw begonnen, dus er is niet zo veel over te zeggen;)

AlexanderOnline
05/10/06, 16:33
Misschien is z'n vader wel een gulle investeerder? Zou mijn vader nooit doen, maar je weet maar nooit :+

richard939
05/10/06, 17:46
Wat is trouwens TS?

thrunx
05/10/06, 17:53
TS = Topic Starter (Case in dit geval dus)

dopi84
05/10/06, 18:07
WTC, Tsunami, 13y old kids who want to become an ISP, what's next?


Laat de jongen toch, het is zijn geld. Iedereen moet het leren. Case als je hulp nodig hebt, mijn msn is support(at)xema(.)nl Ik kan je eventueel het een en anders uitleggen over hardware en software. Ik weet zelf niet hoe "groot" je wilt beginnen. 1 server in colo of een heel rack met switches ;-) In ieder geval succes.

Jij verandert ook snel van mening........


Of wil je rijk worden snel??

Met 10.000€ kun je vast wel heel wat uurtjes iemand in huren ;-)

binkie1979
06/10/06, 12:53
ik vraag me meer af hoe komt een jongen van 13 al aan 10.000 euro

sander
06/10/06, 15:02
een vader die waarschijnlijk goed verdient,
of een erfens van iets

Case
07/10/06, 10:22
Hallo iedereen.

Voor de goede orde, het gaat jullie niks aan hoe ik aan me geld ben gekomen.
En ik heb gewoon een normale vraag gesteld over "hoe" ik een klein hosting bedrijf zou willen beginnen.
En wat maakt leeftijd nou uit?
En bedankt voor de mensen die wel normaal wat kunnen\konden posten.

M.v.g. Marthijn

FSCJasper
07/10/06, 11:09
En wat maakt leeftijd nou uit?


Veel. Naarmate je ouder wordt, neemt je kennis en ervaring toe. Toen ik 13 was, begon ik ook met een resellerpakket. De kennis die ik toendertijds had, was zwaar onder de maat om succesvol een onderneming te runnen.

Denk eraan dat niet alleen kennis van het product een bedrijf succesvol maakt. Een schoenenmaker die enkel het verschil tussen Nike en Adidas kent, maar goed zijn producten en bedrijf weet te promoten/verkopen, zal succesvoller zijn dan diegene die het aantal touwtjes in een schoenveter weet maar zijn product niet overtuigend weet te brengen.

Een investering van 10.000 raad ik je sowieso af. Begin met een klein resellerpakket, schijf je in bij de Kamer van Koophandel en ga rustig opbouwen. Het overige bedrag komt later altijd van pas, als je het echt nodig hebt.

veenman
07/10/06, 11:35
....
En ik heb gewoon een normale vraag gesteld over "hoe" ik een klein hosting bedrijf zou willen beginnen.
En wat maakt leeftijd nou uit?
...
Je mag van de wetgever pas vanaf je 16de een bedrijf beginnen en daarvoor heb je dan op die leeftijd ook nog een handlichting van de rechter nodig!

Dus de bottomline is, dat het je zelfs verboden is een eigen bedrijf te beginnen op je 13de en dat is dus ook niet zonder reden. Dus leeftijd doet er absoluut aan toe.

Mijn advies is dan nogmaals, gebruik de tijd tot aan je 15de om te leren hoe een bedrijf functioneert en begin dan op zijn vroegst op je 15de met een bedrijf. De verantwoordelijkheid van ondernemer en zeker als webhoster op je nemen op je 13de is compleet van de zotte.

Geoffrey
08/10/06, 16:48
Hallo iedereen.

Voor de goede orde, het gaat jullie niks aan hoe ik aan me geld ben gekomen.
En ik heb gewoon een normale vraag gesteld over "hoe" ik een klein hosting bedrijf zou willen beginnen.
En wat maakt leeftijd nou uit?
En bedankt voor de mensen die wel normaal wat kunnen\konden posten.

M.v.g. Marthijn

Jah euhm goed als je maar op deze manier kan reageren dan hoeven wij niks meer te zeggen lijkt me, dan kan de topic hier gewoon dicht en doe je lekker wat je zelf wil... In tussentijd hebben hier pakweg 20 mensen hun mening gegeven en we trekken allemaal aan één zeil. We hebben een jongen gehoord die 14 was en die zelf zei dat het niet mogelijk is om te combineren met school en dat is ook waar of je moet iemand betalen die voor jou telefoontjes wil opnemen en support wil geven en om dat in het begin van je bedrijf te doen ... naja dan kan je evengoed een jaar werken voor een paar appelen en een peer.

En dat leeftijd er niet toe doet, ik ben altijd de eerste geweest op dit forum om jonge ondernemers aan te moedigen en bij te staan. Met jonge ondernemers wil ik dan doelen op mensen vanaf de 16. Veel mensen van 16 komen over als volwassen mensen en kunnen zeker en vast de kennis hebben van een ouder iemand. Als je 13 bent en net aan je middelbare studies begonnen bent dan gaat niemand mij wijsmaken dat je die kennis hebt (en dat hebben we in vorige posts aan je afsluitzin wel gemerkt). Daar komt bij dat je inderdaad wettelijk gezien helemaal geen zaak op mag starten onder de 16 hetzij onder de naam van één van je ouders, maar als er dan wat misloopt... Neen, op 13 moet je eerst leren. Leren wat een bedrijf hebben inhoud, leren hoe je met zakelijke klanten om moet gaan, de technische kant van het verhaal leren (niet noodzakelijk, wel handig), etc.

In ieder geval voor mij is de kous hier alvast af. We hebben je gezegd waar het op staat, als je niet wil luisteren wie zijn wij om je tegen te houden. Eén gouden tip, ik weet niet of het in Nederland kan, maar als je toch echt een bedrijf wil beginnen doe dan aan zelfstudie thuis. School en een bedrijf zijn twee zaken die niet te combineren zijn.

WI-Hosting
08/10/06, 17:07
Ok, je bent 13 right?

Brugklas?

Dat betekent dat je nog geen economie hebt gehad?
Weet je wel wat btw is? Hoe aangiftes werken? Hoe je een onderneming moet draaien?
De voorwaarden waaraan een administratie moet voldoen, de kennis om een server te beveiligen?
Uberhaupt weet wat een server is en hoe websites hosten in elkaar zit?
Als je dit allemaal al weet, ben je op 1% van het opstarten van een onderneming..
Mijn advies: Denk erover na, en doe het niet.
Doe je het toch, kan je me erop geloven, je houdt het geen jaar uit (zelfs met een budget van 10.000)

Over je houding: Je trekt nu een houding van, bemoei met je eigen zaken.. Als je zo een houding trekt, wil niemand je helpen.
Mensen zijn hier bereid je te helpen hiermee, je kan mij vaak genoeg via msn vragen stellen hierover, maar trek dan geen houding dat het ons niets aangaat.

Als je 10.000 euro hebt, geef dat lekker uit aan school, boeken, cursussen, en uitgaan, en begin pas als je een half jaar getest hebt met een linux server thuis met een bedrijf.

Overigens ga ik helemaal met SkunkAh mee, op je 13e een bedrijf runnen is illegaal. Je kan het op je vaders naam zetten natuurlijk, maar let dan wel op, alles wat jij fout doet, draait je vader voor op.
Dus stel je licht de boel lekker op (zonder dat je het weet, want je kent alle regels van de belastingdienst nog niet neem ik aan), dan riskeert je vader de boetes en straffen.

Enough said.

Geoffrey
08/10/06, 17:12
Ok, je bent 13 right?

Brugklas?

Dat betekent dat je nog geen economie hebt gehad?
Weet je wel wat btw is? Hoe aangiftes werken? Hoe je een onderneming moet draaien?
De voorwaarden waaraan een administratie moet voldoen, de kennis om een server te beveiligen?
Uberhaupt weet wat een server is en hoe websites hosten in elkaar zit?
Als je dit allemaal al weet, ben je op 1% van het opstarten van een onderneming..
Mijn advies: Denk erover na, en doe het niet.
Doe je het toch, kan je me erop geloven, je houdt het geen jaar uit (zelfs met een budget van 10.000)

Over je houding: Je trekt nu een houding van, bemoei met je eigen zaken.. Als je zo een houding trekt, wil niemand je helpen.
Mensen zijn hier bereid je te helpen hiermee, je kan mij vaak genoeg via msn vragen stellen hierover, maar trek dan geen houding dat het ons niets aangaat.

Als je 10.000 euro hebt, geef dat lekker uit aan school, boeken, cursussen, en uitgaan, en begin pas als je een half jaar getest hebt met een linux server thuis met een bedrijf.

Overigens ga ik helemaal met SkunkAh mee, op je 13e een bedrijf runnen is illegaal. Je kan het op je vaders naam zetten natuurlijk, maar let dan wel op, alles wat jij fout doet, draait je vader voor op.
Dus stel je licht de boel lekker op (zonder dat je het weet, want je kent alle regels van de belastingdienst nog niet neem ik aan), dan riskeert je vader de boetes en straffen.

Enough said.

[Off-Topic]Op je 13de al uitgaan? Zozo snelle vogels daar in Nederland :D [/Off-Topic]

Nee ik ben het met je eens zoals ik hierboven ook al zei :)

WI-Hosting
08/10/06, 17:14
[Off-Topic]Op je 13de al uitgaan? Zozo snelle vogels daar in Nederland :D [/Off-Topic]

Nee ik ben het met je eens zoals ik hierboven ook al zei :)

Ooit in hollywood music hall geweest in rotterdam..

Officieel 16 jaar entree, maar tis daar een en al breezer binnen.. ken mensen die er op hun 11de al inkwamen..

Maargoed, dit gaat offtopic..

RichardF
13/10/06, 16:30
Voor 10K huur je een lange tijd een dedicated.. Leer met het systeem om te gaan, windows of linux .. wat jij wilt. Zet er een control panel op. ga sites hosten voor je vrienden op school dat 't nog niet zo boeit. etc.. dus ga er nog niet zo officieel mee aan de gang, en als je 16 bent heb je de kneepjes van het vak wel al wat leren kennen.

En daar waar je een handtekening nodig hebt, daar heb je je pa voor in de buurt.

Succes

Intention
14/10/06, 09:33
Als je op je 13 jaar al een succesvol bedrijf uit de grond kunt trekken, verdien je me diep respect.

Het feit dat Bevelander het in die tijd als 16 jarige al deed, was al een goed voorbeeld (dat hij nu spamimage heeft, daarbuiten gelaten).

Ander stukje;

Overdag zit Ben Woldring (15) op school. 's Avonds belt hij met de bazen van telecombedrijven. Hij heeft een bedrijf, Bencom, dat tien miljoen waard is.

Kortom, als hun het kunnen, kan jij het ook :)

brinkie
14/10/06, 10:32
't kind kan niet eens normaal ABN praten, weet niet eens wat een UTP kabel, een datacenter, een sparepart, ensim, plesk of whatever is!

Het is gewoon TE GEK voor woorden dit dwaze idee van iemand van 13!
En het is nog niet eens schoolvakantie.

Nou, ach, laat 'm toch dromen :) Het is toch leuk om zoiets uit te zoeken? Volgens mij krijgen ze op de VMBO tegenwoordig zelfs praktijkopdrachten om het runnen van -ik noem maar een zijstraat- een camping te simuleren en dat soort grapjes.. Inclusief het voeren van een fictieve administratie!

Over taal gesproken: ik zie hier overigens posts waar meer taalfouten in staan hoor, en dat van mensen die naar ik aanneem volwassen zijn. Leeftijd zegt niets in dat opzicht hoor! Mijn dochter van bijna 13 schrijft wat dat betreft beter Nederlands dan veel volwassen.

Als ik Marthijn één advies mag geven: begin gewoon eerst eens met een klein reselleraccountje ergens en kijk eens wat je daar van opsteekt. Investering van een paar tientjes per maand. Nauwelijks risico's. Kan je rustig beginnen met alles, eens uitzoeken hoe dat werkt met een bedrijfje runnen.

Maar misschien is het volgende een beter idee: laat je vader het bedrijf oprichten, en jij gaat met hem als begeleider er mee verder totdat je zeker weet dat je het kunt c.q. het kunt overnemen. Loop jij geen risico's en je klanten doen zaken met iemand die volwassen is. Vind je het over drie weken niet leuk meer of heb je geen tijd meer omdat je volgende SO of repetitie-week er weer aankomt dan kan hij het afhandelen en de boel, mits er klanten zijn inmiddels, netjes in de etalage doen en verkopen aan een ander bedrijf....

Of ...
<achterdochtige mode> is je vader misschien een failliete hostingprovider die via z'n zoontje als stroman weer in zaken wil gaan.. ? </achterdochtige mode>

crazycoder
14/10/06, 11:11
Of ...
<achterdochtige mode> is je vader misschien een failliete hostingprovider die via z'n zoontje als stroman weer in zaken wil gaan.. ? </achterdochtige mode>
Of een crimineel die geld wit moet wassen :) echt leuk is het pas op alt.conspiracy..

Of een grapjas die voor de lol de honden een bot toe heeft geworpen en zich nu kostelijk zit te vermaken.
Het heeft immers alles weg van een troll..

Domenico
14/10/06, 16:37
Ontopic blijven anders ga ik wat posts wissen en punten uitdelen...