PDA

Bekijk Volledige Versie : Thuisnetwerkje bouwen...



IT-worX
01/10/06, 15:39
Beste,

Door omstandigheden heb ik thuis 2 lijnen liggen: 1 via kabel (telenet) en 1 adsl lijn (edpnet). Nu blijkt elke provider zijn voor en nadelen te hebben:
- als ik even van telenet naar adsl verander moet ik mijn mailservers aanpassen, want telenet aanvaard enkel telenet ip's
- upload bij telenet mag slechts 5GB/maand zijn (adsl:max 30GB)
- etc...

Nu heb ik hier nog een "oud" beestje staan (P3 933MHz - 2x256MB ram - 1HD 40GB) en vroeg mij af of ik hier geen soort router mee kon bouwen. Er zitten inmiddels reeds 4 netwerkkaarten in (1 adsl, 1 telenet, 1 naar switch voor intern netwerk en 1 naar draadloos accesspoint).

Mijn bedoeling is dat deze bak dan uitmaakt aan de hand van het poortnummer via welke verbinding hij moet sturen.

BVB :
poort 80 (web) => telenet
poort 21 (ftp) => adsl
poort 22 (ssh) => telenet
poort 25 (smtp) => adsl

etc... Nog leuker zou natuurlijk het echte routeren zijn zoals in datacentra, maar dit gaat natuurlijk niet echt :D

Nu, de vraagjes:
- welk OS zou ik het best kiezen
- wat moet ik installeren
- zijn er mensen die ook zoiets hebben thuis
- en vooral...mocht het fout gaan, wie heeft er zin om mij te helpen:)

VinceSTM
01/10/06, 15:50
waarom zou dat niet kunnen? gewoon routersoftware op je pc installeren en een goede routertabel bouwen

warlock
01/10/06, 16:08
een unices bak! linux/bsd/solaris/.., route en 'n ipforwarder zouden voldoende moeten zijn, hoogstwaarschijnlijk heeft de smtp server een vast adres je zou daar naartoe kunnen forwarden of proxyen, mogelijkheden zat :)

jurrian
01/10/06, 17:55
"Routeren zoals in datacentra" gaat je inderdaad niet lukken: daar krijgen routers via BGP binnen via welke link je welke routes over welke paden kunt benaderen. Ik denk niet dat je providers jouw een BGP-feed gaat geven.

Wat je wel kunt doen op je machine die als router dient: de default-gateway van je adsl-verbinding ook werkelijk als default-gateway op je router, echter de ranges van je kabel-provider voeg je handmatig toe aan je route-tabel, met als gateway de router van je kabel-provider.

ALs je dan naar de mailserver probeert te connecten van je kabel-provider (die dus binnen de apart ingetikte reeksen valt) zal die dat over de kabel-verbinding gaan doen... maar alle andere zaken gewoon via ADSL.

Misschien verstandig om ook andere zaken zoals newsservers, webservers, homepage-servers als aparte route op te nemen, omdat de toegang van buiten het netwerk soms geblokkeerd wordt (dan praat ik over b.v. newsservers) en omdat de directe route waarhschijnlijk sneller is dan via je andere provider.

Magus
01/10/06, 21:33
Een soort proxy wil ook nog wel eens handig werken. Je stelt dan voor bijvoobeeld mail in dat dit via telenet moet lopen en je connect altijd op het interne ip van je proxy. Kan ook voor ftp natuurlijk