PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen hosting bedrijf



ispars
30/09/06, 20:33
Als beheerder van ispars.nl wil ik binnenkort graag webhosting gaan aanbieden. Het liefst servers in eigen beheer, maar wat zijn de voor een nadelen. Kan ik beter ga resellen of een server aanschaffen?

Wat zijn mijn mogelijkheden > ik ben 15 jaar

Technotop
30/09/06, 20:39
Kennis? Zijn leuke opleidingen/curussen zoals: CCNA en MCSE, misschien nog een leuke Redhat training en je kunt aan de slag.

Zonder ervaring of kennis niet aan beginnen. Het het installeren van een distro en het plaatsen van een server ben je er nog niet.

Met 15 hoor je op school te zitten en niet te beginnen met een bedrijf.

MathijsH
30/09/06, 20:42
Hoe wil je support gaan leveren als je nog dagelijks naar school moet ? Kortom genoeg zaken om over na te denken :)

ispars
30/09/06, 20:58
Kennis van
- OS
- ASP, PHP, HTML
- Apache, MySQL, phpMyAdmin, FTP en ControlPanels

- heb een eigen server
- niet uit op klanten (max. 10)
- support kan via email, zoals veel andere hostingproviders ook doen, oftewel support kan goedkoop & snel
- over school > moet ik de hele dag bij de server zitten? :p

Technotop
30/09/06, 21:08
Kennis van
- OS
- ASP, PHP, HTML
- Apache, MySQL, phpMyAdmin, FTP en ControlPanels

- heb een eigen server
- niet uit op klanten (max. 10)
- support kan via email, zoals veel andere hostingproviders ook doen, oftewel support kan goedkoop & snel
- over school > moet ik de hele dag bij de server zitten? :p


Gaat niet om de scripting van ASP, PHP of HTML. Gaat om de basis van het systeem. Hoe dit kan draaien en zeer belangrijk hoe om te gaan met problemen en fouten.

De os zal geen windows xp zijn, uiteraard. Windows 2003 werkomgeving of Linux en Unix systemen zijn de basis voor webservers.

Deze servers moeten worden uitgerust met beveiligingen, tweaks en geheel worden geconfigureerd naar eigen stijl.

Verder komt er veel bij kijken, hoe om te gaan met hardware. Raid-1 systemen? Backups?

Bij storingen dien je direct in te grijpen, je kunt een storing niet even laten liggen tot dat je klaar bent met school, of dat je ouders weg zijn en je niet naar het datacentrum kunt gaan.

Door ervaringen kunnen we dan ook zeggen dat 15 jaar te jong is. Er komt zo veel bij kijken dat het altijd tegen gaat vallen.

Ik zou als ik jou was nog een aantal jaartjes lekker door spelen met servertjes en omgevingen en na je opleiding te kijken naar de mogelijkheden.

Je kunt beter 2 stappen terug doen, dan dat je later tegen de lamp zal aanlopen. Je zal dan zeker niet de eerste zijn.

ispars
30/09/06, 21:21
kort: jullie raden het mij af
ok, dus resellen is ook GEEN optie?

FSCJasper
30/09/06, 21:23
Met 15 hoor je op school te zitten en niet te beginnen met een bedrijf.

Dat zeiden ze een paar jaar geleden ook tegen mij. Tot op heden geen spijt gehad. :)

Het is wel degelijk mogelijk om als 15-jarige een bedrijf te starten. Wel dien je kennis te hebben van de Nederlandse wetgeving. Zitten een aantal haken en ogen aan, die je gewoon moet weten.

Niet enkel kennis van het serversysteem zorgt voor een succesvol bedrijf, ook je commerciële vaardigheden. Let daar dus op. Kennis kun je inhuren of bijleren, commercieel talent heb je of heb je niet.

Technotop
30/09/06, 21:23
kort: jullie raden het mij af
ok, dus resellen is ook GEEN optie?

Resellen is iets anders, altijd een goede optie als de kennis ontbreekt.


Dat zeiden ze een paar jaar geleden ook tegen mij. Tot op heden geen spijt gehad. :)

Het is wel degelijk mogelijk om als 15-jarige een bedrijf te starten. Wel dien je kennis te hebben van de Nederlandse wetgeving. Zitten een aantal haken en ogen aan, die je gewoon moet weten.

Niet enkel kennis van het serversysteem zorgt voor een succesvol bedrijf, ook je commerciële vaardigheden. Let daar dus op. Kennis kun je inhuren of bijleren, commercieel talent heb je of heb je niet.

Laten we het algemeen houden en niet inspringen op uitzonderingen :)

cwf
30/09/06, 21:24
kort: jullie raden het mij af
ok, dus resellen is ook GEEN optie?

Tip: vraag een offerte voor een reseller pakket aan op het juiste gedeelte van dit forum ;)

ispars
30/09/06, 21:25
zal ik doen, voor de rest bedankt!

AlexanderOnline
30/09/06, 21:43
Resellen is zeker een optie. Hebben wij in het begin ook gedaan. Daarna kun je bijv een deciated server, voor colo moet je spare parts hebben en bij problemen naar het DC. Nu kan je dediboer dat doen. Zorg ook dat je iets van een SMS monitor hebt, dan weet je ook 's nachts of op school als er wat is.
Wil je het wel alleen doen? Heb je niet toevallig een vriend die er ook wat in ziet (een betrouwbare, niet iemand " die het wel vet lijkt" ). Immers, twee weten meer dan een, en het komt vaak ook handiger uit. Verder, overhaast het niet. Bedenk goed, wat willen we, hoe gaan we het doen. Beter over een halfjaar starten met alles goed gepland en bedacht, dan over twee weken terwijl je er eigenlijk niet klaar voor bent. Zorg ook dat je een fijn administratiesysteem hebt. Kan je heel veel werk en gedoe schelen. Spreek uit ervaring :)

Ik zou zeggen, denk er even over na. Waarom wil je hosting aanbieden, wat is je motivatie?

Luuc
30/09/06, 21:47
Laten we het algemeen houden en niet inspringen op uitzonderingen :)Hier ook best gelukt ;)

Zie de reactie van Alexander, hij verwoord het eigenlijk perfect!

ispars
30/09/06, 21:53
Hartelijk bedankt voor deze reacties, ik ben blij om te lezen dat het wel kan.
er komen natuurlijk veel dingen bij kijken > ik hoop dat ik hier wat mee kan.

AlfaHosting
30/09/06, 23:09
Hartelijk bedankt voor deze reacties, ik ben blij om te lezen dat het wel kan. er komen natuurlijk veel dingen bij kijken > ik hoop dat ik hier wat mee kan.

Natuurlijk kan het wel omdat je in Nederland woont, in Belgie kan het niet. Mijn advies, als je het ziet als hobby en het niet uit de hand laat lopen kan je van start gaan maar anders ...

15 jaar = school, sport, zuipen en achter meiden lopen ...

systemdeveloper
30/09/06, 23:53
Tuurlijk kan het... maar hosting is niet zoiets als een goedlopende 'bellen' website oid hebben (die je gemakkelijk kunt runnen als 15 jarige)...
Maar lees dat topic over dat datacenter met die stroomstoring eens ;)
Ben je opgewassen tegen dat soort ellende? Weet je hoeveel uur ik toen met klanten aan de telefoon heb gezeten? :)

hires
01/10/06, 00:02
15 jaar = school, sport, zuipen en achter meiden lopen ...

Ik ben echt énorm oud, maar.. op school (en helaas ook) sport na komen de andere genoemde sociale bezigheden me toch best nog bekend voor.

Maxhost
01/10/06, 10:41
Hallo,
Ik vind het dikke onzin dat je geen eigen server kan nemen.
Moet je horen:
Ik ben 14 jaar en heb al 7 maanden een bedrijf.
Eerst reseller, en over 1 of 2 week ga ik naar een eigen server toe.

Ik heb altijd 2 mensen achter de hand als er storingen zijn en ik zit op school.
Verder krijg ik hulp met alles en ze leggen mij dingen uit.
Nu heb ik op het gebied van hosten al aardig wat kennis. Ook ken ik DA en dergelijke al goed.
Ik mag met een ander bedrijf waar ik reseller ben mee naar het datacenter om ervaring op te doen. Het gaat prima.
Ook helpen ze mij met server instaleren. Hierdoor kom ik zelf aldoor meer te weten en het gaat echt prima.
Nu heb ik zelfs andere resellers bij mij die ik uitleg geef!!
Verder is kennis van rechten geen probleem. mijn vader heeft advocatenstudie gedaan. En ook kan hij me helpen met de boekhouding. Ik doe het wel zelf, maar met problemen kan ik altijd aankloppen.

Ik vind het echt grote onzin dat je op je 15e geen bedrijf kan starten. Ik zou zeggen: Gewoon doen!!

MathijsH
01/10/06, 11:16
Een leuk netwerk van contacten is sowieso belangrijk. Er zijn natuurlijk ook succesverhalen maar voor het grootste gedeelte is het gewoon niet haalbaar vanwege de kennis die je op die leeftijd kan hebben. Ook vraag ik me af hoe serieus een klant je neemt als je 14/15 bent.

NetGuardian
01/10/06, 11:25
Een leuk netwerk van contacten is sowieso belangrijk. Er zijn natuurlijk ook succesverhalen maar voor het grootste gedeelte is het gewoon niet haalbaar vanwege de kennis die je op die leeftijd kan hebben. Ook vraag ik me af hoe serieus een klant je neemt als je 14/15 bent.

Als je klanten van dezelfde leeftijdscategorie hebt (Vrienden bijvoorbeeld) is dat geen probleem. Alleen is de kans érg klein (denk ik) dat je een grote zakelijke klant krijgt waar je het van moet hebben.

Technotop
01/10/06, 11:35
Hallo,
Ik vind het dikke onzin dat je geen eigen server kan nemen.
Moet je horen:
Ik ben 14 jaar en heb al 7 maanden een bedrijf.
Eerst reseller, en over 1 of 2 week ga ik naar een eigen server toe.

Ik heb altijd 2 mensen achter de hand als er storingen zijn en ik zit op school.
Verder krijg ik hulp met alles en ze leggen mij dingen uit.
Nu heb ik op het gebied van hosten al aardig wat kennis. Ook ken ik DA en dergelijke al goed.
Ik mag met een ander bedrijf waar ik reseller ben mee naar het datacenter om ervaring op te doen. Het gaat prima.
Ook helpen ze mij met server instaleren. Hierdoor kom ik zelf aldoor meer te weten en het gaat echt prima.
Nu heb ik zelfs andere resellers bij mij die ik uitleg geef!!
Verder is kennis van rechten geen probleem. mijn vader heeft advocatenstudie gedaan. En ook kan hij me helpen met de boekhouding. Ik doe het wel zelf, maar met problemen kan ik altijd aankloppen.

Ik vind het echt grote onzin dat je op je 15e geen bedrijf kan starten. Ik zou zeggen: Gewoon doen!!

Altijd leuk om te horen hoe goed het _kan_ gaan, alleen gaat het zo vaak mis. Diep in de schulden, ontevreden klanten noem maar op.

In mijn optiek is het geen enkel probleem om een eigen server te hebben, echter een bedrijf beginnen op je 15e is gewoon veel te vroeg. Waar is de kennis van administratie? Boekhouding etc?

Je merkt pas dat je een bedrijf aan het runnen bent als er iets goed fout gaat, daarom kan je beter twee stappen achteruit doen dan achteraf tegen de lamp te lopen.

crazycoder
01/10/06, 11:36
Alleen is de kans érg klein (denk ik) dat je een grote zakelijke klant krijgt waar je het van moet hebben.
Als ze eerlijk zijn niet, toch zie ik op geen enkele site vermeld staan dat de leeftijd van de eigenaar/eigenaars <18 is.

Tenzij je op een paar betaalde (meerderjarige) krachten terug kan vallen, of op een provider die je van een managed server voorziet, is dit wel degelijk van belang.

Een eigen server is, behalve wanneer je op de eerder genoemde betaalde krachten terug kan vallen, onverstandig te noemen. Of denk je echt dat paps of mams altijd in de auto willen springen om naar het DC te rijden??

Maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Deste meer klanten er op hun bek gaan deste gemakkelijker verkopen wij :)

O ja, TS doet er goed aan e.e.a. met zijn/haar ouders te overleggen.. iets met verantwoording en aansprakelijkheid enzo.

FSCJasper
01/10/06, 14:14
Als je klanten van dezelfde leeftijdscategorie hebt (Vrienden bijvoorbeeld) is dat geen probleem. Alleen is de kans érg klein (denk ik) dat je een grote zakelijke klant krijgt waar je het van moet hebben.

Dat hoeft niet veel met leeftijd te maken te hebben. Het gaat er meer om hoe jij jezelf en het bedrijf presenteert. Dergelijke indrukken zijn veel belangrijker dan enkel de leeftijd.

MathijsH
01/10/06, 14:28
Dat zal werken als je alleen via internet werkt.

Ik ben van mening dat als je een afspraak hebt met een klant en als 14/15 jarige komt aanzetten dat je niet serieus wordt genomen.

FSCJasper
01/10/06, 15:18
Mijn ervaring leert anders, Mathijs. :) Al ben ik wel iets ouder.

Luuc
01/10/06, 15:31
Dat zal werken als je alleen via internet werkt.

Ik ben van mening dat als je een afspraak hebt met een klant en als 14/15 jarige komt aanzetten dat je niet serieus wordt genomen.Ligt eraan hoe jij jezelf opgesteld, maar met 14/15 wordt inderdaad wel wat moeilijker om een serieus zakelijke klant "aan de haak" te slaan. Altijd duidelijk zijn en goed voor ogen hebben wat jij wilt bereiken, kom je al een heel eind :)

AlexanderOnline
01/10/06, 16:07
Ach, ik weet wel zeker dat bijna niemand weet hoe oud wij zijn. Hoeft ook niet, als ik bijv. een klant bel om iets en hij is tevreden, dan maakt het niet uit hoe oud ik ben.

crazycoder
01/10/06, 16:19
Ach, ik weet wel zeker dat bijna niemand weet hoe oud wij zijn.
Men verwacht in de regel niet dat men zaken doet met een minderjarig persoon.

AlfaHosting
01/10/06, 20:24
Een minimum leeftijdsgrens zou toch mogen vind ik ... moet daarom geen 18 zijn maar bv. 16 lijkt me toch een minimum.

Magus
01/10/06, 20:38
Ook mogelijk: je eigen server colocaten en een SLA afsluiten. Service mbt storingen is dan mogelijk terwijl je gewoon thuis op of school zit. Bel je hoster via je mobiel en geef de storing die jij van je klant doorkreeg door. Je hoster kan die zeer waarschijnlijk sneller en addequater fixen dan jij. Neemt een hoop zorg uit handen en je kunt over je eigen server beschikken voor je bedrijf.

Ga wel even bij Kvk langs ivm regels voor minderjarigen, om daar uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. En natuurlijk de belastingdienst even bellen, of langsgaan bij een lokaal kantoor, want daar moet je uiteraard ook het eea geregeld zien te krijgen (btw nummer etc). Tot slot nog een planning en een zakelijke bank/giro rekening en draaien maar ;)

t.bloo
01/10/06, 20:42
ik weet wel zeker dat bijna niemand weet hoe oud wij zijn
ik weet wel hoe jong jullie en ook hoe jong Robbert is... ben ik nu niemand?

santema
02/10/06, 23:56
Ach, ik weet wel zeker dat bijna niemand weet hoe oud wij zijn. Hoeft ook niet, als ik bijv. een klant bel om iets en hij is tevreden, dan maakt het niet uit hoe oud ik ben.


Je profiel zegt:

Geboortedatum:
February 3, 1989
Leeftijd:
17


Ben trouwens net 18, al bijna 2.5 jaar (succesvol?) bezig. Ook genoeg zakelijke klanten, denk alleen niet dat ze weten hoe oud ik ben.

crazycoder
03/10/06, 00:00
Ook mogelijk: je eigen server colocaten en een SLA afsluiten. Service mbt storingen is dan mogelijk terwijl je gewoon thuis op of school zit. Bel je hoster via je mobiel en geef de storing die jij van je klant doorkreeg door. Je hoster kan die zeer waarschijnlijk sneller en addequater fixen dan jij. Neemt een hoop zorg uit handen en je kunt over je eigen server beschikken voor je bedrijf.

Toen ik op school zat had je zeker geen GSM in de klas aan mogen hebben. Alhoewel velen van jullie het jezelf vast niet voor kunnen stellen: toen was er nog geen GSM.. trouwens ook nog geen ATF2 :)

Of jullie zitten op scholen waar alles toe is gestaan, of je hoop om het zo te regelen gaat niet lukken..

Luuc
03/10/06, 01:04
Lekker boeiend hoe oud je bent, zolang je maar een goed bedrijf hebt met tevreden klanten :) Smsje sturen trouwens ook een idee, hoef je in de klas de telefoon ook niet op te nemen..

crazycoder
03/10/06, 08:03
Lekker boeiend hoe oud je bent, zolang je maar een goed bedrijf hebt met tevreden klanten :) Smsje sturen trouwens ook een idee, hoef je in de klas de telefoon ook niet op te nemen..
Ik heb eigenlijk mijn twijfels over de contracten die een minderjarige afsluit. Ze mogen zonder toestemming van de ouders nog niet eens zelfstandig een nieuwe brommer kopen (als ze er al op zouden mogen rijden) maar wel een bedrijf runnen???

Overigens willen klanten altijd iemand SPREKEN.. niet sms-en.. Ik denk zelfs dat veel scholen het niet toestaan dat je een GSM aan hebt.. dus zal je die minimaal op trillen moeten zetten anders val je lelijk door de mand.

Luuc
03/10/06, 12:25
Ik heb eigenlijk mijn twijfels over de contracten die een minderjarige afsluit. Ze mogen zonder toestemming van de ouders nog niet eens zelfstandig een nieuwe brommer kopen (als ze er al op zouden mogen rijden) maar wel een bedrijf runnen???

Overigens willen klanten altijd iemand SPREKEN.. niet sms-en.. Ik denk zelfs dat veel scholen het niet toestaan dat je een GSM aan hebt.. dus zal je die minimaal op trillen moeten zetten anders val je lelijk door de mand.Ik bedoel ook niet dat je moet gaan smsen met je klant hehe ;). Heb het over een storing melden.. via een (automatisch) systeem krijg je bijv. een smsje en stuur je het door naar je systeembeheerder.

Een klant kan je dan niet persoonlijk te woord staan inderdaad, maargoed.. school en bedrijf gaat sowieso niet goed samen zodra je groter wordt :)

eMiz0r
03/10/06, 14:26
Kunnen contracten met minderjarigen niet gewoon ongeldig worden verklaard? Een bedrijf dat een contract afsluit met een minderjarige klant, kan door de ouders ongeldig verklaard worden. Ik vraag me af of het ook andersom kan, een meerderjarige klant dat een contract met een (minderjarige) eigenaar afsluit. Kunnen de ouders het contract ook niet gewoon ongeldig verklaren?

thrunx
03/10/06, 14:43
Hallo,
Ik vind het echt grote onzin dat je op je 15e geen bedrijf kan starten. Ik zou zeggen: Gewoon doen!!
Ik vind "gewoon doen!!" erg overdreven. Als je een hele grote passie hebt voor dit werk, alles goed op papier zet, goed voorbereid en weet waar je mee bezig bent is er niks mis mee om een eigen bedrijf te (willen) beginnen op die leeftijd. Ik heb dat zelf ook gedaan en tot op de dag van vandaag geen seconde spijt van gehad! Ik zit welliswaar in een iets andere branche, omdat we veel webdesign doen en relatief weinig hosting.

Ik wil alleen aangeven dat je goed moet nadenken voordat je iets doet, want zodra je boze klanten aan de lijn krijgt kan je niet zomaar terug! Goed nadenken over hoe je alles wilt gaan aanpakken en wat je ermee wilt bereiken. Daar zijn genoeg topics over te vinden.


Kunnen contracten met minderjarigen niet gewoon ongeldig worden verklaard? Een bedrijf dat een contract afsluit met een minderjarige klant, kan door de ouders ongeldig verklaard worden. Ik vraag me af of het ook andersom kan, een meerderjarige klant dat een contract met een (minderjarige) eigenaar afsluit. Kunnen de ouders het contract ook niet gewoon ongeldig verklaren?
Ja, ouders kunnen het voor zover ik weet zelf nog tot jaren later terugdraaien. Als je hier geen last van wilt hebben moet je bij de rechtbank handlichting aanvragen. Ik kan me nog wel herinneren dat dat een heel gedoe zou zijn + dat je ouders het waarschijnlijk niet willen. Ze zijn tot je 21ste financieel aansprakelijk en kunnen dan niks aan doen als je een verkeerd contract afsluit....Handlichting mag ook pas vanaf je 16e.


Zoals al meerdere mensen hier hebben gezegd lijkt het me geen slecht plan om een reseller-account te nemen eerst en later op een dedicated server over te stappen. SMS monitoring lijkt me ook geen overbodige luxe bij een dedi. Ik zou gaan voor een kwaliteit server met een goede SLA bij een betrouwbare hoster. Als je voor de allerlaagste prijzen gaat zoeken op het internet kom je vaak bij onbetrouwbare bedrijven uit. Let ook op hoelang het bedrijf al bestaat! Het lijkt in eerste instantie soms misschien goedkoper, maar het kost je uiteindelijk alleen maar meer geld vanwege alle problemen die er bij (kunnen!) komen kijken.

eweps
03/10/06, 14:50
@ thrunx, je ouders zijn niet aansprakelijk. Ze dienen je financieel echter wel bij te staan tot je 21e.

thrunx
03/10/06, 15:06
@Eweps, daar zou je best heel goed gelijk in kunnen hebben. Ik dacht altijd dat dat zo was, maar na ff google'n kwam ik op deze site ;)

http://www.ouders.nl/mjur2003-aansprakelijkheid.htm

Als je ouders ervan op de hoogte zijn dat je een paar servers aanvraagt...en als je klanten lopen weg omdat de servers down zijn....kunnen je ouders nog steeds in de problemen komen, toch?

eweps
03/10/06, 17:39
@Eweps, daar zou je best heel goed gelijk in kunnen hebben. Ik dacht altijd dat dat zo was, maar na ff google'n kwam ik op deze site ;)

http://www.ouders.nl/mjur2003-aansprakelijkheid.htm

Als je ouders ervan op de hoogte zijn dat je een paar servers aanvraagt...en als je klanten lopen weg omdat de servers down zijn....kunnen je ouders nog steeds in de problemen komen, toch?


Zoals op die site ook vermeld staat, is het per situatie verschillend.

ispars
25/01/07, 20:28
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst heb gepost.

De nieuwe plannen zijn, dat we (ik met 2 anderen) een server ga kopen.
Nou weten wij nog niet precies wat voor server wij moeten aanschaffen.
Wij zoeken iets tussen de 400 a 500 euro. Hebben jullie tips of ideen?
Voor de duidelijkheid gaat de server niet voor gaming gebruikt worden.

thrunx
25/01/07, 20:34
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst heb gepost.

De nieuwe plannen zijn, dat we (ik met 2 anderen) een server ga kopen.
Nou weten wij nog niet precies wat voor server wij moeten aanschaffen.
Wij zoeken iets tussen de 400 a 500 euro. Hebben jullie tips of ideen?
Voor de duidelijkheid gaat de server niet voor gaming gebruikt worden.

Website's hosten voor eigen klanten of gewoon 'normale' webhosting?

Ik denk dat het budget een beetje weinig is, maar wie weet :) Hoeveel ervaring hebben jullie? Anders kan je misschien beter een dedicated server nemen.

PS. Hoe oud zijn jullie allemaal en wie zitten er allemaal nog op school? Nee ik ga niet flamen, het maakt me niks uit :) Dat soort dingen zijn alleen wel handig om mee te nemen in je beslissing of je een colocated of dedicated server moet nemen met/zonder SLA.

ispars
25/01/07, 20:39
Het betreft hier 'normale' webhosting.

Het budget moet wel voldoende zijn, ervaring op hosting gebied opzich hebben we nog niet heel veel.
We willen alles in eigen beheer, de server word gecolocate.

santema
25/01/07, 20:45
Geen ervaring, commercieel bezig en alles in eigen beheer, niet verstandig.

Sowieso is het niet handig om met 3 man iets te beginnen als je daar niet goed overnagedacht hebt, wat gebeurd er met het bedrijf als er iemand weg wil?

thrunx
25/01/07, 20:46
Hoeveel budget hebben jullie daarnaast nog beschikbaar voor overige kosten? Inschrijving kvk, briefpapier, maandelijkse colocated kosten?

Wat voor soort server hangt helemaal vanaf wat je er precies mee wilt doen. Dus hoeveel klanten wil je erop hosten en met welke specificaties? Welk OS/CP?

Ik zou toch zelf erg adviseren om een dedicated server te nemen als je niet heel veel ervaring hebt...

Als je echt commercieel bezig wilt zijn kan je beter de dingen uitbesteden waar je niet (voldoende) verstand van hebt. Het kost een hoop geld als er iets aan de hand is wat je zelf niet kan oplossen...of het duurt heel erg lang. Kost je veel tijd en energie...plus dat sommige klanten dan ook weggaan ;)

Het is belangrijk als je weet waar je goed in bent, maar nog veel belangrijker is weten waar je niet goed in bent! :)

Spyder01
25/01/07, 20:56
Denken weer mensen te ligt over hetgeen wat "webhosting" heet.

Er zijn al zoveel aanbieders, waarom zouden mensen naar jullie gaan? Hoe denk je het te gaan doen met school e.d.? Als er iets met de server is, moet jij (of mensen die je er apart voor inhuurt) binnen no-time aanwezig zijn.

De kennis is nihil zoals je zelf al aangeeft, dan heb ik al medelijden met de mensen die eventueel klant bij jullie zouden worden.

Als je max. € 500,- (en vermoedelijk ook nog incl. BTW) uit wilt geven, komt er ook weinig stabiel spul. Of waarschijnlijk een 1u rackmount met een desktop boardje enz. Verder moet je dan van het budget ook nog een KvK inschrijving betalen, iemand die jullie boekhouding gaat regelen, colocatiekosten, enz. enz.

Hoe wil je het doen als de boel crashed? Daar heb je dan geen geld voor. Bij problemen heb je niet snel mensen ter plaatse.

Ik zou hier maar eens heel goed over nadenken als ik jullie was, want het heeft nog heel veel grote haken en ogen. Daar komt bij dat er al zoveel hosters zijn en de meesten nog denken dat ze er goed aan kunnen verdienen ook.

ispars
25/01/07, 20:56
Over dat het niet verstandig is... als er 1 bij het bedrijf weg wil dan kan dat.
Dan nemen de overige 2, het bedrijf financieel over van de 3e.

Budget voor KvK en colocation is allemaal wel in orde.

We gaan waarschijnlijk Debian draaien met daarop DirectAdmin.
Het klanten-aantal zal variabel zijn, op den duur verwachten we minstens 40 klanten kwijt te kunnen.

crazycoder
25/01/07, 21:08
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst heb gepost.

De nieuwe plannen zijn, dat we (ik met 2 anderen) een server ga kopen.
Nou weten wij nog niet precies wat voor server wij moeten aanschaffen.
Wij zoeken iets tussen de 400 a 500 euro. Hebben jullie tips of ideen?
Voor de duidelijkheid gaat de server niet voor gaming gebruikt worden.
Voor echte server hardware?
Beetje bordje kost al iets van eur 200.. Heb je nog geen CPU, geheugen of schijven. Die eur 500 is IMO volstrekt onvoldoende.

Zou maar naar een goede gebruikte ECHTE server kijken..

Zelf heb ik nog niet veel servers gekocht die minder kosten dan eur 1000... exclusief BTW..

Je wil geen desktop bord in een server gebruiken. Kan wel, maar die dingen zijn er niet op gebouwd.

ispars
25/01/07, 21:11
Pentium 4 2.8 Ghz (2nd hands)
1024 MB DDR2 2x533mhz
2*120 GB
1u hoog
€ 400,-

Sempron 2600+
1024 MB DDR2 2*533mhz
80 GB S-ATA
1u hoog
€ 450,-

--- boven budget ---

Sempron 3000+ AM2
1024 MB DDR2 2*533mhz
80 GB S-ATA
1u hoog
€ 520,-

Athlon 3000+ AM2
1024 MB DDR2 2*533mhz
80 GB S-ATA
1u hoog
€ 560,-

Athlon x2 4600+ AM2
2048 MB DDR2 2*533mhz
80 GB S-ATA
1u hoog
€ 780,-

gezien deze specs. is dit beeld toch wel oke?
Dit zijn mogelijk servers, die wij op het oog hebben.

thrunx
25/01/07, 21:11
Over dat het niet verstandig is... als er 1 bij het bedrijf weg wil dan kan dat.
Dan nemen de overige 2, het bedrijf financieel over van de 3e.

Budget voor KvK en colocation is allemaal wel in orde.

We gaan waarschijnlijk Debian draaien met daarop DirectAdmin.
Het klanten-aantal zal variabel zijn, op den duur verwachten we minstens 40 klanten kwijt te kunnen.

Bij een doel van 40 klanten zou ik niet een eigen server nemen. Voor zo weinig klanten is het interessanter om bij een betrouwbaar bedrijf te resellen. Als er iets met de server aan de hand is hoef je dan ook niet zelf actie te ondernemen....

Ik zou die optie goed overwegen! :) Als je klanten aantal groeit naar 200/300 klanten kan je gaan kijken naar een eigen server. In die tussentijd kan je wat geld verdienen en je budget voor een server verhogen en natuurlijk een hoop kennis proberen op te doen!! :)



Athlon x2 4600+ AM2
2048 MB DDR2 2*533mhz
80 GB S-ATA
1u hoog
€ 780,-

Toch een verschil van 280-380 euro met het budget dat je aangaf...meer dan de helft verschil ;)

ispars
25/01/07, 21:18
--- boven budget ---

Sempron 3000+ AM2
1024 MB DDR2 2*533mhz
80 GB S-ATA
1u hoog
€ 520,-

vandaar ---boven budget---

Ik kan wel al gaan spreken van dat we 200/300 klanten gaan bedienen,
maar ik weet niet hoe reëel dat dan is.

Maar we hebben een redelijk groot netwerk van mogelijke klanten.

Spyder01
25/01/07, 22:17
Maar we hebben een redelijk groot netwerk van mogelijke klanten.


Mogelijke klanten zijn nog geen mensen die echt klant bij je worden. Daar moet je absoluut rekening mee houden. Er werd hier een reseller optie genoemd, en resellen is imo in het begin ook veel verstandiger.

Jullie hebben amper kaas van hosting gegeten, dus lijkt me zelf gaan colocaten alles behalve verstandig.

Neem zo`n resellerpakket af, zorg voor meer vermogen en klanten, en heb je echt een goed aantal klanten en vermogen, kijk dan eens naar dedicated of eigen materiaal.

hires
25/01/07, 22:33
Echt hoor, ik kan het ook beamen... Ik ben nu flink aan het leren (wil soms nog niet zo heel hard lukken, zie sommige andere topics). Ik heb een leuk reseller pakket en mijn klantenbestand groeit en groeit; als je dan ook een redelijke bruto /netto verhouding opzet (dat je dus ook winst overhoud anders heeft het geen zin) dan is het echt heel goed om op die manier te beginnen.

Ik wil niet eens een eigen server op dit moment, dat is mij veel te veel ellende. Zodra het klantenbestand dusdanig is dat ik iemand in dienst kan nemen fulltime én ikzelf ook genoeg tijd beschikbaar ben (wel zo belangrijk) dan ga ik misschien eens nadenken over 2 eigen servers én iemand in dienst nemen die volgens bepaalde afspraken op papier de technische zaken gaat opzetten en beheren. Ja, dat zeker, minimaal 2 servers, omdat dit ook de setup is van mijn reseller op dit moment, in verband met redundancy. Zo zijn er nog meer zaken (goed) geregeld bij veel resellers en zit ik dus op rozen voor niet al teveel geld. En als ik zelf een eigen omgeving wil op den duur, als het er ooit van komt, dan wil ik mijn klanten wel op dezelfde kwalitatieve manier kunnen helpen en met diensten bedienen: op 1e lijns support niveau, diepgaand technisch niveau, maar ook op hardwarematig/netwerk gebied.

En nee hoor, ik zit niet op school, ik ben een dertiger. Dus kijk naar mij: doe rustig aan; er is nog hoop, en tijd :D

Digires
26/01/07, 02:20
Om maar met mijn voorgangers mee te gaan...

Begin met reseller, VPS of dedicated.

Ik zie hier regelmatig dedicated servers voorbij komen voor minder dan 50 euro in de maand.
Voor een beetje meer heb je ook remote hands die je kunnen helpen en adviseren.

Pluspunt, je behoud ook je liquiditeit.
Dat is ook erg belangrijk dat je wat geld achter de hand houd voor het geval dat.
( een vernoot wil eruit stappen, om maar iets te noemen )
€ 500 is ook niet veel om achter de hand te houden, maar is inieder geval iets.
Als je een dedicated of VPS van 50 euro per maand neemt, kun je met jullie budget al 10 maanden vooruit.
(Een budget desktopboardje houd het vaak niet eens 10 maanden uit in een 1U case 24/7)
Ondertussen klanten binnen halen, en zo bouw je verder.

Geoschmucker
26/01/07, 07:51
Ik zie hier regelmatig dedicated servers voorbij komen voor minder dan 50 (Een budget desktopboardje houd het vaak niet eens 10 maanden uit in een 1U case 24/7)
Ondertussen klanten binnen halen, en zo bouw je verder.

een budgetboardje kan het heel goed uit houden.. heb zelf 2 servers (1u met een asrock en een 2u met een asus) die draaien nu al bijna 2jaar zonder problemen.

Moet wel zeggen dat ik wel van het idee terug ben gekomen om zelf servers in elkaar te zetten. (al mijn klanten staan gewoon op een A-merk server) De oude servers gebruik voor hobbie bob dingen.

De reden waarom ik geen servers meer zelf maak is de koeling. je geeft als je niet uit kijkt een klein vermogen uit aan goed spul en voor iets meer heb je gewoon een merk server.

DennisWijnberg
26/01/07, 08:48
Wij zijn daar ook ooit mee begonnen ja. Tegenwoordig schaffen we alleen nog maar Dell servers aan met 5 jaar gold SLA.

- Hoeveel servers ga je aanschaffen? Je zal altijd een externe back-up server moeten hebben. En je hebt een spare server nodig voor het geval je hele server crasht.

Daarnaast zijn je ouders hoofdelijk aansprakelijk voor hetgeen jij allemaal doet. Ik kan me een verhaal herinneren van twee 'jochies' uit Hengelo (ov) die een scadeclaim van 280.000 zouden hebben gehad van Brein. Of je ouders even hun huis willen verkopen...

trebbor
26/01/07, 10:44
jn je ouders hoofdelijk aansprakelijk voor hetgeen jij allemaal doet. Ik kan me een verhaal herinneren van twee 'jochies' uit Hengelo (ov) die een scadeclaim van 280.000 zouden hebben gehad van Brein. Of je ouders even hun huis willen verkopen...

Haha heeft Brein überhaupt ooit iets kunnen innen? :--)

Tip. neem een aansprakelijkheidsverzekering, er zal maar wat gebeuren ;-)

Serve-xs
26/01/07, 12:39
Kennis? Zijn leuke opleidingen/curussen zoals: CCNA en MCSE, misschien nog een leuke Redhat training en je kunt aan de slag.

Zonder ervaring of kennis niet aan beginnen. Het het installeren van een distro en het plaatsen van een server ben je er nog niet.

Met 15 hoor je op school te zitten en niet te beginnen met een bedrijf.

als je 17 bent ook hoor robbert, maar jij ging gewoon niet naar school :W:

thrunx
26/01/07, 12:54
als je 17 bent ook hoor robbert, maar jij ging gewoon niet naar school :W:

hehe :D

tomboo
26/01/07, 15:55
Ik snap niet waarom iedereen zo negatief is over een jongen van 15 die een bedrijfje wilt opzetten? :huh:

En waarom zou iemand van 15 jaar geen support kunnen geven?
Toen andere begonnen met hun bedrijf hadden ze er waarschijnlijk ook gewoon een baan naast? En ik geloof niet dat je bij je andere baan ook heel de dag weg mag lopen voor een klant?
Ik ben zelf ook 15 en ben 12 weken op stage geweest en had toen minder tijd om eventueel te kunnen supporten dan dat ik opschool kan? ->|

Natuurlijk wel belangrijk om even te informeren naar wat er in de wet is toegestaan en niet?

En verder zou ik als je overweegt een eigen servertje te kopen toch wel een tijdje aan te kloten en te testen. Ook zou ik met je colocator iets proberen te regelen dat hij eventueel je server wilt reparen als er iets fout gaat? Toch zou ik voorlopig voor reselling gaan, aangezien je waarschijnlijk nog een minimale kennis hebt van servers?

Verder veel succes :D

thrunx
26/01/07, 16:35
Ik snap niet waarom iedereen zo negatief is over een jongen van 15 die een bedrijfje wilt opzetten? :huh:

En waarom zou iemand van 15 jaar geen support kunnen geven?
Toen andere begonnen met hun bedrijf hadden ze er waarschijnlijk ook gewoon een baan naast? En ik geloof niet dat je bij je andere baan ook heel de dag weg mag lopen voor een klant?
Ik ben zelf ook 15 en ben 12 weken op stage geweest en had toen minder tijd om eventueel te kunnen supporten dan dat ik opschool kan? ->|

Natuurlijk wel belangrijk om even te informeren naar wat er in de wet is toegestaan en niet?

En verder zou ik als je overweegt een eigen servertje te kopen toch wel een tijdje aan te kloten en te testen. Ook zou ik met je colocator iets proberen te regelen dat hij eventueel je server wilt reparen als er iets fout gaat? Toch zou ik voorlopig voor reselling gaan, aangezien je waarschijnlijk nog een minimale kennis hebt van servers?

Verder veel succes :D

Tuurlijk mag een 15 jarige een bedrijf opzetten. Ik was zelf net 16 ;) Ik ben alleen begonnen met webdesign en softwareontwikkeling. Hierbij is het niet van essentieel belang dat je 24/7 beschikbaar bent. Dat vind ik een groot verschil met hosting, want dat is daarbij wel het geval. Je moet voor noodgevallen eigenlijk altijd beschikbaar zijn (of iemand anders beschikbaar hebben).

Als je op school zit is het lastig om te reageren op crashes etc. En met niet erg veel budget kan je ook niet een SLA ervoor afsluiten. Ik denk dus dat het dan slim is om de verantwoordelijkheid voor de uptime van je server/domeinen bij een ander neer te leggen. Door bijvoorbeeld dedicated of resellen.

Ik wil niet ontmoedigen, ik wil alleen een stukje advies geven :)

crazycoder
26/01/07, 21:25
Ik snap niet waarom iedereen zo negatief is over een jongen van 15 die een bedrijfje wilt opzetten? :huh:

En waarom zou iemand van 15 jaar geen support kunnen geven?

Prima als je een bedrijf op wil zetten. Maar waarom dan net in de hostingwereld? Waarom niet een handel in fietsen.. of weet ik veel wat??

Behalve dan omdat iedereen het wel zou kunnen, wat gezien de grote problemen bij sommigen, beslist niet waar is. Gelikte site in elkaar zetten en wachten tot het eerste probleem.

Er zitten al genoeg cowboys in deze branche zonder alle tieners die ineens een bedrijfje moeten starten.

EHS-Jerre
26/01/07, 22:34
Wel persoonlijk vind ik: als hij dat echt wil, de voor en nadelen heeft afgeweegd etc. : ga je gang, en je klanten zullen je weten te zeggen of je al dan niet goed bent voor support etc

ispars
27/01/07, 12:30
Prima als je een bedrijf op wil zetten. Maar waarom dan net in de hostingwereld? Waarom niet een handel in fietsen.. of weet ik veel wat??

Sorry hoor, maar dit komt wel heel erg simpel over. Als wij nou een webhosting bedrijf willen opzetten.
Dan ga je toch niet beginnen over een handel in fietsen?

Verder hebben we nu wijzigen, misschien wordt het wel een Dell PowerEdge 860.

Remigius
27/01/07, 12:52
Verder hebben we nu wijzigen, misschien wordt het wel een Dell PowerEdge 860.
De server maakt niet het bedrijf. Zorg dat je, als je het echt goed wil doen, alles tot in de puntjes hebt geregeld. Technische kennis, bereikbaarheid, administratie, een gezonde marge, etc. etc. En zorg dat je professionaliteit uitstraald naar je klanten en dat je je te alle tijden professioneel opsteld. Als jij bijv. in je vrije tijd een klant afblaft op IRC blijft dit je achtervolgen. Zolang alles goed gaat is het leuk, maar veel (lees: veel, niet iedereen) personen van 15 zijn simpelweg niet volwassen genoeg om zich professioneel te gedragen (dus ook in een moeilijke periode).

Sorcer
27/01/07, 12:57
Wel persoonlijk vind ik: als hij dat echt wil, de voor en nadelen heeft afgeweegd etc. : ga je gang, en je klanten zullen je weten te zeggen of je al dan niet goed bent voor support etc

In het algemeen:
Vind het jammer dat dit soort dingen worden gezegt. Jij weet totaal niet hoe iemand in elkaar zit of dingen kan afhandelen. Ik zelf ben ook met mijn 15 jaar begonnen met het onderhouden van Linux systemen en vervolgens sales en support afdeling gedaan. Dit ging perfect. Het is maar net hoe je in het circuit valt en hoe je zelf in elkaar zit.

Even van tips:
- Zorg ervoor dat je alles up-to-date houd (Dit betekend sales/support en de server) Indien je dit niet kunt, iemand inhuren of iemand vinden die samen met je wil beginnen
- Als mensen niets proberen, zal er nooit iets uitkomen. Zorg dat je goed geinformeerd bent over alles wat er bij komt kijken! Succes

crazycoder
27/01/07, 14:04
Sorry hoor, maar dit komt wel heel erg simpel over. Als wij nou een webhosting bedrijf willen opzetten.
Dan ga je toch niet beginnen over een handel in fietsen?

Dat mag jij vinden. Jammer dat er geen statistieken zijn van de bedrijven gestart door minderjarigen. Ik denk dat webhosting vrij hoog zal scoren.

Heb je dit hele idee al met je ouders besproken? Zo ja, weten zij ook dat het nodig kan zijn dat ze bij nacht en ontij met jou naar het DC moeten omdat de/een server down is?
Weten zij ook over de risico's die zij nemen?

Ik ben er vrij zeker van dat er veel te gemakkelijk over gedacht wordt. Je kan overal iemand voor in gaan huren, maar dat kost echt handen vol geld..

t.bloo
27/01/07, 15:42
ik heb nogal wat contacten in de sport en in de techniek, en ik ben serieus echt nog nooit een minderjarige tegen gekomen die een bedrijf gestart is. ja soms wat tussenhandel, maar da's dan ook een hele andere tak van sport.

als ik er zo over na denk, dan is het grote verschil dat communicatie over webhosting meestal via het internet gaat, en dat kun je vanuit de slaapkamer doen he. niemand die ziet dat je nog een tiener bent. en er is weinig startkapitaal nodig voor een enkel servertje zonder goede verdere faciliteiten

ispars
28/01/07, 15:16
Het is goed om te praten over dit onderwerp. Zo hebben wij onlangs overwogen om vanwege onze woon/werk plaats. De server in Friesland te colocaten (www.fr-ix.nl). Op deze manier kunnen wij sneller op locatie zijn.

xpres
31/01/07, 13:23
hmm ff wat anders pak je site maar eest ff aan http://www.ispars.nl pak et goed aan die site ziet er niet uit !

citaat:
PcSupport

Wel eens een probleem-pje met de computer? Speciaal bieden wij voor u PcSupport. 7 dagen in de week. Alles gebeurt op afstand zodat u niet onnodig mensen over de vloer hoeft te hebben. Het enige wat vereist is, is een goede internet verbinding. Wij installeren een klein programaatje waarmee de besturing kan worden overgenomen. Mocht u meer willen weten over deze dienst? Neem dan gerust contact met ons op.

om et te kunnen installeren moeten ze langs komen of jullie ;) klopt niet helemaal.

en en zo maar een pc laten overnemen doen ook weinig, als problemen hebt ga je sneller naar een pc boer om de hoek dan zo iets.

groenleer
31/01/07, 13:41
hmm ff wat anders pak je site maar eest ff aan http://www.ispars.nl pak et goed aan die site ziet er niet uit !

citaat:
PcSupport

Wel eens een probleem-pje met de computer? Speciaal bieden wij voor u PcSupport. 7 dagen in de week. Alles gebeurt op afstand zodat u niet onnodig mensen over de vloer hoeft te hebben. Het enige wat vereist is, is een goede internet verbinding. Wij installeren een klein programaatje waarmee de besturing kan worden overgenomen. Mocht u meer willen weten over deze dienst? Neem dan gerust contact met ons op.

om et te kunnen installeren moeten ze langs komen of jullie ;) klopt niet helemaal.

en en zo maar een pc laten overnemen doen ook weinig, als problemen hebt ga je sneller naar een pc boer om de hoek dan zo iets.

90% van de problemen die men tegenwoordig ondervind is een 'slecht' werkende internet verbinding. Denk aan traag, packetloss of niet werkend.

Dit is voor de meeste thuisgebruikers vervelender dan dat Word niet opstart. Want Word wordt niet dagelijks gebruikt.

blackdragon
31/01/07, 14:10
Naja op die leeftijd wou ik ook dus een webhosting bedrijf starten en ook server laten colocaten..
Maar simpelweg omdat mijn kennis daaraan ontbrak. geen tijd had om naar het dc te huppelen als er een storing was. Heb ik maar een reseller pakket genomen op een veel dergelijke server wat je voor 500 euro kan kopen.
EN je bent een hele hoop zorgen lichter. dus mijn advies ga gewoon op zoek naar een dergelijk reseller pakket en daarna kan je altijd nog upgrade naar een dedi, colo.

Als je je het beste voor je klanten overhebt neem dan gewoon een reseller :)
Want in het hele jaar dat ik een reseller heb met klanten heb ik wel veel geleerd kwa administratief werk en ik wist niet dat het zoveel werk was.. voor paar klanten. dus vergis je er daar niet in he! En ik denk maar zo.. school is veel belangrijker dan webhosting aanbieden want dat kan altijd nog..

AlexanderOnline
31/01/07, 14:15
Het is wel raadzaam om van te voren thuis wat te 'spelen' met een server om e.e.a. te begrijpen. Basiskennis is toch wel een vereiste ;)

MonkeyHosting
31/01/07, 17:18
hmm ff wat anders pak je site maar eest ff aan ispars.nl pak et goed aan die site ziet er niet uit !



Xpres, ieder heeft een eigen smaak. Als ispars tevreden is met zijn site, dan moet hij het zo doen.

Misschien vinden jullie mijn site ook niks en zo kunnen we natuurlijk doorgaan.

Server00
31/01/07, 18:40
Xpres, ieder heeft een eigen smaak. Als ispars tevreden is met zijn site, dan moet hij het zo doen.

Misschien vinden jullie mijn site ook niks en zo kunnen we natuurlijk doorgaan.

Dat ziet er wel een stuk beter uit hoor :W:

thrunx
31/01/07, 19:57
hmm ff wat anders pak je site maar eest ff aan http://www.ispars.nl pak et goed aan die site ziet er niet uit !

citaat:
PcSupport

Wel eens een probleem-pje met de computer? Speciaal bieden wij voor u PcSupport. 7 dagen in de week. Alles gebeurt op afstand zodat u niet onnodig mensen over de vloer hoeft te hebben. Het enige wat vereist is, is een goede internet verbinding. Wij installeren een klein programaatje waarmee de besturing kan worden overgenomen. Mocht u meer willen weten over deze dienst? Neem dan gerust contact met ons op.

om et te kunnen installeren moeten ze langs komen of jullie ;) klopt niet helemaal.

en en zo maar een pc laten overnemen doen ook weinig, als problemen hebt ga je sneller naar een pc boer om de hoek dan zo iets.

90% van de problemen die men tegenwoordig ondervind is een 'slecht' werkende internet verbinding. Denk aan traag, packetloss of niet werkend.

Dit is voor de meeste thuisgebruikers vervelender dan dat Word niet opstart. Want Word wordt niet dagelijks gebruikt.

Naar mijn mening mag TS prima zelf bepalen hoe zijn website eruit ziet en wat voor soort diensten hij wilt aanbieden. Hij vraagt hier om een stukje advies vanwege z'n webhosting, niet om advies over zijn diensten of website.



Naja op die leeftijd wou ik ook dus een webhosting bedrijf starten en ook server laten colocaten..
Maar simpelweg omdat mijn kennis daaraan ontbrak. geen tijd had om naar het dc te huppelen als er een storing was. Heb ik maar een reseller pakket genomen op een veel dergelijke server wat je voor 500 euro kan kopen.
EN je bent een hele hoop zorgen lichter. dus mijn advies ga gewoon op zoek naar een dergelijk reseller pakket en daarna kan je altijd nog upgrade naar een dedi, colo.

Als je je het beste voor je klanten overhebt neem dan gewoon een reseller :)
Want in het hele jaar dat ik een reseller heb met klanten heb ik wel veel geleerd kwa administratief werk en ik wist niet dat het zoveel werk was.. voor paar klanten. dus vergis je er daar niet in he! En ik denk maar zo.. school is veel belangrijker dan webhosting aanbieden want dat kan altijd nog..
Helemaal met je eens :)

FSCJasper
31/01/07, 21:37
Als advies geef ik startende webhosters altijd om met een reseller te beginnen. De kosten zijn laag, benodigde kennis is minimaal en hiermee is er op een laagdrempelige manier de mogelijkheid om het bedrijf te starten.

En een toepasselijk advies: ik raad je absoluut af om banners/reclame op je bedrijfs website te plaatsen. Dat maakt geen serieuze indruk namelijk.

Server00
31/01/07, 22:09
Als advies geef ik startende webhosters altijd om met een reseller te beginnen. De kosten zijn laag, benodigde kennis is minimaal en hiermee is er op een laagdrempelige manier de mogelijkheid om het bedrijf te starten.

En een toepasselijk advies: ik raad je absoluut af om banners/reclame op je bedrijfs website te plaatsen. Dat maakt geen serieuze indruk namelijk.

Je hebt gelijk zelf niet eens opgermerkt maar scrollen hielp. Ja reclame komt heel onproffesional over. Maar je merkt het vanzelf wel aan je inkomsten / klanten.

MonkeyHosting
01/02/07, 09:30
Dat ziet er wel een stuk beter uit hoor :W:

Dankje :)

hires
04/02/07, 22:58
@ispars is er een rede dat je niet met een resellerpakket zou willen beginnen?

Even nog wat anders: iemand die zegt dat 'het moeilijker is dan je denkt' of iets in die richting, die zou zichzelf ook kunnen afvragen of hij/zij wel de juiste keuze heeft gemaakt. Hij/zij vind het dan blijkbaar enorm lastig allemaal. En let op he, de reacties van 'ik krijg de indruk dat hij niet weet waar hij aan begint' zullen je om de oren vliegen. Ik, mijn gewaarde ispars, heb het vermoeden dat jij heel goed voor jezelf kan denken. Succes dus!

Een bedrijf run je voor JEZELF, je moet je EIGEN plan trekken, je eigen voorwerk doen, zoals: wat zullen mijn kosten zijn, heb ik wel tijd genoeg, en hoe los ik dat support probleem nu precies op, kan ik wel genoeg beschikbaar zijn, waar ben ik nu eigenlijk mee bezig; welke mogelijkheden heb ik? Om maar eens wat te noemen. Voor mij persoonlijk is de beste manier geweest om met een resellerpakket te starten. En daar geniet ik nog steeds met volle teugen van trouwens.

Als jij een nieuw systeem voor jezelf kan bedenken wat enorm goed werkt en waar je klanten simpelweg tevreden mee zijn en zich goed bij voelen, dan hoef je daar helemaal niets aan te veranderen en al helemaal niet naar de helft van dit forum meer te luisteren. Mensen zijn soms zo ambitieus dat men wel eens vergeet dat anderen een topic openen om meer info te krijgen, meer niet..

Maar joh, dat denk ik dan.. silly me.

Server00
04/02/07, 23:16
Wat vaak het probleem is bij de jeugd, is dat het onderwijs slecht is door dat er teveel is bespaart en dat ze veel vrije tijd hebben! vroeger zat je gewone volle dagen.

Tevens moet je ook aan continuteit denken en niet ik heb nu toch veel tijd en straks over 3 maanden stop ik wel.

En pas op je jeugd kan soms minder worden, ik praat uit ervaring heb liever gehad dat ik nog met wat vrienden kon lachen ( dagelijks ) dan dat ik al zaken liep te doen via mijn PC.

MonkeyHosting
05/02/07, 12:01
Precies, eerst JONG zijn en daarna een hosting bedrijf starten. (Tot die tijd houden wij jouw klanten wel tevreden :) , geintje moet kunnen. )

thrunx
05/02/07, 12:04
Precies, eerst JONG zijn en daarna een hosting bedrijf starten. (Tot die tijd houden wij jouw klanten wel tevreden :) , geintje moet kunnen. )

Niet helemaal mee eens ;) Ik heb sinds mijn 16e een eigen bedrijf (geen hosting welliswaar :p) met m'n vader, ik ben nu 18 en werk hier nu ook fulltime. Een goede balans vinden is denk ik het belangrijkste :)

MonkeyHosting
05/02/07, 14:03
Dat is natuurlijk waar. De meeste jongeren van 16 hebben ook een bijbaantje. Als je het bijvoorbeeld samen met je vader doet, dan kan het inderdaad voor jou een bijbaantje zijn.

In je eentje is dat natuurlijk heel lastig.

Server00
05/02/07, 17:09
Niet helemaal mee eens ;) Ik heb sinds mijn 16e een eigen bedrijf (geen hosting welliswaar :p) met m'n vader, ik ben nu 18 en werk hier nu ook fulltime. Een goede balans vinden is denk ik het belangrijkste :)

Je zegt het zelf al op je 16e met je vader en pas op je 18de fulltime dat kan. Maar zoals ispars is nog 15 jaar en dat is nog wel jong. En heb het niet alleen over ispars zie zelfs topics verschijnen waarbij ze pas 14 jaar zijn!

Sorcer
05/02/07, 17:17
Dat is natuurlijk waar. De meeste jongeren van 16 hebben ook een bijbaantje. Als je het bijvoorbeeld samen met je vader doet, dan kan het inderdaad voor jou een bijbaantje zijn.

In je eentje is dat natuurlijk heel lastig.

Als je alles goed op een rijtje zet voor je eigen en vervolgens het plan op papier kunt uitschrijven en een budget heb met mensen die achter je staan zoals je moeder of vader dan kun je een heel eind komen.

De klanten komen vanzelf wanneer ze zien dat er kwaliteit van afstraalt en natuurlijk netjes worden behandeld.

Je moet natuurlijk wel inzicht hebben op zaken en al redelijk ver zijn qua ontwikkeling. Ik denk niet dat mensen staan te wachten op 16 jarige praat, als het om zaken gaat waar men een direct en net antwoord op wil!

Net zoals de andere raad ik ook aan om met een Reseller account te starten, dit is kostenbesparend en kun je straks mooi investeren in een eigen dedicated of eigen colocation ter uitbreiding! Succes ermee.

FSCJasper
05/02/07, 18:28
Of een jongen van 16/17 succesvol een bedrijf kan starten en managen, heeft met meer zaken te maken dan enkel zijn leeftijd.

Hoe ver is hij in zijn ontwikkeling, hoe is zijn opvoeding geweest, wat is de achtergrond van zijn familie/gezin, wat is zijn mentaliteit en vermogen? Uiteraard leer je meer naarmate je ouder wordt. Sinds ik met een vervolgstudie bezig ben, merk ik zelf ook dat er een duidelijke ontwikkeling in zit. Dat betekent echter niet dat iemand anders die kennis niet kan bezitten. Sommige jongens zijn meer ervaren en kundiger dan menige 30'ers.

Wat betreft het resellerpakket, een woordje uit mijn eigen ervaring. Ikzelf heb twee jaar met een resellerpakket gewerkt. Vijf verschillende providers, vier verschillende control panels. Met relatief weinig kosten heb ik een beginnende klantenkring kunnen binden, waardoor er de laatste periode geïnvesteerd kon worden. Dergelijke investeringen had ik nooit in mijn beginperiode kunnen maken.


Ik denk niet dat mensen staan te wachten op 16 jarige praat, als het om zaken gaat waar men een direct en net antwoord op wil!
Afhankelijk van de jongeling (zie bovenstaand verhaal) en een portie geluk. Toen ik 16 was, heb ik een bedrijf aan mij weten te binden die een omzet van 2 miljoen draaien, waarbij internet een belangrijk deel van hun marketing inneemt. Dat vertrouwen ze toch mooi toe aan een 16e jarige. Blijkbaar zijn zij toch overtuigd geworden van mijn onderneming, waardoor ze haast direct met mij in zee zijn gegaan. Dat ik nog maar 16 was, is voor hun geen meetpunt.