PDA

Bekijk Volledige Versie : Donaties & Belasting..



Roadster
28/09/06, 15:51
Geachte WHT'ers,

Aangezien ik van de belastingdienst (nog) geen antwoord heb. Vraag ik het ook hier maar even. Misschien heeft iemand er ervaring mee!

Er 1 een website onderdeel van het bedrijf en men kan een vrijwillige donatie doen om de site draaiende te houden.
Deze donatie kan gedaan worden door middel van overboeking naar de zakelijke rekening of door middel van sms/0900 nummer ?

Maar moet ik nu al deze donaties ook opgeven aan de belastingdienst ? en hierover de verplichte 19% BTW betalen ? Zo ja kan ik hier dan gewoon 1 post voor aanmaken en hier alle donaties in noteren ?

Hoor het graag, alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten,

Rody

BsHosting
28/09/06, 15:54
het is en blijft inkomsten dus je zult het moeten opgeven.

ik denk dat je van het bedrijf waar je het 0900 nr gerbuikt ook een factuur krijgt met inkomsten.
die komt dus gewoon bij je andere inkomsten.
alles via de zakelijke rekening zou je dus wil je het goed doen ook op factuur moeten zetten.

Roadster
28/09/06, 15:57
het is en blijft inkomsten dus je zult het moeten opgeven.

ik denk dat je van het bedrijf waar je het 0900 nr gerbuikt ook een factuur krijgt met inkomsten.
die komt dus gewoon bij je andere inkomsten.
alles via de zakelijke rekening zou je dus wil je het goed doen ook op factuur moeten zetten.

Is inderdaad logisch. Maar kan ik dan gewoon 1 faktuur aanmaken voor alle donaties ? Of moet ik per donatie 1 faktuur aan gaan zitten maken ?

robblok
28/09/06, 16:24
Zoals crazycoder zegt. Van niet alle inkomsten wordt een factuur gemaakt. Vaak worden kasomzet inkomsten ook in een keer ingeboekt.

Jethro
28/09/06, 16:31
Volgens mij gewoon die factuur die je krijgt met het bedrag wat je verdient hebt met die 0900 gespreken.

Je kan toch nooit voor elk gesprek een factuur gaan maken. Je weet nog geen eens de naam / adres enzv enzv van die persoon die naar dat 0900 nummer gebeld heeft.

Roadster
28/09/06, 16:33
Nee klopt :) voor het bellen naar de 0900 nummers heb ik gewoon keurig een faktuur.

Maar hoe zit het met de donaties die gedaan zijn naar de rekening ? (dmv overboeking)

crazycoder
28/09/06, 16:50
Nee klopt :) voor het bellen naar de 0900 nummers heb ik gewoon keurig een faktuur.

Maar hoe zit het met de donaties die gedaan zijn naar de rekening ? (dmv overboeking)
Hoezo moet je er een factuur van maken? gewoon inboeken..
Als journaalpost (in de hoop dat je die begrijp):
bank
aan ontvangen donaties
aan te betalen btw

Roadster
28/09/06, 22:31
Het ging er niet om ik wist hoe ik het moest inboeken ;) Ging er oa om of er belasting over betaald moest worden :p

Maar antwoord is:

Het is omzet dus gewoon belasting betalen :(

Bedankt voor jullie reakties!