PDA

Bekijk Volledige Versie : Belastindienst op bezoek



ShowU
27/09/06, 19:02
Ik kreeg zojuist een telefoontje van de belastindienst. Ze willen mijn administratie komen controleren. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik heb naar goeder trouw (zelf) mijn administratie bijgehouden m.b.v. Davilex Business. Ik heb ook niets te verbergen, maar ik heb er geen ervaring mee.. Moet ik bijvoorbeeld persée alles op papier hebben staan of mag ik het ook digitaal aan de controleur laten zien? En hoe streng zijn ze? Krijg ik dadelijk direct een boete als ik ergens iets verkeerd ingevuld heb?
Graag hoor ik wat ervaringen over controles door de belastingdienst van jullie...
thx

DutchTSE
27/09/06, 19:08
Ik kreeg zojuist een telefoontje van de belastindienst. Ze willen mijn administratie komen controleren. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik heb naar goeder trouw (zelf) mijn administratie bijgehouden m.b.v. Davilex Business. Ik heb ook niets te verbergen, maar ik heb er geen ervaring mee.. Moet ik bijvoorbeeld persée alles op papier hebben staan of mag ik het ook digitaal aan de controleur laten zien? En hoe streng zijn ze? Krijg ik dadelijk direct een boete als ik ergens iets verkeerd ingevuld heb?
Graag hoor ik wat ervaringen over controles door de belastingdienst van jullie...
thx
Helaas nog geen ervaringen behalve de normale aangiftes, zal dit topic ook even volgen voor het geval ze ooit bij ons op de stoep komen :)

xSeries
27/09/06, 19:08
Normaal gesproken wordt een boekenonderzoek schriftelijk aangekondigd... Heb je een boekhouder waar je de controle plaats kunt laten vinden ?

crazycoder
27/09/06, 19:30
Apart, mijn ervaring is dat ze dat inderdaad schriftelijk aankondigen.

Neem contact op met de belastingdienst en vraag daar na wat zij afgedruk willen hebben. Neem aan alle grootboekkaarten, maar misschien denken zij daar anders over.

Streng viel hier tot heden wel mee. Er waren wel wat kleinigheden maar los van de navordering en boete was het binnen de perken..

VinceSTM
27/09/06, 19:36
Hoelang besta je? Als je een eenmanszaak bent, en ze bellen op, komt dat omdat ze je op het goede spoor willen helpen. Ze zullen navorderingen doen mocht dat nodig zijn, maar de eerste keer geen boete (was bij mij zo, toen ik net begon)

Bullcat
27/09/06, 20:24
Lijkt me leuk als ze hier komen, zouden ze dan ook naar Rob gaan in thailand :)

WebXtra
27/09/06, 20:29
Zowiezo een goede accountant nemen.

Wij hebben een goede die ik je aan kan raden.
Die wil er ook graag bij zijn als ze langskomen.

Die handeld het dan voor je af.

pm maar als je meer info wilt..

WI-Hosting
27/09/06, 20:31
Lijkt me leuk als ze hier komen, zouden ze dan ook naar Rob gaan in thailand :)

Mwah niet echt denk ik he ;)

Rob zou eerder naar jouw moeten komen...

[Ontopic]Elektronische gegevens MOGEN, alleen moeten ze onder alle omstandigheden beschikbaar zijn. (Dit staat op de belastingdienst site en je kan het beste daar even doorzoeken onder de voorwaarden van een administratie, elektronische administratie)

ShowU
27/09/06, 23:31
Hoelang besta je? Als je een eenmanszaak bent, en ze bellen op, komt dat omdat ze je op het goede spoor willen helpen. Ze zullen navorderingen doen mocht dat nodig zijn, maar de eerste keer geen boete (was bij mij zo, toen ik net begon)

ShowU bestaat sinds mei 2002...

Henky!
28/09/06, 02:11
Is geen probleem hoor, zeker als alles toch in orde is. Ze komen anderhalf uur door je boeken bladeren. Handig is wel als inderdaad de boekhouder erbij zit. De administratie (grootboeken etc) zou ik wel even printen. Maar als gevraagd wordt om specifieke facturen etc kun je die desgewenst ter plekke uit Davilex halen.

Maar meestal leveren dit soort bezoekjes geen problemen op.

euro-access
28/09/06, 05:26
je bent verplicht mee te werken aan een onderzoek.
Als je vanuit thuis werkt kun je aangegeven om het onderzoek NIET thuis uit te voeren.

dan krijg je een uitnodiging om bij hun op kantoor te komen.

DaRkDrEw
28/09/06, 07:17
De Belastingdienst komt gewoon een keer in de zoveel jaar gezellig op de koffie :p Niets om bang voor te zijn als je je administratie in orde hebt (dat doet me meteen aan een of andere domain registrar denken :p)

ShowU
28/09/06, 11:32
gheghe begint vast en zeker niet met een Z? :-P
maar zoals gezegd, voor zover ik weet is alles wel op orde, dus wat dat betreft maak ik me niet zoveel zorgen, kost me alleen wel veel extra tijd om alles voor te bereiden enzo
maarja t hoort erbij hè

InterNetjes
28/09/06, 12:06
je geeft zo'n vent echt een hartaanval door net te doen alsof zo'n blok volgekrabbelde post-it notities je complete administratie is :D

//wel serieus
maar het is beter om een boekhouder aanwezig te laten zijn, vanuit davi-report even je jaarafsluitingen te printen en het grootboekoverzicht van dit jaar. En van alle facturen een printje.

crazycoder
28/09/06, 12:12
je geeft zo'n vent echt een hartaanval door net te doen alsof zo'n blok volgekrabbelde post-it notities je complete administratie is :D

//wel serieus
maar het is beter om een boekhouder aanwezig te laten zijn, vanuit davi-report even je jaarafsluitingen te printen en het grootboekoverzicht van dit jaar. En van alle facturen een printje.
Een geintje kan, maar pas op.. als de controleur het niet leuk vind kon deze wel eens de hele administratie uit gaan pluizen. Daar wordt je nooit vrolijk van, al was het alleen maar omdat je dan minder tijd heb om hier te posten :)

ShowU
28/09/06, 12:36
gheghe, we zullen t maar sober houden dan hè ;-)
misschien kan ik m gewoon van koffie onthouden, zodat ie uitdroogt ofzo :P

jouwnaam
28/09/06, 12:54
gheghe, we zullen t maar sober houden dan hè ;-)
misschien kan ik m gewoon van koffie onthouden, zodat ie uitdroogt ofzo :P
Wie weet neemt ie zelf wel een kan espresso mee :p

snaaps
28/09/06, 15:25
Kennen we die gasten niet gewoon doorsturen naar de boekhouder?
Alles ligt tenslotte daar netjes opgeslagen.

ShowU
28/09/06, 15:39
nou.. euhm.. dan krijgt ie gewoon geen koekje bij :P

Henky!
28/09/06, 15:57
Kennen we die gasten niet gewoon doorsturen naar de boekhouder?
Alles ligt tenslotte daar netjes opgeslagen.

Nee, in ons geval (2 keer zo'n onderzoek gehad) werd het wel op prijs gesteld dat wij er ook bij aanwezig waren. Geen idee of dat verplicht is maar er werd wel uitdrukkelijk om verzocht.

xYnta
28/09/06, 16:21
Ik heb zo'n bezoekje gehad 2 maanden nadat ik was begonnen. Is vrij standaard, ze kijken even of je alles goed bijhoud en of je alles in hand hebt. Dan geven ze je nog wat adviezen en daarna vertrekken ze weer. Stelt niet zoveel voor.

robblok
28/09/06, 16:26
Lijkt me leuk als ze hier komen, zouden ze dan ook naar Rob gaan in thailand :)


Op het moment dat ze komen zorg ik dat het grootboek + dagboeken daar is. Dat sluit aan bij de facturen die je zelf ook hebt (ingaand en uitgaand). Het sluit ook aan bij de bank. Mocht je dat niet meer hebben heb ik natuurlijk alles nog in het archief.

Dan geef je ze de grootboekuitdraaien + die gegevens en de jaarrekening en dat gaan ze dan controleren.

robblok
28/09/06, 16:29
Kennen we die gasten niet gewoon doorsturen naar de boekhouder?
Alles ligt tenslotte daar netjes opgeslagen.

Toen ik nog werkte op een accountantskantoor in Nederland was het heel gewoon dat de belastingdienst bij ons langskwam. De klant hoefde daar totaal niet bij te zijn.

Ze hebben tijdens zon controle wat directe vragen, degene die je niet kan beantwoorden stellen ze op schrift en daarna heb je een paar weken om die te beantwoorden.

crazycoder
28/09/06, 16:37
Het zijn meestal eikels dat wel, van die arrogante heren die binnenkomen, met een air van zo, wij gaan je eens helemaal uitpluizen...maar als je je administratie goed hebt, is het geen enkel probleem...
Ligt ook wel aan je eigen houding.

Je hoef ze niet welkom te heten oid en zeker ook geen gebak te halen.. gewoon kopje koffie aanbieden met een koekje.

Als jij jezelf prettig gedraag doen zij dat ook. Gedraag jij jezelf als een hufter, dan doen zij dat ook. Zij winnen vaak :)

RikkiLake
28/09/06, 16:57
Het zijn meestal eikels dat wel, van die arrogante heren die binnenkomen, met een air van zo, wij gaan je eens helemaal uitpluizen...maar als je je administratie goed hebt, is het geen enkel probleem...

robblok
28/09/06, 17:18
Het zijn meestal eikels dat wel, van die arrogante heren die binnenkomen, met een air van zo, wij gaan je eens helemaal uitpluizen...maar als je je administratie goed hebt, is het geen enkel probleem...

Ik heb er toch verscheidene meegemaakt, valt meestal wel mee. Ik heb er een voor een paar weken in totaal over de vloer gehad. Dat was bij een effectenkantoor in Amsterdam (grote administratie en moeilijk). Ze vallen meestal erg mee het ligt gewoon aan je eigen instelling. Het zijn mensen zoals jij en ik, maar doe jij vervelend tegen ze doen ze dat ook.

Je kan beter de belastingdienst iver de vloer hebben als de AFM (authoriteit financiele markten) Die zijn veel veel erger.

Ze vinden overigens altijd wel wat hoor.

IceHosting
28/09/06, 20:34
Hier ook belasting dienst op bezoek gehad, al was dat om een heel andere reden dan de administratie te controleren. (Kwamen beslag leggen op klantinformatie ed. wegens vage praktijken aan die kant)

Zijn gewoon normale gasten, en drinken graag een bakkie koffie mee :)

Heb zelfs een van die kerels nog een webhostingpakket kunnen verkopen :)