PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke Switch heb ik nodig...?



ionline
27/09/06, 14:12
Is er iemand die weet welke (24 poort) switch een webinterface heeft waarmee ik per port kan zien hoeveel dataverkeer er is gebruikt.

Verder zou het handig zijn dat ik een limiet aan kan geven per poort waarna de switch een mailtje stuurt naar de admin als dit wordt overschreden.

Hoe en waarmee doen jullie dit...?

nzyme
27/09/06, 14:15
een managed switch van een van de beter merken doet dit vast wel toch ?

roelp
27/09/06, 14:15
zorg dat je je switch kan uitlezen via snmp. Met een HP 2626 is dit mogelijk o.a.

Serve-xs
27/09/06, 14:16
Een manageble cisco of hp zou je voor kunnen kiezen.

ionline
27/09/06, 15:56
Maar een manageble switch houdt toch niet automatisch in dat deze functie er ook inzit...?
Of zit er in elke managed switch een webserver(tje) om dit te configureren...?

TotallyHosted
27/09/06, 15:57
Managed houdt o.a. in dat het gemeten wordt. Je kunt dat via SNMP uitlezen; maak bijvoorbeeld een MRTG-installatietje aan op een eigen webserver en laat het uitlezen uit je switch.

Wij gebruiken meestal HP Procurve'jes voor switches waarbij 100 Mbit genoeg is.

alexbik
27/09/06, 21:19
De functionaliteit die je zoekt hoort niet in een switch thuis als je het mij vraagt. Een switch configureer je doorgaans via telnet (webinterfaces zijn bijna altijd lek, security wise). Via SNMP kun je de tellers per poort uitlezen. Als je daar MRTG voor gebruik kun je er meteen mooie grafiekjes van laten maken.

Hou er rekening mee dat de tellers in een switch over het algemeen 32 bits zijn. Dat houdt in dat je kunt tellen tot 4294967296 bytes, en daar doe je met 100 mbit/sec 344 seconden over. Je moet de tellers dus wel minimaal om de 5 minuten uitlezen, anders heb je kans dat hij in de tussentijd een keer rond geweest is zonder dat je het door hebt.

Er zijn switches met 64 bits tellers, maar die zijn in de minderheid. Geen probleem op zich, maar je moet er dus wel ff rekening mee houden.

ErikKosters
28/09/06, 02:57
HP ProCurve 2626 voldoet denk ik aan je eisen. Prima switch, niets mis mee.