PDA

Bekijk Volledige Versie : Meerdere handelsnamen onder 1 onderneming



WI-Hosting
26/09/06, 19:10
Na een beetje zoeken en vragen naar ervaringen besluit ik dit maar even op WHT te posten.

Ik ben op zoek naar ervaringen van het runnen van meerdere handelsnamen onder 1 onderneming.
Als voorbeeld neem ik bijvoorbeeld Aleto, die meerdere handelsnamen runt onder hun naam.

Mijn grote vraag is, hoe pakken jullie die aan met boekhouding, administratie e.d.?

Alles in 1 boekhouding/administratie? Compleet gescheiden? Of toch anders?

Hoe zit het met BTW nr's? Voor elke handelsnaam een aparte btw inschrijving of allemaal onder 1 btw nr?

Ik wil hier eerst even ervaringen zien voordat ik contact opneem met de belastingtelefoon zelf (daar zijn mijn ervaringen BAR slecht mee, dus eerst even vragen aan mensen die het misschien nu zelf al doen).

Bedankt voor de informatie,

Ook zie ik graag of jullie gescheiden bankrekeningen hebben en/of welke rechtsvorm

BertvArkel
26/09/06, 19:13
bij een Eenmanszaak is het allemaal 1 Dus BTW + KVK Boekhouding

en bij een BVtje is het anders.

Mail eens met een boekhouder ! Of doen jullie het allemaal zelf ?

WI-Hosting
26/09/06, 19:15
bij een Eenmanszaak is het allemaal 1 Dus BTW + KVK Boekhouding

en bij een BVtje is het anders.

Mail eens met een boekhouder ! Of doen jullie het allemaal zelf ?

Bedankt, was vergeten te vermelden, het gaat hier om een eenmanszaak. Boekhouding doe ik zelf op dit moment, zijn erover aan het nadenken om uit te besteden.

Ik vermeld ook erin, ik mail atm nog niet met belastingdienst (en ook boekhouder) want wil eerst even ervaringen. Zij kunnen hooguit zeggen hoe het niet moet en wel moet, terwijl ik liever zie hoe anderen het doen ;)
Er zitten dan altijd wel van die kleine addertjes

Remigius
26/09/06, 19:20
Wij maken ook gebruik van een extra handelsnaam met een eigen zakelijke rekening. De facturen en overeenkomsten e.d. houden we gescheiden. Maar hoe de rest afgehandeld wordt zou ik niet durven zeggen, alles gaat per kwartaal naar de boekhouder toe ;)

CharlieRoot
26/09/06, 19:38
Wij hebben ook meerdere namen op 1 VOF en sturen fakturen onder één naam met één rekeningnummer. Als je overstapt op BV kan dit dan weer niet zover ik weet maar dit houd toch eenheid voor de klant.

Wij vermelden wel overal "Blabla, onderdeel van" om te laten weten dat het wel klopt.

WI-Hosting
26/09/06, 19:45
Dus kwa facturering maakt het opzich niks uit?
Aangezien de ene het gescheiden houdt en andere niet.
Gescheiden lijkt me op zich wel het handigst.

Hoe ziet het met administratie? Hebben jullie per handelsnaam een aparte lijst met de klantendatabase? of alles doorelkaar?

@CharlieRoot
Hoe doen jullie het met de BTW aangiftes e.d.? Boekhouding?

CharlieRoot
26/09/06, 19:47
@CharlieRoot
Hoe doen jullie het met de BTW aangiftes e.d.? Boekhouding?

zoals ik zei alles onder de orginele naam van de VOF. dus maar één BTW en administratie.

Henky!
26/09/06, 23:22
Hier alles gescheiden. Wel Één BTW / KvK nummer maar daaronder verschillende handelsnamen. Elk met een eigen bankrekening, telefoonnummer, e-mail adres, briefpapier enzovoorts. Ook elk met eigen facturen hoewel de factuurnummers onderling doorlopen. Is trouwens niet noodzakelijk maar ik vind stijgende nummers nou eenmaal mooi:-)

Wat de boekhouder daar verder mee doet weet ik niet precies. Wel dat we slechts één keer (omzet-) belasting betalen. Alles op één hoop dus. In het jaarverslag dat we van hem krijgen staan de resultaten per bedrijf wel keurig vermeld.

Peuk
26/09/06, 23:33
1 toko ingeschreven onder één KvK met meerdere handelsnamen. Alle facturen worden via hetzelfde systeem verzonden, alleen met een ander logootje erboven :)

t.bloo
26/09/06, 23:53
wij hebben een handelsnaam die wat betreft facturatie, btw, bankrekening en boekhouding allemaal bij het hoofdbedrijf op de grote hoop komt. we proberen overal te vermelden "... is een onderdeel van ...". soms gaat dat mis en probeert er iemand naar de handelsnaam te betalen die dus niet bekend is bij de bank. overigens moet je met vragen over handelsnamen naar de kvk denk ik. onze methode is erg eenvoudig maar niet bijster overzichtelijk moet ik bekennen

DominicusNet
27/09/06, 00:01
Ook wij hebben meerdere handelsnamen. Die onder een administratie valt. D.m.v. kostenplaatsing is dan verder mogelijk om omzet/winst gegevens per handelsnaam te zien.

Factuurnummering loopt telkens door, bij mijn weten zelfs verplicht, alleen het feitelijke uiterlijk per factuur is anders.

hires
27/09/06, 11:18
Ook hier 1 Kvk nummer en 1 BTW-nummer. Gevraagd aan de Kvk of dit ook wettelijk in orde is en dat is in orde. Meerdere handelsnamen, alleen blijft de aard van het bedrijf blijft dan staan op de omschrijving van de naam van de hoofd-handelsnaam/eerste handelsnaam, zo werd mij verteld.

Verder de administratie gescheiden om het overzichtelijk te houden. Ander logo, andere facturen en offertes en deze in verschillende mappen. Ja mappen als backup, maar ook een electronische administratie. De electronische administratie is op dit moment nog samen (alle handelsnamen) maar ik denk dat dit beter gescheiden kan.

robblok
27/09/06, 12:35
De vraag is meer wat wil jij, boekhoudtechnisch is alles wel te regelen. Maar wil je bijvoorbeeld het resultaat per handelsnaam hebben moet je gescheiden administraties hebben of met kostenplaatsen gaan werken. Administratief is alles mogelijk als je weet hoe je moet boekhouden. Ik zou overigens wel gaan voor 1 btw nummer anders wordt je helemaal gek van de aangiften.

AlfaHosting
27/09/06, 14:03
1 BTW nummer met een gescheiden boekhouding en rekeningnummers.

ShowU
27/09/06, 18:49
Wij hebben meerder handelsnamen onder 1 kvk en 1 btw nummer
Logo is overal t zelfde dus facturen en rekeningnummer ook. Staat op de factuur Gelieve over te maken naar rekeningnummer xx xx xx xx te Tilburg, t.n.v. ShowU

Het scheelt natuurlijk wel dat al onze handelsnamen (op de oude bedrijfnaam na, want dat is ook nog een handelsnaam) beginnen met ShowU
dus ShowU Hosting, ShowU Design en ShowU Domains

Ik hoop dat je iets met de info kunt? KvK is trouwens een uitstekende bron om gratis info te halen...

WI-Hosting
27/09/06, 19:21
De vraag is meer wat wil jij, boekhoudtechnisch is alles wel te regelen. Maar wil je bijvoorbeeld het resultaat per handelsnaam hebben moet je gescheiden administraties hebben of met kostenplaatsen gaan werken. Administratief is alles mogelijk als je weet hoe je moet boekhouden. Ik zou overigens wel gaan voor 1 btw nummer anders wordt je helemaal gek van de aangiften.

Het meeste kan ik wel uit deze thread halen alleen zit ik nog even over de doorlopende factuurnummers.
Ik ga de belastingtelefoon zo even bellen, maar misschien heb jij daar nog tips over:

Moeten de facturen van beide handelsnaam samen doorlopen? Of kan je bv met andere prefixes werken en zo aparte facturen schrijven?

Voorbeeld:
Bedrijf A met handelsnaam A en B
Factuur A0001 = Bedrijf A
Factuur B0001 = Bedrijf B

Kan het zo?

Of moet het:

Factuur 0001 (indien er eerst een order bij bedrijf A is), en dan volgende order bij Bedrijf B: Factuur 0002

?
Ik heb zelf de voorkeur voor de eerste, is het meeste handige alleen weet ik nog niet of het mogelijk is.

AlfaHosting
27/09/06, 19:57
Het meeste kan ik wel uit deze thread halen alleen zit ik nog even over de doorlopende factuurnummers.
Ik ga de belastingtelefoon zo even bellen, maar misschien heb jij daar nog tips over:

Moeten de facturen van beide handelsnaam samen doorlopen? Of kan je bv met andere prefixes werken en zo aparte facturen schrijven?

Voorbeeld:
Bedrijf A met handelsnaam A en B
Factuur A0001 = Bedrijf A
Factuur B0001 = Bedrijf B

Kan het zo?

Of moet het:

Factuur 0001 (indien er eerst een order bij bedrijf A is), en dan volgende order bij Bedrijf B: Factuur 0002

?
Ik heb zelf de voorkeur voor de eerste, is het meeste handige alleen weet ik nog niet of het mogelijk is.

Het eerste mag en is ook het meest aangewezen.

rayden
27/09/06, 23:24
Op dit moment hebben we (Aleto) inderdaad meerdere handelsnamen, in principe hebben alle 'grotere' takken hun eigen rekeningsnummers (b.v. Sity heeft een eigen rekeningnummer en De Uitgaansbus ook).

Op dit moment is de rechtsvorm nog een eenmanszaak maar dit word op korte termijn uitgebreid naar een BV. Hoe het dan precies zit mag iemand van de administratie of accounting uitzoeken :)

robblok
28/09/06, 16:32
Het meeste kan ik wel uit deze thread halen alleen zit ik nog even over de doorlopende factuurnummers.
Ik ga de belastingtelefoon zo even bellen, maar misschien heb jij daar nog tips over:

Moeten de facturen van beide handelsnaam samen doorlopen? Of kan je bv met andere prefixes werken en zo aparte facturen schrijven?

Voorbeeld:
Bedrijf A met handelsnaam A en B
Factuur A0001 = Bedrijf A
Factuur B0001 = Bedrijf B

Kan het zo?

Of moet het:

Factuur 0001 (indien er eerst een order bij bedrijf A is), en dan volgende order bij Bedrijf B: Factuur 0002

?
Ik heb zelf de voorkeur voor de eerste, is het meeste handige alleen weet ik nog niet of het mogelijk is.

Zoals je daar stelt dat mag, beide is gewoon accoord.