PDA

Bekijk Volledige Versie : Flexserver verkondigd wederom prijsverhoging aan



Hostingprovider
26/09/06, 18:52
Zoals u wellicht heeft vernomen in de media zijn er forse prijsstijgingen op komst bij de datacenters. Dit is ook het geval bij ons datacenter Redbus. Helaas zijn wij hierdoor genoodzaakt deze op handen zijnde prijsstijgingen binnenkort aan u door te berekenen. In deze e-mail vindt u meer informatie over de datacenter problematiek en de hiermee gepaard gaande prijsstijging.

Toekomst Datacenters
Flexservers huurt haar serverruimte bij Redbus in Amsterdam. Redbus stond bekend als een scherp geprijsde datacenter met een zeer goede service. Begin dit jaar is Redbus gefuseerd met Telecity. Helaas is daarbij het beleid rigoureus gewijzigd.

In de pers zijn al een aantal berichten verschenen over de extreme prijsverhogingen die Redbus wil gaan doorvoeren en het uitkleden van de dienstverlening.

Momenteel zijn wij druk bezig om de best mogelijke oplossing voor onze datacenter problematiek te vinden. De aankomende maanden zullen we een besluit nemen of we bij Redbus blijven of naar een ander datacenter gaan. Vanwege de bovenstaande problematiek is het ook nog niet geheel duidelijk in welke mate wij de prijzen van de servers moeten gaan verhogen.

Prijsstijging
De prijsstijging zal in het laatste kwartaal van dit jaar worden doorgevoerd. Vanwege de bovenstaande problematiek dient er rekening te worden gehouden met prijsstijgingen tussen de 10 en 25 euro per dedicated server per maand. De tarieven voor Virtual private servers (VPS) en Dynamic dedicated servers (DDS) zullen stijgen met hooguit een paar euro per maand.

Het alternatief
Indien u een dedicated linux server heeft die geen extreem zware applicaties draait, waarop u maximaal 100 domeinen host is het voor u interessant om over te stappen naar een VPS of DDS. Indien u meer dan 100 domeinen op uw dedicated linux server draait is het ook mogelijk om deze over meerdere VPS’en of DDS'en te verdelen. Windows VPS producten zijn tijdelijk niet leverbaar en kunnen dus momenteel helaas niet dienen als vervanging voor een dedicated windows server.

Enkele voordelen van een VPS of DDS ten opzichte van een dedicated server:


weinig tot geen last van verhoging van de datacenter prijzen
reboot via control panel, geen hands-on service nodig
Schaalbaarheid en snelle migratie. Omdat u over meer resources wilt beschikken, is het makkelijk en snel om een VPS/ DDS te updaten of te migreren/ over te zetten. Door de geavanceerde techniek kan dit zonder moeilijke migratietrajecten en vrijwel zonder downtime.
Voor meer informatie over een VPS of DDS, ga naar onze website www.flexservers.nl. U kunt ook meer informatie over deze producten vinden op de website van SWsoft (www.swsoft.com en www.virtuozzo.com). Met deze virtuele servers zullen uw maandlasten aanzienlijk dalen.

Wij houden u op de hoogte van deze ontwikkelingen. Wij hopen u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd, indien u vragen heeft neemt u dan contact op met onze Sales afdeling via het contactformulier.

Met vriendelijke groeten,

Flexservers


Dit is toch om gek van te worden. Eerder dit jaar al een flinke energie toeslag op alle servers. Nu dit weer. Ook lekker vaag bericht weer. Binnenkort wordt dit doorgevoerd, maar ze geven nooit aan wanneer precies. Het gemiddelde antwoord op een support ticket is ook om droevig van te worden. Dat ze bij Flex nog klanten hebben zeg. Ik ben binnenkort weg daar met mijn servers!

JayvD
26/09/06, 20:49
Het is waarschijnlijk voor hun ook nog niet goed te zeggen wanneer alles doorgevoerd wordt. Een van mijn coloprovider heeft ook te maken met deze prijsstijging en de ander volgens hun zeggen nog niet (beide hebben zij ruimtes gehuurd in redbus).

De prijs zal bij vrijwel alle providers hoger worden, dat de service van hun wat slechter is had je kunnen verwachten met de prijzen die ze hanteren.

FSCJasper
26/09/06, 21:36
Een prijsstijging was enkel een kwestie van tijd. Meer providers zullen gaan volgen waardoor de prijzen van de markt weer zullen stijgen. Ik zie dat overigens niet als slechte ontwikkeling, zeker nu de economische markt in positieve zin groeit.

Wido
26/09/06, 21:49
Inderdaad, ik sta er ook niet van te kijken. RedBus gaat zijn prijzen namelijk flink opschroeven.

Hostingprovider
26/09/06, 21:50
Logisch dat prijzen onderhevig zijn aan diverse omstandigheden, maar als je het in percentages uitdrukt van de kostprijs is het enigszins buiten proportie. En om in zeer korte tijd nu 2x een prijsverhoging door te voeren.

Wellicht zijn er datacenters die juist niet de prijzen omhoog schoeven, die zullen alleen nog maar aantrekkelijker worden.

Als een paar grote vissen, zoals Flexservers bijvoorbeeld, hun poot stijf houden en ergens anders heen zouden gaan wil, dan wil ik wel eens zien wat er gebeurd.

Sander-
26/09/06, 21:54
Wat wil je dan dat ze doen? Failliet gaan waardoor jij je servertje van de 1e op de andere dag helemaal niet meer kan gebruiken? :)

Wido
26/09/06, 22:08
Logisch dat prijzen onderhevig zijn aan diverse omstandigheden, maar als je het in percentages uitdrukt van de kostprijs is het enigszins buiten proportie. En om in zeer korte tijd nu 2x een prijsverhoging door te voeren.

Wellicht zijn er datacenters die juist niet de prijzen omhoog schoeven, die zullen alleen nog maar aantrekkelijker worden.

Als een paar grote vissen, zoals Flexservers bijvoorbeeld, hun poot stijf houden en ergens anders heen zouden gaan wil, dan wil ik wel eens zien wat er gebeurd.Alle DC's schroeven de prijzen op, daar doe je niets aan.

almar
26/09/06, 23:59
Stroom en ruimte. Dat zijn de sleutelwoorden. Al maakt Flexservers er wel een heel mooi marketingverhaal van.

Martijn P.
27/09/06, 12:17
Alle DC's schroeven de prijzen op, daar doe je niets aan.

Niet alle DC's Wido. DC's in regio Rotterdam zoals de Spaanse Kubus en GrafiX heb ik nog niet gehoord over prijsverhogingen.

Wido
27/09/06, 12:17
Niet alle DC's Wido. DC's in regio Rotterdam zoals de Spaanse Kubus en GrafiX heb ik nog niet gehoord over prijsverhogingen.Ok, ik heb het dan even over (regio) Amsterdam.

JayvD
27/09/06, 12:49
Niet alle DC's Wido. DC's in regio Rotterdam zoals de Spaanse Kubus en GrafiX heb ik nog niet gehoord over prijsverhogingen.
Deze zullen vanzelf wel komen met prijsverhogingen. De stroomprijs is net iets teveel omhoog gegaan de laatste tijd.

GrafiX
27/09/06, 12:56
De stroomprijs is slechts een klein deel van de oorzaak.........maar wordt gebruikt als _het_ excuus.

Het andere deel heeft te maken met vervanging/upgrade van activa als UPS/verdeelkasten ed. omdat die datacentra 6/7 jaar geleden zijn opgebouwd voor een andere capaciteit. De huidige servers vergen echter meer, en dus moet eea. vernieuwd worden - buiten het feit dat het meeste materiaal nu 6/7 jaren oud is en sowieso vervangen moet worden.

Ons datacenter in Capelle - en de inpandige uitbreiding die we dit jaar nog gaan bouwen - zijn gebaseerd op de huidige vraag cq. capaciteit en dus zijn wij in de huidige situatie niet genoodzaakt tarieven te verhogen.

Edit; typo

Swiftway-UK
27/09/06, 13:22
Alle DC's schroeven de prijzen op, daar doe je niets aan.

Niet alle DCs, tot zover alleen Telecity Redbus




Als een paar grote vissen, zoals Flexservers bijvoorbeeld, hun poot stijf houden en ergens anders heen zouden gaan wil, dan wil ik wel eens zien wat er gebeurd.

Waarom denk je dat Eweka, True en Proserve allemaal al aan het inpakken zijn? denk je dat dit voor een datacentrum grote vissen zijn? nee hoor, denk je dat ze hun prijsbeleid wijzigen? natuurlijk niet.

Eweka heeft nu eigen DC
True en Proserve gaan (gedeeltelijk?) richting globalvoice

Flex is daarnaast een relatief kleine speler.

Future
27/09/06, 13:38
De stroomprijs is slechts een klein deel van de oorzaak.........maar wordt gebruikt als _het_ excuus.

Het andere deel heeft te maken met vervanging/upgrade van activa als UPS/verdeelkasten ed. omdat die datacentra 6/7 jaar geleden zijn opgebouwd voor een andere capaciteit. De huidige servers vergen echter meer, en dus moet eea. vernieuwd worden - buiten het feit dat het meeste materiaal nu 6/7 jaren oud is en sowieso vervangen moet worden.

Ons datacenter in Capelle - en de inpandige uitbreiding die we dit jaar nog gaan bouwen - zijn gebaseerd op de huidige vraag cq. capaciteit en dus zijn wij in de huidige situatie niet genoodzaakt tarieven te verhogen.

Edit; typo


ja, maar vernieuwing en uitbreidingen doen ze met hun winst van de afgelopen 6/7 jaar. (als ze het goed gedaan hebben).

GrafiX
27/09/06, 13:39
Het wordt in amsterdam inderdaad "gewoon door je strot geduwd".. Ook al kan het (uiteraard) contractueel niet door het datacenter onderbouwd worden.
Vergeet niet dat migratie van dergelijke partijen bakken met geld kosten. Al met al is het dus een vervelende situatie voor alle klanten van de desbetreffende datacentra.

Swiftway-UK
27/09/06, 13:39
ja, maar vernieuwing en uitbreidingen doen ze met hun winst van de afgelopen 6/7 jaar. (als ze het goed gedaan hebben).

Afgelopen jaren hebben bestaande DCs elkaar met de laagste prijzen bijna om zeep geholpen, het is geen toeval dat er allerlei overnames plaatsvinden nu, het geld is in sommige bedrijven gewoon op en winst is er nooit gemaakt.

GrafiX
27/09/06, 13:43
ja, maar vernieuwing en uitbreidingen doen ze met hun winst van de afgelopen 6/7 jaar. (als ze het goed gedaan hebben).

Helaas, die vlieger gaat niet altijd op..... Daarbij zijn de vervangkosten veelal meerdere miljoenen, geen tonnen...

Prachtig dat 6 jaren terug verschillende datacentra over te kop gingen en voor een paar miljoen overgenomen konden worden. Minder prachtig is dat de apparatuur na 6/7 jaren echt vervangen moet worden - en daarbij ook nog voor zwaardere versies ivm. het bekende capaciteit probleem - en daar heel veel kosten mee gepaard gaan. Wellicht (veel) meer dan dat de afgelopen jaren met (te lage?) tarieven "terugverdiend" is.


Afgelopen jaren hebben bestaande DCs elkaar met de laagste prijzen bijna om zeep geholpen, het is geen toeval dat er allerlei overnames plaatsvinden nu, het geld is in sommige bedrijven gewoon op en winst is er nooit gemaakt.

Je was mij voor (y)

AlfaHosting
27/09/06, 15:13
Het is natuurlijk begrijpelijk dat men de kost uiteindelijk moet doorverrekenen. Wat ik niet snap is dat men tweemaal de prijzen gaat verhogen onder de noemer 'gestegen energiekosten' ?

playboy
27/09/06, 20:41
Uiteindelijk gaat iedereen (ook in Rotterdam) los rekenen voor stroom aan de providers. Of je zit al heel duur en de provider levert een beetje marge in. Of je zit al zonder marge en het wordt doorberekend.

Wees blij dat ze niet per kWh rekenen, want ik draai een gameserver die continu veel servercapaciteit vraagt!

McRox
30/09/06, 09:24
Een prijsstijging was enkel een kwestie van tijd. Meer providers zullen gaan volgen waardoor de prijzen van de markt weer zullen stijgen. Ik zie dat overigens niet als slechte ontwikkeling, zeker nu de economische markt in positieve zin groeit.

Hoezo zijn prijsstijgingen goed voor de markt? (Puur onzin IMO)

Vooral de internationale klanten die al met dure EURO's betalen ipv de stuk goedkopere USD's zullen hierdoor USA interessanter vinden..

Lijkt mij een duidelijke belemmering van de internationale concurrentiepositie..

@GrafiX: Om de 6/7 jaar de prijzen omhoog schroeven vanwege investeringen hoeven niet gefinancieerd te worden aan de hand van (tijdelijke) prijsstijgingen.

Het is sowieso afhankelijk van de manier van afschrijvingen en de genomen voorzieningen.

crazycoder
30/09/06, 10:15
Prijsstijging
De prijsstijging zal in het laatste kwartaal van dit jaar worden doorgevoerd. Vanwege de bovenstaande problematiek dient er rekening te worden gehouden met prijsstijgingen tussen de 10 en 25 euro per dedicated server per maand.

Flexservers is daar hoe dan ook al heel erg goedkoop mee.. Dat zij de prijzen moeten (willen) verhogen is dan ook niet zo heel vreemd.

Walter Tak
01/10/06, 18:09
Als "stroom" een issue zou zijn waarom komt er dan niet gewoon een 3e factor bij die de prijs bepaalt ; dataverkeer (1) , ruimte (2) en watt/uur (3)

Kleine moeite om een server na inbouw even te testen met een stroomverbruikmeter. Een simpele 1U oude doos t.o.v. een 4U dual opteron zal best het e.e.a. schelen. Waarom zouden beide servers dan nu hetzelfde moeten kosten (qua stroom) ? Klinkt mij logisch in de oren ; zo verplicht je je gebruikers om ook na te denken over stroomverbruik en zullen ze eerder migreren naar een machientje dat zuinig is. Dat is dan ook meteen handig voor het DC want die kan meer servers behuizen door het lagere gemiddelde verbruik.

Door bij de test een progje op de server te draaien dat even 100% cpu vreet van beide CPU's (soort benchmarktest zeg maar) kun je over een periode van 5-10 minuten bepalen wat het gemiddelde verbruik is bij vollast, deellast en idle. Daar kan je dan weer een soort 95% rekening van opstellen.

crazycoder
01/10/06, 18:22
Kleine moeite om een server na inbouw even te testen met een stroomverbruikmeter. Een simpele 1U oude doos t.o.v. een 4U dual opteron zal best het e.e.a. schelen. Waarom zouden beide servers dan nu hetzelfde moeten kosten (qua stroom) ? Klinkt mij logisch in de oren ; zo verplicht je je gebruikers om ook na te denken over stroomverbruik en zullen ze eerder migreren naar een machientje dat zuinig is. Dat is dan ook meteen handig voor het DC want die kan meer servers behuizen door het lagere gemiddelde verbruik.

Het is beter om altijd te meten en naar verbruik te berekenen.

Daar schijnt wat aparte apparatuur voor aangeschaft te moeten worden dus is het zeker nog niet overal mogelijk.

Op termijn zal het daar zeker van gaan komen, het wordt dan wellicht ook meer lonend om met zuinige apparatuur te werken.

AlfaHosting
01/10/06, 21:27
Afgelopen jaren hebben bestaande DCs elkaar met de laagste prijzen bijna om zeep geholpen, het is geen toeval dat er allerlei overnames plaatsvinden nu, het geld is in sommige bedrijven gewoon op en winst is er nooit gemaakt.

Om zeep geholpen is niet echt correct, soms is het een strategie. De concurrentie uitschakelen door een aantal jaren aan een zeer lage prijs aan te bieden en daarna de prijzen opnieuw verhogen. Gebeurd vaak in een markt waar maar een paar echt grote spelers zijn.

Geoffrey
02/10/06, 04:11
Veel bedrijven pakken het tegenwoordig slim aan. Ik ga hier nu helemaal geen namen noemen, maar ik heb bij bepaalde bedrijven al twee onderdelen gezien zoals budget colo & laat ons zeggen business colo. Hier in België wordt voor budget colo bijvoorbeeld vaak richting LCL Antwerpen gekeken en voor de business praktijken gaat men dan meer richting LCL Diegem of InterXion. Waar je in Antwerpen misschien een eurotje of 26 zal betalen ligt die prijs in Diegem al snel rond de 80 euro en tja als je daar dan een server wil gaan zetten kost het je natuurlijk net ietsje meer. Feit is dat met tijd alle prijzen omhoog zullen gaan en eigenlijk is dat geen slechte zaak, ook niet op vlak van websites. Je wordt nu over ieder onderwerp doodgegooid met tig aantal tonnen websites waarvan er eigenlijk maar 10 het bekijken waard zijn. Hogere kosten zal het niet voor iedereen mogelijk houden om een server te blijven huren en providers zullen hun prijzen omhoog moeten gaan halen.

Ja hoor, wij zijn ook begonnen als budget hoster, maar ik begin meer geneigd te worden om andere bedrijven te gaan volgen en gewoon te zorgen voor een volledig deftige omgeving zonder dat de prijs daarin spelbreker mag zijn. Waar het nu een paar datacenters zijn die hun prijs opschroeven zie ik dat op termijn net zoals andere mensen hier al gezegd hebben in veel meer datacenters in BE & NL gebeuren.

De "schuldigen" hiervoor zijn inderdaad gewoon het gebrek aan ruimte en de verhoogde stroomprijs. Meer moet je daar niet achter gaan zoeken al moet ik wel zeggen dat Grafix hier een heel mooi punt gemaakt heeft wat betreft de infrastructuur van sommige datacenters. We hebben al een paar keer mogen ondervinden dat bepaalde apparatuur wel eens vervangen zou mogen worden en tja dat kost natuurlijk ook handen vol geld.

Magus
06/10/06, 20:08
Het is maar net welke markt je zou willen bedienen. Wil je breed bezig zijn dan is een opslitsing meestal wel the way to go. Mocht je lowbudget opzetje niet werken is dat gemakkelijk van de hand te doen. Bovendien schaadt je lowbudget bedrijvigheid dan niet de naam van je core buisiness.