PDA

Bekijk Volledige Versie : Licenties



galaxy
25/09/06, 22:13
Als ik een eigen server zou willen plaatsen en wat website's zou gaan verhuren welke licentie's heb ik dan nodig??

ik beschik over een server met daarop win2003 web editie en plesk als beheertool. is het zo dat ik voor ieder domein op mijn server een apparte licentie moet hebben?

Mark17
25/09/06, 22:37
Voor windows en voor plesk moet je uit mijn hoofd alleen een licentie hebben (en mogelijk voor de content van de site's).

londoneye
26/09/06, 00:07
(Mogelijk) Operating System
Control Panel
Mogelijk overige software

Maar beginnende hosters nemen meestal een Linux-server en betalen slechts een licentie voor een Control Panel (Plesk, cPanel, Ensim, DirectAdmin)

dreamhost_nl
26/09/06, 07:23
Maar beginnende hosters nemen meestal een Linux-server en betalen slechts een licentie voor een Control Panel (Plesk, cPanel, Ensim, DirectAdmin)

Ik denk dat dat niet alleen voor beginnende hosters geldt :)

Swiftway-UK
26/09/06, 15:11
Ik denk dat dat niet alleen voor beginnende hosters geldt :)

Toch wel, grotere hosters gebruiken vaak eigen cluster software. tot paar duizend accounts is werken met tientallen losse servers met een commercieel controle paneel nog wel leuk, maar daarna is alles wat moeilijk te administreren, plus je hebt geen redundantie.

Grotere hosters maken dus gebruik van eigen software en prutsen niet met single server controle panelen.

JanSmit
26/09/06, 16:40
voor windows heb je een SPLA licentie nodig (1x per server). Kost a 13 euro p/m of zo (zoek maar eens binnen WHT op SPLA) en voor plesk moet je uiteraard ook een licentie kopen /leasen.

gr

Jan

Geoffrey
26/09/06, 17:39
Voor het huren van een SPLA Windows 2003 Server licentie kan je terecht bij partijen als Softwarespectrum en die kost een 12 euro per maand. Let wel, het moet een SPLA zijn, er mogen geen hosting doeleinden gebruikt worden op een OEM licentie.

Verder kan je voor Plesk gaan kijken op http://www.koopplesk.nl, deze licentie kan je gewoon aankopen.

Veel succes!

Hollanda
27/09/06, 00:54
Voor plesk op windows heb je toch echt w2k3 standard nodig en die kost rond de 25 euro p/maand per cpu. Plesk is gratis voor 1 domein en prijzen voor meer + addons kan je vinden op www.koopplesk.nl of via leaseweb (zowel kopen als huren).