PDA

Bekijk Volledige Versie : Alle Crediteuren bijhouden?



Keeszie
25/09/06, 21:56
Hey,

Sinds kort voor mij zelf begonnen en heb al op veel vragen een antwoord kunnen vinden.
Maar op deze vraag kon ik (nog) niks vinden.
Misschien kunnen jullie mij helpen.

Onlangs heb ik Wefact aangeschaft en ben daar zeer tevreden over.
Als ik alles netjes bij hou, dan heb ik haast geen problemen met de belastingpapieren.

Maar moet ik nu alle Crediteuren bijhouden?
Dus als ik bijvoorbeeld even wat schrijfspullen haal (kladblok + pen). Moet ik dit dan meteen vermelden?
En moet ik ook nog een nieuwe relatie aanmaken of volstaat een algemene relatie ook, waarbij ik al deze soort kleine dingen opzet?

Groeten,
Kees van Dijk

crazycoder
25/09/06, 22:01
Is dit een wefact supportvraag, want die moet je daar stellen..

Als het om normaal boekhouden gaat dan boek je kladblod, pen, schetsblok e.d. gewoon als kosten weg. Daar maak je normaal gesproken geen crediteur voor aan.
Of het moet op rekening worden geleverd :)

Als het pakket wat jij gebruik dat niet snapt, dan kan je overwegen om een algemene crediteur aan te maken en daar je kleine posten die niet op rekening gaan onder schuiven.

robblok
26/09/06, 05:29
Zit er geen kas in WEFACT ?

Of een memoriaal waar je

Kosten
a/ prive

boekt zodat je geen kas hoeft bij te houden maar het zo wel in je boekhouding verschijnd.

wbakker-letsgoonline
26/09/06, 09:23
Nee er zit geen kas / memoriaal in wefact, wij maken voor elke crediteur een nummer aan, dit is voor ons overzichtelijker, zodat we precies zien wat we per crediteur hebben gekocht en betaald hebben.

Zoals al eerder gemeldt kun je voor de kleinen posten een algemenen crediteur aanmaken, dit lijkt mij dan ook het verstandigste.

crazycoder
26/09/06, 09:36
Nee er zit geen kas / memoriaal in wefact, wij maken voor elke crediteur een nummer aan, dit is voor ons overzichtelijker, zodat we precies zien wat we per crediteur hebben gekocht en betaald hebben.

Zoals al eerder gemeldt kun je voor de kleinen posten een algemenen crediteur aanmaken, dit lijkt mij dan ook het verstandigste.
Het lijkt mij het verstandigste om gewoon een echt boekhoudpakket aan te schaffen.

Verder zou wefact moeten kunnen importeren/exporteren om betalingen van klanten en facturen te verwerken. Er zijn genoeg redelijk voordelige pakketten..

Je ga bijv de plaatselijke hema en bruna als crediteur aanmaken? Maar je kan de betaling niet wegboeken zonder dat je ga rommelen.

David-Andrew
26/09/06, 10:23
Wefact is trouwens geen boekhoudpakket! Het is een administratie en facturatie pakket, vooral voor je factuurtjes, klanten ed.

crazycoder
26/09/06, 10:38
Wefact is trouwens geen boekhoudpakket! Het is een administratie en facturatie pakket, vooral voor je factuurtjes, klanten ed.
Uhhhhh.. right.. waarom zou je er dan je crediteuren en je uitgaven erin bij willen houden?

Je kom daardoor in de buurt van een boekhoudpakket.

almar
26/09/06, 10:39
Maak een crediteur "one-time-vendor" aan, waar je alle kleine meuk op gooit.

Zenda
26/09/06, 16:22
Natuurlijk kan hier door ons antwoord op gegeven worden.

Officieel dient iedere crediteur gespecificieerd te worden. Dit betekent dat iedere crediteur toegevoegd moet worden, ook al heb je maar iets aangeschaft voor € 0,10.

Keeszie
26/09/06, 17:57
Officieel dient iedere crediteur gespecificieerd te worden. Dit betekent dat iedere crediteur toegevoegd moet worden, ook al heb je maar iets aangeschaft voor € 0,10.

Dit zal wel erg omslachtig worden, dat doe je normaal toch ook niet?
Als ik de kassabonnen bewaar dan is er toch niks aan de hand als ik de kleine dingen onder "algemeen" in boek?

crazycoder
26/09/06, 19:01
Dit zal wel erg omslachtig worden, dat doe je normaal toch ook niet?
Als ik de kassabonnen bewaar dan is er toch niks aan de hand als ik de kleine dingen onder "algemeen" in boek?
Normaal maak je helemaal geen crediteur aan om een kas uitgave in te boeken.

Zeer omslachtig en beslist geen standaard manier van werken.

Denk dat je beter een boekhoudpakket kan gebruiken voor je boekhouding. Kan je wefact gebruiken om facturen e.d. te maken.

Zenda
26/09/06, 19:59
Er zit verschil in of je alles vanuit je kas betaald (= kasboek) of per pin (= bank). Wanneer je via uit je kas betaald, hoef je hiervoor geen crediteur voor aan te maken, omdat het simpelweg uit je kasboek gaat. Het bonnetje moet je uiteraard wel bewaren voor in je ordners.
Wanneer je per pin betaalt, dien je wel de crediteur toe te voegen.

Helaas zijn WeFact Standard en WeFact Pro geen boekhoudpakketten, maar administratie- en facturatiesystemen. Het is dus niet mogelijk om een kasboek aan te maken.
Al is dit wel iets waar we in de verre toekomst toch naar zitten te kijken ;).

crazycoder
26/09/06, 20:05
Helaas zijn WeFact Standard en WeFact Pro geen boekhoudpakketten, maar administratie- en facturatiesystemen. Het is dus niet mogelijk om een kasboek aan te maken.
Al is dit wel iets waar we in de verre toekomst toch naar zitten te kijken ;).
Waarom niet via bijv xml/ascii uitwisselen met een boekhoudpakket?

Ik begrijp gewoonweg niet waarom mensen de behoefte voelen om een boekhoudpakket te bouwen. Daar heb je snelstart e.d. voor..

Bedenk ook dat er aan een boekhoudpakket wat correcte balansen e.d. uit dient te kunnen spuwen net even wat meer eisen worden gesteld.

Zenda
26/09/06, 20:57
Waarom niet via bijv xml/ascii uitwisselen met een boekhoudpakket?

Ik begrijp gewoonweg niet waarom mensen de behoefte voelen om een boekhoudpakket te bouwen. Daar heb je snelstart e.d. voor..

Bedenk ook dat er aan een boekhoudpakket wat correcte balansen e.d. uit dient te kunnen spuwen net even wat meer eisen worden gesteld.Daarom ontwikkelen wij ook geen boekhoudpakket, maar een administratie- en facturatiepakket wat voorzien is van unieke functies.

Er is zeker wel nagedacht over het kunnen uitwisselen van data (via bijvoorbeeld .csv), alleen is de structuur bij ieder boekhoudpakket anders. Hierdoor is het niet mogelijk om een soort van universele output te creeëren. Echter neemt dit niet weg dat het interessant is om een export bestand te kunnen maken wat geladen kan worden in bijv. Exact.

Overigens ben ik het met je laatste zin niet eens. Waarom zouden, wanneer wij besluiten om ook balansen te kunnen maken, minder eisen gesteld worden? Misschien vinden we wel dat we er juist meer eisen aan willen stellen dan andere boekhoudpakketten. Dat is dus maar net afhankelijk van wat de ontwikkelaar wilt ;).

Overigens heb ik het idee dat we redelijk afdwalen van de vraag van Keeszie. Niet dat ik het niet gezellig vind om hierover door te praten :).