PDA

Bekijk Volledige Versie : Gameservers op windows OS



Geoffrey
25/09/06, 18:06
Beste collega's,

ik heb deze middag een klant over de vloer gekregen die voor een colocatie server hulp zoekt bij het opzetten van een gameserver op windows niveau. Nu wil hij een SPLA licentie via ons huren, perfect mogelijk natuurlijk, alleen stel ik mij de vraag of een gameserver draaien op een windows OS eigenlijk wel aan te raden is? Ik neem aan dat je dan toch een shitload aan geheugen in die bak moet krijgen. De gameserver die hij wil draaien is opzich niet zo zwaar, het gaat om een counter-strike 1.6 met zo'n 32 slots.

Z'n keuze voor windows is simpel, op Linux niveau heeft hij er niet zoveel verstand van en hij wil alles grotendeels zelf kunnen beheren alsook installeren van nieuwe gameservers mocht dit naar de toekomst toe mogelijk zijn.

Ik hoor graag wie hier ervaring mee heeft. De config van de server zelf is deze:

AMD Opteron 146
1024 MB Geheugen (lijkt me te weinig?)


Alvast bedankt!

Geoffrey

jan post
25/09/06, 18:10
Beste Geoffrey,

Onder win3k kan je prima game-servers runnen. Ik zou hem wel adviseren om minimaal 2048 (2* 1024) erin te stoppen.

Met vriendelijke groet,

Jan Post

gjtje
25/09/06, 18:23
Een kale Windows 2003 doet het ook nog redelijk prima met 96MB geheugen. De systeem eisen worden vooral bepaald door de software, niet door het OS.

Geoffrey
25/09/06, 18:25
Een kale Windows 2003 doet het ook nog redelijk prima met 96MB geheugen. De systeem eisen worden vooral bepaald door de software, niet door het OS.

Nou we zien toch een redelijk verschil tussen een server die windows moet trekken of bijvoorbeeld debian.

@Jan Post: bedankt!

jan post
25/09/06, 18:38
** Update **

Ik lees maar 1 Counterstrike 1.6 server. Dat kan ook prima werken met 1024 mb ram. Dan liever geen hlstats etc draaien (dan is 2048 mb ram erg handig).

Zelf beheer ik rond de 12 game-servers voor een provider en wij hebben een zeer drukke 32 man server (draaide vroeger op windows) en dat werkte ook prima.

Dus die order kan je schrijven ;)

Met vriendelijke groet,

Jan Post

B3rt
25/09/06, 21:28
Moderator break:

geachte lezers, svp alleen on topic reageren!
Linux/Windows discussies zijn verwijderd en nieuwe reacties zullen ook worden verwijderd!

Stewie
25/09/06, 21:36
Slim om dan de enige goede reactie naast die van gjtje te verwijderen :)

Geoffrey, ik had hier een reactie staan dat Windows uitstekend werkt voor gamehosting met daarbij 5 redenen. Helaas is deze verwijderd omdat je blijkbaar niets goed over Windows mag vertellen?
IIG: doen, aanrader, je zal er geen spijt van krijgen (op het kostenverhaal na)!

Hollanda
25/09/06, 22:05
Niks mis met windows en op 1024 mb ram kan je zeker een aantal gameservers draaien, wordt het geheugen gebruik teveel dan kan je een sceduled restart doen (bv eens per 24 uur).

B3rt
25/09/06, 23:45
Slim om dan de enige goede reactie naast die van gjtje te verwijderen :)

Geoffrey, ik had hier een reactie staan dat Windows uitstekend werkt voor gamehosting met daarbij 5 redenen. Helaas is deze verwijderd omdat je blijkbaar niets goed over Windows mag vertellen?
IIG: doen, aanrader, je zal er geen spijt van krijgen (op het kostenverhaal na)!

Je mag zeker wel wat van windows vertellen, echter het ging richting een windows/linux flame en dat was niet de bedoeling. (om je gerust te stellen, wij gebruiken zelf ook merendeel windows als OS)

Algemeen:
Het is dus geen enkel probleem om een bepaald OS aan te bevelen, echter het is niet de bedoeling om een ander OS dan weer "neer te halen". Iedere hoster kiest voor zijn eigen OS voor zijn eigen redenen.

Hopelijk gaat het topic nu weer op een normale manier verder.

Stewie
26/09/06, 00:10
Wij gebruiken zelf Linux op het merendeel van de servers (100+ linux xeon's), desondanks ben ik ook positief over Windows. Zie dan ook niet wat de flame kan zijn :)

Geoffrey
26/09/06, 00:51
Wij gebruiken zelf Linux op het merendeel van de servers (100+ linux xeon's), desondanks ben ik ook positief over Windows. Zie dan ook niet wat de flame kan zijn :)

Je mag me gerust die vijf puntjes even per pm sturen eigenlijk. Ben benieuwd. Jammer dat het verwijderd is ...

Stewie
26/09/06, 00:56
1) veel games komen op windows sneller uit dan op linux (kwa serverversies)
2) diverse games draaien beter op windows (native windows support, linux servers zijn geport)
3) cpu gebruik windows zelf valt reuze mee, ram gebruik idem
4) systeem tickrate windows makkelijker aan te passen, linux moet je kernel opnieuw compilen
5) even vergeten ;)

Wij draaien bepaalde games alleen op Windows ivm performance en bepaalde games alleen op windows in verband met de ondersteuning voor het platform (bijvoorbeeld MoHAA breakthrough)

Geoffrey
26/09/06, 01:02
1) veel games komen op windows sneller uit dan op linux (kwa serverversies)
2) diverse games draaien beter op windows (native windows support, linux servers zijn geport)
3) cpu gebruik windows zelf valt reuze mee, ram gebruik idem
4) systeem tickrate windows makkelijker aan te passen, linux moet je kernel opnieuw compilen
5) even vergeten ;)

Wij draaien bepaalde games alleen op Windows ivm performance en bepaalde games alleen op windows in verband met de ondersteuning voor het platform (bijvoorbeeld MoHAA breakthrough)

Ja puntje 5 ziet er interessant uit ... :D Héhé neen grapje, okéy mooi. Dan ga ik effe uitzoeken hoe je die handel instelt en dan ga ik de klant eens op de hoogte brengen :) Hartelijk dank allemaal!

B3rt
26/09/06, 05:08
Hmmm die reply had ik inderdaad niet moeten verwijderen.
eentje teveel/tesnel aangeklikt.... sorry :(

JayvD
22/10/06, 15:38
Gameservers hosten op windows based machines gaat perfect ... heb het zelf 6 maanden lang gedaan ! no problemo! soms heb je lag spikes, niets van aantrekken :P hopen dat niemand t merkt
Als je lag spikes hebt is dat niet door het O/S, zal dan wel eigen schuld zijn geweest :huh: .

ErikKosters
22/10/06, 15:42
Lijkt me niet dat je lag spikes over het hoofd moet zien. Zelf heb ik niet echt ervaring met Windows machines, maar een kale Windows Server 2003 verbruikt nou niet echt super veel volgens mij.

B3rt
22/10/06, 16:02
Klopt, wij draaien ook op w2k3, de loads zijn ook gewoon laag en lagspikes is absoluut NIET normaal, ook niet voor een w2k3 server.
Of je server(s) zijn slecht geconfigureerd of ze doen iets wat ze niet moeten doen of het is een externe oorzaak(netwerk) wat de lagspikes veroorzaakt. Maar net als in Linux horen er geen lagspikes te zijn!

Stewie
22/10/06, 16:06
fokkingservers moest gewoon even 25 spamposts halen om als 26e post een advertentie te plaatsen :)
Al zijn comments in de maanden oude topics hoef je dus al helemaal niet meer serieus te nemen.

ErikKosters
22/10/06, 16:16
Laten we een ban aanvragen :(

B3rt
22/10/06, 16:20
reply als moderator:
Al zijn berichten zijn al verwijderd en hij heeft een warschuwing gehad.

Geoffrey
22/10/06, 23:44
Ondertussen hebben we de server draaien en op aanvraag van de klant met Plesk en de CS plugin en het draait echt perfect. Er draait nu één gameserver op van 50 slots (toch wat meer dan eerder gezegd werd met die 32) en geen problemen. :D Bedankt voor het advies!!

E-Projects
23/10/06, 15:57
Het probleem(Bij mij dan meestal)bij windows is dat je om de zoveel tijd een reboot moet doen.

Geoffrey
23/10/06, 16:28
Het probleem(Bij mij dan meestal)bij windows is dat je om de zoveel tijd een reboot moet doen.

Hebben we nog geen last van eigenlijk, nog maar enkele keren moeten rebooten en dat was omdat bepaalde mensen in de banlist zaten die er niet in thuis hoorden (verdomde steam!). Verder nog echt geen problemen gehad en de server is netjes up 2 date. Bij de volgende update van het OS zal ie natuurlijk wel moeten rebooten, maar als je dit tussen 05 & 06:00 in de morgen op een weekdag doet hebben er uiteindelijk maar weinig mensen last van :)

JayvD
23/10/06, 16:35
Het probleem(Bij mij dan meestal)bij windows is dat je om de zoveel tijd een reboot moet doen.
Niet geheel mee eens.

Als je geen updates zou installeren waarbij een reboot essentieel is, dan zou je hem in principe niet hoeven te herstarten.

Echter doordat dat vrijwel elke patch dinsdag nodig is, rebooten wij elke patch dinsdag onze systemen. :)

Maar om kort verhaal duidelijk te maken, het is niet nodig voor het functioneren van het systeem enkel voor de veiligheid.

rensariens
23/10/06, 17:36
Mijn ervaring is dat CSS servers een stuk beter draaien op windows en bijvoorbeeld cod2 weer een stuk lekkerder op linux, het is per game verschillend en daarom heb ik zowel win2003 servers als centos:)

E-Projects
24/10/06, 23:37
Niet geheel mee eens.

Als je geen updates zou installeren waarbij een reboot essentieel is, dan zou je hem in principe niet hoeven te herstarten.

Echter doordat dat vrijwel elke patch dinsdag nodig is, rebooten wij elke patch dinsdag onze systemen. :)

Maar om kort verhaal duidelijk te maken, het is niet nodig voor het functioneren van het systeem enkel voor de veiligheid.

Als ie een tijdje aanstaat zie je elke dag de geheugen gebruik stijgen tot dat het helemaal traag is.

Stewie
24/10/06, 23:57
Als ie een tijdje aanstaat zie je elke dag de geheugen gebruik stijgen tot dat het helemaal traag is.
Dan heeft een van de applicaties die je draait een memory leak, kan niet anders

DhoTjai
25/10/06, 00:10
Gameservers draaien inderdaad perfect op windows2k3. Hoewel ik soms toch nogwel eens moet rebooten ivm met updates, maar dat is ook niet zovaak.
Met geheugen heb ik niet echt veel last van.

Windows optimaliseren is een must! Onnodige services disabelen etc

Bento
25/10/06, 00:21
Ik draai een bijna standaard Web Edtition als Gameserver. Draait moeiteloos, geen last van stijgend geheugengebruik. Toch heeft het eens in de 2 weken wel een rebootje nodig ivm performance.

B3rt
25/10/06, 05:21
Zoals al vermeld draaien wij ook op diverse w2k3 machines.

Een reboot doe ik meestal 1 keer per als er patches zijn die een reboot eisen, ik houd alle servers netjes up-to-date met alle essenciele patches.

Stijgend geheugen verbruik is me totaal onbekend, ook performance loss na een tijdje komt met niet bekend voor.

Ik hoef eigenlijk zelden of nooit een reboot te doen wegens een probleem, de meeste reboots zijn zoals ik al zei wegens updates die dit vereisen.
Dat vind ik dus wel een nadeel van windows, onbegrijpelijk dat ze dat niet hebben verholpen met de release van w2k3.
Een kernel reload of driver reload zou ook moeten kunnen zoals linux dat doet, hierdoor zouden reboots overbodig worden.

Dat is dus inderdaad een sterk plus punt van Linux tov Windows, gelukkig zijn het "maar" gameservers en kan een reboot geen kwaad. Ook heb ik nog een webserver draaien op w2k3(wegens asp), hier is een reboot dus echt ongewenst.....

Jeroentje
25/10/06, 07:43
Dan heeft een van de applicaties die je draait een memory leak, kan niet anders

Memoryleaks treden als het goed is niet meer op in w2k3. Deze traden bij oudere versies zoals 98 enzo op. maar wie gebruikt 98 nou als hosting? :huh: :)

Het zou meer kunnen doordat windows gewoon enorm veel cached, en uiteindelijk volloopt. Ook heeft windows XP de gewoonte bijna alle netwerk traffic te cachen.

gjtje
25/10/06, 10:32
Dat een OS niet lekt betekent niet dat de programma's geen leaks kunnen hebben. Bijna elke patch van elk spel heeft wel een item "Fixed some memory leak in ...".

Stewie
25/10/06, 15:47
Memoryleaks treden als het goed is niet meer op in w2k3. Deze traden bij oudere versies zoals 98 enzo op. maar wie gebruikt 98 nou als hosting? :huh: :)

Daarom schrijf ik dus dat een applicatie een memory leak heeft en niet Windows....