PDA

Bekijk Volledige Versie : Sun Solaris maakt come-back + introductie nieuwe Sun Cobalt server



superior-is
30/07/02, 10:52
http://www.tweakers.net/nieuws/22729/

Leuke nieuwsposting op tweakers.net over de terugkom van het Solaris platform en de introductie van Big Bear (de nieuwe Sun Cobalt server).

Deimos
30/07/02, 11:34
Tja die cobalts zijn echt niks, snap niet dat mensen die nemen. Als je dan leek bent en een server wilt, neem dan bijv servelinux + slash / plesk

superior-is
30/07/02, 11:55
Ik ben ook eens dat een Sun Cobalt 'vers uit de doos' verre van optimaal is, maar dat is een verse clone machine denk ik ook niet. Wat zijn jouw argumenten om juist geen Sun Cobalt machine te nemen?

Deimos
30/07/02, 13:09
Te beperkt. Je kan niks extra's instaleren zonder die GUI te verprutsen en daarvoor betaal je enorm veel geld. Verder kan je niet zelf het OS kiezen vind ik toch we belangrijk bij een server en de hardware + software kwaliteit in verhouding tot zelfbouw is echt dramatische.

Geef mij maar zelfbouw krijg je veel betere specs en je hebt meer keuze vrijheid voor het instaleren van software / ontwikkelen daarvan.

uFx
30/07/02, 13:52
Ik denk dat je zelf nog niet de Sun Cobalt RAQ 550 hebt bekeken? Dat is toch echt een hele goede machine, voor een nette prijs. Natuurlijk moet je altijd wat kennis hebben van Linux, anders kun je beter niet aan Linux beginnen :)

Ik heb zelf nog maar weinig problemen met Cobalts meegemaakt, maar ik zal wel de enige zijn ;)

Deimos
30/07/02, 14:55
kan je dan al apache bijv upgraden. Weet nog wel dat als je dat bij de raq 3 probeerde je de hele config zo'n beetje vernaggelde. Als dat nog steeds zo is, kunnen die mensen wat verwachten met al die mooie bugs in bijv apache, maar ook openssh etc etc.

En die 550 is idd een hele vooruitgang maar nog niet genoeg zijn nog zoveel zaken die beter moeten. Check maar eens de cobalt maillist kan je lachen,

uFx
30/07/02, 15:20
De mensen op de Cobalt mailinglist zijn niet echt slim. Ze beginnen te klagen dat een officiële patch van Sun hun machine naar de klote helpt. Natuurlijk, als je er extra software naast gaan installeren (bv. PHP van pkgmaster.com), dan moet je niet gaan klagen. Wanneer je netjes alle updates uitvoert (zonder third party software), zijn er echt geen problemen.

Apache, SSH en dergelijke doen we natuurlijk allemaal zelf. Daarbij heeft Sun binnen 8 dagen gereageerd met een officiële update voor Apache. Da's toch vrij snel terwijl zoiets door flink wat controles heenmoet ;)

Deimos
30/07/02, 15:57
Sorry kan niet zeggen dat ik 8 dagen bepaald snel vind. Zeker niet bij zo'n bug als met apache. Want draaide dat admin webserver niet als root??

Verder third party niet instaleren, dan heb je geen PHP & MySQL op je server. Nu de vraag wie heeft er nog statische content? Dit is echt een zeer beperkte groep mensen.

En dat er geen problemen zijn zonder thirdparty's weet je dat zeker. Meen mij namelijk te herinneren dat Cobalt een aantal *patches* snel heeft teruggehaald omdat ze de ellende erger maakten. Gelukkig was het zo dat ik voor de verandering "laat" was met het updaten anders was ie mooi gecrashed.

superior-is
30/07/02, 16:51
Yep, dat was allemaal pré Sun. Sun heeft namelijk een paar testlabs welke eerst uitvoerig gaat testen voordat ze groen licht geven voor een patch.

Deimos
30/07/02, 16:54
Hoezo pre sun? Had die patches toch wel mooi van de (officiele) cobalt site af, dus dan verwacht je dat ze stable zijn.

superior-is
30/07/02, 17:03
Cobalt is een tijdje terug overgenomen door Sun. Daarvoor flikkerde ze die patches gewoon online, zonder eerst uitvoerig te testen. Toen Sun ze net over had genomen was dat ook nog wel een beetje, maar daarna loopt alles smooth. Maar ze mogen wel iets sneller worden met het leveren van patches, want ik zie te vaak dat 'the community' zelf z'n patches in elkaar draait (met alle gevolgen van dien).

uFx
30/07/02, 17:13
Origineel geplaatst door Deimos
Sorry kan niet zeggen dat ik 8 dagen bepaald snel vind. Zeker niet bij zo'n bug als met apache. Want draaide dat admin webserver niet als root??

Natuurlijk was dit idd een erg grote exploit, en verschillende Cobalt gebruikers hadden al een tijdelijke oplossing gevonden voor deze exploit. Acht dagen vind ik vrij snel wanneer je meerdere platforms moet testen. Natuurlijk kan het sneller, maar ze moeten tegenwoordig uitkijken met wat voor patch ze uitbrengen ;)



Verder third party niet instaleren, dan heb je geen PHP & MySQL op je server. Nu de vraag wie heeft er nog statische content? Dit is echt een zeer beperkte groep mensen.

PHP & MySQL zit standaard op een Sun Cobalt geïnstalleerd. Daarbij raad ik het juist aan om third party spul te installeren, alleen dan moet je Sun niet de schuld geven wanneer het mis gaat bij een officiële patch.



En dat er geen problemen zijn zonder thirdparty's weet je dat zeker. Meen mij namelijk te herinneren dat Cobalt een aantal *patches* snel heeft teruggehaald omdat ze de ellende erger maakten. Gelukkig was het zo dat ik voor de verandering "laat" was met het updaten anders was ie mooi gecrashed.

Zoals superior-is zegt was dit voor de Sun periode. Kan me nog wel herinneren dat ze een patch uit hadden gebracht die constant logs weg stond te schrijven. Binnen no-time was je HD vol en crashte je server :)

Ah well. Alles heeft z'n voor- en nadelen :)

tidus
31/07/02, 02:23
Origineel geplaatst door uFx Natuurlijk, als je er extra software naast gaan installeren (bv. PHP van pkgmaster.com), dan moet je niet gaan klagen. Wanneer je netjes alle updates uitvoert (zonder third party software), zijn er echt geen problemen.

Ik installeer alle patches van Sun en ik heb een aantal pkgmaster pkg files geinstalleerd. Met name MySQL, PHP en SSH, oh ja en die Webalizer nog. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad. Door goed te lezen kom je ver, namelijk die patch van Sun voor PHP moet je dus niet installeren als je PHP 4.1.2 van de pkgmaster site heb getrokken. En die heeft toch wel de voorkeur boven 4.0.6.

Ik zit trouwens met een groot dilemma. Wij hebben nog steeds geen goeie methode gevonden om een goeie backup te maken van een Cobalt. Die FTP methode werkt prima, maar restoren is dan ook een ramp.

Verder is de ingebakken support voor Legato, Veritas en Knox Arkeia een beetje vaagjes. Ik heb Veritas geprobeerd met NetBackup Exec maar het werkt voor geen meter.

Heeft iemand nog goeie suggesties voor de backup?

uFx
31/07/02, 09:43
Origineel geplaatst door tidus

Ik zit trouwens met een groot dilemma. Wij hebben nog steeds geen goeie methode gevonden om een goeie backup te maken van een Cobalt. Die FTP methode werkt prima, maar restoren is dan ook een ramp.

Verder is de ingebakken support voor Legato, Veritas en Knox Arkeia een beetje vaagjes. Ik heb Veritas geprobeerd met NetBackup Exec maar het werkt voor geen meter.

Heeft iemand nog goeie suggesties voor de backup?

Wij backuppen onze Sun Cobalt RAQ's d.m.v. rsync ( http://rsync.samba.org ). Werkt erg goed, je kunt namelijk via een beveiligde verbinding twee mappen synchroniseren. Wij backuppen de gehele server (dus /*), zodat we alle instellingen correct meenemen.

We backuppen overigens naar een eigen RAID-1 backup server. Je kunt natuurlijk ook twee Sun Cobalt RAQ's elkaar laten backuppen, maar dan moet je goed letten op de rechten. Via rsync kun je namelijk de rechten meebackuppen. Echter, wanneer je dat naar een andere RAQ doet, dan kun je wel eens in de problemen komen met de quota van bepaalde users.

Je hebt overigens ook nog het script raqbackup.sh. Die maakt gebruik van CMU. Ik gebruik deze niet omdat deze niet incrementeel backuped, plus dat ik CMU te lang vind duren voor zo'n 200 websites:

http://www.neuhaus-internet.de/cobalt/raqbackup/

(Als ik te off-topic raak, dan laat het maar even weten :))

ProServe
16/08/02, 20:46
Origineel geplaatst door Deimos
Tja die cobalts zijn echt niks, snap niet dat mensen die nemen. Als je dan leek bent en een server wilt, neem dan bijv servelinux + slash / plesk

Kan wel zien dat je nooit een Servelinux machine geprobeerd hebt. Wat een PRUT hardware, echt verschrikkelijk gewoon. Je wilt niet weten wat een problemen je er mee kan krijgen. Dan koop ik toch liever een LX50 die gewoon 100% intel is (Of Dell/Compaq/HP etc).

Deimos
16/08/02, 20:56
Heb inderdaad geen directe ervaring met Servelinux gehad, maar persoonlijk heb ik inmiddels een behoorlijke afschuw van Cobalt's simpel weg omdat ze niet kunnen wat ik allemaal wil :).

Mike
17/08/02, 17:26
Nou, anderhalf jaar geleden zijn wij begonnen met een Cobalt RAQ3, simpelweg omdat dat een deal was die we konden betalen. Wat Linux ervaring of kennis betreft, mag ik wel zeggen dat dat zo ongeveer nulkommaniks was.
Blijkbaar kan een absolute leek toch nog iets, dankzij het gebruikersgemak van zo'n machine.

Minpunten zijn echter dat het inderdaad niet makkelijk is om met de tijd mee te gaan. Enerzijds omdat sommige updates meer kapot maken dan je lief is, en anderzijds omdat behoorlijk wat software op de raq verouderd is, wat tot eindeloos gepruts kan leiden bij sommige upgrades.
Wie bijvoorbeel php van source installeert moet goed in gaten houden wat er langswaait op het scherm. Regelmatig kom je met een upgrade van softwarepakketten melding tegen over dit en dat. Met als gevolg dat je eerst een heleboel andere zaken moet upgraden.

We zijn nu dus anderhalf jaar verder. Alles draait nog steeds, inclusief de laatste versies van apache en wat al niet meer.
Ben ik tevreden met mijn raq? Yep, zonder meer. Maar de volgende keer kies ik misschien toch voor wat meer flexibiliteit

ProServe
17/08/02, 21:18
Maargoed, een Cobalt is dan ook een mooie manier om te beginnen, en de basics te leren. Kan je het op een gegeven moment zelf, dan bouw je zelf een server, of koop je er 1.

Mike
18/08/02, 00:36
Uiteindelijk wel. Ik heb een pentium 166 uit het stof gehaald en daar redhat 7 opgezet. Makkelijk als "lekker prutsen" servertje. Maar allemachtig, dan kom je erachter hoe weinig je eigenlijk weet, ondanks het feit dat ik me thuis voel in een ssh schermpje. Het zal nog wel even duren voor we zonder de "veiligheidsriemen" van een kant en klare gui de boel onveiling maken :D