PDA

Bekijk Volledige Versie : Wel of geen BTW?



DutchTSE
21/09/06, 00:13
Dit gaat niet over het bedrijf, maar over een opdracht op "school". Opdracht is als volgt:

3 bedrijven:
- bedrijf A, levert bepaalde rapporten op over hoe dingen aan te pakken (adviesrapporten) (komt uit Nederland)
- Bedrijf B, hiervoor zijn de rapporten bedoeld (komt uit Nederland)
- Bedrijf C, de investeerders die het uiteindelijk betalen (komt uit Engeland)

Bedrijf A heeft een offerte uitgebracht naar bedrijf C waarop geen VAT (BTW) berekend wordt, klopt dit?

(oftewel: moet bedrijf A wel of geen BTW/VAT berekenen in de offerte?)

FSCJasper
21/09/06, 00:19
Klopt. Bedrijf A hoeft geen BTW te rekenen aan ondernemingen in het buitenland. De rapporten worden verkocht aan bedrijf C, waardoor bedrijf B geen enkele rol speelt in de transactie.

joriz
21/09/06, 00:19
Bedrijf A mag zelf weten of ze BTW heffen. Indien ze dat doen kan bedrijf C dat zelf weer terug vragen. Als bedrijf A geen BTW heft dient bedrijf C dit aan tegeven bij de belastingopgave in dat land.

Voor meer informatie verwijs ik je naar www.belastingdienst.nl

DutchTSE
21/09/06, 08:46
Punt waarom ik dit vraag is namelijk niet omdat ik zelf niet de regels weet ;), maar omdat mijn school beweert dat ik wel VAT moet vragen, en ik mijn offerte dus had opgemaakt zonder VAT omdat het om een buitenlandse levering zou gaan.

Daarom hoor ik graag jullie meningen zodat ik weet wie er precies gelijk heeft!

crazycoder
21/09/06, 08:57
En dan ga je op school vertellen hoe het zit omdat het op WHT wordt verteld????????

Ik zou dan toch liever de belastingdienst als bron gebruiken. http://www.belastingdienst.nl telefoonnr kan je op hun site vinden.

DutchTSE
21/09/06, 09:08
En dan ga je op school vertellen hoe het zit omdat het op WHT wordt verteld????????

Ik zou dan toch liever de belastingdienst als bron gebruiken. http://www.belastingdienst.nl telefoonnr kan je op hun site vinden.
Haha nee hoor, maar het verschil is dat de school zich bezig houd met Informatica, en niet met de belastingen. Als jullie hier allemaal zeggen dat de school gelijk heeft dan pas ik het wel aan en laat ik het verder zo, heb ik gelijk dan ga ik er tijd in steken om dit precies uit te zoeken en aan de school te vertellen ;)

janneman
21/09/06, 09:17
Ik denk dat je school gelijk heeft omdat het werkzaamheden betreffen die in Nederland zijn verricht.
Het was anders geweest als er fysieke producten aan bedrijf C waren geleverd.

Je moet dit onderdeel hebben volgens mij (al is er dan nog geen touw aan vast te knopen, maar toch :p)

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-06.html

Mark17
21/09/06, 12:02
Verwijs je school naar tabel 2 van de omzet belasting. Daar staat het allemaal in (0% tarief moet je hanteren uit mijn hoofd).

WI-Hosting
21/09/06, 16:09
Hierover heb ik nog een lang gesprek gehad met de belastingsdienst (via telefoon ofcourse)..

Je moet voor DIENSTEN naar het buitenland WEL btw/vat heffen.
Dit herken je omdat je op het BTW formulier alleen de mogelijkheid hebt om internationale LEVERINGEN ziet.
Het verschil is dat leveringen fysieke producten zijn. Diensten moet je dus wel gewoon btw voor vragen (19%).
Als het goed is is de nationale leveringen/diensten de eerste vraag van het formulier (1.4 oid)..

Je kan dit navragen, maar tenzij je een fysiek product levert over de grens, altijd btw vragen.

DutchTSE
21/09/06, 17:34
Hierover heb ik nog een lang gesprek gehad met de belastingsdienst (via telefoon ofcourse)..

Je moet voor DIENSTEN naar het buitenland WEL btw/vat heffen.
Dit herken je omdat je op het BTW formulier alleen de mogelijkheid hebt om internationale LEVERINGEN ziet.
Het verschil is dat leveringen fysieke producten zijn. Diensten moet je dus wel gewoon btw voor vragen (19%).
Als het goed is is de nationale leveringen/diensten de eerste vraag van het formulier (1.4 oid)..

Je kan dit navragen, maar tenzij je een fysiek product levert over de grens, altijd btw vragen.
En als ik het nu niet over de grens lever, maar diegene die betaald wel over de grens woont?

En in principe LEVER ik verschillende documenten op (hoewel deze dus aan een nederlands bedrijf worden geleverd)

WI-Hosting
21/09/06, 18:50
En als ik het nu niet over de grens lever, maar diegene die betaald wel over de grens woont?

En in principe LEVER ik verschillende documenten op (hoewel deze dus aan een nederlands bedrijf worden geleverd)

Het gaat altijd om het adres van de betaler..

Je LEVERT documenten, maar dat zijn diensten tenzij je ze print en per post stuurt ;) (Dan krijg je bij de belasting namelijk een apart formulier genaamd ICL, Intracommunitaire Leveringen dacht ik zoeven uit mijn hoofd)

Als je die documenten bv emailt zijn het diensten.
Leveringen = goederen die je vast kan houden, werkelijke producten
Diensten = Virtueel en diensten die je niet kan aanraken, ruiken, voelen etc.

Voor complete informatie bel de belastingtelefoon even, die helpen je met genoegen verder.

Even een tip voor de meeste mensen, bel altijd de belastingtelefoon 2x. Ik heb namelijk vaker gehad dat ik dan verschillende adviezen kreeg. Indien het verschillend is, gewoon even vragen voor iemand die de leiding heeft. Die weet het dan wel beter.
Het niveau van de belastingtelefoon is betreurend triest :(

Mark17
21/09/06, 21:58
Het gaat altijd om het adres van de betaler..

Je LEVERT documenten, maar dat zijn diensten tenzij je ze print en per post stuurt ;) (Dan krijg je bij de belasting namelijk een apart formulier genaamd ICL, Intracommunitaire Leveringen dacht ik zoeven uit mijn hoofd)

Als je die documenten bv emailt zijn het diensten.
Leveringen = goederen die je vast kan houden, werkelijke producten
Diensten = Virtueel en diensten die je niet kan aanraken, ruiken, voelen etc.

Voor complete informatie bel de belastingtelefoon even, die helpen je met genoegen verder.

Even een tip voor de meeste mensen, bel altijd de belastingtelefoon 2x. Ik heb namelijk vaker gehad dat ik dan verschillende adviezen kreeg. Indien het verschillend is, gewoon even vragen voor iemand die de leiding heeft. Die weet het dan wel beter.
Het niveau van de belastingtelefoon is betreurend triest :(

Zorg altijd voor een schriftelijke reactie en noteer de naam van de medewerker. Dan kun je altijd aangeven wat je op papier hebt voor het geval ze aangeven dat het anders had gemoeten. Dit scheeld namelijk in het geval er een fout is gemaakt.