PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu particulier, later bedrijf, BTW op factuur?



D. ter Horst
19/09/06, 09:37
Hoi,

Ik zit met een vraag welke ik niet terug kan vinden op de site van de belastingdienst. Ook werkt de search van WHT niet.

Even een situatie:
Een persoon, deze is nu particulier. Hij doet wat verkopen (webhosting, domeinen) voor kleine bedragen. Deze persoon wil in de loop van dit jaar een KvK en BTW nummer aanvragen.

Dient deze persoon zijn BTW te factureren i.v.m. het kunnen aftrekken van de belasting op de huidige facturen (dus nu hij nog niet in het bezit is van een KvK / BTW nummer?)

Alvast bedankt!

4Design
19/09/06, 09:59
De persoon in kwestie mag niet factureren met btw, ongeacht of hij dit jaar wel of niet een btw nr gaat aanvragen.
Pas nadat het btw nr aangevraagd werd mogen er facturen opgemaakt worden, eventueel met de melding btw in aanvraag.
Makkelijkst en wel toegestaan is dat de persoon nu de webhosting en domeinen aanbiedt en deze pas nadat het btw nr aangevraagd werd de facturen hiervoor verstuurd.

D. ter Horst
19/09/06, 10:28
Ik neem aan dat je bedoeld dat je bedoeld dat deze persoon dan pas echte BTW facturen mag maken?

Ik neem aan dat een 'normale' factuur puur voor de administratie van de afnemer wel gewoon legaal is? Ik zie het probleem daar ook niet in, gewoon een bewijs van betaling maar ik ga er maar van uit dat je over een BTW factuur praat.

Ik heb ook ooit iets gelezen over dat je facturen van een jaar voordat je begint gewoon mag gebruiken in je belasting opgave, dat zet me dan wel aan eht denken. Hoe wou je die gebruiken als er geen BTW bedragen op staan?

Het kan zijn dat ik foute info heb, vandaar ook dat ik het vraag, so correct me if i'm wrong.

t.bloo
19/09/06, 11:41
LOL, "echte BTW facturen". Wat zouden onechte BTW facturen zijn?

Je mag uitgaven opsparen voordat je een bedrijf begint en die alsnog opgeven voor bepaalde belasting regelingen zoals investeringsaftrek, maar niet voor de BTW.

En nee, je mag geen facturen uitschrijven (waar nu eenmaal BTW op hoort in de meeste gevallen want zo werkt het nu eenmaal) voordat je een BTW nummer hebt (of hebt aangevraagd). Je mag wel kwitanties uitgeven uiteraard.

Maar waarom wil iedereen toch altijd zo graag BTW factureren terwijl ze het toch niet terug kunnen krijgen? Als je als particulier iets verkoopt, ook al is het hosting, moet je gewoon laten betalen wat je er voor wilt krijgen. Het exclusief BTW bedrag is dat dus. Pas als je een bedrijf hebt (en wanneer dat verplicht is laat ik voor een andere discussie open) ben je verplicht om over jouw verkopen BTW te rekenen zodat de uiteindelijke consument belasting betaalt over jouw toegevoegde waarde.

crazycoder
19/09/06, 11:56
Hou het toch simpel:
Een partikulier kan en mag geen BTW in rekening brengen. Mag overigens wel een rekening/factuur/declaratie of hoe je het wil noemen uitschrijven. Misschien mag hij/zij het officieel niet "factuur" noemen, maar who cares.. met een paar rekeningen per jaar maakt het toch geen PIEP uit.

Er is tussen partikulieren geen sprake van inclusief of exclusief BTW. Of het uiteindelijk een bedrag in- of excl. zal worden is helemaal niet van belang.

Furbster
19/09/06, 12:36
kvk betaal je per kalenderjaar en btw nummer kost niets. Als je toch van plan bent nog dit jaar kvk en btw te regelen, waarom dan wachten. Goedkoper wordt het toch niet...

crazycoder
19/09/06, 13:32
kvk betaal je per kalenderjaar en btw nummer kost niets. Als je toch van plan bent nog dit jaar kvk en btw te regelen, waarom dan wachten. Goedkoper wordt het toch niet...
Het werk wat je eraan hebt. Je bent dan namelijk als ondernemer ook verplicht om een boekhouding te voeren.

alexbik
20/09/06, 15:16
Grappig dat hier gesproken worden over het in rekening MOGEN brengen van BTW. Alsof dat een voorrecht is. Als particulier ben je niet BTW plichtig. Dat houdt in dat je geen BTW hoeft te betalen over je verkopen, dus kun je dat ook niet op je verkoop facturen zetten. Aan de andere kant kun je ook geen BTW terugvorderen die je betaald hebt aan je leveranciers.

Als je wel BTW plichtig bent (dat je een KvK inschrijving hebt houdt niet per definitie in dat je ook BTW moet betalen!), moet je BTW afdragen over je verkopen. Het percentage is afhankelijk van het product (19% in geval van hosting enzo, maar verkoop je bijvoorbeeld melk dan is het 6%). Je betaalt BTW over het verschil tussen inkoop en verkoop, de Toegevoegde Waarde dus. Je betaalt dus BTW over je verkoop, de BTW over je inkoop krijg je terug, dus het verschil daartussen is automatisch de BTW over de toegevoegde waarde.

Voorbeeld: Je koopt iets voor 100 euro ex btw. Daar betaal je 119 euro voor inclusief BTW. Je verkoopt het vervolgens voor 150 euro ex btw, dus 178,50 inclusief. Je moet dan 28,50 BTW afdragen over je verkoop, maar die 19 euro die je betaald hebt over je inkoop krijg je weer terug. Wat er over blijft is 9,50 euro, wat niet geheel toevallig hetzelfde is als 19% van de toegevoegde waarde (50 euro).

robblok
23/09/06, 03:47
Soms is het hebben van een btw nummer wel een voordeel. Alleen als je met bedrijven handeld want voor hun maakt het niet uit of ze 1190 euro incl btw van een bedrijf gefactureerd krjigen of 1000 euro van een particulier.

Het verschil de 190 euro mag jij als bedrijf houden als je btw bedrag niet boven de 1300 euro op jaarbasis komt en een deel als het niet boven de 2400 komt. (even uit mn hoofd gezegd het is de kleine ondernemersregel).

Nadeel is wel dat je een administratie moet voeren en bewaren voor een 7 tal jaren. Dit kost natuurlijk ook geld.

Zelf zou ik niet als het maar gaat om enkele facturen per jaar ondernemer worden. Nu is enkele wel een rekbaar begrip.

chamel
21/11/11, 23:35
MOD EDIT: Ik zou zeggen, bel de belastingdienst en ze kunnen je het haar fijn uitleggen... dit heeft 0,0 met hosting te maken