PDA

Bekijk Volledige Versie : SuperMicro IPMI ervaringen



wdv
17/09/06, 18:01
Zijn er hier mensen met SuperMicro IPMI ervaringen?

Wij willen het misschien gebruiken, echter ben ik een beetje wantrouwend in verband met het feit dat het tot voor kort niet werkte in combinatie met FreeBSD (terwijl het OS onafhankelijk zou zijn!). Het probleem was namelijk dat de Broadcom driver die FreeBSD had de IPMI connectiviteit compleet onderdrukte. Hierdoor vraag ik me dus af in hoeverre IPMI sowieso blijft werken als het OS crashed of blijft hangen, want blijkbaar kan het OS dus wel invloed uitoefenen op de IPMI connectiviteit.

Iemand die het gebruikt en ook serieuze crashes e.d. meegemaakt heeft?

Bob2
17/09/06, 18:14
Bij ons werkte IPMI niet meer na sw faillure (kernell panic). Niet echt 100% betrouwbaar, maar wel handig om bijv. je bios van afstand te wijzigen (mocht dat nodig zijn).

wdv
17/09/06, 18:17
Bij ons werkte IPMI niet meer na sw faillure (kernell panic). Niet echt 100% betrouwbaar, maar wel handig om bijv. je bios van afstand te wijzigen (mocht dat nodig zijn).

Tsja, juist in dat soort gevallen wil je het werkend hebben lijkt me.

gjtje
17/09/06, 18:19
Ik vind het weinig toegevoegde waarde hebben, want zoals gezegt, het is geen garantie dat je er altijd bij kan. Je hebt dus nog steeds een APC nodig.
Er zijn remote management kaarten die veel verder gaan, maar dan is de prijs ook gelijk aan KVM over IP.

In hoeverre werd de data onderdrukt? Bij Asus ASMB2 (IPMI) accepteert de NIC waar ASMB op zit alleen nog verkeer uit het lokale subnet zodra het is ingeschakeld. Dit is prima volgens hun ontwerp zeg maar, ASMB bedien je vanuit een lokaal subnet.

wdv
17/09/06, 18:32
Weet ik eerlijk gezegd niet. Ik was er al snel klaar mee toen het niet bleek te werken met FreeBSD (zodra FreeBSD geboot was werkte het dus helemaal niet meer).

Phu
17/09/06, 22:15
ik heb IPMI 2.0 met een p8sci dit werkt tot op heden goed
heb het tot nu toe weinig moeten gebruiken omdat de bak stabiel draait
heb 1 keertje het ding gebruikt om te rebooten.

je kan je bak rebooten onafhankelijk van je draaiende OS
want de IPMI reboot rechtstreeks het moederbord prolly via serieel
waardoor je OS er geen last of problemen van hoort te ondervinden

liber!
18/09/06, 00:42
Zijn er hier mensen met SuperMicro IPMI ervaringen?

Wij willen het misschien gebruiken, echter ben ik een beetje wantrouwend in verband met het feit dat het tot voor kort niet werkte in combinatie met FreeBSD (terwijl het OS onafhankelijk zou zijn!). Het probleem was namelijk dat de Broadcom driver die FreeBSD had de IPMI connectiviteit compleet onderdrukte. Hierdoor vraag ik me dus af in hoeverre IPMI sowieso blijft werken als het OS crashed of blijft hangen, want blijkbaar kan het OS dus wel invloed uitoefenen op de IPMI connectiviteit.

Iemand die het gebruikt en ook serieuze crashes e.d. meegemaakt heeft?
Dat IPMI niet samenwerkt met FreeBSD is omdat de drivers van de netwerkkaar volledige controle nemen. Of toch zoiets dacht ik. Het is allesinds een gekent probleem. http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=79143


Ik ben eigenlijk zeer tevreden van HP's iLo, werkt perfect!

hostlogic.nl
18/09/06, 05:43
Wij gebruiken ipmi kaarten in onze clusternodes, allemaal Debian Linux. Werkt tot nu toe prima, hebben nog geen problemen gehad. Scheelt weer APC poorten en dus rackspace.

wonko
18/09/06, 06:26
Wij gebruiken die ook in combinatie met Debian en Ubuntu. Werkt super, nog nooit problemen gehad met de connectiviteit ernaartoe.

djalken
18/09/06, 09:43
Als je kijkt naar een alternatief hiervoor omdat het niet onder freebsd werkt, wij gebruiken nu al enige tijd een console server van cyclades, bevalt erg goed. Aangezien alles hier FreeBSD draait is ipmi geen oplossing

Ahead-IT
18/09/06, 10:51
FreeBSD is de enige van honderden Unix distributies waarbij IPMI niet werkt, en tot zover mijn kennis, zelfs het enige besturingsyssteem. Er is een conflict met de netwerkdrivers en architectuur van FreeBSD tov. de IPMI. Het lijkt me eerder een probleem bij FreeBSD zelf, dan bij Supermicro, want bij FreeBSD zelf zoeken ze een oplossing.

Noot: als de kernel hangt, zou je nog probleemloos via IPMI moeten kunnen verbinden. Je kijkt best alle instellingen eens na mocht dit niet het geval zijn.

PowerSp00n
18/09/06, 14:18
Heel toevallig wou ik hier ook en topic over gaan openen. Ik heb wat gezocht op wht over IPMI en kom o.a. een probleem tegen dat het IPMI kaartje het MAC van de router schijnt vast te houden, iemand die me hier wat over kan vertellen en hoe dat bijv weer op te lossen is (er draait linux op de server). Gaat VRRP hier ook geen problemen veroorzaken?

Verder zoals ik het nu begrijp hoef je alleen een driver/module in linux te loaden als je gebruik wil maken van het gracefull afsluiten/rebooten, een harde reboot of het uitlezen van sensors is verder geen support voor nodig in het OS klopt dit?

Ahead-IT> ik had gelezen dat jullie zelf manuals hadden gemaakt voor het IPMI gebeuren, is het mogelijk hier een digitaal exemplaartje van te krijgen?

WI-Hosting
18/09/06, 17:58
Ahead-IT> ik had gelezen dat jullie zelf manuals hadden gemaakt voor het IPMI gebeuren, is het mogelijk hier een digitaal exemplaartje van te krijgen?

Die staan op hun site (www.ahead-it.be).. Gewoon even de ipmi kaart zoeken in producten en er staat een link naar handleiding..

Shadowfox
18/09/06, 18:03
Ik heb een probleem dat ik niet in de console kan komen als de server een reboot krijg. Ik zie tijdens het opstarten alleen de post maar kan verder niks :?

Ahead-IT
18/09/06, 18:05
Die staan op hun site (www.ahead-it.be) (http://www.ahead-it.be)).. Gewoon even de ipmi kaart zoeken in producten en er staat een link naar handleiding..
Onze interne installatiegids die we meeleveren met een IPMI-based server zijn niet te downloaden hoor. Wat wel online staat is een filmpje waarin de functies worden overlopen.

De nieuwe IPMI's zijn trouwens veel uitgebreider, ik heb het even vergeleken en het lijkt uitgebreider dan de ILO van HP?

http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/SIM.cfm

Overzicht functies (met KVM over LAN is steeds de "+" versie):
ftp://ftp.supermicro.com/CDR-SIMIPMI_1.01_for_SIM_IPMI/Manuals/SIMLP-B1.0.pdf

wv-
18/09/06, 18:08
De console is puur softwarematig. Crasht de server dan kan je 9/10 niet meer in de console. Alleen handig dus als je per ongeluk je server helemaal firewalled dat je er nog via de console in kan. De console is eigenlijk niet meer dan de seriele output over LAN doen. Als je een IPMI wilt puur voor de console kan je misschien eerder een seriele kabel / seriele console server aanschaffen. Scheelt in tijd & kosten.

De betere oplossingen zijn zoals mensen hier al zeiden ILO bij HP en bvb DRAC bij dell. Zo een oplossingen werken op een onafhankelijke manier, ze capturen eerder uw beeld dan gewoon text over serial te gaan doen. Het is een soort vKVM.

Patrick Verlee
21/09/06, 19:10
Ik heb mijn kaartje teruggestuurd omdat het niet werkte in combinatie met een Areca ARC1160 RAID kaart in het zelfde moederbord.

PowerSp00n
22/09/06, 12:29
De console is puur softwarematig. Crasht de server dan kan je 9/10 niet meer in de console. Alleen handig dus als je per ongeluk je server helemaal firewalled dat je er nog via de console in kan. De console is eigenlijk niet meer dan de seriele output over LAN doen. Als je een IPMI wilt puur voor de console kan je misschien eerder een seriele kabel / seriele console server aanschaffen. Scheelt in tijd & kosten.

De betere oplossingen zijn zoals mensen hier al zeiden ILO bij HP en bvb DRAC bij dell. Zo een oplossingen werken op een onafhankelijke manier, ze capturen eerder uw beeld dan gewoon text over serial te gaan doen. Het is een soort vKVM.

Als de server crashed kun je meestal bij andere dingen ook niet echt bij. Dan reboot je hem dus en heb je weer console, tenzij je alles echt verneukt maar dat is niet de bedoeling natuurlijk :p. Euh, en een console server die in kosten scheelt vergeleken met 1 IPMI kaartje? Hoger waarschijnlijk ja :p.


Onze interne installatiegids die we meeleveren met een IPMI-based server zijn niet te downloaden hoor. Wat wel online staat is een filmpje waarin de functies worden overlopen.

De nieuwe IPMI's zijn trouwens veel uitgebreider, ik heb het even vergeleken en het lijkt uitgebreider dan de ILO van HP?

Nee, lijkt niet geschikt te zijn voor mijn SM mobo. Maar kun je nog antwoorden op mijn vraag over die manual, is daar aan te komen op aanvraag?

wv-
22/09/06, 12:32
Als de server crashed kun je meestal bij andere dingen ook niet echt bij. Dan reboot je hem dus en heb je weer console, tenzij je alles echt verneukt maar dat is niet de bedoeling natuurlijk :p. Euh, en een console server die in kosten scheelt vergeleken met 1 IPMI kaartje? Hoger waarschijnlijk ja :p.

Net wel, dat is een onafhankelijk systeem met een onafhankelijke NIC aan boord. Blijkbaar heb je die systemen nog niet gezien.

Je moet de kosten van bijvoorbeeld 10 of 20 servers met ipmi kaartjes vergelijken met de kost van een console server + seriele kabels.

PowerSp00n
22/09/06, 12:37
Je moet de kosten van bijvoorbeeld 10 of 20 servers met ipmi kaartjes vergelijken met de kost van een console server + seriele kabels.

Laten we het er even bij houden dat een hele console server voor mij niet interessant is :). Het gaat om een enkele server...

[edit] Nog een vraagje, gaat zo'n ipmi incl gbit lan nic werken in een niet supermicro bak? :P

Geoffrey
22/09/06, 12:55
Ik ben er niet echt tevreden van eerlijk gezegd. Het werkt niet met FreeBSD en op de momenten dat je het nodig hebt kan je er geen gebruik van maken. HP heeft een dergelijke functie standaard in hun server ingebouwd. Ik raad je aan als je dit echt nodig hebt even naar de HP servers te kijken, de IPMI van Supermicro is vanuit mijn ervaring niet echt aan te raden.

Focuz
03/10/06, 12:29
Ik kwam er achter dat PXE boot niet werkt in combinatie met IPMI (had iets te maken met die broadcom nic (op een p8sci).
Heel IPMI reageert dan niet meer, dus een reboot is ook niet meer mogelijk.
(PXE boot gebruikte ik om een rescue cd te laden of om linux opnieuw te installeren)
Best kans dat dit niet geldt voor de IPMI versies welke een eigen dedicated lan hebben.
Ik heb na dit incident gekozen voor Serial Console + PowerSwitch. Nog goedkoper ook.

Ook wordt inderdaad het mac-adres van de gateway opgeslagen en als dit veranderd kun je alleen vanuit je lokale netwerk er nog maar bij. (Gelukkig werkt de IPMItool van Linux met SuperMicro IPMI)

SuperMicro heeft tegenwoordig SIM (SuperMicro Intellegent Management) (http://www.supermicro.nl/products/accessories/addon/SIM.cfm).
Dit lijkt me ook wel cool aangezien het Virtual Media aankan (zoals HP iLo al tijden kan).

liber!
09/10/06, 22:11
Dit lijkt me ook wel cool aangezien het Virtual Media aankan (zoals HP iLo al tijden kan). Helaas heb je daar voor iLo wel een advance licentie nodig. (evenals om een grafische console weer te geven (al is dat geen probleem voor linux)).