PDA

Bekijk Volledige Versie : Groot probleem



DoMMeL
16/09/06, 19:15
Beste concullega's

Wij hebben een probleem en vragen om advies
Een vaste klant die 3x dedicated en veel domeinregistraties bij ons afneemt heeft een betalingachterstand van 2 maanden voor de totale huur van zijn dedicated servers en 125 domeinregistraties.
De persoon in kwestie is al geruime tijd klant van ons en heeft in het verleden ook problemen gehad met betalingen.
Wij hebben daar afspraken over gemaakt (auto incasso) om toch het huurbedrag te ontvangen.
De domeinregs worden vooraf (omdat het een bekende klant is) aangevraagd en afgeleverd.
Dit gaat een aantal keer goed, totdat het bedrag terug wordt getrokken en via een andere rekening toch wordt voldaan (tot 2 maanden geleden)
Na veel mail wisselingen en telefoongesprekken wordt er een verhaal neergezet dat de bank het bedrag niet heeft verwerkt.
Dit kan gebeuren dus laten we de servers online en wachten de betaling af.
Het geduld is op, na veel verhalen en bevestigingen willen wij overgaan tot afsluiting van de servers.
Onze agv vertellen dat als er binnen de afgesproken termijn niet wordt betaald de diensten worden stopgezet.
Wat doen jullie in dit geval en met de domeinregs die nog niet zijn betaald?

NIS3
16/09/06, 19:24
Gewoon diensten blokkeren en naar een incasso bureau. Of het nou gaat om 1 of 1000 domeinen, iedereen heeft zich gewoon aan de betalingstermijn en afspraken te houden.

systemdeveloper
16/09/06, 19:30
Direct naar het incassoburo. De diensten zou ik nog even online houden, maar direct melden dat ze per x-y-zzzz worden gestopt wegens betalingsachterstand.
Deze gang van zaken is erg herkenbaar bij bedrijven die in zware problemen zitten. (Zeker het wijzigen van rekeningnummers, aangezien die vaak 'wegens omstandigheden' geblokkeerd zijn door de bank, waardoor een andere nummer wordt gebruikt om toch inkomsten te blijven krijgen).

ErikKosters
16/09/06, 19:48
Mocht het hier om een bedrijf zijn (die de dedicated servers huurt) vindt ik het erg zwak om zo te handelen.

Ik zou zeggen, direct off-line gooien en een brief erheen sturen. Mochten ze niet betalen binnen x aantal dagen -> incasso.

Intruder.nl
16/09/06, 19:56
Afhankelijk van wat er in de Algemene Voorwaarden staat zou ik inderdaad ook op zijn minst het openstaande bedrag overdragen aan een incassobureau.

Het offline halen zou ik (persoonlijk) nog even mee wachten, omdat het risico er is dat de klant dan direct overstapt naar een andere hoster om zijn sites weer online te krijgen. En zodra hij bij je weg is zal hij zeker niet sneller betalen, gezien je dan zijn servers niet meer offline kan halen.

Je zou de overweging moeten maken of je deze klant wel wilt hebben.
Want een grote klant is leuk, maar een grote, niet betalende klant daar heb je vrij weinig aan.

DoMMeL
16/09/06, 19:58
Hoe zit dat dan contractueel, er zijn 5 jaar contracten afgesloten..overstappen heeft dus geen zin voor de klant (bedrijf) hij zit vast aan het contract.

Intruder.nl
16/09/06, 20:05
Ik wist niet dat er 5 jarige contracten in het spel waren.

Als je dan duidelijk in je Algemene Voorwaarden hebt staan dat zodra hij in gebreke blijft jij hem afsluit, dan zou ik inderdaad daarvoor gaan.

AlfaHosting
16/09/06, 23:06
Hoe zit dat dan contractueel, er zijn 5 jaar contracten afgesloten..overstappen heeft dus geen zin voor de klant (bedrijf) hij zit vast aan het contract.

Je bent niks met 5 jarige contracten als je klant geen geld meer heeft. Best stuur je hem een aangetekend schrijven waarin je hem in gebreke stelt en je hem x aantal dagen geeft om het openstaande bedrag te voldoen.

Nadien zou je eigenlijk je algemene voorwaarden moeten volgen.

Intruder.nl
16/09/06, 23:18
Ik bedoelde met mijn commentaar dat de klant dan niet "kan" overstappen naar een andere host. Dus dat als in de Algemene Voorwaarden staat dat als hij zijn rekeningen niet betaald je hem mag afsluiten, dat je dat gewoon moet doen.

Maar inderdaad, bij failissement sta je natuurlijk zo goed als machteloos....

Klinkt inderdaad als een gevalletje "kan net zijn neus boven water houden" ..

Digiover
17/09/06, 00:13
Alvorens je rekeningen doorstuurt naar een incasso bureau moet je wel de gewone weg afleggen, dit is wettelijk verplicht en houdt in:
* factuur
* herinnering
* aanmaning
* ingebrekestelling met een redelijke betalingstermijn
Pas dan stuur je iets door naar een incassobureau. Het incassobureau zal het geld innen (indien mogelijk), of anders een advies uitbrengen (rechtzaak of terugtrekking). Het offline halen van de diensten doe je het best na uitsluitsel van het incassobureau. Tenzij je zeer strenge algemene voorwaarden hebt, waarin staat dat bij een betalingsachterstand (bijvoorbeeld van twee maanden) de diensten stop worden gezet.

Maar let wel: De wetgeving gaat boven je algemene voorwaarden.

PimEffting
17/09/06, 12:23
Afsluiten zou ik heel voorzichtig mee zijn, omdat de eindgebruiker daar de dupe van wordt terwijl die in feite geen partij is daarin.
Een goed incassobureau inschakelen welke namens jou bemiddelt in het conflict zou mijn advies zijn.

crazycoder
17/09/06, 12:30
Afsluiten zou ik heel voorzichtig mee zijn, omdat de eindgebruiker daar de dupe van wordt terwijl die in feite geen partij is daarin.
Een goed incassobureau inschakelen welke namens jou bemiddelt in het conflict zou mijn advies zijn.
TS heeft niets te maken met de klanten van zijn klant. In geval van afsluiting kunnen de afnemers van zijn klant schade verhalen bij de klant. Daar moet wel zeer zorgvuldig in gehandeld zijn.

Dus: aanmaningen traject in en tijdig uit handen geven aan een gerechtsdeurwaarderskantoor of een ter zake kundig advocaat.

Een incassokantoor kan niets dan vervelende brieven schrijven en moet vervolgens een advocaat en/of deurwaarder inschakelen. Doe je dat zelf dan heb je er veel meer controle over.

InterNetjes
17/09/06, 16:01
Of je kunt voor betaling een mediator kiezen.

Als het om grote bedragen gaat kun je ook gewoon constructief met de klant mee denken en misschien zelfs de zaak overnemen of iets dergelijks.

Stel, hij verhuurd die 3 servers... Die mensen betalen wel, maar jou klant heeft te veel overhead of andere dingen waar door hij het allemaal die meer red. Dan stel jij hem schadeloos op voorwaarde van overname van zijn activiteiten.

Win voor jou, win voor hem.

Hou in je achterhoofd dat als ondernemer je tijd schaars is, maar geen geld kost, dus je kunt met de klant bellen en om de tafel. Misschien heeft hij wel een probleem (zakelijk/prive) waardoor hij zijn plichten verzuimt. Als jij hem daar mee kan helpen heb je een klant voor het leven en ook nog je rekeningen betaald gekregen :W: .

DoMMeL
18/09/06, 18:11
Bedankt voor het advies!