PDA

Bekijk Volledige Versie : reseller of niet



Undo
16/09/06, 18:37
Beste,

ik ben op dit moment voorbereidingen aan het treffen voor het starten van een eenmanszaak. Zodra ik daar mee ver genoeg gevorderd ben ga ik eens langs bij de Kamer van Koophandel om KVK-nummer etc. te regelen. Eerst natuurlijk alles op een rij hebben.

De hoofdactiviteit wordt niet webhosting maar grafisch- en webontwerp en webontwikkeling. Echter ben ik wel van plan gekoppeld aan websites die ik maak webhostingpakketten en domeinnamen te verkopen. Domeinnamen is niet zo zeer het probleem. Over de webhosting ben ik echter nog niet helemaal zeker.
Op dit moment heb ik een resellerpakket, dat naar mijn smaak uit te breiden is e.d. Ik weet alleen niet of dit een slim plan is. Als reseller sta je namelijk bij problemen bij de provider, waar ik dus in principe inkoop, vrij machteloos. Ik kan dan niet zelf regelen dat er wat aan de problemen gedaan wordt, alleen indirect. Maar aan de andere kant neemt het resellerpakket wel een hoop taken uit mijn handen waaraan ik anders mogelijk veel tijd en geld aan kwijt zou zijn.

Wie kan mij vertellen wat de beste manier is? Reseller blijven of alles zelf regelen en in geval van het laatste: waar?

Bedankt,
Ward

NIS3
16/09/06, 18:45
Heb je de kennis om zelf alles te beheren? :) Je zou kunnen kijken naar een managed dedicated server, maar als het (volledig) onafhankelijk zijn van je provider een grote rol speelt zal dit waarschijnlijk ook geen optie zijn? Want dan ben je bij problemen nog afhankelijk van de response time van je ISP.

Undo
16/09/06, 19:01
Ik heb wel kennis, echter beperkte mogelijkheden en middelen. Een managed dedicated server heb ik ook in overweging genomen, maar ik ben er bij nog steeds afhankelijk van de ISP. Waar ik vooral bang voor ben is dat wanneer problemen zijn ik mijn klanten in de steek moet laten, omdat de ISP niet meewerkt.

Hoe snel kan een ISP zich bijvoorbeeld beroepen op overmacht? Opzich vertrouw ik mijn ISP volledig, maar ik weet ook dat zij erg veel klanten hebben en ben bang dat ik als kleinere reseller wellicht snel in de steek gelaten wordt.
Zou een managed dedicated server in de meeste gevallen kunnen betekenen dat ik mogelijk betere medewerking krijg van mijn ISP?

Iemand ervaring of een mening?

Servenet
16/09/06, 19:10
Reseller zijn is een keus met risico's .. tegenover die risico's staan idd de voordelen zoals onderhoud enzovoorts...

Ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf gewoon bepaald waar je prioriteiten en mogelijkheden liggen... je kunt niet zonder genoeg kapitaal een eigen server huren dus dan zul je moeten gaan resellen. Het heeft wel risico's, maarja ondernemen is nou eenmaal 1 groot risico... als het kan investeer dan in een eigen server dit lijkt kostbaar in het begin maar op de lange termijn ben je veel beter af... toch een investering... je kunt altijd beginnen met een beetje simpele webserver en het onderhoud (deels) uitbesteden!

Wat ik uit jouw woorden begrijp is dat je bang bent voor de risico's ... zonder risico's kun je niet ondernemen dus als het teveel stress oplevert (nu al) dan moet je mss overwegen om gewoon niet eraan te beginnen.

systemdeveloper
16/09/06, 19:24
Beperkte middelen + mogelijkheden? Dan zou ik lekker reseller blijven totdat ik genoeg klanten had om voor fatsoenlijke hardware én support te betalen.

Een managed dedi is een optie, maar ook daar zal je een SLA voor moeten hebben om dingen te kunnen garanderen/forceren of om ergens aanspraak op te kunnen maken, mocht er iets mis gaan.

Unmanaged lijkt me geen optie aangezien je
a) de middelen/mogelijkheden niet (voldoende) hebt en
b) het niet je core-business is

Maar eigenlijk hangt de keuze ook samen met het soort klanten dat je hebt. Vinden ze het niet erg om een dag hun fotoalbum niet te zien, of verliezen je klanten € 100.000,- aan omzet als ze er een dag uitliggen?

Gewoon rekenen eigenlijk... :)

Undo
16/09/06, 19:39
Systemdeveloper, je hebt gelijk. Wat dat betreft kan ik dus rustig reseller blijven, mijn doelgroep is namelijk het MKB uit mijn nabije omgeving. Ik heb namelijk gemerkt dat er veel vraag is vanuit die groep naar hetgeen dat ik aanbied.
Ik ben niet zo zeer bang voor de risico's, maar ik wil graag mijn klanten tevreden houden en iets bieden wat enigszins van goede kwaliteit is: iets waar ze op kunnen vertrouwen. Dat is in principe ook bij reselling mogelijk, maar stel dat het misgaat;)

Ik ben weer wat wijzer geworden! Bedankt.:)

ErikKosters
16/09/06, 19:46
Bij een professioneel bedrijf wordt geen enkele klant in de steek gelaten. Ik zelf vindt het niet zozeer dat je mensen die meer betalen moet onderscheiden van diegene die minder betalen, het zijn en blijven klanten, die hoor je gewoon te helpen niet?

Verder zou ik in jou positie denk ik ook voor een Reseller pakket gaan. Kun je je met je hoofd-activiteit bezighouden en hoef je niet te zorgen dat de server up2date blijft etc.

systemdeveloper
16/09/06, 19:56
Misschien dat een samenwerkingsverband met een kleine hoster een mogelijkheid is? Hierbij moest je wel erg voorzichtig zijn en alleen in zee gaan met iemand die zijn rekeningen op voorhand betaald :)
Bij een storing wilt niet opeens iemand aan de telefoon krijgen die je vertelt dat je ná schooltijd even terug moet bellen, maar je wil ook niet in het supportsysteem van een mega hoster terecht komen en een dag moeten wachten voordat je probleem wordt opgelost.
Iemand die niet té gek veel klanten heeft, maar er wel van kan leven is in mijn ervaring vaak een goede partij gebleken. (die mensen weten vaak nog wat service is én hebben er de tijd voor én ze werken direct voor hun eigen centen én ze moeten het nog hebben van goede klantrelaties)

In ieder geval succes gewenst. Als je straks de middelen wél hebt, komt deze vraag toch weer terug :)

John

Undo
16/09/06, 20:02
Aan die optie had ik nog niet gedacht. Daar zal ik ook eens over nadenken. Bedankt voor de tip!;)

hanzeman
16/09/06, 20:42
Ik zou het bij een resellerpakket houden voorlopig.
Je zit in hetzelfde pakket als wij een paar maand geleden. Wij hebben toen de keuze gemaakt voor een resellerpakket simpelweg omdat we er dan geen tijd in hoeven te steken wat onderhoud betreft. Ook een overweging was zoals hier al gezegt, wat is onze corebusiness, juist webdesign... dan laten we het hostinggebeuren maar aan de vakmensen over.

Zorg wel dat je een goede host hebt waarop je kunt vertrouwen. Inmiddels zit ik al 4 jaar bij dezelfde host zonder ooit problemen gehad te hebben. Je betaald iets meer dan de budgethoster, maar dit merk je direct terug in de support, snelheid van domeinregistratie etc etc.

AlfaHosting
16/09/06, 23:03
Mijn tip is heel eenvoudig en is geldig voor zowel een keuze voor resellerpakket of eigen server .. zoek niet naar het goedkoopste maar neem je tijd voor het zoeken naar een degelijk bedrijf.

Heb je het budget zou ik kiezen voor een dedicated. Heb je het budget niet kan je starten met een resellerpakket en later desnoods overschakelen.

vjeeke
16/09/06, 23:10
Ik zou ook aanraden om te beginnen met een reseller, als je genoeg klanten hebt dan kan je zachtjes beginnen overschakelen op een dedicated server. Ik ben zopas ook op een dedicated overgeschakeld. Want met een reseller heb je soms problemen dat server een tijdje offline valt en dat begint sommige klanten en jezelf te irriteren.

Citruz.
16/09/06, 23:42
Want met een reseller heb je soms problemen dat server een tijdje offline valt en dat begint sommige klanten en jezelf te irriteren.

Dit kan toch ook met je dedicated server gebeuren?

vjeeke
17/09/06, 00:13
Dit kan toch ook met je dedicated server gebeuren?
Ja idd maar minder - je hebt die server meer onder de controle je weet er alles van - Waar ik mijn reseller (niet van de goedkoopste ofzo) had viel die soms uit omdat je als reseller niet alleen op die server zit en soms overbelast raakte en zo soms offline kwam.

FSCJasper
17/09/06, 00:55
Hallo Ward. :) Long time no see.

Afhankelijk van je budget, kennis en mogelijkheden dien je deze beslissing te maken.

Een resellerpakket heeft in het begin veel voordelen. Het is goedkoop, heeft geen onderhoud nodig, geen verantwoordelijkheid om de server up te houden, werkt makkelijk. Kort gezegt: een resellerpakket is ideaal voor een goede basis.

Een eigen server is aannemelijk als je meteen alles in eigen beheer wilt hebben. Afhankelijk van de drie bovengenoemde punten, zou je kunnen kiezen voor een (dedicated) server. Uiteindelijk is het een stap die iedere zelfrespecterende ISP zal moeten nemen. Het is enkel een kwestie van tijd.

Als je klein en compact wilt starten, raad ik je een resellerpakket aan. Wil je gelijk goed starten en beschik je over het budget, kennis en mogelijkheden dan is een dedicated server een goede start.

Uiteindelijk blijft alles afhankelijk van jou keuzes en visie.