PDA

Bekijk Volledige Versie : Te koop (overname) 2 NL Hosting bedrijven



Anoniem
16/09/06, 18:01
Overname - Te koop wegens immigratie 2 Hosting bedrijven
waarvan (1) een geregistreerd handelsmerk

Beide bedrijven zijn actief sinds 2002

Centrale administratie via eigen webbased backoffice systeem
Volledig automatisch vanaf bestelling t/m facturering.
(behalve accounts aanmaken op de servers en registratie domeinen)

Geen personeels overname

Aantal accounts:
Bedrijf-1 530
Bedrijf-2 681
Totaal actieve hosting accounts 1211
Resellers + dedicated klanten 60

Aantal domeinen:
NL 2220
COM/NET/ORG/ 623
Overige 288
Totaal domeinen 3131

Aantal server:
Plesk 10
Cpanel 1
Totaal aantal servers 11
Kosten (alle 11 Root servers) op jaarbasis € 13.000
Opzegtermijn servers 1 maand (geen langlopende contracten)

Geen overige verplichtingen aan derden

Omzet:
2003 € 140.000
2004 € 164.000
2005 € 179.000
2006 € 190.000 (schatting)

Biedingen lager dan 3x de omzet van 2005 worden
niet in behandeling genomen.

Bedrijven zijn NIET apart te koop!!

Indien u interesse heeft mail dan naar hosttekoop@yahoo.com
onder vermelding van uw gegevens en telefoonnummer
wij nemen daarna contact met u op.

BBP
16/09/06, 20:25
Overname - Te koop wegens immigratie 2 Hosting bedrijven
waarvan (1) een geregistreerd handelsmerk



Biedingen lager dan 3x de omzet van 2005 worden
niet in behandeling genomen.

Bedrijven zijn NIET apart te koop!!

Indien u interesse heeft mail dan naar hosttekoop@yahoo.com
onder vermelding van uw gegevens en telefoonnummer
wij nemen daarna contact met u op.



Je wil minimaal 3x € 179.000 ontvangen (= 537.000)
(een dikke 1,2 miljoen gulden)

Lijkt mij erg veel. Vooral in de hosting wereld waar klanten komen en gaan.

Als voorbeeld neem ik een professionele verkoop van een telefoonbedrijf
door the phone house. Telecom is namelijk een beetje vergelijkbaar met hosting.
klanten hippen en hopen, komen en gaan. Er is met moeite 2x de jaar WINST betaald.

Weet je zeker dat een juiste zet is gezet met 3x de jaar omzet?

Intruder.nl
16/09/06, 20:31
Vind persoonlijk 3x de OMZET een beetje overdreven idd...

Sluit me aan bij BBP, 2x de WINST is naar mijn mening al veel.

Anoniem
16/09/06, 22:41
Moet "minimaal" 2x zijn maar ik kon dat niet meer (op tijd) wijzigen, omdat
je na 30 minuten na plaatsing geen mutaties meer kan doorvoeren.

P.S
Omrekenen naar guldens lijkt me een beetje onzinnig we verkopen onze diensten ook niet meer in guldens. (helaas)

Of 2x maal zelfs teveel zou zijn valt te bezien, want dat bod
is er al.

sp-services
16/09/06, 23:23
zou het dan wel aan het bod 2x laten gaan. Denk niet dat je dit nog zal vinden.

xYnta
17/09/06, 10:11
2x de omzet is wel ontzettend ongewoon, je kunt zoals voorgangers al zeggen beter van 1 of 2x de winst uitgaan.

janwillem
17/09/06, 10:39
2x de omzet is wel ontzettend ongewoon, je kunt zoals voorgangers al zeggen beter van 1 of 2x de winst uitgaan.

Lijkt me grote onzin. Bedrijven in andere branches die worden verjkocht zijn vaak 6 x de omzet waard, terwijl het vaak afwachten is of de zelfde omzet als vorig jaar word gehaald. Een hosting bedrijf, waarbij de omzet voor de komende 3 jaar redelijk zeker mag worden genoemd ( wanneer het op goede wijze word overgenomen ) iis zeker meer waard. Ik denk dat 2 a 3 x de jaaromzet helemaal niet zo gek is ( voor een omvang als dit.)

Sander-
17/09/06, 12:34
Lijkt me grote onzin. Bedrijven in andere branches die worden verjkocht zijn vaak 6 x de omzet waard, terwijl het vaak afwachten is of de zelfde omzet als vorig jaar word gehaald. Een hosting bedrijf, waarbij de omzet voor de komende 3 jaar redelijk zeker mag worden genoemd ( wanneer het op goede wijze word overgenomen ) iis zeker meer waard. Ik denk dat 2 a 3 x de jaaromzet helemaal niet zo gek is ( voor een omvang als dit.)

Op het moment dat een hostingbedrijf wordt verkocht mogen ALLE contracten (dus alle omzet) opgezegd worden door de klanten. Aangezien er in de hostingwereld ongeloofelijk veel aanbieders zijn die allemaal weer elkaar aftroeven op gebied van prijs zullen er dus altijd een aantal klanten zijn die deze kans aangrijpen om makkelijk van hun lopende verplichtingen af te komen. En gezien de jaaromzet / klantenverhouding ga ik er vanuit dat het hier budgethosting betreft en dan is dit aandeel nog wel groter.

euro-access
17/09/06, 13:21
Sander

het is dus niet waar dat je bij verkoop mag opzeggen

Als hij de aandelen van de bedrijven verkoopt is iemand anders eigenaar maar het blijft het zelfde bedrijf.

KPN neemt tiscali over. Dus iedereen mag zijn Tiscali account opzeggen?

Dillard
17/09/06, 13:31
Sander,

Dat geldt alleen voor een overname van een eenmanszaak of een VOF, omdat daar de klanten een overeenkomst hebben met de persoon achter de EZ of VOF (in feite is dat namelijk de rechtspersoon).

Indien jij je hostingbedrijf in een BV hebt ondergebracht, zijn er twee manieren van overdracht:
a) boedel (of activa-) transactie: verkoper verkocht zijn activa/assets en voor de klanten wordt een goodwill-bedrag betaald. Meestal spreek je als koper hierbij af dat tenminste een deel van het verkoop-bedrag gerelateerd is aan de klanten welke uiteindelijk blijven.
b) een aandelen-transactie, waarbij de verkoper zijn aandelen in de BV overdraagt naar jou. In dat geval verandert de rechtspersoon waarmee de klanten een overeenkomst hebben niet (immers, een BV is een zelfstandig rechtspersoon) en is er dus geen enkele grond om de lopende overeenkomsten op te zeggen.

/edit: euro-access was me voor :)

Anoniem
17/09/06, 17:57
Het gaat hier voor alle duidelijkheid om bedrijven (handelsnamen) die in een BV zijn ondergebracht.

Swiftway-UK
17/09/06, 18:04
Een normale marktwaarde is 70% van de omzet of 150% van de winst, naar gelang wat hoger is. Dit is de normale marktwaarde van een hosting bedrijf anno 2006.

Dit puur voor overname klantenbestand, andere zaken zoals apparatuur, software licenties en eventuele intellectuele eigendommen worden vaak afgerekend naar "balanswaarde". Verder heb je nog een stukje goodwill, wat soms ook een waarde vertegenwoordigd.

Als je serieus een overname partner zoekt, dan willen wij met je rond de tafel na het tekenen van een NDA, maar verwacht geen 2 x omzet tenzij je nog flink wat van waarde op je balans hebt staan.

Anoniem
17/09/06, 18:57
Een normale marktwaarde is 70% van de omzet of 150% van de winst, naar gelang wat hoger is. Dit is de normale marktwaarde van een hosting bedrijf anno 2006.

Dit puur voor overname klantenbestand, andere zaken zoals apparatuur, software licenties en eventuele intellectuele eigendommen worden vaak afgerekend naar "balanswaarde". Verder heb je nog een stukje goodwill, wat soms ook een waarde vertegenwoordigd.

Als je serieus een overname partner zoekt, dan willen wij met je rond de tafel na het tekenen van een NDA, maar verwacht geen 2 x omzet tenzij je nog flink wat van waarde op je balans hebt staan.

Dank voor u aanbod, maar zoals eerder vermeld is er al een bod van 2x de omzet, dus zijn besprekingen over een eventuele overname met u geen optie voor ons.

Swiftway-UK
17/09/06, 19:01
Mocht je nu een koper vinden voor 3 x omzet, laat ons dan even weten wie, zulke informatie stellen we zeer op prijs.

caligula
17/09/06, 21:04
Een normale marktwaarde is 70% van de omzet of 150% van de winst, naar gelang wat hoger is. Dit is de normale marktwaarde van een hosting bedrijf anno 2006.

70%/jaaromzet voor een hostingbedrijf uit het middensegment lijkt me enigszins aan de lage kant. Begrijp ik hieruit goed dat jij openstaat voor biedingen voor je eigen bedrijf boven de 70%/jaaromzet ?

Swiftway-UK
17/09/06, 21:16
Nee, maar wij nemen regelmatig partijen over voor 70% jaaromzet of 150% jaarwinst (al datgene wat hoger is) maar ik sta open voor onderhandelingen voor 2 tot 3 keer jaaromzet. ;)

caligula
18/09/06, 01:04
Nee, maar wij nemen regelmatig partijen over voor 70% jaaromzet of 150% jaarwinst (al datgene wat hoger is) maar ik sta open voor onderhandelingen voor 2 tot 3 keer jaaromzet. ;)

Dus in je eigen bedrijf taxeer je nog 230%/jaaromzet extra goodwill of activa. Baseer je dat op rationele gronden (welke?) of is dat een gut feeling? Of heb je momenteel een aantal ongebruikte datacentra op de balans staan :-)

janwillem
18/09/06, 09:10
Mocht je nu een koper vinden voor 3 x omzet, laat ons dan even weten wie, zulke informatie stellen we zeer op prijs.


Waarom zou hij dat zeggen ?

Swiftway-UK
18/09/06, 12:52
Dus in je eigen bedrijf taxeer je nog 230%/jaaromzet extra goodwill of activa. Baseer je dat op rationele gronden (welke?) of is dat een gut feeling? Of heb je momenteel een aantal ongebruikte datacentra op de balans staan :-)

daarom bedoel ik, 2 tot 3 keer jaaromzet is een erg goede deal. Overigens zouden we hierbij geen intellectuele eigendommen leveren, deze zijn veel meer waard.

Back ontopic.

dopi84
19/09/06, 20:05
Echt weer lekker ontopic, en met elkaar discusseren over de prijs
van de aanbieder in de verkoopstart.

En @ SwiftWay:



Als je serieus een overname partner zoekt, dan willen wij met je rond de tafel na het tekenen van een NDA, maar verwacht geen 2 x omzet tenzij je nog flink wat van waarde op je balans hebt staan.


Nee, maar wij nemen regelmatig partijen over voor 70% jaaromzet of 150% jaarwinst (al datgene wat hoger is) maar ik sta open voor onderhandelingen voor 2 tot 3 keer jaaromzet. ;)

Wat is het nu? Ik vind dat je vaak mooie grote praatjes hebt, maar je
bedrijf is maar een vage constructie mijnsinziens en onduidelijk etc. etc.
Maar hierover is al genoeg gedebateerd op dit forum.

En als de mods mijn post opgepast vinden, prima! Maar kijk terug en verder
in de topic.

Ben

Swiftway-UK
19/09/06, 20:10
Dopi84, ik bedoel: ik sta open voor onderhandelingen 2 tot 3 keer omzet voor overname van ONZE webhosting activiteiten, zeker 3 keer omzet is een hele goede prijs voor webhosting activiteiten, weliswaar snap je het nu dan wel?

dopi84
19/09/06, 20:13
Ja, het is me nu wel duidelijk, maar had je niet juist gespecificeerd.
Mijn andere gedachtenspunten in de vorige post blijven ongewijzigd.

@ TS: Succes verder met de op handen zijnde overname.

xYnta
19/09/06, 20:18
Al enige response ontvangen?

nieuwhier
29/09/06, 09:22
Wij willen zeker wel een bod doen, maar wel gebaseerd op de winst en niet zoals gevraagd wordt 3x jaaromzet. Van omzet kun je niet leven :-)

Ik hoor graag via PM wel als dit accoord is.

Domenico
29/09/06, 12:20
ONTOPIC!

Offtopic berichten vanaf hier worden gewist en bestraft met punten...