PDA

Bekijk Volledige Versie : Moederbord voor Chiefkast Kast



Arjan K
16/09/06, 10:25
Na al mijn temperatuur problemen heb ik besloten om de server te bouwen rond een Pentium 4 northwood ipv Pentium 4D. Aangezien ik niet weer heel veel tijd wil verdoen aan het bestellen van hardware, ben ik benieuwd welke hardware jullie in de chieftec UNC-110S-B kast gebruiken. Volgens mij zijn er genoeg mensen op dit forum die met deze kast ervaring hebben (ook positieve).

Ik ben vooral benieuwd welk moederbord ik het beste kan gebruiken voor pentium 4 (socket 478)?

gjtje
16/09/06, 11:31
Als je in je voorgaande setup het moederbord vervangt door een P5CR-VM en cooljag koeler ben je klaar.

Nu nog een socket 478 systeem kopen is niet aan te raden. Mocht er een probleem zijn dan heb je geen vervangende onderdelen meer.

DhoTjai
16/09/06, 15:06
Ik heb een desktop moederbordje genomen, namelijk de Asrock k7s41 in mijn chieftec kastje. Processor is AMD Sempron 2600+ met een Thermaltake 1u koeler.

swedendedicated
16/09/06, 20:50
@dhotjai
Wat is de cpu temp idle en @ full load?

Arjan K
16/09/06, 23:08
@dhotjai
Wat is de cpu temp idle en @ full load?

idle:

- met kast open en standaard intel cooler 57 graden (kast wil dan dus niet dicht)
- met kast open en coolermaster actieve 1u cooler 64 graden
- met kast dicht en moederbord normaal geplaatst zodat het geheugen de airflow blokkeert >75 graden (met coolermaster 1u cooler)
- met kast dicht en moederbord kwart slag gedraaid zodat alle connectoren verkeerd zitten maar wel een correcte airflow, stabiel op 67 graden. (met coolermaster 1u cooler)

full load:

- niet met full load kunnen testen aangezien in nog niets heb geinstalleerd.

Ronn74
16/09/06, 23:14
Als je in de bios zit draait je cpu altijd op 100% je Os regeld dat ie naar ide gaat als er niets te doen is.

Gomer
17/09/06, 01:06
Als je in de bios zit draait je cpu altijd op 100% je Os regeld dat ie naar ide gaat als er niets te doen is.

Ehm, waar heb je het vandaan dat cpu altijd 100% onder bios draait? Dit heb ik namelijk nog nooit gehoord en/of gezien.

DhoTjai
17/09/06, 02:32
@dhotjai
Wat is de cpu temp idle en @ full load?

idle: 43
stressed: 55

Ronn74
17/09/06, 09:09
@Gomer dat zal ik niet meer weten waar ik dat gehoord heb misschien op tweakers.net

JanSmit
17/09/06, 10:30
Als je in je voorgaande setup het moederbord vervangt door een P5CR-VM en cooljag koeler ben je klaar.

Nu nog een socket 478 systeem kopen is niet aan te raden. Mocht er een probleem zijn dan heb je geen vervangende onderdelen meer.

Die Asus p5cr-vm is een aanrader. Een HT P4 755 processor blijft hierin lekker koel op 45 graden met 3-4 case koelers en een goede 1u processor koeler. Tevens lekker stabiel en kan je wat managment tools downloaden. 2x gb lan en uit te breiden tot 4 gb intern geheugen.

gr Jan

swedendedicated
17/09/06, 16:01
idle:

- met kast open en standaard intel cooler 57 graden (kast wil dan dus niet dicht)
- met kast open en coolermaster actieve 1u cooler 64 graden
- met kast dicht en moederbord normaal geplaatst zodat het geheugen de airflow blokkeert >75 graden (met coolermaster 1u cooler)
- met kast dicht en moederbord kwart slag gedraaid zodat alle connectoren verkeerd zitten maar wel een correcte airflow, stabiel op 67 graden. (met coolermaster 1u cooler)

full load:

- niet met full load kunnen testen aangezien in nog niets heb geinstalleerd.

temp is echt veels te hoog. De cpu zal waarschijnlijk niet als eerst stuk gaan maar wel je hdd(s) aangezien alle warmte in de kast blijft. Ik zou een server moederbord nemen (ram verticaal) dan ben je ervan af of een cooljag 1u cooler of een combinatie. Socket 478 is outdated en zijn nog maar een paar server mobo's voor te krijgen. Ik heb 1 desktop mobo in een chieftech 1u het gaat hier om een MSI PM8PM-L Ik zal dinsdag als ik weer in dc ben temp opmeten.

Arjan K
18/09/06, 13:24
Ik zag in een andere discussie over p5cr-vm:

Gjtje:
Ik zou zelf 25 euro meer neerleggen voor een P5MT-M.
Het is te verwachten dat de Pentium D langer verkrijgbaar is dan een Pentium 4, dus mocht over een jaar de cpu "poef " zeggen dan hoef je niet ook meteen het moederbord te vervangen.

Klopt het dat de p5cr-vm geen Pentium en Celeron D processors ondersteunt? Ik kan hier niks over vinden. Iemand ervaring met P5MT-M bord?

gjtje
18/09/06, 13:43
De Pentium D wordt ondersteund vanaf de E7230 chipset, de P5CR-VM draait op een E7221. De Celeron D en Pentium D hebben niet echt veel met elkaar te maken, is alleen maar verwarrend.

Ik heb zelf de P5MT (niet -M) draaien met een Pentium D 820 en dat werkt al maanden stabiel. Koeling is prima met passieve koeler, zolang je een goede kast neemt.

Arjan K
18/09/06, 13:49
De Pentium D wordt ondersteund vanaf de E7230 chipset, de P5CR-VM draait op een E7221. De Celeron D en Pentium D hebben niet echt veel met elkaar te maken, is alleen maar verwarrend.

Ik heb zelf de P5MT (niet -M) draaien met een Pentium D 820 en dat werkt al maanden stabiel. Koeling is prima met passieve koeler, zolang je een goede kast neemt.

Welk moederbord kan dan het beste nemen:

- p5cr-vm 147 euro
- p5mt-m 190 euro
- p5mt-c 198 euro

volgens asus is de p5mt-c de enige die pentium D ondersteunt, lijkt me dan het beste om deze te nemen?

Of zie ik iets over het hoofd?

JanSmit
18/09/06, 14:06
Welk moederbord kan dan het beste nemen:

- p5cr-vm 147 euro
- p5mt-m 190 euro
- p5mt-c 198 euro

volgens asus is de p5mt-c de enige die pentium D ondersteunt, lijkt me dan het beste om deze te nemen?

Of zie ik iets over het hoofd?

Wellicht een vraagje. Destijds heb ik voor de p5cr-vm gekozen omdat een pentium D niet kon in mijn 1u server case. Deze processor gaf net te veel warmte af en dus koos ik voor p5cr-vm en een HT model van Pentium. Geldt dit ook voor jou? zo nee dan zou ik die -c nemen en de D versie erin stoppen.

suc6

Jan

Arjan K
18/09/06, 15:58
Ik heb inmiddels p5mt-m moederbord en een cooljag cooler besteld. Zodra ik de server heb getest zal ik hier de resultaten posten.

Arjan K
25/09/06, 11:09
Ik heb inmiddels p5mt-m moederbord en een cooljag cooler besteld. Zodra ik de server heb getest zal ik hier de resultaten posten.

Probleem opgelost!. P5MT-M Moederbord geinstalleerd met Actieve Coolermaster cooler. (cooljag cooler is dus niet meer nodig)

Tempratuur normaal: 49 graden.
Tempratuur volledige belasting wordt niet hoger dan 57 graden.

Tempraturen zijn voor CeleronD wel netjes aangezien de Prescott CPU's over het algemeen allemaal iets hoger liggen. Normal operating temprature is dan ook t/m 75 graden.

Beide bij kamertempraturen van +/-25 graden. Dus straks in de server ruimte worden de tempraturen nog iets lager.

Het lijkt dus echt aan het moederbord te liggen; P5MT-MX/C had naast een iets slechtere airflow dus ook een defecte tempratuur sensor.

Bedankt voor alle info!