PDA

Bekijk Volledige Versie : Tempratuur problemen bij 1U rackserver



Arjan K
14/09/06, 11:08
Wij zijn bezig met het configureren van onze eerste 1U rackserver, helaas loopt het niet zoals gepland.

De tempratuur van de processor in onze 1U rackserver loopt namelijk langzaam op. Hij begint op 59 graden en stijgt heel langzaam naar >80 graden. Ook als de kast openstaat loopt de tempratuur langzaam op. Als de processor 80 graden is (volgens het moederbord) merk ik duidelijk dat de koelribben van de cooler warm zijn, ik kan ze nog wel net aanraken met mijn vinger. Moederbord tempratuur loopt langzaam op van 35 naar 45 graden.

Ik heb al verschillende mogelijkheden geprobeerd (Na het lezen van diverse topics op dit forum) onder andere:

- Hoeveelheid pasta
- Cooler iets losser vast te draaien.
- Andere processor (PentiumD wordt ook gelijk warm)
- Verder heb ik ook andere cooler besteld (supermicro) maar deze lijkt niet te passen aangezien de condensatoren van het asus moederbord net iets te hoog zijn.

Hoewel de chieftec kast misschien niet de beste airflow heeft heb ik het gevoel dat het niet aan de kast ligt aangezien de processor ook te warm wordt als de kast openstaat.

Persoonlijk denk ik dat het probleem in het moederbord zit of dat deze cooler niet goed werkt. Heeft iemand ervaring met de 1u actieve koeler van Cooler Master? Of weet iemand welke cooler sowieso goed werkt en goed past op een asus server board?

Kan het zijn dat het moederbord de verkeerde tempratuur aangeeft? Hoe weet je dit zeker? Ik heb namelijk geen zin om een server te plaatsen waarbij het moederbord aangeeft dat de tempratuur te hoog is.

De chieftec kast wordt volgens mij best veel gebruikt, hebben jullie voorbeelden van jullie setups die wel goed werken (type moederbord, cooler)?


Mijn setup:

- INTEL Celeron D346 3.0Ghz 533FSB 256Kb
- Cooler Master S1N-72CCS-06-GP (1U Actieve koeler) (Artic silver 5 pasta gebruikt)
- Asus P5mt-mx/c, wel een server moederbord, geheugen blokkeerd airflow nog wel gedeeltelijk
- Chieftec 19" 1U UNC-110S-B 300W
- 2x TwinMos Memory, 512 MB, DDR2, PC4300, 533 MHz

Linds
14/09/06, 11:26
als de CPU zo warm is dan kan je echt het koelblok niet langer dan een paar sec vasthouden.

Als je dat wel kan duid het op een kapotte sensor of de heatsink maar niet goed contact met CPU (te veel koelpasta)

gjtje
14/09/06, 11:36
De P5MT-MX/C is niet geschikt voor 1U rackbehuizingen, dan kan je net zo goed een desktopbord nemen, met dezelfde problemen. Geheugen staat ook hier in de weg voor een goede airflow.

Servenet
14/09/06, 11:44
De P5MT-MX/C is niet geschikt voor 1U rackbehuizingen, dan kan je net zo goed een desktopbord nemen, met dezelfde problemen. Geheugen staat ook hier in de weg voor een goede airflow.

Je kan natuurlijk ook gewoon de airflow forceren door een paar mini-fanetjes in de kast te proppen, maar lijkt me eigelijk niet echt goed... 2U kast aanschaffen zou ik zeggen... Jah of een "goed" mainboard!

BeneluxGaming
14/09/06, 12:37
IK zou eerst zelf even nagaan of de sensoren het wel goed aangeven. Probeer het eens aan te raken. 80 graden merk je gelijk =)

Servenet
14/09/06, 12:49
IK zou eerst zelf even nagaan of de sensoren het wel goed aangeven. Probeer het eens aan te raken. 80 graden merk je gelijk =)

Verbrande koelpasta? :P Of verbrande vingers!

hostlogic.nl
14/09/06, 13:23
Waarschijnlijk heb je er nu niks meer aan, maar dit is nou precies de reden waarom wij heel snel afgestapt zijn van zelfbouw servers. De tijd die je kwijt bent met het uitzoeken, bouwen, testen en aanpassen verdien je snel terug door direct een supermicro server te kopen bij bijvoorbeeld ahead-it.

3j3ct
14/09/06, 13:24
Waarschijnlijk heb je er nu niks meer aan, maar dit is nou precies de reden waarom wij heel snel afgestapt zijn van zelfbouw servers. De tijd die je kwijt bent met het uitzoeken, bouwen, testen en aanpassen verdien je snel terug door direct een supermicro server te kopen bij bijvoorbeeld ahead-it.

Als je gewoon allemaal kwaliteit spul koopt hoeft er niks mis te zijn met zelfbouw....

jantje.vlaam
14/09/06, 14:36
Cooljag 1U actieve cooler zou het moeten trekken. Wat is de temp in je datacenter?

Mikey
14/09/06, 14:39
Probeer eens andere firmware voor je moederbord, nieuw of ouder kan in beide gevallen verschil uitmaken.

BeneluxGaming
14/09/06, 14:40
Wij gebruiken in onze servers ook allemaal cooljaq koelers. Wij hebben zelf alleen maar 1U servers, werkt perfect en geen hoge temperaturen!

Arjan K
14/09/06, 18:17
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog even verder getest met verschillende coolers:

- standaard intel pentium d celeron cooler met open kast blijft stabiel op 57 graden.
- coolermaster 1u actieve cooler met open kast blijft stabiel op 64 graden.

57 graden is toch veel te hoog met de standaard cooler en open kast. Dit is met de standaard hoeveelheid pasta die standaard al op de intel cooler zit. Ik vind het verschil van 7 graden tussen de intel cooler en coolermaster niet eens zo groot. Dus het probleem lijkt mij niet in de cooler te zitten of het gebruik van pasta? Ook niet in de airflow aangezien de kast open staat!

Iemand een idee wat het probleem kan zijn behalve dus hoeveelheid pasta, airflow, e.d.? Het enige wat ik kan bedenken is het moederbord...

Wat is een goed moederbord voor de Chieftec kast Die ook nog redelijk te betalen is +/- 150 euro. ?

ps: Inmiddels ook het nieuwste bios geinstalleerd - helaas geen effect en tempratuur in de ruimte waar ik de server test is niet hoger dan 25 graden.

crazycoder
14/09/06, 18:23
Kast dicht. Dan blazen je koelers de lucht tenminste over de koelers. Verder zou ik 1 U vooral in barebone of kant en klaar aanschaffen, maar daar heb je nu niet meer zoveel aan.

Linds
14/09/06, 18:25
Een pentium D heeft een prescott core en die worden gewoon vrij warm/heet.

Arjan K
14/09/06, 18:29
Klopt, achteraf had ik inderdaad beter de kast kant en klaar kunnen bestellen.

Helaas zit ik hier nu met de onderdelen. Ik denk dat ik maar een nieuw moederbord ga bestellen. Verder denk ik dat het nog niet aan de airflow kan liggen aangezien mijn kast openstaat en dat bij de standaard intel cooler de tempratuur ook al 57 graden is.

Heeft iemand goeie ervaring met een bepaald moederbord (socket 775) voor de 1u chieftec kast?

crazycoder
14/09/06, 18:34
Helaas zit ik hier nu met de onderdelen. Ik denk dat ik maar een nieuw moederbord ga bestellen. Verder denk ik dat het nog niet aan de airflow kan liggen aangezien mijn kast openstaat en dat bij de standaard intel cooler de tempratuur ook al 57 graden is.

Kast open wil zeggen dat er niet echt veel bewegende lucht langs de koelvinnen gaat. Dat is juist hetgeen voor de koeling zorg moet dragen.
In theorie zou het dus kunnen schelen.. of het dat in de praktijk ook doet kan jij snel achter zijn :)

Misschien moet je het zoeken in ventilatoren in de kast?

Ronn74
14/09/06, 19:01
Asus P5CR-VM serverbord vrij betaalbaar rond de € 140.- moet je hem denk ik wel kunnen vinden

Jurian
15/09/06, 11:11
Een 1U kast moet juist dicht zijn voordat de koeling goed werkt, doe de deksel d'r eens op en test 't dan nog eens? En inderdaad de hoeveelheid koelpasta, een klein beetje (1 'druppel' is zat!), d'r wordt vaak veel te veel pasta op gesmeerd, maar meer is bij koelpasta zeker NIET beter :-)

Thijssss
15/09/06, 11:38
Meet je nu trouwens nog steeds via die sensor onboard?
Ik denk dat je ook eens een goeie externe temperatuur sensor erbij moet pakken. Wellicht eentje die je kunt aansluiten/opplakken met een draadje eraan zodat je de kast ook dicht kan doen om het zo eens allemaal in de gaten te houden.

snaaps
15/09/06, 17:01
wat is er mis met 57 graden?

Als je je servers zelf wilt bouwen:
board: P8xxx van supermicro
kast: SC811i
P4 630
pasive koeler.
airduct van supermicro (is bij intel 630 niet eens nodig, maar goed)

Niks mis mee, hebben er 28 van deze draaien, allemaal zelfbouw.

Tuneboy
15/09/06, 17:18
Waarschijnlijk heb je er nu niks meer aan, maar dit is nou precies de reden waarom wij heel snel afgestapt zijn van zelfbouw servers. De tijd die je kwijt bent met het uitzoeken, bouwen, testen en aanpassen verdien je snel terug door direct een supermicro server te kopen bij bijvoorbeeld ahead-it.

Waarom bij ahead-it? Waarom moet die naam altijd genoemd worden?

Btw: je kunt ook prima zelf je SuperMicro servers bouwen! Wij doen het namelijk ook, we hebben er 10 zelf gebouwd en de CPU's worden allemaal max. 30-35 graden.

Koop geen ASUS board voor een 1U kast, de airflow is kut i.v.m. het geheugen en ik heb zelf ook niet zulke hele goede ervaringenen met de CoolerMaster 1U active cooler.

Ronn74
15/09/06, 18:36
Elk bord is kut als het geheugen in de weg zit, maar Asus verkoop ook server bords met het geheugen op de juiste plaats.

jantje.vlaam
15/09/06, 20:29
Coolermaster coolers zijn gewoon prut. Bij mij mag je bij uitzondering een 1U cooler kopen om te testen. Is hij niet cooler, dan stuur je hem maar terug. Kost je hooguit 7 euro transportkosten.

Stuur maar een PM voor de afhandeling.

Tuneboy
15/09/06, 20:37
Coolermaster coolers zijn gewoon prut. Bij mij mag je bij uitzondering een 1U cooler kopen om te testen. Is hij niet cooler, dan stuur je hem maar terug. Kost je hooguit 7 euro transportkosten.

Stuur maar een PM voor de afhandeling.

Wat probeer je nou te zeggen dan? Ik begrijp je niet?

Arjan K
16/09/06, 10:14
Volgens mij is mijn keuze CeleronD voor een 1u actieve server niet echt goed geweest. Deze hebben standaard al een hoge tempratuur (ivm Prescott core). Ik denk dat ik servermoederbord bestel voor pentium4 northwood (socket 478).

Bedankt voor alle info!

snaaps
16/09/06, 10:18
Celleron en sempron zijn desktop processors, idem als P4 echter deze zijn een stuk geschikter voor server gebruik.

Geef geewoon 150 euro extra uit aan je (volgende) server en koop gewoon SuperMicro, Tyan of een dell server.

gjtje
16/09/06, 11:28
Of Asus, Intel, HP, IBM, MSI, en noem maar op. 't Gaat om de combinatie van onderdelen, niet het merk. Als je een Supermicro bord ontwikkeld voor een tower server in een 1U bak schroeft werkt het ook niet.

jeffrey
10/10/06, 09:09
Ik heb ervaring met deze 1u chieftec kasten, wij hadden er een jaar of 4 ook problemen mee toen wij een oude celeron processor vervingen door een 2.8 Ghz processor, die server ging helemaal over zijn toeren.

de nieuwe Celeron D en Pentium processoren worden gewoon te warm voor in deze kast.

als je een kast met een goede airflow hebt gaat het wel werken, maar niet in een chieftec

Arjan K
13/10/06, 19:33
Inmiddels werkt de Celeron D 3.0GHz in de chieftec kast met een ander moederbord (Asus P5MT-M) netjes op een tempratuur van 48 graden. Volledige belasting 54 graden.

D. ter Horst
14/10/06, 10:52
Die verhalen over chieftec = slecht is ook gebaseerd op niks volgens mij. Wij gebruiken ook een aantal chieftecs (wel de L versie) en idle is de proc 26.5 graden, stressed 36, dat zijn volgens mij toch hele nette temps voor een AMD 64 met 2 schijven EN geheugenbanken die de directe airflow blokkeren dus ik zie het probleem niet echt.

We gebruiken overigens in deze machines ook nog eens coolermaster koelers die hier afgekraakt worden. Dus bij deze, het is niet persé zooi, misschien heeft cablemanagement er ook wel mee te maken :)

gjtje
14/10/06, 11:39
De L heeft achterin nog 2 fans zitten die de boel afzuigen, daarnaast is die kast gemaakt voor e-atx borden dus zelfs als de geheugenbanken in de weg zitten is er bij een desktop bord genoeg ruimte om de lucht langs te voeren.