PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat kost een hostingbedrijf



Anoniem
14/09/06, 09:18
Ik wil eigenlijk zelf een klantenbestand van een hostingbedrijf overnemen. Ik ben hierover in vergevorderd stadium met dit betreffende bedrijf.

Maar wat is nu redelijkerwijs de waarde van een hostingbedrijf ( geen budgethosting) Wat word er zoal betaald is dit iets van Xmaal de jaaromzet ofzo -/- kosten die overblijven na de overname?

De omzet van het bedrijf is +/- 150.000 per jaar aan hosting en domeinregistraties. Tarieven hosting: 11 euro tot 42 euro per maand voor standaard pakketten. Op basis van windows hosting.

ik ben benieuwd naar jullie reacties. En wat jullie bij benadering zouden uitgeven voor een dergelijk bedrijf. Ik hoop dat ik snel reactie krijg, want een laatste bod, zal vandaag of morgen moeten worden gedaan.

almar
14/09/06, 10:06
Hangt in dit geval af van de hoeveelheid medewerkers die mee moet.

Anoniem
14/09/06, 10:15
Hangt in dit geval af van de hoeveelheid medewerkers die mee moet.

Nee het gaat enkel om een overname van een klantenbestand + pakketten en domeinnamen. geen medewerkers.

Servenet
14/09/06, 11:24
Nee het gaat enkel om een overname van een klantenbestand + pakketten en domeinnamen. geen medewerkers.

Afhankelijk van wat het bedrag aan omzet heeft zou ik zeggen een half-jaar aan omzet ofzo... maar ik weet niet of dit teveel of te weinig is maar ik zou zoiets zeggen... zijn er geen finanicieel speciliasten op WHT?

AlfaHosting
14/09/06, 11:33
Ik wil eigenlijk zelf een klantenbestand van een hostingbedrijf overnemen. Ik ben hierover in vergevorderd stadium met dit betreffende bedrijf.

Maar wat is nu redelijkerwijs de waarde van een hostingbedrijf ( geen budgethosting) Wat word er zoal betaald is dit iets van Xmaal de jaaromzet ofzo -/- kosten die overblijven na de overname?

De omzet van het bedrijf is +/- 150.000 per jaar aan hosting en domeinregistraties. Tarieven hosting: 11 euro tot 42 euro per maand voor standaard pakketten. Op basis van windows hosting.

ik ben benieuwd naar jullie reacties. En wat jullie bij benadering zouden uitgeven voor een dergelijk bedrijf. Ik hoop dat ik snel reactie krijg, want een laatste bod, zal vandaag of morgen moeten worden gedaan.

75 tot 100 % van de jaaromzet

sdetroch
14/09/06, 11:34
Zegt natuurlijk niet veel, maar meestal is dit 1 tot max 2x de jaaromzet wanneer het om een 'serieuze firma' gaat (kan lager indien daarvoor bepaalde redenen zijn zoals aanwijzingen dat de klanten niet gaan blijven ... )

Factoren zoals administratie, automatisatie, ouderdom firma, naambekendheid, ... tellen natuurlijk ook mee.

AlfaHosting
14/09/06, 11:39
Zegt natuurlijk niet veel, maar meestal is dit 1 tot 3x de jaaromzet (kan lager indien daarvoor bepaalde redenen zijn zoals aanwijzingen dat de klanten niet gaan blijven ...)



3x ? Spring je vandaag even binnen :)


Zegt natuurlijk niet veel, maar meestal is dit 1 tot max 2x de jaaromzet wanneer het om een 'serieuze firma' gaat

Ik merk dat het al wat gezakt is :p

Jesperw
14/09/06, 11:54
Hangt in dit geval af van de hoeveelheid medewerkers die mee moet.
Aantal medewerkers bij 150k per jaar? Ik mag hopen dat daar geen of hooguit maar 1 persoon bij in loondienst is. 150k Is niet echt veel te noemen voor een hosting bedrijf met personeel.

Wel heel leuk om over te nemen natuurlijk. :)

sdetroch
14/09/06, 11:57
3x ? Spring je vandaag even binnen :)



Ik merk dat het al wat gezakt is :p


Inderdaad, was in al mijn enthousiasme wat te ver gegaan ...
Onze firma zal toch nooit verkocht worden voor minder dan 3x ;-) (zeg nooit nooit natuurlijk, maar toch)

AlfaHosting
14/09/06, 11:59
Aantal medewerkers bij 150k per jaar? Ik mag hopen dat daar geen of hooguit maar 1 persoon bij in loondienst is. 150k Is niet echt veel te noemen voor een hosting bedrijf met personeel.

Wel heel leuk om over te nemen natuurlijk. :)

Waarom zou je bij een omzet van 150.000 euro niemand in dienst kunnen hebben ?

xenosite
14/09/06, 12:00
De prijs van een klein hosting bedrijf is meestal beneden 1x de jaar omzet. Maar dit is vaak ook sterk afhankelijk van het prijssegment waarin het hosting bedrijf actief is. Maar wat vooral heel erg belangrijk is, is hoe goed de administratie is gevoerd. Bij veel kleinere hosting partijen is dit vaak een grote rommel. Dit vergt natuurlijk erg veel uitzoek werk waardoor overname prijs veel zakt.

AlfaHosting
14/09/06, 12:08
De prijs van een klein hosting bedrijf is meestal beneden 1x de jaar omzet. Maar dit is vaak ook sterk afhankelijk van het prijssegment waarin het hosting bedrijf actief is. Maar wat vooral heel erg belangrijk is, is hoe goed de administratie is gevoerd. Bij veel kleinere hosting partijen is dit vaak een grote rommel. Dit vergt natuurlijk erg veel uitzoek werk waardoor overname prijs veel zakt.

Klopt helemaal, omdat dit bedrijf blijkbaar niet in het budget segment zit kan de prijs wat hoger zijn.

Anoniem
14/09/06, 12:11
Waarom zou je bij een omzet van 150.000 euro niemand in dienst kunnen hebben ?


De genoemde omzet is de omzet van webhosting en domeinregistratiediensten. Ze hebben een jaaromzet welke vele malen hoger ligt dan dit, door zaken als website ontwerp. Er zijn inderdaad medewerkers in dienst, maar, die zullen dus niet worden overgenomen, aangezien deze gewoon zullen doorgaan met de overige activiteiten van het bedrijf.

Servenet
14/09/06, 12:38
Ik denk dat je bij overname van een hostingbedrijf er rekening mee moet houden dat bestaande klanten uit het bestand kunnen afhaken kort na de overname, daarom zou ik 25% van het klantenbestand als verloren beschouwen, daarnaast is het afhankelijk hoeveel kleine en grote klanten het zijn want als een grote klant (zeg 5% van de totale jaaromzet) afhaakt bent je weer een deel kwijt.

Het is dus eigelijk HEEL erg afhankelijk van wat voor hostingbedrijf het is, welke afnemers het heeft, hoe de naam van het bedrijf is en de klantenservice, etc etc

Domenico
14/09/06, 12:46
Hoe graag wil een ander je hebben is ook een goeie. Er zijn veel bedrijven die vechten voor nieuwe klanten dus vraag niet te weinig en laat de verschillende kopers tegen elkaar opbieden. :D

Servenet
14/09/06, 12:51
Hoe graag wil een ander je hebben is ook een goeie. Er zijn veel bedrijven die vechten voor nieuwe klanten dus vraag niet te weinig en laat de verschillende kopers tegen elkaar opbieden. :D

Oke, dat is idd handel erin zien, maar het gaat nu even over de koperskant... als je een hosting overneemt moet je natuurlijk niet meteen failliet zijn... :O

Domenico
14/09/06, 13:21
Oke, dat is idd handel erin zien, maar het gaat nu even over de koperskant... als je een hosting overneemt moet je natuurlijk niet meteen failliet zijn... :O

Ok maar het zou niet slim zijn om daar niet naar te kijken als het gaat om het bepalen van een waarde. Vraag en aanbod weetjewel? ;)

EDIT: Ok koperskant zei je. Dat had ik even gemist. Dan draai je het natuurlijk om en doe je net of dat dit niet belangrijk is en of dat je neus bloed. Hier komen zoveel factoren bij kijken dat dit teveel is om om te noemen. Een overname van xs4all heeft nu eenmaal meer voeten in de aarde dan een bedrijfje met max 1 a 2 man, ik bedoel te zeggen dat die laatste koop heel snel gesloten kan zijn zonder al te veel poespas er omheen. 1 a 2 x de jaaromzet is een goede leidraad maar ja dan begint het pas. Het meeste hierover is al genoemd.

Keenondots
14/09/06, 14:03
Leuk die omzet natuurlijk, maar belangrijker: wat zijn de kosten, dus wat is de gerealiseerde winst, en daarmee winstmarge?

Ben in algemene zin wel benieuwd wat hostingbedrijven realiseren qua winstmarge. Dus winst/omzet, Winst = totale omzet minus totale kosten (incl. afschrijvingen, personeel, auto, etc.) .

Anoniem
14/09/06, 20:47
Leuk die omzet natuurlijk, maar belangrijker: wat zijn de kosten, dus wat is de gerealiseerde winst, en daarmee winstmarge?

Ben in algemene zin wel benieuwd wat hostingbedrijven realiseren qua winstmarge. Dus winst/omzet, Winst = totale omzet minus totale kosten (incl. afschrijvingen, personeel, auto, etc.) .


Tja dat is natuurlijk iets waar we naar hebben gekeken, en nog naar zullen kijken. Echter de meeste kosten vallen natuurlijk weg. eigenlijk zijn de enige kosten die je overhoud van een overname als dit de kosten van extra dataverkeer die je datacentre gaat trekken, en wat rackruimte erbij. overige kosten die de provider in kwestie vallen volgens mij allemaal weg, aangien het enkel gaat om een klantovername.

Overigens heeft het betreffende bedrijf een goede naam, klanten zijn zeer tevreden ( we hebben wat steekproeven uit het gehele bestand mogen doen) support is altijd uitstekend geweest etc.. Wat mij betreft ligt de waarde hierdoor iets hoger dan de genoemde marges denk ik. Wij willen er iig wel ietsje meer voor betalen.

t.bloo
14/09/06, 20:50
je zult meer support kosten hebben en de domeinen moet je ook niet vergeten

Orlam
14/09/06, 20:50
Ik denk dat je bij overname van een hostingbedrijf er rekening mee moet houden dat bestaande klanten uit het bestand kunnen afhaken kort na de overname, daarom zou ik 25% van het klantenbestand als verloren beschouwen

25%?? Waar haal je deze cijfers vandaan?

Ik denk dat de meeste klanten die tevreden zijn/waren over hun huidige hoster gewoon blijven zitten. Mocht de nieuwe hoster slechte service verlenen/direct prijs verhogingen doorvoeren, dan wil ik best geloven dat er een paar klanten verder gaan zoeken.

Anoniem
14/09/06, 21:07
25%?? Waar haal je deze cijfers vandaan?

Ik denk dat de meeste klanten die tevreden zijn/waren over hun huidige hoster gewoon blijven zitten. Mocht de nieuwe hoster slechte service verlenen/direct prijs verhogingen doorvoeren, dan wil ik best geloven dat er een paar klanten verder gaan zoeken.


Ik denk inderdaad dat dit percentage ook een stuk lager ligt. Bij een bedrijf dat er al met de pet naar gooit, zal de schrikreactie bij een overname groter zijn, waardoor meer klanten over stappen. Wanneer een goed functionerend bedrijf word overgemomen door een ander goed functionerend bedrijf en inderdaad onder dezelfde voorwaarden, zie ik ook geen problemen.

Keenondots
14/09/06, 21:30
Tja dat is natuurlijk iets waar we naar hebben gekeken, en nog naar zullen kijken. Echter de meeste kosten vallen natuurlijk weg. eigenlijk zijn de enige kosten die je overhoud van een overname als dit de kosten van extra dataverkeer die je datacentre gaat trekken, en wat rackruimte erbij. overige kosten die de provider in kwestie vallen volgens mij allemaal weg, aangien het enkel gaat om een klantovername.

Overigens heeft het betreffende bedrijf een goede naam, klanten zijn zeer tevreden ( we hebben wat steekproeven uit het gehele bestand mogen doen) support is altijd uitstekend geweest etc.. Wat mij betreft ligt de waarde hierdoor iets hoger dan de genoemde marges denk ik. Wij willen er iig wel ietsje meer voor betalen.

Natuurlijk vallen die kosten niet weg. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel is ineens gaat groeien door de overname, maar stel dat je klantenbestand 50% groeit, dan kun je er op rekenen dat je meer briefpapier, meer enveloppen, meer telefoonkosten, meer incassokosten, meer bankkosten, meer alles eigenlijk nodig hebt. Je overhead groeit mee. Lijkt me dus erg zinvol te kijken naar de huidige kostenstructuur van het bedrijf en die met die van jou te vergelijken.