PDA

Bekijk Volledige Versie : uit de krant: Eemshaven krijgt grootste datahotel



WillemGn
13/09/06, 21:29
eemshaven -
Het grootste datahotel van Nederland staat eind 2007 in de Eemshaven. Dit opslagcentrum van digitale gegevens levert ook nog eens 40 tot 80 arbeidsplaatsen op. Het wordt ontwikkeld door TCN SIG Real Estate, dat innovatieve vastgoedconcepten in de markt zet.

Het datastorage en –hosting center, zoals deze machinekamer in het glasvezelnetwerk van Tyco officieel wordt genoemd, wordt drie keer zo groot als het SIG Telehouse dat in 2001 op het Zernike Park in Groningen werd gebouwd. De capaciteit van het SIG Telehouse wordt al enige tijd ten volle benut door Google, al willen alle betrokkenen dat niet officieel bevestigen.

Het nieuwe center is ook veel geavanceerder en veiliger dan de versie uit 2001. Er is voor de Eemshaven gekozen vanwege de beschikbare energie. Eind 2007 moet de bouw gereed zijn, waarna het datahotel najaar 2008 operationeel kan zijn.

Volgens Henk Wiering van TCN SIG is de kans aanwezig dat binnen enkele weken al zeventig procent van de nieuwe capaciteit is verkocht.

WebXtra
13/09/06, 21:34
Als het waar is.. netjes!
Dan gaan wij verhuizen naar het noorden ;) Kantoorpanden zijn daar goedkoperer.
Huizen zijn daar goedkoper.. rustigere omgeving, minder files...

Als ze het waar kunnen maken zie ik alleen maar +punten

Sander-
13/09/06, 22:26
Zou leuk zijn, alleen jammer dat het weer in the middle of nowhere komt te liggen, de Eemshaven is wel echt RANDJE nl... Groningen is wat dat betreft voor de noordelijke provincies nog wel te doen.

Wel gaaf als je in SIG staat nu dat de helft van het vloeroppervlak maar in gebruik is in veel zalen... Stroomcapaciteit zit alleen aan zijn max

djalken
14/09/06, 07:16
Toen ik een tijd terug in Sig Telehouse was was de ruimte nog lang niet vol volgens mij ;) Ik denk dat dennis van brainstorm ict of fabian van duocast hier wel meer van weten :)

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je ergens wel voordelig een pand neer kan zetten, maar de verbindingen moeten er ook nog heen, zet jij maar een netwerk op daar met vooral ams-ix verkeer, uiteindelijk kost het toch geld om het verkeer er te krijgen

Sander-
14/09/06, 08:04
Toen ik een tijd terug in Sig Telehouse was was de ruimte nog lang niet vol volgens mij ;) Ik denk dat dennis van brainstorm ict of fabian van duocast hier wel meer van weten :)

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je ergens wel voordelig een pand neer kan zetten, maar de verbindingen moeten er ook nog heen, zet jij maar een netwerk op daar met vooral ams-ix verkeer, uiteindelijk kost het toch geld om het verkeer er te krijgen

Als je niet meer stroom hebt kun je de vloer wel volzetten maar schiet je er alsnog weinig mee op.

djalken
14/09/06, 08:11
klopt, maar je gaat me niet vertellen dat je slechts 10% van een suite kan vullen door stroomproblemen, voor zover ik weet heerst er in sig eigenlijk nog geen probleem mbt de stroom en koeling

EsMa
14/09/06, 09:41
Als het waar is.. netjes!
Dan gaan wij verhuizen naar het noorden ;) Kantoorpanden zijn daar goedkoperer.
Huizen zijn daar goedkoper.. rustigere omgeving, minder files...

Als ze het waar kunnen maken zie ik alleen maar +punten

Inderdaad :) je noemt de goede punten allemaal
Trouwens dat nieuwe datacentrum komt op 37,8 km vanaf mijn huis.

jinxedworld
14/09/06, 09:57
Er zijn mij eigenlijk geen stroomproblemen bekend in SIG. Als iemand andere info heeft dan hoor ik het graag! En vol zit het nog niet, kan nog plenty bij hoor, geen probleem.

Swiftway-UK
14/09/06, 15:15
Hoe groot is SIG nu eigenlijk? dit word drie keer groter, maar persberichten hebben het wel vaker fout!

Het grootste datacentrum in Nederland heeft nu 40 000 m2 vloeroppervlakte, dit word dus nog groter dan dat? iemand die dit kan bevestigen?

Jesperw
14/09/06, 15:20
Wat is nu de grootste eigenlijk? Kwa A'dam datacenters voor ISP's.

Globalswitch en dan Eunetworks?

Glenn
14/09/06, 15:28
Hier het officiele persbericht:
http://www.sig-realestate.nl/perskamer.php?ACT=shownews&id=98

Swiftway-UK
14/09/06, 15:30
3 keer groter dan 10 000 m2 = 30 000 m2 toch nog 10 000 m2 kleiner dan GlobalSwitch.

Dus niet de grootste van Nederland, maar klinkt wel leuk in persbericht natuurlijk, grootste van Nederland :)

Serve-xs
14/09/06, 17:06
hoe groot is DCA totaal? Ik heb wel vaker gehoord dat dit het grootste datacenter is, maar nog niet volledig is ingericht als datavloer.

djalken
14/09/06, 17:12
Grootste DC meet je denk ik aan de hand van datavloer oppervlakte, dan zal Globalswitch al snel de grootste zijn

Netbyte
20/03/07, 23:13
In de banen krant van de volkskrant staat er nu een heel stuk over dit datacenter. Ze hebben het over 19.000 m2 oppervlakte waarvan 10.500m2 datavloer. totaal vermogen van 30 megawatt en een koelings capaciteit van 2500 watt per vierkante meter!

eMiz0r
21/03/07, 16:48
Hoe groot is SIG nu eigenlijk? dit word drie keer groter, maar persberichten hebben het wel vaker fout!

Het grootste datacentrum in Nederland heeft nu 40 000 m2 vloeroppervlakte, dit word dus nog groter dan dat? iemand die dit kan bevestigen?

Je weet dat GS krap 39.000m² BRUTO totaaloppervlakte heeft he? http://www.globalswitch.nl/resources/amsterdam.nl.pdf

Er is niet bekend hoeveel verhuurbaar vloeroppervlak er is.

frvge
21/03/07, 17:45
GS is anders wel erg groot hoor. Misschien niet 40000, maar toch wel meer dan het gemiddelde DC lijkt me. Als ze het op 2 etages zouden hebben...

santema
21/03/07, 18:25
die 70% is voor google.

SIG in groningen zit nog niet vol, maar er is slechts 1 suite voor shared colo (voor zo ver ik weet) de rest is (wederom) google. Colocate M zit nog niet vol, maar er zijn laatst (half jaar terug) wel allemaal nieuwe racks bij gezet (die groot en deels nog leeg zijn)...

Best wel oud nieuws dit eigenlijk, stond maand? terug al in Dagblad van het Noorden.

::edit::

Het topic is ook van september vorig jaar :D.