PDA

Bekijk Volledige Versie : (inkoop)Prijzen stroomverbruik in DC



Ahead-IT
13/09/06, 17:40
Beste lezers

Elke ISP heeft er wel mee te maken, de prijzen van stroomverbruik gaan de laatste jaren in stijgende lijn. Dit zorgt voor een hoop extra onkosten, wat vaak moet doorgerekend worden naar de eindklant.

Nu ben ik nieuwsgierig naar de gemiddelde prijs per ampere dat een ISP per maand betaald. (eventueel end-user prijzen zijn ook goed)

Is het mogelijk om deze hier even te bezorgen? Het mag eventueel ook via PM, mocht het vertrouwlijke informatie betreffen. (inkoopprijs)

Het uiteindelijke doel is een systeem aanbieden waarbij het stroomverbruik online kan berekend worden per serverconfiguratie; zodat men een duidelijk kostenplaatje heeft van de maandelijkse kosten.

Alvast bedankt.

Mvg Philippe

Swiftway-UK
13/09/06, 17:45
tussen de 20 - 25 euro / A
Omdat ook elke A gekoeld moet worden.

smurf
13/09/06, 18:03
In brussel mag je rekenen op +70 € per ampere voor contracten die nu aangegaan worden. ongeacht de hoeveelheid racks dat je afneemt. Prijzen kruipen dus niet in de ruimte wel in de stroom. Enfin dat is wat wij betallen en wat ik zie in offertes rechtstreeks bij respectabele DC's.

Dit is bij rechtstreekse afname. Je kan natuurlijk bij partijen gaan die ofwel onder de prijs verkopen ofwel oudere contracten hebben waar ruimte en niet de stroom de bepalende factor is.

Het is dus voor ons interessant om van de hardware leverancier te weten wat een bepaalde config gebruikt. Het gevolg is dat we uitkijken naar andere oplossingen dan onze huidige xeons en PIV's, als we immers de bespaarde stroomkosten inrekenen wordt het interessanter machines sneller te vernieuwen dan gepland.

Clanhost
13/09/06, 18:14
Moet je ook rekening houden met de prestatie per watt verhouding natuurlijk, smurf. Bijvoorbeeld een dual Opteron 275 server verbruikt minder stroom dan twee dual Opteron 248 servers. Maar je kunt er wel dezelfde (zo niet meer) omzet mee genereren, dit is bij ons het geval dus.

sp-services
13/09/06, 18:38
25-30 per A

smurf
13/09/06, 18:39
In welk DC?

Jesperw
13/09/06, 18:43
+/- 25 Euro per ampere. Eunetworks/Globalvoice.

Swiftway-UK
13/09/06, 18:50
23 euro / A easynet :)

Ahead-IT
13/09/06, 20:00
Het is toch geen gouden regel dat stroomverbruik in België circa 3 keer zoveel kost als in Nederland? Dat verschil lijkt me erg veel.

snaaps
13/09/06, 20:16
20 euro per Ampere, (end user gebruik)

Mark17
13/09/06, 21:33
20 euro/Amp is de prijs die ik doorbereken aan de klant (uiteraard zit er bij een X aantal U een maximum van Y amp. aan stroom welke bijbesteld kan worden).

smurf
13/09/06, 22:04
Is gewoon de huidige prijs in Brussel... vraag maar aan de partijen die rechstreeks bij LCL in Diegem afnemen of van plan waren dat te doen...

Weppel
13/09/06, 23:47
Net onder de 25 euro / A bij Leaseweb.

MediaServe
14/09/06, 01:04
Was de stroom in België niet goedkoper dan in Nederland?
Waar komen die hogere kosten dan vandaan?

Ahead-IT
14/09/06, 10:27
Was de stroom in België niet goedkoper dan in Nederland?
Waar komen die hogere kosten dan vandaan?

Deze respons heb ik via MSN gehad:


Het is vrij simpel, in contracten van mensen bij LCL staat er overal dat de prijzen alleen maar omhoog gaan als de leverancier hun prijzen omhoog doet. Dus de stroomprijs is ietswat omhoog gegaan, en daar hebben ze gebruik van gemaakt om het veel hoger te kunnen maken omdat daar ook airco enzo inzit. Maar vroeger was LCL veel goedkoper, daar willen ze nu vanaf omdat alles toch goed vol staat ook.

Maar dan nog, zelfs als men rekening houd met airco etc., Nederlandse datacentra moeten toch ook airco, backup power etc. voorzien? Waarom rekenen zij dat dan niet door?

eMiz0r
14/09/06, 10:28
Tenzij ISP's er op willen verdienen zou je gewoon de kW/h prijs kunnen berekenen van de stroomleverancier? (Essent of Nuon bijv.)

smurf
14/09/06, 10:40
Neen want per A is er een bepaals aantal A nodig voor koeling, backup, generatoren etc... Dat drijft de kosten. Amp van leverancier is dus niet van een DC. Een te lage prijs aanhouden zorgt er voor dat er geen ruimte is voor investeringen in die dingen... Vroeger was de ruimte een kost voor de DC's (net vol gebouwd) nu alles voller blijkt te staan en er meer A per print gebruikt worden dan voorzien moeten de prijzen wel omhoog.

Bovendien moet er ook rekening gehouden worden met piekverbruik etc.

Reken daarbij dat de schaal en vraaf in Belgie voor colo stukken kleiner is dan in Nederland.

Nu we betalen liever 3 maal zoveel voor onze ruimte en stroom dan afhankelijk te zijn van onbetrouwbare partners die niet rendabel werken en onrealistische prijzen hanteren om toch 100 racks te vullen.
De meeste goekopere colo's die losse U's in Belgie aanbieden nemen quasi nooit rechstreeks af. Vaak zitten er nog 2 bedrijven tussen hen en het DC en het ergste is dan nog dat de partij waar ze afnemen dan nog doet alsof ze wel rechtstreeks contact hebben met het DC. Voor ons zijn het twee schakels te veel, we hebben in het verleden genoeg problemen gehad met tussenschakels die hun zaakjes niet op een rijtje hadden.

almar
14/09/06, 14:59
Tenzij ISP's er op willen verdienen zou je gewoon de kW/h prijs kunnen berekenen van de stroomleverancier? (Essent of Nuon bijv.)

Er staat me iets bij dat je op stroom niet zomaar marge mag maken. Ik ben even vergeten hoe dat precies zit, maar het heeft iets met vergunningen te maken van de DTE.

_aryan_
27/09/06, 22:31
Beste lezers

Het uiteindelijke doel is een systeem aanbieden waarbij het stroomverbruik online kan berekend worden per serverconfiguratie; zodat men een duidelijk kostenplaatje heeft van de maandelijkse kosten.

Alvast bedankt.

Mvg Philippe

Bij de meeste ISP's in Amsterdam betaal je als je nu een contract aan wilt gaan 15 tot 16 cent per kwh. Die 15 cent komt neer op 25 euro per ampere per maand.
In dat bedrag it dus opgenomen de kosten voor afschrijving van de complete nobreak installatie incl. diesels etc. en een opslag voor koeling varierend van30% tot 70%, afhankelijk van de efficiency van de installatie. Vaak is die opslag van de koeling echter in de m2 of kastprijs verborgen. Snap je het nog?
Hierdoor krijg je de situatie dat dc's moeilijk te vergelijken zijn.
Ik juich dus een vergelijkingssysteem toe en wens je veel sterkte :W: