PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is de juiste wijze om uw debiteuren te beheren



binkie1979
12/09/06, 17:30
Ik merk dat er veel vragen zijn wat wel en wat o.a. niet kan hieronder een kleine poll.
Ben benieuwd welke antwoorden jullie geven.

gr
Marc

marijn79
12/09/06, 17:58
Factuur, aanmaning, kennisgeving, deurwaarder.

staat er niet tussen en is wel goed.

FSCJasper
12/09/06, 17:58
Persoonlijk ben ik nogal huiverig om een incasso bureau erop los te laten. Aangezien één klant nog een factuur van twee maanden heeft openstaan, en ondanks verschillende oproepen nog steeds niet aan zijn verplichting heeft voldaan, verwacht ik op kort termijn voor de eerste keer een incasso in te schakelen.

Ik heb veel geduld met mijn klanten, kan namelijk een keer later betaald worden wegens opstandigheden. Geen problemen mee. Echter als er met regelmatig te laat wordt betaald, wordt het minder vriendelijk. Bij klanten die maandelijks netjes hun bedrag betalen binnen de gestelde periode, heb ik geen probleem een keertje de gestelde periode niet zo nauw te nemen.

hires
12/09/06, 18:12
Ik ben ook voor: factuur, herinnering, aanmaning, laatste aanmaning, incassoburo, hoewel ik tussen: 'herinnering' en 'aanmaning' ook nog een telefoontje zou plegen met de klant.

Ook zou ik niet direct een incasso buro langs sturen. Eerst het account op suspend (uiteraard) en dan nog even afwachten. Ik zou dan tenslotte nogmaals een telefoontje er aan wagen en om uitleg vragen. Ik heb het zo ver nog niet meegemaakt dus misschien dat ik er dan weer anders over denk, maar ik denk dat je beter de rust kan bewaren. Een incassoburo kan altijd nog, na bijv. 3, 4 maanden.

wbakker-letsgoonline
12/09/06, 20:29
Wij hebben de volgende loop wijze:

Factuur
Herinnering
Telefonische contact
Aanmaning 1
Aanmaning 2
Aanmaning 3
Incasso bureau

Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat de debiteur vergeet te betalen. Dit kijken wij dan voor 1x door de vingers maar gebeurd het met regelmaat dan zitten wij kort op de debiteuren en houden wij deze in de gaten.

binkie1979
12/09/06, 21:16
Ik hou deze stelling tot vrijdag open en dan zal ik het goede antwoord bekend maken. en een nieuwe plaatsen.
Martijn je zit in de goede richting! en telefonisch contact zoals de meeste doen is ook een goede oplossing maar dit hoeft niet.

AlexanderOnline
12/09/06, 22:46
Ik heb vanmiddag nog een aantal klanten gebeld. Bijna de helft van de klanten betaald de verlenging niet (!), maar bij bijna elke klant kom ik er na een belletje achter dat het emailadres veranderd is, en niet doorgegeven (al zitten er gevallen tussen die achteraf geen verlenging willen en dan maar niet betalen, en denken er zo vanaf te zijn.). Mocht een klant na nog een herinnering niet betalen dan blokkeren we het account, maar dit is tot nu toe nog niet nodig geweest. Mocht het ver komen dan kunnen we incasso bureau overwegen, maar ik ben bang dat het meer tijd en energie kost dan dat het bij ons oplevert...

marijn79
12/09/06, 23:00
Martijn je zit in de goede richting!

Eerst heten het Herinnering 1 & Herinnering 2 maar op aanraden van onze deurwaarder hernoemt in Aanmaning en kennisgeving.

Eryq
12/09/06, 23:36
Ik hou deze stelling tot vrijdag open en dan zal ik het goede antwoord bekend maken. en een nieuwe plaatsen.

Maar wie bepaald dat goede antwoord dan. Ieder bedrijf gaat weer anders om met zijn debiteuren. En als een bedrijf goede ervaringen hebben met hun manier van aanpak, dan is dat toch voor hun de juiste manier..

binkie1979
13/09/06, 09:01
Wettelijk!
dat je de juiste weg hebt bewandeld en niet van een factuur naar een incassobureau / deurwaarder toe gaat.

jouwnaam
13/09/06, 09:22
Wettelijk!
dat je de juiste weg hebt bewandeld en niet van een factuur naar een incassobureau / deurwaarder toe gaat.
Dus het is wettelijk verplicht een incassobureau/deurwaarder in te schakelen? :D

BsHosting
13/09/06, 09:30
dat is niet verplicht neem ik aan.

wat ik wel weet is.

factuur
herinnering
aanmaning

nog geen betaling cq reactie van klant kun je het uit handen geven.
je bent immers verplicht je klant eenmaal kostenloos een herinnering te sturen.
daarna kan je hem aanmanen met extra kosten.

dan voldoe je voor de wet (zover ik weet) aan alle eisen je hebt immers tot 3x toe de klant gelegenheid gegeven om te betalen.

Dat ie het niet doet is zijn probleem.

Een deurwaarder is de stap erna (beter dan een incassobureau die mogen en kunnen toch niks behalve dreigen), het lijkt me niet verplicht maar jij wil toch ook je diensten betaald zien.

eMiz0r
13/09/06, 09:38
je bent immers verplicht je klant eenmaal kostenloos een herinnering te sturen.
daarna kan je hem aanmanen met extra kosten.

CJIB brengt je gewoon netjes een verhoging in rekening bij de eerste herinnering :)

Ik snap niet dat mensen zo bang zijn voor een incassobureau? Het is heel simpel: klant besteld, jij verricht werk en maakt onkosten, klant betaald niet en stuur je door naar het incassobureau. Waarom zou je in godsnaam een klant "die niet meer wil betalen" er zomaar mee laten weglopen?

Wij hanteren het volgende: factuur, herinnering, telefoontje, aanmaning, laatste aanmaning, incassobureau.

BsHosting
13/09/06, 09:46
cjib is idd een verhaal apart.

Het is en blijft justitie en dus overheid die hoeven zich schijnbaar nooit aan hun eigen wet te houden.

Mijn ervaring met incassobureau's is niet zo goed het is meer een hoop geblaat dan dat ze werkelijk war kunnen innen.

Ik werk in de gevallen dat het nodig is met een incassoadvocaat, dat werkt wel goed die kunnen net als een deurwaarder beslag laten leggen etc etc.

binkie1979
13/09/06, 09:52
Dus het is wettelijk verplicht een incassobureau/deurwaarder in te schakelen? Nee, dat is het niet dat is de keuze van je zelf/onderneming.

CJIB kan je niet vergelijken met andere incassobureau's deze heeft andere rechten omdat dit wettelijk is vastgelegd. Dit geld niet voor de andere ondernemingen. zoals intrum jusitia, nib, etc

Ik wil alleen met deze stelling zeggen welke correcte werkwijze er voor af moet gaan voordat je een incassobureau, deurwaarder of advocaat toe kan gaan.

Een incassobureau heeft net zoveel mogelijkheden als een deurwaarder. Alleen als het op beslaglegging komt dan moet alle partijen dus deurwaarder of een incassobureau naar de rechter. Dan pas kan een incassobureau niks doen en moet dit uit handen geven. Het voor traject kan heel goed een incassobureau doen. Het is meestal voordeliger voor de opdrachtgever.

Een incassobureau doet net zoveel als een deurwaarder in het begin. Dreigen zoals de meeste dat noemen! Fout woord maar ja. Ook zullen ze net zoals de deurwaarder kijken of het reëel is om naar de rechter te gaan voor loonbeslag etc. ze zullen een bijzonder verhaal doen, klant bellen etc. Daarna wordt met de opdrachtgever meestal besproken gaan we door ja of nee.
Zo ja. Het kan zijn dat de klant in de WSNP of (gemeentelijk) minnelijke traject komt/zit dan valt er weinig tot niets te halen.

Ik merk dat weining partijen hier rekening mee houden en niet weten wat ze moeten doen als dit gebeurd en welke stappen ze moeten ondernemen.
deurwaarder, advocaat of incassobureau.

NIS3
13/09/06, 09:57
Wat wij doen:

Factuur, Herinnering per e-mail, Aanmaning per post, Laatste Aanmaning per aangetekende post, Incasso bureau.