PDA

Bekijk Volledige Versie : Cacti icm php metingen



VinceSTM
09/09/06, 17:03
Beste WHT-ers

Ik ben op zoek naar een script wat ik in PHP kan gebruiken / includen, waarbij ik de data van Cacti / RDD tool kan uitlezen. Het is de bedoeling dat ik in mijn panel kan zien wat pietje (pietje -> dbase: port 1 en 2) in maand x (1-x-y t/m 31-x-y) heeft gebruikt aan GBytes en Mbit/s 95%.

Iemand iets gevonden daarvoor?

djalken
09/09/06, 18:11
er staat hier op het forum een script dat grapher heet, krijg je berekening per switch poort in GB's en 95%, dat zou je kunnen uitbreiden met rrdtool/mrtg (is er misschien ook wel...). Dan hoef je geen cacti meer te gebruiken maar kan je zoiets makkelijk in je eigen omgeving inbouwen

VinceSTM
09/09/06, 19:25
Het liefst zou ik deze informatie uit kunnen lezen uit een database. En ik heb niet gezien dat dat mogelijk zou zijn met Grapher. Mocht je er een uitgebreidere handleiding voor hebben, hoor ik het graag :)

djalken
09/09/06, 19:35
Ik heb een database van grapher waarin data wordt opgeslagen (tabel met devices, ports en traffic). Ik weet alleen niet in hoeverre je daaruit ook mooie mrtg achtige grafiekjes kunt maken :)

VinceSTM
09/09/06, 21:16
Ik heb een database van grapher waarin data wordt opgeslagen (tabel met devices, ports en traffic). Ik weet alleen niet in hoeverre je daaruit ook mooie mrtg achtige grafiekjes kunt maken :)

Ik ben op zoek naar alleen per maand (1e van de maand tot eerste van de maand) data over poort a had 250 GB / 2 Mbit 95%. Dit om de klant te kunnen informeren over hoeveel data hij heeft gebruikt (overzicht).

XFX
09/09/06, 21:20
Ik ben op zoek naar alleen per maand (1e van de maand tot eerste van de maand) data over poort a had 250 GB / 2 Mbit 95%. Dit om de klant te kunnen informeren over hoeveel data hij heeft gebruikt (overzicht).

Is mij nog niet gelukt met Cacti. Cacti slaat niks op in databases, maar in bestanden. mRTG/Grapher verlenen voor dit doel zich beter.

djalken
09/09/06, 22:06
Bij deze een screenshot van grapher, om je een idee te geven. Ik zou alleen niet weten hoe je de GB's kunt uitlezen zodat je ze bijvoorbeeld in een tabel kan zetten

MikeN
09/09/06, 23:11
Is mij nog niet gelukt met Cacti. Cacti slaat niks op in databases, maar in bestanden. mRTG/Grapher verlenen voor dit doel zich beter.
Erm, die "bestanden" zijn ook gewoon databases, round robin databases wel te verstaan. Met rrdtool kun je zo alle data die je wilt hebben eruit plukken, en door even te vissen in 1 van de cacti tabellen weet je ook zo welke file bij welke poort hoort.

VinceSTM
09/09/06, 23:43
Erm, die "bestanden" zijn ook gewoon databases, round robin databases wel te verstaan. Met rrdtool kun je zo alle data die je wilt hebben eruit plukken, en door even te vissen in 1 van de cacti tabellen weet je ook zo welke file bij welke poort hoort.

Zou je wat willen toelichten?

MikeN
10/09/06, 00:12
Om de juiste graph_id te krijgen voor intern gebruik binnen Cacti heb ik ooit:

$graph_id = db_fetch_cell("SELECT graph_local.id FROM graph_local,host WHERE graph_local.graph_template_id=35 AND graph_local.host_id=host.id AND host.description='".addslashes($data['host'])."' AND snmp_index=".$data['port']);

gebruikt. Dus ergens in die tabel moet je de gegevens kunnen vinden om de filenaam van je .rrd file te vinden.

Vervolgens moet je met http://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/rrdfetch.en.html wel de gegevens die je wil hebben uit de RRD kunnen halen :)