PDA

Bekijk Volledige Versie : Btw nummer, hoelang duurt dat ongv?



Thijssss
08/09/06, 18:11
Kan iemand mij een indicatie geven hoelang het duurt na de aanvraag dat de belastingdienst je een btw nummer toewijst?

2 Weekies kan ik mee leven, maar ik hoorde verhalen van 2 maanden. In dat geval ga ik toch echt even een tussen oplossing regelen :rolleyes:

WebXtra
08/09/06, 18:13
Te lang.... ons waren ze toendertijd "vergeten" en na een half jaar hebben wij er eindelijk eentje gekregen.

Maar doorgaans is het volgens mij 2 maanden.

jouwnaam
08/09/06, 18:24
Duurde bij ons dacht ik ook ongeveer 2 maanden. Maar als je een eenmanszaak hebt weet je toch al wat het BTW nummer wordt.... :-)

Geert-Jan
08/09/06, 18:24
Is nagenoeg meteen klaar.
Toen ik het destijds aanvroeg, zou ik het schrijven ook thuiskrijgen. Na 3 maanden gebeld, was in behandeling. Na 5 maanden weer gebeld, maar meneer, dit is toen al aangemaakt....(dag van mijn aanvraag)

M.a.w., je moet ze maandag gewoon bellen en achter hun vodden aan zitten...

blaaat
08/09/06, 18:29
Duurde hier 3 maanden, bij eenmanszaak weet je je nummer al van te voren dmv je sofienummer.

Thijssss
08/09/06, 18:39
Duurde hier 3 maanden, bij eenmanszaak weet je je nummer al van te voren dmv je sofienummer.

Ow? Hoe zit dat dan precies? Dat zou makkelijk zijn :)
Maargoed, officieel heb ik dan nog steeds een tijdje geen nummer.. en zonder btw nummer mag je geen rekeningen sturen toch?
Hoe hebben jullie dat opgelost? gewoon gewacht.. of.. toch.. maar ffies.. geregeld met de klant?

Ryan Kalkhoven
08/09/06, 18:50
NL(sofinummer).B01

crazycoder
08/09/06, 18:50
Ow? Hoe zit dat dan precies? Dat zou makkelijk zijn :)
Maargoed, officieel heb ik dan nog steeds een tijdje geen nummer.. en zonder btw nummer mag je geen rekeningen sturen toch?
Hoe hebben jullie dat opgelost? gewoon gewacht.. of.. toch.. maar ffies.. geregeld met de klant?
Dat was vorige eeuw :) weet echt niet meer hoe lang het duurde.. zal niet lang zijn geweest.

Is iets als:
NL je_sofie_nummer B01

Bel ze anders inderdaad maandag om te vragen of het klopt...

t.bloo
08/09/06, 18:57
Als je er langs gaat, kan het met een eenmanszaak zo geregeld zijn. Doe je zelf helemaal niets, dan krijg je toch automatisch na een tiental weken een brief met het nummer.

Thijssss
08/09/06, 19:00
Als je er langs gaat, kan het met een eenmanszaak zo geregeld zijn. Doe je zelf helemaal niets, dan krijg je toch automatisch na een tiental weken een brief met het nummer.

Ik had het formulier online ingevult, uitgeprint en op de bus gedaan vorige week. Ik zal ze maandag maar eens eventjes bellen.
Bedankt voor alle info!

blaaat
08/09/06, 19:59
Als je er langs gaat, kan het met een eenmanszaak zo geregeld zijn. Doe je zelf helemaal niets, dan krijg je toch automatisch na een tiental weken een brief met het nummer.
volgens mij hebben ze dit afgeschaft.

Ik heb destijds gevraagd of ik kon factureren met NL(sofie).B01, en dat mocht(moest) gewoon. Dus geen probleem, pdfje downloaden van bdienst, invullen op de bus doen, en afwachten.

xSeries
08/09/06, 20:17
Het btw-nummer hoeft niet per-sé te eindigen met B01... Kan namelijk ook B02 of B03 zijn; hangt er van af of TS bijvoorbeeld vanuit privé activeiten doet waarvoor hij ook voor btw-regeling heeft geopteerd bij de belastingdienst, bijvoorbeeld btw-belaste verhuur van onroerend goed...
Als dat niet het geval is is het normaal gesproken NL (sofienummer).B01 inderdaad.

crazycoder
08/09/06, 20:21
Het btw-nummer hoeft niet per-sé te eindigen met B01... Kan namelijk ook B02 of B03 zijn; hangt er van af of TS bijvoorbeeld vanuit privé activeiten doet waarvoor hij ook voor btw-regeling heeft geopteerd bij de belastingdienst, bijvoorbeeld btw-belaste verhuur van onroerend goed...
Als dat niet het geval is is het normaal gesproken NL (sofienummer).B01 inderdaad.
Uhhhh tuurlijk.. maaruh, als hij aan meer dan B01 toe was zou hij vermoedelijk niet vragen hoe lang het duurt ;)

xSeries
08/09/06, 20:29
@crazycoder : oeps, ja; daar zit wel wat in denk ik...
Maar goed; het is gelukkig weer bijna weekend :-)

Smoved
08/09/06, 22:01
Gewoon even langsgaan op het belastingkantoor in de buurt, krijg je hem direct mee. Kan ook nog eens zonder afspraak.

Paar weken terug nog gedaan.

FSCJasper
08/09/06, 22:57
Hier in Limburg ontving ik heb na 6 weken.

VantilborgICT
09/09/06, 00:25
Ik heb er 3 maanden op moeten wachten. Ik heb trouwens gehoord dat ze het erg druk hebben bij de belasting op dit moment, dus misschien duurt het wat langer

dreamhost_nl
09/09/06, 14:57
Voor geld terugstorten hebben ze het helaas altijd te druk... :(

DaRkDrEw
09/09/06, 17:39
2 weken, vriendje bij de belastingdienst direct :p

t.bloo
09/09/06, 20:36
Voor geld terugstorten hebben ze het helaas altijd te druk... :(
ik krijg meestal binnen een paar weken geld terug als dat aan de orde is, verschilt misschien per regio?

Mark17
11/09/06, 21:11
Aangevraagt op het kantoor in Enschede en binnen 2 weken had ik hem ontvangen (ik wist hem al, maar was nog niet officieel). Dit is echter al wel weer van vorig jaar dat ik het weet.

Overige zaken duren wel langer bij de belastingdienst heb ik gemerkt.

BeneluxGaming
11/09/06, 21:53
Had het ook binnen 2 weken na aanvraag.

BsHosting
11/09/06, 22:18
hier ook maximaal 2 weken gewacht

Tuneboy
12/09/06, 16:31
8,5 maanden gewacht hiero! Je krijgt hem soms gewoon niet, wij kregen hem pas toen wij 8,5 maand na ons inschrijven (begin januari) belden omdat we aangifte wilden doen voor 2003, maar dat we geen BTW-nummer hadden. Toen kregen we uiteindelijk in mei ene voorlopige aanslag van de belastingdienst met daarop het Inschrijfnummer (BTW-nummer)

Je kunt gewoon facturen schrijven op de dag dat je ingeschreven bent. Zet gewoon bij BTW-nummer: In aanvraag en als je klant moeilijk doet, dan zet je er neer NL.sofienummer.B01

PlugInInfo
13/09/06, 17:38
Je kunt gewoon facturen schrijven op de dag dat je ingeschreven bent. Zet gewoon bij BTW-nummer: In aanvraag en als je klant moeilijk doet, dan zet je er neer NL.sofienummer.B01

Hier doet de belastingdienst helemaal niet moeilijk over?

Keeszie
17/09/06, 14:20
Duurt als het goed is 6 tot 8 weken.
Wat je wel mag vermelden op je factuur is dat het nr in aanvraag is.
Dan mag je zonder probleem de factuur versturen.

Henky!
17/09/06, 22:42
Hier doet de belastingdienst helemaal niet moeilijk over?

Klopt. Zolang je geen BTW nummer hebt gebruik je gewoon je sofienummer. Het zijn dezelfde nummers namelijk.

Tuneboy
19/09/06, 17:30
Hier doet de belastingdienst helemaal niet moeilijk over?

Nee, zeg ik dat dan?