PDA

Bekijk Volledige Versie : Screen access



Savvas
08/09/06, 11:57
Na lang zoeken toch iets gevonden voor het volgende:

Users starten gameservers onder screens (d.m.v. su - user -c "screen blabla"), admins willen deze terug kunnen kijken.

http://www.snt.utwente.nl/wiki/Howto_StartStopScripts#8._Screenaccess

Hier wordt uitgelegd op dat stukje hoe dit gerealiseerd zou worden, dit werkt echter niet voor mij, met screen -d -r staat die er niet tussen, het proces nr gebruiken werkt ook niet, als ik vervolgens su user doe om het daar terug te zien krijg ik de error, cannot open terminal dev/pst bla.

Weet iemand hier de oplossing voor?

swedendedicated
08/09/06, 12:46
probeer eens "screen -r "pidid""
screen -r voor lijst met pidid's

Ocean Eyes
08/09/06, 12:47
als je gewoon maar 1 screen proces hebt runnen onder die user werkt screen -r ook.

Savvas
08/09/06, 14:29
volgens mij begrijpen jullie het niet helemaal, het screen command wordt gedraaid door een shell user, welke hem overigens zelf niet meer kan terugzien omdat die vanaf root gerund is ben ik bang.

su - username -c "screen hiermijncommand"

Is wat de server uitvoert vanaf root omgeving, screen -r geeft alleen de screens aan van de root user zelf, zoals al aangegeven in mijn startpost zijn dat allemaal factoren die al gecontroleerd zijn.

Anyone? Alvast bedankt

bakkerl
08/09/06, 14:35
Screen wil je toch niet als root laten draaien zoals in die link staat.

Als ik het goed begrijp doet UserA een screen starten met een process. En wil je nu met UserB die screen overnemen? Of bedoel je toch wat anders?

Savvas
08/09/06, 14:41
Screen wil je toch niet als root laten draaien zoals in die link staat.

Als ik het goed begrijp doet UserA een screen starten met een process. En wil je nu met UserB die screen overnemen? Of bedoel je toch wat anders?

nope niet als root, dat staat er ook niet, wat er staat is su 2 username en dan uitvoeren...

Dat is inderdaad wat ik bedoel, ik wil mijn admins vanaf hun shell account toegang verlenen tot de screens waaronder de gameservers draaien. Dit moet dus mogelijk zijn en wordt in de bovenstaande link uitgelegd, maar iets ontbreekt er kennelijk want bij mij wil die nog niet.

bakkerl
08/09/06, 14:48
In bovenstaande link wordt screen met het SUID bitje gezet en als eigenaar root. Screen zal na starten dus als root worden gestart.


krijg ik de error, cannot open terminal dev/pst bla.
Deze kun je voorkomen door de bewuste pst (console waar de huidige user aan hangt) even een chmod 777 te geven (ja ik weet te veel rechten, maar dan kun je even testen), vervolgens de "su - <user>" te doen en dan de "screen -r" (of welk screen commando je ook wil). De screen heeft dan genoeg rechten om naar de juiste console te schrijven en lezen.

Savvas
08/09/06, 15:00
In bovenstaande link wordt screen met het SUID bitje gezet en als eigenaar root. Screen zal na starten dus als root worden gestart.


Deze kun je voorkomen door de bewuste pst (console waar de huidige user aan hangt) even een chmod 777 te geven (ja ik weet te veel rechten, maar dan kun je even testen), vervolgens de "su - <user>" te doen en dan de "screen -r" (of welk screen commando je ook wil). De screen heeft dan genoeg rechten om naar de juiste console te schrijven en lezen.

oke ga ik vanavond proberen, ssh staat geblokt hier op men werk..

chmod instellingen staan momenteel op 711, dacht dat dit wel voldoende zou zijn geweest, je bent ervan overtuigt dat dit de oplossing ?

Nou ja ik gaat et proberen, bedankt :)

ok nouja even die pts of 777 gezet, dan opent die inderdaad de screen wel als user zijnde, maar nog niet vanuit mijn root window, heb je daar nog een oplossing voor toevallig?

Bedankt tot zover

bakkerl
08/09/06, 19:54
Ik weet niet wat je bedoelt met 'root window'. Kun je daar een nadere specificatie opgeven?

Savvas
09/09/06, 17:46
Ik weet niet wat je bedoelt met 'root window'. Kun je daar een nadere specificatie opgeven?


als ik zeg maar su2user doe pakt die het nu gewoon met screen -r echter met mijn root user nog niet (kort gezegd, multiuser doet het nog niet helemaal).

Die chmod veranderd die automatisch terug overigens...

Moet een definitieve oplossing hiervoor hebben, gameservers onder eigen user, maar wel screens ed kunnen openen vanuit root.

bakkerl
09/09/06, 21:31
als ik zeg maar su2user doe pakt die het nu gewoon met screen -r echter met mijn root user nog niet (kort gezegd, multiuser doet het nog niet helemaal).
Als root zijnde kun je toch een 'su - <user> screen -r' doen. Of wil je persee vanuit root direct een screen resume kunnen doen?



Die chmod veranderd die automatisch terug overigens...

Dat klopt, bij elke login staat die weer terug



Moet een definitieve oplossing hiervoor hebben, gameservers onder eigen user, maar wel screens ed kunnen openen vanuit root.
Dan moet je toch even kijken of je kunt aangeven bij welke user een screen hoord en welk ID die heeft om het te kunnen resumen.
Voor mij werkt de chmod in combi met de su - <user> en dan screen -x erg goed.

Savvas
11/09/06, 07:41
bij mij geeft die dan dus een error met de rechten op de terminals, vanuit root direct zou mooi zijn.

Ik heb inmiddels gekozen voor een andere constructie waardoor dit wel kan, een screen openen op root en daarin het su2user gebeuren en het command om de server te laten starten.

Lijkt me voor nu het beste en werkt efficient voor wat ik wil, bedankt nog :)