PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe server nodig, wat nu?



H20Diver
04/09/06, 12:43
Ik heb een forum (www.duikforum.nl) en weet niet zo goed wat nu de beste oplossing is voor mijn probleem. Eerst maar een toelichting.

- Het forum draait nu op een Cobalt RaQ550 server met een 1,2 Mhz prosessor en 2 GB geheugen.
- Naast het forum draaien er nog een aantal kleine website’s op de zelfde server, deze hadden de afgelopen maand 0.3 GB dataverkeer.
- Deze maand had ik 65 GB dataverkeer (alleen van het forum, dit komt door het online fotoboek).

De server waar het nu op draait is niet van mij maar ik mag deze even tijdelijk gebruiken (natuurlijk betaal ik wel het extra dataverkeer). In de avond bezoeken de meeste mensen het forum en wordt deze zichtbaar traag. Ik overweeg dus om alles op een nieuwe server te zetten.

Nu zit ik dus met de volgende vragen.

- Koop ik zelf een nieuwe server of neem ik een Dedicated server, mijn voorkeur is een eigen server.
- Wat voor hardware moet erin om het forum stabiel te draaien? … Mhz … GB enz…
- Zet ik er dan Linux of Windows op? Van linux heb ik (bijna) geen verstand, met windows 2003 server heb ik enige ervaring.
- Waar ga ik de server plaatsen? Dit zal afhangen van de prijs die ik moet betalen en de service die je daarvoor krijgt (hiervoor zal ik een nieuw topic moeten openen in het juiste forum).

swedendedicated
04/09/06, 12:48
Voor een paar kleine websites en een forum zou ikzelf geen server kopen en die colo zetten. Laat staan een dedicated server. Is reseller geen optie? Anders zou ik een kleine dedicated server huren. AMD Sempron met 512MB ram voldoet al snel aan jouw eisen.

H20Diver
04/09/06, 12:52
Maar zoals ik al aangaf zit er nu 2GB in de server en wordt het forum al traag. Soms loopt de load al op naar 5. Komt het dan door de 1.2 Ghz Processor?

Sander-
04/09/06, 13:00
De server hoeft niet per definitie traag te worden door gebrek aan resources! Houd ook rekening met de mogelijkheid dat de configuratie misschien verre van optimaal is. Verder hangt het ook erg af van de forumsoftware.

CharlieRoot
04/09/06, 14:09
Als ik dit zo zie moet je het met een reseller pakket makkelijk af kunnen. Wij hebben ook klanten die +/- 200 GB per maand trekken op een gewoon reseller pakket en daarbij merk je geen vertraging. Als de page load minder dan, zeg even snel, drie seconden is vind ik niet dat je mag spreken van een vertraging. Daarbij kan het ook komen door een enorm aantal plaatjes wat geladen moet worden.

dimitrivisser
04/09/06, 15:59
Hoi,



- Koop ik zelf een nieuwe server of neem ik een Dedicated server, mijn voorkeur is een eigen server.


Als je houd van lekker hobby'en dan is een eigen servertje zeker niet zo'n slecht idee. Ik heb een AMD Sempron in een klein Supermicrokastje met een flinke hdd, 1 GB intern, kostte zo'n E 500 (incl rails). Heb er Linux (Centos) opgezet. Ik betaal ongeveer E 20 excl BTW per maand voor colocatie (1 Mbit/s).
Ik geloof dat ik goedkoper uit zou zijn met een resellerpakket, maar zo is het wel leuker.
Overigens vraag ik me wel eens af wat ik moet doen als de hdd crasht als ik bv 3 weken op vakantie ben. Dan heb ik een probleem (geen RAID helaas).

Als je niet houd van hobby'en dan zou ik er niet aan beginnen.

Groetjes,
Dimitri

snaaps
05/09/06, 00:32
Ik denk dat je er verstandig aan doet om te vermelden hoeveel MYSQL resources per uur/dag worden uit gevoerd.

Hoeveel bezoekers zitten tergelijkertijd op het forum?
Welk forum wordt er gebruikt?

p.s sempron ga ik je ten sterkste afraden!
Dit is een budget desktop processor en voldoet gewoon niet voor jouw eisen, zeker niet als je site nog meer bezoekers gaat trekken.

Indien je nu al serverload problemen hebt met je lichte server raad ik je een reseller account ook af.
Wellicht wordt de serverload veroorzaakt door de vele mysql verzoeken en het schrijven van alle data in de database.
een reseller account deel je ook met andere, stel dat daar nog 1 zware database draait dan zit je weer met het zelfde probleem.

Controleer eerst maar eens waar die serverload van 5+ vandaan komt.

Bullcat
05/09/06, 02:23
Als ik zo naar dat forum kijk, en de aantalen bezoekers, denk ik da tje met een reseller account inderdaad net zo goed wegkomt, helaas kan ik niet zien wat de hoist zijn op dat forum, en zie ik alleen maar dat er 404 bezoekers zijn langs gekomen, wel dat is druk :( ik ken ze drukker ! en die draaien ook op een reseller account !

XBL
05/09/06, 07:22
De TS geeft duidelijk aan vertraging te merken, terwijl de server absoluut niet onredelijk is qua specs (hoewel de genoemde 1,2 mhz waarschijnlijk ghz is ;)). Onderzoek dus eerst waar de server traag op gaat lopen, dan weet je immers ook meteen wat er verbeterd moet worden. Zomaar wat gissen en reseller-pakketten aanraden vind ik niet geheel terecht; op een eigen server heeft het forum immers al vertraging.

Jochem

H20Diver
05/09/06, 21:17
Even wat antworden op vragen.

Forum Software: vBulletin
Bezoekersaantallen: http://checkstat.nl/cgi-bin/show.cgi?duikforums

Mysql stats: Zie bijlage (ik hoop dat dit duidelijk is)

Ik heb zelf ook een RaQ550 server met 512 MB geheugen en een 1.0 Ghz omdat het forum hier helemaal niet op liep heb ik hem dus verplaatst naar bovengenoemde server. Daar gaat het wel beter.

Meestal zitten er in de avond tussen de 60-80 bezoekers op het forum, incusief de zoekmachine bots.

IK heb het fotoboek zo ingesteld dat deze alleen toegankelijk is voor geregistreerde leden. Daar komt ook het meeste dataverkeer vandaan.

Verder wordt er in de reacties aangegeven dat ik moet uitzoeken waar de hoge load vandaan komt. Als ik wist hoe dat moest zou ik het gelijk doen. Dat is dus ook gelijk het probleem. Ik heb nu al een tijdje problemen met het forum, momenteel gaat het wel weer, maar helemaal soepel nou ook weer niet. Waar doe ik nu het beste aan om te zorgen dat het voorlopig nu eens stabiel draait. Misschien ook handig om te vermelden is dat het forum nu al 3500 MB schrijfruimte in beslag neemt. Zoals aangegeven komt dit door het foto album. Dus met een eventueel simpel reseller pakket kom ik er denk ik niet, ik verbruik ook namelijk zo'n 65 GB dataverkeer.

Revision
12/09/06, 22:49
Een simpele vraag: Hoeveel overhead genereert de database op dit moment? Dit is vaak een probleem bij (middel-)grote databases waar veel (dezelfde) query's worden uitgevoerd, dit kan de oorzaak zijn van de hoge load daar de mysql server meer data moet verwerken.

Str@nger
12/09/06, 23:22
En misschien ook handig: welk fotoalbumscript gebruik je?
Als daar de meeste dataverkeer en ook space in zit...? Werkt dit script ook met database? Werkt het met gdlibrabry of op een andere manier met thumbsnails?

H20Diver
13/09/06, 10:50
Waar kan ik vinden hoeveel overhead de database genereert?

Ik gebruik photopost (http://www.photopost.com/) als fotoboek, de foto's staan NIET in de databse. De thumbsnails woren één keer gemaakt en opgeslagen op de harddisk.

Revision
13/09/06, 19:20
Waar kan ik vinden hoeveel overhead de database genereert?
Dit kun je bekijken in phpMyAdmin zodra je een database geselecteerd heb. In het overzicht vind je de overhead in de laatste kolom. Zie bijlage.