PDA

Bekijk Volledige Versie : Huisregels Datacenter



VinceSTM
01/09/06, 18:51
Beste WHT-ers,

Omdat er regelmatig colocatie klanten van mij in en uit het datacenter gaan, wilde ik hen een aantal huisregels meegeven waar de bezoekers zich aan moeten houden.

Hoewel de officiele huisregels van Easynet binnenkort mij per mail zullen worden verzonden (mocht een van jullie deze hebben, deel ze met ons alstublieft), wil ik toch vragen welke regels jullie belangrijk vinden / zouden vinden als jullie colocatie klanten in het DC / de cage laten.

Spam graag dit threadje vol met regels waar jullie vinden dat aan gehouden moet worden,

Bedankt en alvast fijn weekend,

VinceSTM

Proxio
01/09/06, 18:53
Vandaag gehoord dat heel binnenkort het regelement van Easynet uitgebreid zal worden / veranderd zal worden. Dus weet niet of je heel erg veel aan het huidige hebt :).

VinceSTM
01/09/06, 19:30
Vandaag gehoord dat heel binnenkort het regelement van Easynet uitgebreid zal worden / veranderd zal worden. Dus weet niet of je heel erg veel aan het huidige hebt :).

Beter iets dan niets :P

Randy
01/09/06, 19:33
De eerste al opgegoogled; http://www.pcextreme.nl/files/toegang_datacenter.doc

blaaat
01/09/06, 20:20
De eerste al opgegoogled; http://www.pcextreme.nl/files/toegang_datacenter.doc

Regels op de datavloer:
- U bent verplicht de blauwe stofoverschoenen te dragen op de datavloer.

Moeten ze die wel neerzetten ;)

dotnetjunkie
01/09/06, 23:38
Ik zou geen voorbeeld nemen aan die "regels op de datavloer" van PCextreme.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik klant zou willen worden bij een bedrijf dat zulke strikte regeltjes opstelt!
Ik vind ze veel te streng, je hoeft je klanten toch niet als kleuters te behandelen hé?
De meest voor de hand liggende zaken moet je bij PCextreme toestemming voor vragen, dat is er toch echt over...

Overigens zie ik niet in waarom je niet eens zou mogen van een flesje drinken of een snoepje eten als je zo uren aan een stuk op de datavloer aan het werk bent... het is niet dat je klanten daarmee enige apparatuur in gevaar brengen hé (niemand is zo stom om boven een open server te gaan drinken bvb.)
Het moet allemaal een beetje menselijk blijven, en je kan toch best op het gezond verstand van mensen die een datacenter bezoeken rekenen...

Kortom, overregulering is zeker geen goeie zaak, en als je zo regeltjes gaat bijeensprokkelen van overal op het net is het gevaar reëel dat je je daarin laat gaan...

crazycoder
01/09/06, 23:56
Ik zou geen voorbeeld nemen aan die "regels op de datavloer" van PCextreme.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik klant zou willen worden bij een bedrijf dat zulke strikte regeltjes opstelt!
Ik vind ze veel te streng, je hoeft je klanten toch niet als kleuters te behandelen hé?
De meest voor de hand liggende zaken moet je bij PCextreme toestemming voor vragen, dat is er toch echt over...

Vind het nog wel meevallen. Alhoewel je sommigen maar beter als kleuters behandel :)


Overigens zie ik niet in waarom je niet eens zou mogen van een flesje drinken of een snoepje eten als je zo uren aan een stuk op de datavloer aan het werk bent... het is niet dat je klanten daarmee enige apparatuur in gevaar brengen hé (niemand is zo stom om boven een open server te gaan drinken bvb.)

Ongelukken en kleine hoekjes misschien? Zwerfafval?

Vind het veel belangrijker dat je gewoon je materiaal wat je nodig hebt mee kan nemen.. denk ook dat je weinig commentaar krijg als je een blikje meeneem en buiten de suite open maak en leegdrink.

Niet eten/drinken op de datavloer is echt niet uitzonderlijk hoor. Als je problemen hebt om jezelf daaraan te houden zegt dat meer over jou dan over de regels.

veenman
02/09/06, 00:03
Een datavloer is een industriegebied en geen speeltuin, dus:
- Geen eten of drinken op de datavloer
- Niet roken op de datavloer
- Niet rondhangen bij racks van derden
- Zodra je klaar bent, zo snel mogelijk weer van de datavloer weg
- Geen verpakkingsmateriaal op de datavloer
- Enkel apparatuur en al het noodzakelijke (gereedschap) meenemen op de datavloer
- Enkel de datavloer betreden met 'schone' kleding en schoeisel

xserve
02/09/06, 10:23
Kortom, overregulering is zeker geen goeie zaak, en als je zo regeltjes gaat bijeensprokkelen van overal op het net is het gevaar reëel dat je je daarin laat gaan...
Ik vind de regels van PCExtreme wel netjes. Misschien overregulering maar veel mensen die colocatie komen plaatsen zijn nog niet eerder in een datacenter geweest. Kun je beter direct duidelijk zijn. En er staan geen overdreven dingen in vind ik hoor.

Komto
02/09/06, 12:14
Hier zijn de onze:

Klik hier (http://www.komto.eu/Datacentrum regels.pdf)

XF-RICK
02/09/06, 16:01
Aantal regels die bij ons gelden:
- Men mag NIET drinken in de cages, bij overtreding hiervan zal men verwijdert worden en enkel onder toezicht van ons personeel de ruimte betreden.
- Men mag zich NIET onder de vloer bevinden, kabels zullen getrokken worden door ons personeel.
- Men mag geen afval achterlaten, doet men dit wel zal dit worden verwijdert door EA personeel, en een uurloon in rekening gebracht worden.

Streng, maar dit zal verder geen problemen moeten opleveren, bovenstaande regels zijn nogal vanzelfsprekend van kracht. Overtredingen komen helaas te vaak voor, beveiliging zal worden verscherpt dmv. het plaatsen van extra camera's.

Wido
02/09/06, 18:21
Ik zou geen voorbeeld nemen aan die "regels op de datavloer" van PCextreme.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik klant zou willen worden bij een bedrijf dat zulke strikte regeltjes opstelt!
Ik vind ze veel te streng, je hoeft je klanten toch niet als kleuters te behandelen hé?
De meest voor de hand liggende zaken moet je bij PCextreme toestemming voor vragen, dat is er toch echt over...

Overigens zie ik niet in waarom je niet eens zou mogen van een flesje drinken of een snoepje eten als je zo uren aan een stuk op de datavloer aan het werk bent... het is niet dat je klanten daarmee enige apparatuur in gevaar brengen hé (niemand is zo stom om boven een open server te gaan drinken bvb.)
Het moet allemaal een beetje menselijk blijven, en je kan toch best op het gezond verstand van mensen die een datacenter bezoeken rekenen...

Kortom, overregulering is zeker geen goeie zaak, en als je zo regeltjes gaat bijeensprokkelen van overal op het net is het gevaar reëel dat je je daarin laat gaan...Met drinken op de vloer is natuurlijk uit den boze, stel je struikelt en de inhoud van jouw glaasje drinken schiet in het rack waar mijn storage platform draait. Dan ben ik niet bepaald blij er mee.

Of wat dacht je van kleine snoepapiertjes die ergens in een fan komen of iets anders?

Voorkomen is stukken beter dan genezen, er kunnen natuurlijk altijd mensen tussen zitten die toch een loopje met je nemen op het moment dat die regels er niet zijn en dat dek je op deze manier in.

Ik ga er vanuit dat de meeste mensen die in datacenters komen verantwoord genoeg zijn, maar 100% zekerweten doe je nooit.

Datacenters zijn geen speeltuin en het zijn plaatsen waar je zo min mogelijk moet zijn.

@blaaat, dan moet RedBus die wel neer zetten ;)

blaaat
02/09/06, 18:26
Ik vind de regels van PCExtreme wel netjes. Misschien overregulering maar veel mensen die colocatie komen plaatsen zijn nog niet eerder in een datacenter geweest. Kun je beter direct duidelijk zijn. En er staan geen overdreven dingen in vind ik hoor.

Helaas blijkbaar nog steeds niet goed genoeg :(

Kwam vandaag na 2 maanden weer in 1/2 shared rack bij pcextreme.
Zijn er losse spullen verdwenen -> Cd-Rom speler, seriële kabel switch, 2-3 voedingskabels. en dan valt ons plekje ook nog is net buiten het webcam beeld (als hier al archieven van bewaard worden).

edit: zoekt 19" rack mountable kluis.

Proxio
02/09/06, 18:28
Je moet ook geen spullen in shared ruimtes neerleggen :). Wel jammer inderdaad, wij hebben het ook wel eens gehad toen we nog rackspace en/of racks in shared ruimtes hadden.

Komto
02/09/06, 18:31
Of neem een racklade.. Je krijgt je rack waarschijnlijk toch niet vol..

Wido
02/09/06, 18:35
Helaas blijkbaar nog steeds niet goed genoeg :(

Kwam vandaag na 2 maanden weer in 1/2 shared rack bij pcextreme.
Zijn er losse spullen verdwenen -> Cd-Rom speler, seriële kabel switch, 2-3 voedingskabels. en dan valt ons plekje ook nog is net buiten het webcam beeld (als hier al archieven van bewaard worden).

edit: zoekt 19" rack mountable kluis.Weet je zeker dat iemand van ons dit niet op kantoor gelegd heeft?

Voedingskabels krijg je namelijk van ons, dus het kan best zijn dat een medewerker van ons er vanuit is gegaan dat het onze kabels zijn.

Zoiets moet je natuurlijk direct aankaarten.

Van die webcams worden overigens gewoon archieven bewaard.

blaaat
02/09/06, 18:38
Weet je zeker dat iemand van ons dit niet op kantoor gelegd heeft?

Voedingskabels krijg je namelijk van ons, dus het kan best zijn dat een medewerker van ons er vanuit is gegaan dat het onze kabels zijn.

Zoiets moet je natuurlijk direct aankaarten.

Van die webcams worden overigens gewoon archieven bewaard.

Ok dat zou mooi zijn, had al mailtje gestuurd naar support. We gebruiken geloof ik ook zelfde switches dus 't zou een misverstand kunnen zijn. wacht mail dan maar af.

Wido
02/09/06, 18:47
Ok dat zou mooi zijn, had al mailtje gestuurd naar support. We gebruiken geloof ik ook zelfde switches dus 't zou een misverstand kunnen zijn. wacht mail dan maar af.Ik ben morgen in RedBus, dus dan zal ik even voor je kijken.

niqniq
02/09/06, 19:32
Zelf vind ik de eisen binnen de meeste datacentra helemaal niet te streng. Maar ik kan het niet laten om elke keer ik in het DC kom te lachen met de blauwe overtrekjes over de schoenen, ik blijf ze grappig vinden (en veelal te klein voor mijn voet'jes') maar wel noodzakelijk!

Ook het verplicht maken van het gebruik van karretjes voor het vervoeren van matriaal zou ook een must zijn! Ik heb al heel wat (erg duur spul trouwens) op de grond zien donderen en de vloer zien beschadigen.

Randy
02/09/06, 20:02
Zelf vind ik de eisen binnen de meeste datacentra helemaal niet te streng. Maar ik kan het niet laten om elke keer ik in het DC kom te lachen met de blauwe overtrekjes over de schoenen, ik blijf ze grappig vinden (en veelal te klein voor mijn voet'jes') maar wel noodzakelijk!

Yup, nog niet ens als ESD maar wel voor de rotzooi en zand die je steeds mee naar binnen sleept. Ikzelf heb een allergie voor mensen die complete servers in elkaar bouwen op de datavloer.


Ook het verplicht maken van het gebruik van karretjes voor het vervoeren van matriaal zou ook een must zijn! Ik heb al heel wat (erg duur spul trouwens) op de grond zien donderen en de vloer zien beschadigen.

Zonde van de vloer ja, als je weer een stapel Junipers laat vallen :-)

xserve
02/09/06, 23:20
Maar ik kan het niet laten om elke keer ik in het DC kom te lachen met de blauwe overtrekjes over de schoenen, ik blijf ze grappig vinden (en veelal te klein voor mijn voet'jes') maar wel noodzakelijk!
Een collega van me had ze laatst nog steeds aan toen we de auto in wilde stappen. Hij was ze vergeten uit te doen. En hij het maar vreemd vinden dat iedereen hem zo raar aan zat te kijken.

In het nieuwe datacenter van BIT hoeft het trouwens niet. Daar hebben ze een automatische stofzuiger, zo'n robotachtig ding.

niqniq
02/09/06, 23:40
In het nieuwe datacenter van BIT hoeft het trouwens niet. Daar hebben ze een automatische stofzuiger, zo'n robotachtig ding.

Heb al eerder zulke systemen gezien, maar ben er toch geen fan van. Tevens maken schoenen ook strepen ed. wat met de overtrekjes ook al niet kan.

gjtje
02/09/06, 23:55
Je lazert wel makkelijker de trap af met die dingen. :(

Vergeet ook niet regels voor de ruimte bij/naast het datacenter zoals keuken of knutselruimtes.

dreamhost_nl
03/09/06, 14:00
Je lazert wel makkelijker de trap af met die dingen. :(


Ze zijn ook bedoeld voor in de suites/cages en niet voor erbuiten... :)

ErikKosters
04/09/06, 09:40
Vindt de regels wel kunnen echter moest ik toch wel ff lachen toen ik op de toegangs lijst een gewijgerd persoon zag staan doordat deze een kind bij zich had.

crazycoder
04/09/06, 10:44
Vindt de regels wel kunnen echter moest ik toch wel ff lachen toen ik op de toegangs lijst een gewijgerd persoon zag staan doordat deze een kind bij zich had.
Tja, heb al mee mogen maken dat een kind van een medewerkster op een leuk gekleurd knopje drukte..

Kinderen en serverruimtes gaan niet goed samen :)

noescom
04/09/06, 14:51
Soms zie je mensen met blauwe schoentjes even naar buiten lopen om een sigaretje te roken en daarna, zonder de schoentjes te verwisselen, weer naar binnen lopen en hoppekee de datavloer op. En daar wordt dan niks van gezegd door het personeel. Wat voor zin heeft zo'n schoentje dan nog?!

DaRkDrEw
04/09/06, 23:28
Die schoentjes zijn ook bijna nergens meer verplicht haalt allemaal niets uit, gewoon schoonhouden die handel

Mark17
04/09/06, 23:39
Die schoentjes zijn ook bijna nergens meer verplicht haalt allemaal niets uit, gewoon schoonhouden die handel

Waar zijn die schoentjes vandaag de dag dan nog te halen?

Randy
05/09/06, 00:06
www.romex.nl ,haal ik ook altijd alle anti-esd spullen voor het soldeerwerk.

Tuneboy
05/09/06, 12:29
Bij ons is het ook verplicht die dingen aan te hebben, maar ik doe ze eigenlijk nooit om, ten eerste zijn ze veel te klein voor mijn te grote voeten en ze zijn tering glad.

Verder vind ik regels van PCExtreme helemaal niet zo verkeerd. Eten en drinken op de datavloer is bij ons in het hele datacenter niet toegestaan, dus dat lijkt me een normale regel, er zijn hierboven genoeg voorbeelden gegeven. Verder vind ik het een beetje raar dat je toestemming moet vragen om je eigen spul eruit te halen. Dat bepaal je toch zelf? Wel kan ik me voorstelen dat het netjes is om even te melden dat je je spul eruit haalt, maar als jij voor onderhoud naar het datacenter gaat en geheugen wil uitbreiden of wat dan ook, dan lijkt me het overdreven om hiervoor eerst de hoster te vragen of je je eigen server eruit mag halen.

Swiftway-UK
05/09/06, 12:34
Als je ruimte shared met meerdere klanten, lijkt het me wel fijn als de hoster weet dat jij je server eruit wilt halen, er is immers een aansprakelijkheid als er iets misgaat met een andere klant zijn servers.

Zowieso prettiger als een engineer van de hoster de server er zelf in plaatst en uit haalt op verzoek.

Overigens is het bij veel DCs zo dat je alles wat erin gaat, incl geheugen etc, moet melden een ditto bij verwijderen van hardware. Dit is bijvoorbeeld nodig voor diverse verzekeringen, want bij brand, wie zegt dat jou servers in dat rack hingen? verzekeraars kunnen daar moeilijk over gaan doen.

djalken
05/09/06, 14:42
Regels van PCXtreme lijken me normaal, heel veel dingen die logisch lijken voor de meeste mensen.

Ik was vandaag in eunetworks en daar is het dus de bedoeling dat je je servers zelfs buiten de suite uitpakt ivm karton/stof deeltjes, hebben ze zelfs een aparte nette ruimte voor :)

Geoffrey
05/09/06, 15:53
Tja, heb al mee mogen maken dat een kind van een medewerkster op een leuk gekleurd knopje drukte..

Kinderen en serverruimtes gaan niet goed samen :)

Daarnaast heb ik gehoord dat veel kinderen nu naast belletje trek vooral servertje trek leuk vinden en dat baart me nogal zorgen...




:D