PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen webhosting beginnen



nzyme
29/08/06, 10:39
sinds een paar weekjes speel ik met de gedachte om een eigen webhosting "bedrijfje" op te zetten. Ik wil daarvoor een server plaatsen in een datacenter met daarop debian en vhcp. Dat is allemaal geen probleem, en het doel is ook vooral ervaring krijgen met "professionele" dingen :) Als ik de kosten voor de colo er maar uit kan halen, die server betaal ik uit prive geld wel :p

Waar ik echter mee zit:
*Moet ik een officeel bedrijf beginnen compleet met kvk/administratie/eigen briefpapier etc?
*Hoe zit het met dns, want ik wil mijn klanten dns management bieden. Mijn dns servers moeten dus eigelijk hoogaangeschreven zijn, maar lijkt me dat dat een no-go is. Hoe kan ik dan toch dns management bieden?

Vircon
29/08/06, 10:57
Check:

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/35283-wht-cursus-deel-1-het-businessplan.html

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/36758-wht-cursus-deel-2-de-k-v-k.html

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/37763-wht-cursus-deel-3-klanten-vinden.html

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/38668-wht-cursus-deel-4-klantgericht-ondernemen.html

t.bloo
29/08/06, 11:41
En als je daar niet genoeg aan hebt hier wat samenvattende puntjes:
- KvK/belastingdienst/administratie heb je nodig zodra je anderen dan jezelf (klanten dus) op de server toe laat. Dit kost het een en ander, voor minder dan 200 euro ben je hier per jaar niet mee klaar.
- Webhosting betekent ook dat je 's nachts uit je bed gebeld gaat worden als er een probleem is met de server. Je moet dan naar het DC toe kunnen met de auto en je moet voldoende geld beschikbaar hebben voor vervangende onderdelen (die je het liefst gewoon al op voorraad hebt liggen natuurlijk).
- Zaken als DNS en domeinen en mx fallback en backup kun je prima voor budget prijzen afnemen bij diverse leden van dit forum, hiervoor kun je bijvoorbeeld in het juiste forum onderdeel een aanvraag doen.

En je weet het: het gaat niet om klanten krijgen, maar om klanten houden!

nzyme
29/08/06, 11:47
En als je daar niet genoeg aan hebt hier wat samenvattende puntjes:
- KvK/belastingdienst/administratie heb je nodig zodra je anderen dan jezelf (klanten dus) op de server toe laat. Dit kost het een en ander, voor minder dan 200 euro ben je hier per jaar niet mee klaar.
- Webhosting betekent ook dat je 's nachts uit je bed gebeld gaat worden als er een probleem is met de server. Je moet dan naar het DC toe kunnen met de auto en je moet voldoende geld beschikbaar hebben voor vervangende onderdelen (die je het liefst gewoon al op voorraad hebt liggen natuurlijk).
- Zaken als DNS en domeinen en mx fallback en backup kun je prima voor budget prijzen afnemen bij diverse leden van dit forum, hiervoor kun je bijvoorbeeld in het juiste forum onderdeel een aanvraag doen.

En je weet het: het gaat niet om klanten krijgen, maar om klanten houden!

duidelijk, maar is het een wettelijke verplichting dan die kvk etc. ? Ik zal eens een DNS aanvraag doen in het forum hier :)

Het uit bed bellen zal wel mee vallen lijkt me (helemaal als beginner, want dan heb je immers minder users die je server stressen), en backup space is ook geen probleem.

mx fallback, dat is backup mail toch ? dat is toch zelf wel in te richten, op een 2e bak ?

leonleon
29/08/06, 12:05
> Het uit bed bellen zal wel mee vallen lijkt me

denk opnieuw, lang en hard.

hires
29/08/06, 13:11
Als je serieus wil beginnen er zeker wil groeien, vraag dan gewoon een Kvk nummer aan. Onder een bepaald inkomen is het qua belastingdienst en moeilijke ondernemerszaken niet zo ingewikkeld; je bent dan alleen verplicht om je btw op te geven elk kwartaal. Dan ben je alleen ondernemer voor de omzetbelasting. BTW-nummer aanvragen is gratis en de kosten voor de Kvk is iets van 18 Euro per jaar. Dit gaat wel in per 1-1 van elk jaar, dus je moet dan overwegen om nog het volle bedrag voor 2006 te willen betalen, want in Januari krijg je weer dezelfde rekening.

Verder jezelf afvragen wat je wil, hoe serieus je het wil aanpakken. Als je genoeg kennis hebt van serverbeheer en direct met een eigen server wil beginnen, denk dan inderdaad goed na over bijkomende zaken, en dan met name simpelweg hoe je problemen met de server (en software?) wil opvangen (uitbesteden, kan ik binnen een bep. tijd bij de server zijn, reken ik een uurtarief door naar de klant?).

VvS
29/08/06, 13:51
BTW-nummer aanvragen is gratis en de kosten voor de Kvk is iets van 18 Euro per jaar.
Ik betaal voor een eenmanszaak toch echt 58 euro per jaar?

onlineproduct
29/08/06, 22:12
Ik betaal voor een eenmanszaak toch echt 58 euro per jaar?

Ligt aan een aantal factoren wat je bijdrage is. Je kunt op de KvK site zelf met een vraag/antwoord formuliertje (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39810#) opvragen wat de kosten zijn voor jouw bedrijf in jouw omgeving. Heel simpel.

In Amsterdam kost een inschrijving voor een eenmanszaak € 49,53 (zie hieronder).

Uw jaarlijkse bijdrage
Rechtsvorm: Eenmanszaak
U bent ingeschreven bij kamer Amsterdam
Aantal medewerkers: Niet van toepassing
Maatschappelijk kapitaal: Niet van toepassing
U valt in groep 1

Uw jaarlijkse bijdrage is in totaal: € 49,53
Dit bedrag bestaat uit de volgende onderdelen:
Wetsuitvoering: € 10,81
Voorlichting *: € 22,89
Regionale stimulering *: € 12,48
SER-opslag **: € 3,35

hires
29/08/06, 22:48
Ik betaal voor een eenmanszaak toch echt 58 euro per jaar?

Ehm oeps, ik betaal inderdaad ook ongeveer een dergelijk bedrag; ik ben in de war met het deponeren van de Algemene Voorwaarden.