PDA

Bekijk Volledige Versie : Defecte hardware, hoe vaak?



Dhr. H.J.
29/08/06, 02:24
Beste WHT-ers,

Dit topic zal zich hoogstwaarschijnlijk snel tot off-topic transformeren, maar dat maakt niet uit :cool:

Ik vroeg mij af hoe vaak jullie gemiddeld last krijgen van defecte hardware per server...
-1x per jaar, 1x per 3 jaar-

en wat komt het meeste voor; defecte hd, voeding, mobo, of toch iets anders?


Ben benieuwd :lovewht:

WI-Hosting
29/08/06, 02:34
Het vaakst defecte onderdeel is (denk ik) wel een harddisks, die heeft gewoon het meest te verduren.
Die gaan gemiddeld 1-2 jaar mee, kwaliteits hdds wel iets langer.
(correct me if im wrong :-))

BertvArkel
29/08/06, 02:34
Wij hebben weleens last van defecte HD's en GEH.

Ik denk dat we maandlijks z'n 5x iets hebben. Maar ik praat over z'n 342 machines.

BERT

MediaServe
29/08/06, 02:45
Eigenlijk maar zelden dat iets kapot gaat, komt natuurlijk ook doordat de koeling goed voor elkaar is en wij vooral met 2U servers werken. Wat het meeste kapot gaat is de hardeschijf en daarna de voeding. Als een mobo, processor of geheugen kapot gaan, dan gebeurt dat meestal als het nog nieuw is.

Ik schat dat per server eens in de vier a vijf jaar een defect is.

Dhr. H.J.
29/08/06, 02:57
Ik schat dat per server eens in de vier a vijf jaar een defect is.
En over welk merk hebben we het dan, als ik zo vrij mag zijn?

snaaps
29/08/06, 03:12
Tot op heden nog maar 1 defecte hardisks gehad.
Harddisk worden hier om de 2 a 3 jaar vervangen.
(psst hardisk kopen?)

MediaServe
29/08/06, 03:22
En over welk merk hebben we het dan, als ik zo vrij mag zijn?Hardeschijven: WD en Seagate
Moederborden: Asus, MSI, etc
Geheugen: Kingston hoofdzakelijk
Voedingen: Ik heb geen idee

:)

Ik denk dat een te warme kast in de meeste gevallen de oorzaak is van kapotte hardware. Zorg voor een goede airflow en je hardware leeft een stuk langer.

BertvArkel
29/08/06, 03:30
Helemaal mee eens en merk apratuur bijv. SUN of IBM

snaaps
29/08/06, 03:50
Gebruikte hardware:

Supermicro 1U behuizing (SM811i)
Supermicro moerderboarden
WD Harddisks.
Kingston geheugen.
Pasive SM koelers en airducts

Technotop
29/08/06, 09:36
Hier eigenlijk nooit een defect aan de hardware. Wel een hele reeks Asus servers gehad (nog een aantal) die last hebben van een half werkende Raidcontroller. Dat is tot nu toe het enige defect dat wij hebben gehad.

akke
29/08/06, 09:49
Wij hebben nog niet veel stukken gehad als ik eerlijk mag zijn, maar heb 1 maal een server moederbordje gehad dat stuk ging (P8SCi) en 2 maal een harddisk van Seagate.
Nu, dat server moederbordje was niet 'totaal defect', het waren de condensators erop die stuk waren en die heb ik vervangen (electronica is hobby) en gebruik dat moederbordje nu al terug een jaar als testing/developpement servertje...

:)

M25
29/08/06, 10:00
Tot nu toe alleen schijven gelukkig.

Beetje config heeft dan hot spares, dan geen paniek!

Nu bewust ibm schijven vermijden :-P

Jesperw
29/08/06, 10:05
In een eerder leven gebruikte ik veel zelfbouw machines. Procase met desktop bordjes enzo. Toen ging er veel stuk.

Nu alleen nog maar Supermicro's met RAID5 voor onszelf of als dedicated servers asus machines met RAID1. Als er dan eens een disk stuk gaat dan krijg ik een emailtje en moet ik die disk even vervangen.

Het slaapt een stuk fijner, iig.

Andere componenten zijn bij mij niet stuk gegaan sinds ik SM en Asus gebruik.

Paulewk
29/08/06, 10:48
HD's, gaan aan de lopende band stuk bij ons, maar we hebben 'r dan ook 100'n in gebruik en we belasten ze iets zwaarder als de gemiddelde server :P.

Verder een enkele keer een voeding, of een blade (routers/switches) of nic. (eens per jaar bedoel ik dan)

timespot
29/08/06, 10:55
Bij ons is het ook meestal de HD's (Maxtor). Enkel een keer Geheugen. Nou moet ik zeggen dat onze dell machine's nog maar 2 keer een Hd is stuk gegaan. Dell heb ik nooit problemen verder mee.

CharlieRoot
29/08/06, 11:48
Bij ons nu in twee jaar tijd exact twee schijven, een Maxtor en een WD. WD was toevalstreffer denk ik en maxtor kopen we nooit meer.

Mikey
29/08/06, 12:17
Wij hebben nog niet veel stukken gehad als ik eerlijk mag zijn, maar heb 1 maal een server moederbordje gehad dat stuk ging (P8SCi) en 2 maal een harddisk van Seagate.
Nu, dat server moederbordje was niet 'totaal defect', het waren de condensators erop die stuk waren en die heb ik vervangen (electronica is hobby) en gebruik dat moederbordje nu al terug een jaar als testing/developpement servertje...

:)

Mooi stom, als je supermicro de garantie op laat lossen staat dag erna iemand van UPS op de stoep met een nieuw moederbord.

Jesperw
29/08/06, 12:19
Hier eigenlijk nooit een defect aan de hardware. Wel een hele reeks Asus servers gehad (nog een aantal) die last hebben van een half werkende Raidcontroller. Dat is tot nu toe het enige defect dat wij hebben gehad.
Die asus servers hebben alleen softraid, die wil je toch ook niet gebruiken? :) Da's inderdaad behoorlijk raid.

Wij zijn ook zeer gelukkige ASUS gebruikers, maar wel met 3Ware kaartjes. Da's echte raid. :)

blaaat
29/08/06, 12:26
in zo'n 1.5jaar tijd. 1 kapot servertje gehad. was HD en/of moederbord, dell verving maar beide zodat het in iedergeval opgelost was.

NIS3
29/08/06, 14:57
In een eerder leven gebruikte ik veel zelfbouw machines. Procase met desktop bordjes enzo. Toen ging er veel stuk.

Nu alleen nog maar Supermicro's met RAID5 voor onszelf of als dedicated servers asus machines met RAID1. Als er dan eens een disk stuk gaat dan krijg ik een emailtje en moet ik die disk even vervangen.

Het slaapt een stuk fijner, iig.

Andere componenten zijn bij mij niet stuk gegaan sinds ik SM en Asus gebruik.

Wat ging er zoal stuk dan? :)

niqniq
02/09/06, 17:15
Hier enkel nog maar problemen gehad met een kapot latje geheugen, was wel bij de installatie van een nieuwe server.

En verder lees ik hier dat er zijn die Maxtor schijven in een server steken, dat is toch om problemen vragen. Die dingen gaan nu eenmaal om de paar maand stuk. Investeer dan toch in een schijf waarvan bewezen is dat ze wat langer meegaat, bijvoorbeeld een WD.

sander
02/09/06, 17:40
vroeger met zelfbouw dingen, 2 u kasten van chietec en procase , msi , asrock etc veel problemen gelukkig geen zelfbouw meer, maar asus en sm servers, enkel keer een supermicro moederbordje wat het begaf verder natuurlijk hd's die vaak kapot gaan.

Proxio
02/09/06, 17:47
vroeger met zelfbouw dingen, 2 u kasten van chietec en procase , msi , asrock etc veel problemen gelukkig geen zelfbouw meer, maar asus en sm servers, enkel keer een supermicro moederbordje wat het begaf verder natuurlijk hd's die vaak kapot gaan.

Wat voor problemen? :) Wij hebben voornamelijk Dell en Sun spul hangen, maar ook wat Chenbro kastjes met bijv. een ASUS desktop board voor ons DNS cluster en fallback mail en dergelijke, alleen in principe ook nog nooit hardware problemen mee gehad de laatste 3 jaar.

sander
02/09/06, 17:56
moederborden die het niet meer deden , instabiliteit , en niet de juiste airflow.
niet bij alle servers sommige daarvan draaien ook al 3 jaar probleem loos , bij de asus en sm servers geen/minder problemen

Mastje
02/09/06, 19:02
Ik heb hier meer last van vennetjes die kapot gaan.. van de voeding vooral.. voor de rest last gehad van 1 kapot harde schijf, maar was geen probleem met RAID-1 Server was 2 jaar oud en het zijn helaas Maxtor schijven (Don't Blaim Me ik heb de server niet gekocht.) Ik beheer jammer genoeg op dit moment ook maar 2 servers :)

AlfaHosting
02/09/06, 19:28
Beste WHT-ers,

Dit topic zal zich hoogstwaarschijnlijk snel tot off-topic transformeren, maar dat maakt niet uit :cool:

Ik vroeg mij af hoe vaak jullie gemiddeld last krijgen van defecte hardware per server...
-1x per jaar, 1x per 3 jaar-

en wat komt het meeste voor; defecte hd, voeding, mobo, of toch iets anders?


Ben benieuwd :lovewht:

Ik denk dat je met dergelijke topics te vaak 'bij ons gaat nooit of zelden iets stuk want we zijn zo goed' antwoorden gaat krijgen :)

Bob2
02/09/06, 20:33
Mooi stom, als je supermicro de garantie op laat lossen staat dag erna iemand van UPS op de stoep met een nieuw moederbord.

Hier andere ervaring...
P8sci defect geleverd vanaf mcdos. Mobo moest eerst terug naar Nijmegen, om via den Bosch bij SM te komen, daarna dikke 2 maanden gewacht op een nieuwe. Was moeilijk leverbaar oid :( gelukkig verder geen problemen gehad met SM spul.

HD's hier ook zwakke plek, al moet ik zeggen dat de WD RE veel beter presteerd dan een desktop maxtor hd. 20/20 gebruikte WD RE's vanaf 01/2005 krijgen een 0000 van de lifeguard.

sp-services
03/09/06, 10:53
hier tot nu toe enkel een switch die eens de geest (lees strange begon te doen).
We vervangen dan ook tijdig de servers door andere servers.

wonko
03/09/06, 11:07
Hier niets zelfbouw, vooral supermicro (superserver, of chassis + mobo) met WD en Seagate disks, en Kingston mem.

Meest stuk: harddisk

Voedingen, mobo en zo nog nooit stuk gehad in deze systemen. We waken wel over de temperatuur en airflow!

PimEffting
03/09/06, 11:54
Af en toe een harde schijfje (vind ik onder normale slijtage vallen), één keer een kapotte voeding (was nieuw, begon gelijk te vonken en roken) en één keer een kapotte NIC.

NWO
03/09/06, 13:30
Wij hebben allemaal Dell.
Binnen 6 maand 1x moederbord stuk, 1x HD stuk.

Jaarlijkse informatie heb ik helaas nog niet :)

jinxedworld
03/09/06, 14:02
Een stapeltje brakke Maxtors (4 in 2 week). Heb alles maar preventief geruimd en Western Digitals in de plaats gehangen.

Ook nog een kortsluiting op een moederboard in één van onze storage tanks. Gelukkig gaat de RMA van SuperMicro erg lekker, en hadden we de volgende dag een nieuw mobo in huis. Tot die tijd nam de backuptank het even over.

Verder weinig problemen eigenlijk. * fingers crossed *

snaaps
03/09/06, 18:00
Ook nog een kortsluiting op een moederboard in één van onze storage tanks. Gelukkig gaat de RMA van SuperMicro erg lekker, en hadden we de volgende dag een nieuw mobo in huis.

Nou dan heb jij geluk volgens mij.
Athans de stock vooraden van supermicro zijn belabberd, dit ligt gedeeltelijk aan de groothandels maar ook aan Supermicro!

jinxedworld
03/09/06, 18:09
Kwestie van een goede groothandel uitzoeken denk ik. Ik heb de handel via TWP op RMA gedaan, ging erg vlot allemaal.

Glenn
03/09/06, 18:09
Voeding knalt er bij ons het vaakst uit. Nog geen dode HDD gehad, althans, niet in productie.

NWO
04/09/06, 01:03
Wat voor een voeding heb je? Ik heb in al mijn jaren nog nooit gehoord over veel voedingen die het opgeven. Is de stroomvoorziening wel ok?

Glenn
04/09/06, 10:39
Diverse voedingen gebruiken we. De reden was dat de voeding te zwak was, nu we alleen nog maar Dell gebruiken hebben we er geen last meer van.

Lennard
04/09/06, 11:10
Voedingen en HDs. Vaker bovenin de racks dan onderin btw. Verbazend, is het niet? :)