PDA

Bekijk Volledige Versie : TKA : Xen Enterprise



Thijs Elenbaas
27/08/06, 16:45
Doordat wij mee hebben gedaan aan het beta testen van Xen Enterprise, kunnen we goedkoop een batch licentie aanschaffen. Omdat dit meer licenties zijn dan we servers hebben, willen het overschot verkopen indien er animo is.

Xen Enterprise is de commerciele variant van een Xen baremetal server met een remote GUI, en is daarmee vergelijkbaar met VMWare ESX server. De voordelen tov ESX server zijn: goedkoper, en een aanzienlijk lagere overhead van de virtualisatie laag. Daar tegenover staat dat het pakket nog niet zo gepolijst is.

Een flash demo is hier te vinden
http://bits.xensource.com/demo/800x600/xe_30_demo.html

Op de site is tevens een trial is hier te vinden.

Onze prijs is 650 euro/licentie (2 sockets, geen annual perpetual license)

Thijs Elenbaas
28/08/06, 23:28
Als er vragen zijn over de werking van de software, hoor ik dat graag. (*kick*)

gjtje
28/08/06, 23:57
Dit lijkt puur te gaan om een beheer interface voor de Xen servers, klopt dat? Er wordt een hele lijst met features opgenoemd maar die zijn Xen eigen en niet speciaal voor de Enterprise versie.

Thijs Elenbaas
29/08/06, 09:43
Dat klopt min of meer. Omgeving is inderdaad gebouwd op Xen 3.0. Het verschil is dat XenSource een kant en klare lichtgewicht (geen GUI e.d.) linux distributie levert als Host OS en een beheer interface voor de remote administratie. In mijn ervaring draait de boel zo sneller en een stuk stabieler dan bv. Xen in de Suse Novell Enterprise distributie.

Daarnaast wordt er een P2V tool meegeleverd om fysieke machines om te zetten naar virtuele machines. Tevens levert Xen Enterprise een guest OS template taal, hoewel ik weet niet 100% zeker weet of die niet in de Xen open source ondersteunt word.

Maar, al met al, het is inderdaad de makkelijke beheer versie van Xen 3.0 open source (en met support). Installatie van de server kan met de handen op de rug en het maken, stoppen, starten van gast OS-en is een druk op de knop. Het verplaatsen van gast-Os'en van server naar server gaan we nog testen.

Nu het minpuntje: De huidige versie ondersteunt nog geen hardware virtualizatie, en daardoor is het dus nog niet mogelijk om Windows te draaien. De upgrade die dit gaat toevoegen is gepland voor oktober. Het lijkt me dan ook aan te raden (wij gaan dat zeker doen) om de perpetual maintainance license aan te schaffen (mocht iemand besluiten het pakket te kopen).

Mijn verwachting is dat Xen Enterprise nog een tijd door zal groeien qua features (live migration, scheduled snapshots e.d.) en zeker de potentie heeft om een geduchte concurrent van VMware ESX server te worden, met name door de support door de grote jongens zoals IBM, Novell en Microsoft(!) voor de Xen technologie.

Tijd om te stoppen, anders lijkt het wel heel erg alsof ik voor XenSource werk ;-)

WebXtrA-Rámon
29/08/06, 10:11
Klinkt allemaal zeer interresant.

Ik zag op de XenSourse website dat er daar met Socket licenties gewerkt wordt?

Met andere woorden een 2 socket licentie is goed voor 2 CPU's?
(b.v. 2 x single core cpu of 2 x dual core cpu?)

Thijs Elenbaas
29/08/06, 10:26
Goed punt. Ik ging uit van het meest positieve geval (2x dual core) maar ik ga het navragen.

WebXtrA-Rámon
29/08/06, 10:28
Ben benieuwd naar het antwoord, vooral met de opkomst van de quad core processors dit jaar ;)

Thijs Elenbaas
29/08/06, 16:31
Goed nieuws


Yes. (That's why they're called socket licenses instead of CPU licenses. And when quad-core chips come out, a single socket with four cores will count as a single socket.)

Thijs Elenbaas
04/09/06, 10:04
Al iemand de demo geprobeerd?

WebXtrA-Rámon
04/09/06, 15:36
Hier zijn we wat aan het "knutsellen" ;)