PDA

Bekijk Volledige Versie : Live stream op locatie



CharlieRoot
23/08/06, 09:31
Voor een nieuw project willen we live streams gaan maken. Dit betekend, een camera op locatie (buiten, geen internet?) verbinden met onze servers en live beeldmateriaal kunnen streamen via internet.

Ik heb hier al wat dingen voor gezocht maar ik ben benieuwd of iemand anders een manier weet om dit goed te realiseren

WilloW
23/08/06, 10:30
Opzich niet zo heftige pas geleden nog gedaan voor Flash FM,
Zorg dat je internet heb kan eventueel UMTS of GPRS zijn

Computer met Windows media encoder op locatie deze streamt het beeld naar de Windows media server in datacenter en deze zorgt ervoor dat het voor iedereen te zien is

Glenn
23/08/06, 10:36
Exactly!

Ik stream eens per maand een jongerenkerkdienst. In het kerkgebouw worden videoopnames gemaakt die naar de beamer gaan, maar ook naar een pc met daarop Windows Media Encoder (freeware). Windows Media Encoder encodeert het naar een Windows Media Server (standaard bij Windows Server 2003 Standard Edition) en de kijkers krijgen een linkje waarop zij naar de jongerendienst kunnen kijken. Dat linkje haalt de gegevens van de server af.

That's it.

CharlieRoot
23/08/06, 10:38
Precies, zover was ik. Laptop eventueel beschikbaar, enige wat we moeten hebben is een manier van internet op locatie.

Ik zie net UMTS, ok. Dat is iets. Maar is dat ook snel genoeg voor dit doel?

Glenn
23/08/06, 10:40
Hangt er vanaf of de door jou gewenste bitrate door de upload van de UMTS card kan. Dat is een kwestie van vergelijken. Tevens wil je je upload niet helemaal volproppen, want anders is er geen ruimte meer over als de verbinding eens iets minder is.

Anders kan je nog met WIFI gaan werken. Je neemt 2 goede richtantennes. Je vraagt het eerste huis/pand in de buurt of je hun internet mag lenen en je bouwt een WIFI-verbinding op. Werkt ook.

Wido
23/08/06, 11:35
Nee, geen spam, maar dit (http://www.pcextreme.nl/files/danceparade2006livestreaming.pdf) brengt je misschien wel op ideeën.

WilloW
23/08/06, 11:44
Nee, geen spam, maar dit (http://www.pcextreme.nl/files/danceparade2006livestreaming.pdf) brengt je misschien wel op ideeën.

Jullie deden toch alleen geluid? Opzich is video ook wel haalbaar maar of het beetje kwa kosten kan is de vraag.

Vraag Randy anders eens zit ook op het forum eventueel heb ik zijn telefoonnummer wel voor je. Die zit daar namelijk behoorlijk in

Wido
23/08/06, 11:46
Jullie deden toch alleen geluid? Opzich is video ook wel haalbaar maar of het beetje kwa kosten kan is de vraag.

Vraag Randy anders eens zit ook op het forum eventueel heb ik zijn telefoonnummer wel voor je. Die zit daar namelijk behoorlijk inWij deden inderdaad alleen geluid, video staat voor volgend jaar op de planning :)

Video zal wel een stuk duurder zijn inderdaad.

tompoes
23/08/06, 11:47
Voor een vrij groot event hadden we gewoon een XS4ALL lijntje gebruikt. Was prima voor een stream van 550kbps.

Ik weet dat KPN ook evenementen lijnen neerleggen. Is wel prijzig! Persoonlijk zou ik het niet doen via UMTS.

CharlieRoot
23/08/06, 12:04
Voor de kosten hoeven we het niet te laten. Het gaat om een vrij groot evenement in de Polder.

Ik zat zelf te denken aan een laptop met Edge, aansluiten op een camera en dat gaan upstreamen naar de servers in Amsterdam.


@Wido
Mijn complimenten, de PDF ziet er goed uit. Leuk initiatief!

Glenn
23/08/06, 12:13
Wido, leuke constructie. Dit deden we vroeger bij de lokale omroep op exact dezelfde manier:)

Edge is trouwens leuk, maar ik vraag me af of de upload (240 kbit/s) niet wat te weinig is.

Randy
23/08/06, 12:57
Beste,

240 Kb is erg weinig. Is er geen ADSL op locatie te kijgen? Desgewenst kan ik een HF-verbinding leveren die het videosignaal tot enkele kilometers verder transporteert waar wel een breedbandaansluiting is. De kosten hiervoor zitten wel op 500~1000 euro voor een week. Je krijgt dan wel broadcastkwaliteit met sets die we ook op de TT in Assen, Pinkpop en voor twee jaar geleden met het bezoek van Beatrix in Groningen gebruikt hebben in opdracht van de NOB.

Indien dit binnen het budget is verneem ik het graag. Anders laat het even weten, er zijn nog andere (omslachtige) manieren. Kan eventueel een belletje doen naar wat bekende omroepmensen in de polder, als ik de exacte locaties en tijden weet. Anders mag je wel een belletje doen: 0543-788 444 (na 14.00 ur svp, zo nog een afspraak)

snaaps
23/08/06, 14:53
Zoals Randy al vermeld heb je hier een radio verbinding voor nodig.
Vraag me alleen af of hoog freqent wel een goede oplossing is.
Profesionele straalzenders maken gebruik van de band UHF en SHF
Wellicht een stuk duurder maar wel beter voor video overdracht.

Houd ook rekening dat je voor zowel HF, VHF, UHF of SHF een verguning nodig hebt, welke behoorlijk prijzig zijn.

Je zo gebruik kunnen maken van de vrije freqenties, echter zijn dit vaak onstabiele freqenties en is het verbruik van vermogen behoorlijk beperkt.
Afstand bedraagt op de vrije freqenties circa 100 meter tot 10Km
(gebruik de piraten freqenties, 100watt word gedoogd, zolang je maar geen storing veroorzaakt)

Verder denk ik dat utms, edge geen opties zijn, beeldkwaliteit zou belabberd zijn.
Wat zijn de gemeten upload snelheid van deze verbindigen?

Edit:

vraag aan Randy:
Welke freqenties in de HF band worden daar voor gebruikt en welke codec?

CharlieRoot
23/08/06, 17:16
Wat ik in mijn hoofd heb is een camera op een laptop en op die wijze doorlussen naar een streamserver. Geluid vind ik eigelijk minst belangrijk, het gaat om het beeld dat het duidelijk is.

Het gaat om een weekend (Vrijdag t/m zondag avond) waarbij we via live streams o.a. een Concert en Vuurwerk gaan uitzenden. Op zich moet dat best te doen zijn met een simpele ADSL lijn lijkt mij (en laptop wireless aansluiten er op?)

Randy, ik neem binnenkort wel even contact op. Het gaat mij nu puur om advies, de producten en diensten komen later pas aan de orde.

Randy
23/08/06, 19:56
Wat ik in mijn hoofd heb is een camera op een laptop en op die wijze doorlussen naar een streamserver. Geluid vind ik eigelijk minst belangrijk, het gaat om het beeld dat het duidelijk is.

Het gaat om een weekend (Vrijdag t/m zondag avond) waarbij we via live streams o.a. een Concert en Vuurwerk gaan uitzenden. Op zich moet dat best te doen zijn met een simpele ADSL lijn lijkt mij (en laptop wireless aansluiten er op?)

Randy, ik neem binnenkort wel even contact op. Het gaat mij nu puur om advies, de producten en diensten komen later pas aan de orde.

Advies is gratis (nah, 20 cent voor KPN). Je hebt mijn mailadres en telefoonnummer dus hoor het wel. Mag desnoods in de avonduren / weekend als je me een keer een tijstip doorstuurt, misschien beter zodat ik rustig tijd vrij kan maken.


Zoals Randy al vermeld heb je hier een radio verbinding voor nodig.

Video Maarten, maar oke.


Vraag me alleen af of hoog freqent wel een goede oplossing is. Profesionele straalzenders maken gebruik van de band UHF en SHF
Wellicht een stuk duurder maar wel beter voor video overdracht.

Voor evenementenverbindingen 2,4 Ghz met maximaal 1 Watt ERP, voor vaste verbindingen (beter en storingsvrij) 10,5 Ghz met maximaal 100 mWatt ERP.


Houd ook rekening dat je voor zowel HF, VHF, UHF of SHF een verguning nodig hebt, welke behoorlijk prijzig zijn.

Heb er hier een liggen voor VHF/UHF breedbandaudio, UHF intercom en SHF video. Geen probleem dus. Officieel alleen voor omroepgebruik maar heb nog een productiebedrijf, geen probleem dus.


Je zo gebruik kunnen maken van de vrije freqenties, echter zijn dit vaak onstabiele freqenties en is het verbruik van vermogen behoorlijk beperkt.
Afstand bedraagt op de vrije freqenties circa 100 meter tot 10Km
(gebruik de piraten freqenties, 100watt word gedoogd, zolang je maar geen storing veroorzaakt)

Er bestaan geen vrije frequenties. Zeker niet in de Polder omdat de regionale omroep dergelijke frequenties ook gebruikt. Moet je niet willen. Wat eventueel vrij is is 10 mWatt op 2,4 Ghz. Je weet wel, delen met Wifi en alle zooi.


Verder denk ik dat utms, edge geen opties zijn, beeldkwaliteit zou belabberd zijn.
Wat zijn de gemeten upload snelheid van deze verbindigen?

Pings zijn >1,5 seconde bij T-Mobile. Dus zou er nooit op vertrouwen. Heb wel eens een audiostream van 128 kb/s gedaan maar was te instabiel.


Edit:

vraag aan Randy:
Welke freqenties in de HF band worden daar voor gebruikt en welke codec?

Audio:
180-225 MHz - Radio reportage - 10 Watt -vergunning verplicht
195-202 MHz - Radio vast - < 50 mWatt - vergunningsvrij
diverse UHF (~700 Mhz) onder zelfde voorwaarden.

Video:
2300-2500 MHz - Video Reportage - 1 Watt - vergunning verplicht
2400-2450 MHz - Video Reportage - <10 mW - vergunningsvrij, ISM
10,5 Ghz - Video en audio, reportage en vast - <100 mWatt - vergunning verplicht

Alle vermogens in ERP, dus effectief antennevermogen.

Video: zowel analoog als MPEG2/DVB-S (5 drames delay) en tegenwoordig ook COFDM voor de mobiele verbindingen op 2,4 Ghz. Leuk voor op de motor / auto. Werkt met meerdere reflectiepaden zoals bijvoorbeld

Prijzen, altijd intresant om de richtprijzen te weten.
Huur van een complete COFDM set is v.a. € 400,00 per dag, € 600,00 weekend en € 1000,00 per week. (200 mWatt zender) exclusief bediening. Radioverbindingen op VHF zijn aanzienlijk goedkoper.

'73's vanaf hier.

CharlieRoot
24/08/06, 08:30
Randy bedankt voor je Input.

Wat nieuws; er is een internetverbinding. Ik ga volgende maand er heen om te kijken hoe snel het is, eventueel proberen we die te upgraden.

Bedoeling is dus nu dat we een laptop daar aan hangen, de camera aan de laptop en dat gaan streamen. Lijkt mij toch een redelijke oplossing of heb ik dat fout?

Ik kwam ook dit nog tegen;
http://www.videolan.org/vlc/streaming.html

Ziet er uit als een gratis projectje van 16 jarige maar de screenshots zijn erg overtuigend. Iemand ervaring mee ?

Glenn
24/08/06, 10:40
VideoLAN zit leuk in elkaar, maar daarvoor heeft de kijker wel de VLC Player nodig op zijn computer. Die heeft bijna niemand (en zeker niet de noobish gebruiker). Wil je dus echt dat mensen je videostream gaan bekijken, dan zou je 'm in een formaat moeten aanleveren dat Windows Media Player aan kan.

CharlieRoot
26/08/06, 11:24
VideoLAN zit leuk in elkaar, maar daarvoor heeft de kijker wel de VLC Player nodig op zijn computer. Die heeft bijna niemand (en zeker niet de noobish gebruiker). Wil je dus echt dat mensen je videostream gaan bekijken, dan zou je 'm in een formaat moeten aanleveren dat Windows Media Player aan kan.

Daar zocht ik al naar. Opzich kunnen we dat programma natuurlijk ook te download aanbieden.

edelpils
28/08/06, 12:20
Waarom zou vlc (wat overigens één van de beste programma's is ooit gemaakt naar mijn mening) alleen via VLC te ontvangen zijn?

Je kan met VLC ontzettend veel codecs streamen , die gewoon ook met windows media player te ontvangen zijn. VLC draait ook onder linux en vraagt weinig resources. Ik heb het met veel plezier gebruikt om het WK te streamen vanaf een Dreambox (sat. ontvanger met ethernet aansluiting)

snaaps
28/08/06, 13:31
Audio:
180-225 MHz - Radio reportage - 10 Watt -vergunning verplicht
195-202 MHz - Radio vast - < 50 mWatt - vergunningsvrij
diverse UHF (~700 Mhz) onder zelfde voorwaarden.


Lol, neem ik bij het volgende evenement toch maar weer eens de portofoon mee.
Kom ik ook live op de radio:D

73's

HBCS
28/08/06, 13:57
is dit wat je zoekt http://www.hblom.nl/live
dit doe ik via streamhier.nl werkt erg leuk
en de kosten vallen ook wel mee
suc6 er mee
ps deze cam staat naar de wolken gericht in delft

Randy
28/08/06, 14:57
Lol, neem ik bij het volgende evenement toch maar weer eens de portofoon mee.
Kom ik ook live op de radio:D

73's

Nee, het is breedband FM. Zelf op m'n eigen sets zend ik nog eens een pilottoon mee die de squelch bediend, even inbreken is dus niet te doen met een gewone portofoon. (Al was met maar de nieuwe linksets allemaal stereo zijn)
De intercom- en retourverbindingen zijn wel smalband.

snaaps
28/08/06, 15:55
Pakken we de oude stentor maar weer eens uit de kast.

HBCS
28/08/06, 16:11
oei oei wat moet ik daar nu van denken als a gemachtigde zendammateur
ps ik heb ook nog stentor print liggen

Randy
28/08/06, 16:22
jij, ik (pd1akl/pi6atr), Snaaps. Gezellig hier...

snaaps
28/08/06, 17:21
zeg nu we het er toch over hebben,

Ik zoek nog een mrf237:D
Dit voor test doeleinden van mijn pll zendertje.

En overgens ben ik niet gelicenceerd (helaas)
Maar niet te min wel te vinden op 6.600Mhz en uiteraard de bekende 11 en 10 meter band en de 70cm.

En binnenkort als ik dus de mrf237 heb ook op de 3 meter:D

73,s en 55

19ICF285

hhmm dwalen nu wel heel erg af volgens mij..