PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem met apache configuratie



jeanke 1122
22/08/06, 16:35
Ik ben bezig met apache server te configureren, in debian. Maar ik zou graag 2 servers hebben, 1 file server, en de andere met apache en php.

Het eerste dat in mij opkomt om dat te doen, is de virtual hosts aanpassen, deze regel:

DocumentRoot /var/www/

/var/www/ zou dus moetten verandert worden naar mappen op de andere server.

Nu, mijn vragen zijn, moet ik op die fileserver programma's installeren ofzo? En hoe link ik mijn virtual host dan naar die server?

Bedankt!

jouwnaam
22/08/06, 16:43
Op de fileserver bijvoorbeeld (meerdere mogelijkheden) NFS draaien. Vervolgens in /etc/fstab op de webserver de gedeelde map op de fileserver mounten. Hoe dit allemaal werkt en wat de voor/nadelen zijn? www.google.nl

mrleejohn
22/08/06, 20:12
Als de webserver op internet moet gaan draaien en de fileserver intern files moet serveren, zou ik je zwaar de tip willen geven er 2 fysiek verschillende servers voor te pakken.

systemdeveloper
22/08/06, 20:24
kijk eens naar FreeNAS of servers.linux.com

Als je dit wil in het kader van een cluster of loadbalancing speledingetje dan is er niks op tegen om het op 1 server te zetten. Ideaal zelfs :)
Ook niet erg als je gewoon vanuit een lan je website wil bijwerken of file-tjes wil sharen.

Iets belangrijks (prive/zakelijk) zou ik nooit van zijn leven op een bak met nfs zetten tenzij ik de netwerkkabel doorgeknipt had :)

Wido
22/08/06, 21:15
kijk eens naar FreeNAS of servers.linux.com

Als je dit wil in het kader van een cluster of loadbalancing speledingetje dan is er niks op tegen om het op 1 server te zetten. Ideaal zelfs :)
Ook niet erg als je gewoon vanuit een lan je website wil bijwerken of file-tjes wil sharen.

Iets belangrijks (prive/zakelijk) zou ik nooit van zijn leven op een bak met nfs zetten tenzij ik de netwerkkabel doorgeknipt had :)Wat is er mis met NFS?

XBL
22/08/06, 21:32
Wat is er mis met NFS?
Niet een antwoord op je vraag (ik ga me niet aan die discussie wagen ;)), maar wel een andere snelle vraag: Gebruiken jullie NFS binnen jullie cluster? Of andere software?

Jochem

jouwnaam
22/08/06, 22:05
Wij gebruiken commercieel geen NFS, maar mits je dit goed opzet is er niets op tegen lijkt me. Heb momenteel een heel leuk "speledingetje" draaien met meerdere servers/load balancers/web servers en centrale fileserver i.c.m. NFS. Aleen de load balancers hebben directe toegang tot het netwerk en de rest zit achter een intern netwerk met allerlei ristricties. Werkt prima zolang de fileserver niet plat gaat. Maar dan houdt toch alles al op :D

jeanke 1122
22/08/06, 22:23
Ik zou graag via een simpele manier een webserver en fileserver laten samenwerken. Liefst niet via een loadbalancer, want ik ga er al eentje instellen voor webserver en mysql, of kan je deze combineren?

Ik zal NFS is proberen te installeren, en zien wat het zegt:) Ik moet eerst genoeg informatie vinden op het internet, want ik ben daar niet echt een krak in:p

XBL
22/08/06, 22:47
In principe kan je alles combineren zoals je wilt (alles samen, elke service apart, verschillende services samen, etc). Natuurlijk is niet elke combinatie verstandig (bij lange na niet), dus verdiep je eens in wat verschillende services van je hardware vraagt.

Een loadbalancer is geen vereiste zolang je niet meerdere webservers hebt. En zelfs als je meerdere hebt, hoef je het nog steeds niet te hebben. Natuurlijk is het wel een goede investering als je bezig bent met een cluster: het hoeft geen dure server te zijn en zorgt ervoor dat je een veel betrouwbaardere cluster krijgt (plots minder single point of failures).

Jochem

systemdeveloper
22/08/06, 23:02
Wat is er mis met NFS?
Uhm.. niks zolang het op een apart device staat, users niks kunnen mounten, ipfilters gebruikt worden voor de toegang, getunneld over ssh is en nog een handvol dingetjes die ik niet 1-2-3 voor de geest kan halen. En dan nog die jarenlange historie die aan nfs plakt... ;)
En dat locking breekt me altijd ergens op... Ik ga voor die andere nfs (Need For Speed).

@wido: ok, dat van die kabel is een beetje overdreven :)

jeanke 1122
22/08/06, 23:39
Ik heb op google nog wat informatie gelezen enzo, en ik zou dus graag 3 servers hebben, één fileserver, één webserver en één server met mysql.

Een loadbalancer is hier niet nodig denk ik, aangezien er maar 1 webserver is, dus ik zie het nut er niet van in.

Dus op de file server moet een programma komen (bv NFS), en die zo configureren, dat je op de webserver kan mounten?

En hoe zit het met die mysql server? Moet dat ook ingesteld worden op de webserver ofzo? En PhpMyAdmin, dat moet zeker geinstalleerd worden op de webserver? of ben ik verkeerd?

alvast bedankt:)

jouwnaam
23/08/06, 08:12
Een loadbalancer is hier niet nodig denk ik, aangezien er maar 1 webserver is, dus ik zie het nut er niet van in.
Dan is een load balancer inderdaad niet nodig.


Dus op de file server moet een programma komen (bv NFS), en die zo configureren, dat je op de webserver kan mounten?
Klopt. Wel goed de veiligheid in de gaten houden. De fileserver hoeft bijvoorbeeld absoluut niet direct aan het internet te hangen in dat geval, dus ook niet doen. :-)


En hoe zit het met die mysql server? Moet dat ook ingesteld worden op de webserver ofzo? En PhpMyAdmin, dat moet zeker geinstalleerd worden op de webserver? of ben ik verkeerd?
Van MySQL heb je op de webserver hooguit de client nodig om PHP te compilen met de juiste versie. Verder inderdaad ook nog phpMyAdmin (op de fileserver) instellen dat er verbinding wordt gezocht met de MySQL server ipv localhost dat standaard ingesteld is.

Wido
23/08/06, 11:22
Niet een antwoord op je vraag (ik ga me niet aan die discussie wagen ;)), maar wel een andere snelle vraag: Gebruiken jullie NFS binnen jullie cluster? Of andere software?

JochemWij gebruiken 100% NFSv3, werkt prima.

@ systemdeveloper

Weet je wat nou het probleem met locking en NFS is? De servers! :)

Als je een Linux doos pakt als server zal je problemen met locking krijgen.

Wij gebruiken een EMC Cellera die zich gewoon netjes aan de RFC's van NFS houdt, ik kan locken wat ik wil, dat werkt allemaal prima. Ik draai zelfs een paar MySQL servers via NFS, die draaien nu al 4 maanden zo zonder een kick te hebben gegeven.

Je moet er voor zorgen dat je rpc.statd en rpc.lockd draaien en uiteraard mount met de optie "lock".

Daarnaast loopt de NFS gewoon afgeschermd via een intern netwerk, dat is dus gewoon veilig.

almar
23/08/06, 11:43
> En dan nog die jarenlange historie die aan nfs plakt...

Niet gehinderd door enige history zou het dus vlekkeloos moeten werken?

jeanke 1122
23/08/06, 16:20
Ik ben eerst begonnen aan de dns server, en daar beginnen al de problemen:p

Ik gebruik Bind als dns, ik stel alles goed in, maar het wil maar niet werken. Ik heb verschillende tutorails geprobeert, maar niets helpt.

Zo zien mijn files er nu uit:

File /etc/hosts:

127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 Webserver.jeanke.lan Webserver
192.168.1.100 webserver.jeanke.lan

File /etc/resolv.conf:

domain jeanke.lan
search jeanke.lan
nameserver 192.168.1.151
nameserver 192.168.1.150

Die ip-adressen zijn willekeurig genomen:)

Weet iemand een oplossing?:p

crazycoder
23/08/06, 17:47
File /etc/hosts:

127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 Webserver.jeanke.lan Webserver
192.168.1.100 webserver.jeanke.lan

File /etc/resolv.conf:

domain jeanke.lan
search jeanke.lan
nameserver 192.168.1.151
nameserver 192.168.1.150

Die ip-adressen zijn willekeurig genomen:)

Weet iemand een oplossing?:p
Je nic weet ook dat daarom gereageerd moet worden?

wat moet: 127.0.1.1 voorstellen?

Verder kan je alles ook via google vinden. Zijn een aantal heel erg goede tutorials.

jeanke 1122
24/08/06, 10:49
die 127.0.1.1 is ondertussen weg, die stond daar toch niks te doen:p

Ondertussen heb ik dns kunnen installeren, met deze (http://www.howtoforge.com/traditional_dns_howto) tutorail.

jeanke 1122
25/08/06, 18:28
Ok, ondertussen heb ik 3 server, een fileserver, een webserver, en één voor mysql. Fileserver draait met NFS, en gemount op de webserver, en dit lukt perfect:) Nu, jullie zeggen om phpmyadmin op de fileserver te installeren. Ik heb me daar eens een paar uur mee bezig gehouden, maar het lukt niet echt. Hij geeft altijd een error dan hij de mysql extensie niet kan laden. Ik heb in de config files alles al ingesteld (Localhost verandert enzo), maar het probleem blijft zich voordoen...