PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is er nodig voor streaming?



dannyborneman
22/08/06, 04:32
Beste Webhostingtalk leden,

Ik ben al enige tijd actief bezig als webhoster, maar onlangs kreeg ik een belletje van een ex-klant of ik ook Streaming aanbood. Dit deed ik nog niet maar ik kon hier nog wel even naar geinformeerd voor hem. Het bleek dat het aardig wat kosten met zich mee bracht en dat het voor 1 klant zeker niet rendabel was.

Dit heb ik de klant telefonisch laten weten maar het leek te gaan om een vrij groot radio station wat hij via mij wou laten 'streamen' en hij wou eventueel wel opdraaien voor de kosten aangezien hij wel toekomst zag in zijn radio station.

Nu is mijn vraag hier na deze korte uitleg wat is er nou precies nodig om dit aan te kunnen bieden. Ik hoorde dat er speciale software was die vrij prijzig was om dit te kunnen doen? en ik hoorde ook dat er een goedkopere oplossing via linux mogelijk was, kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Alvast hartelijk bedankt!

Lennard
22/08/06, 10:11
Hier wou ik nog aan toevoegen; de vraag of er bij het streamen van video nog andere zaken om de hoek komen kijken. Of is het niet meer dan aan serverzijde een applicatie die de stream verzorgt en zorgen dat je voldoende bandbreedte ter beschikking hebt?

dtsneo
22/08/06, 12:57
Je kan streaming services (ik noem ze zo omdat het niet heel veel uitmaakt of je video of alleen audio aanbied) via een aantal systemen aanbieden. Ik zal er een paar noemen met kort de voor- en nadelen.

Linux / shoutcast:
Ik weet eigenlijk niet of je dit kan gebruiken voor video. Voor audio veelgebruikt, meestal in combinatie met de MP3 codec, maar ook AAC is beschikbaar. Voor de versie met MP3 hoef je geen licentiekosten te betalen.

Windows / Windows Media Services
WMS is een standaard onderdeel van windows server (m.u.v. web editie). Een licentie kost ongeveer 20~25 euro per maand (SPLA; de search geeft meer info). Je kan zowel audio als video aanbieden, via verschillende protocollen. Het instellen is zeer eenvoudig (je kan binnen 10 minuten starten). Je kan zelf een 'control panel' om WMS heen bouwen (er is een .NET namespace voor beschikbaar).

Flash
Is nieuw en ik heb er geen ervaring mee. Het lijkt me zeker de moeite waard om dit uit te zoeken (iemand anders op WHT misschien?).

Real
Heb ik geen ervaring mee, maar door de manier waarop ze hun player/codec aanbieden lijkt het me geen serieuze kandidaat.

Voordeel van Linux/SC is dat er geen licentiekosten zijn. Ik weet niet of er voor AAC wel licentiekosten betaald moeten worden. Wellicht dat er al een soort control-panel voor dit systeem beschikbaar is. MP3 is als codec voor streaming een beetje outdated.

Windows:
Prima systeem, maar ik heb geen goed control-panel kunnen ontdekken. De codec presteert best goed voor zowel audio als video. Mensen moeten wel beschikken over een windows computer met Media Player.

Flash:
Ideaal omdat bijna iedereen 't geinstalleerd heeft en omdat 't cross-platform is.

Real:
Ik zou zeggen: niet doen...

Zoals je ziet valt 't met de licentiekosten best mee (hoewel ik dat voor flash niet kan zeggen). Succes met je zoektocht!

Randy
22/08/06, 18:15
Beste,

Wij streamen een 70-tal radiostations, een 10-tal TV-zenders en doen de distributie voor enkele omroepen tussen studio en zender en hf-punten. Iedere aanpak ia altijd anders en vraagt een stukje voorbereiding. Wordt de ene stream op 32 Kbit AAC+ aangeleverd en moet hier nog processing overheen om er vervolgens als Windows Media Stream uit te komen met een beschikbaarheidsgarantie van 99,97% (distributie) of gaat het enkel om een hobbystream van iemand die met Windows / Shoutcast uitzend.

Even de software;
Shoutcast: Ideaal voor live streaming van audio. Te beluisteren in Winamp, maar ook (met stukje code) online via een webplayer, in Mediaplayer, iTunes en Realplayer.
Shoutcast kan ook video streamen maar dit raad ik je absoluut af. Kijkers moeten namelijk Winamp hebben en ook nog eens een speciale plugin (nsv) downloaden. Vrijwel niemand zou dit doen.

Windows Media: Windows Media gebruiken we voor PDA-streams, distributie van streams via meerdere netwerken (99,97%+) en het streamen van video. Zowel live maar voornamelijk on-demand. Daarnaast zetten we Windows Media in voor de 18+ branche waar de video's pas bekeken kunnen worden als er een certificaat gedownload (gekocht) is op basis van de DRM beveiliging.
Nadelen: Licentiekosten Windows (slechts 11 euro/windows) en enkel met Windows Media Player te bekijken.

RealAudio/Darwin: Ga er hier niet verder op in. We hebben een Darwin server draaien voor iTunes en een Helix/RealAudio stream, maar deze doelgroep is zeer klein.

Flash Video Server: Zeer interessant. Werkt platformonafhankelijk, in vrijwel iedere browser en op zowel linux als mac als Windows. Nadeel is dat het niet op bijvoorbeeld een Media Center TV te bekijken is en de licentiekosten a ~2300 euro exclusief eventuele opleidingen of certificeringen.

Ik denk dat het makkelijker zou zijn on eens een combinatie van bovenstaande te proberen en deze whitelabel bij een reseller in te kopen. Heb je zelf geen omkijken maar wel professionele ondersteuning, wat je dan ook wilt gaan streamen (radio, tv)

Mocht je specifieke vragen hebben, mag je me altijd eens bellen of mailen. Ook om de verschillende servertypen eens te proberen.
E: Randy@eliveldnetworks.nl
T: 0543 - 788 444

dtsneo
22/08/06, 18:58
Nadelen: Licentiekosten Windows (slechts 11 euro/windows) en enkel met Windows Media Player te bekijken.

Ik denk dat hier uitgegaan wordt van Windows 2003 server web edition. Je moet echter minimaal de standaard editie van windows server hebben om te kunnen streamen. Op http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/forpros/server/version.aspx zie je een complete vergelijking tussen de windows-versies. Succes nog!

tompoes
22/08/06, 19:04
Wij hebben best wel wat ervaringen met Flash streamen. We gebruiken hiervoor de OpenSource streaming server Red5 voor. Het is wel even lastig om op te zetten, maar werkt daarna als een trein.

Ook streaming via Windows doen we heel veel. Werkt wel heel erg makkelijk. Hiervoor hebben we een deel ingekocht bij Garnier. Wel duur, maar als je 10K bezoekers wilt streamen (Live) is dit wel een hele goede oplossing.

Randy
22/08/06, 21:16
Ook streaming via Windows doen we heel veel. Werkt wel heel erg makkelijk. Hiervoor hebben we een deel ingekocht bij Garnier. Wel duur, maar als je 10K bezoekers wilt streamen (Live) is dit wel een hele goede oplossing.

Zeker een leuke partij, mede omdat Netholding (netwerk) vrijwel met iedere accessprovider een private peer heeft. En leuke aan Windows servers zijn de geweldige cluster en fallover-mogelijkheden zonder vreemde constructies en nog eens een betaalbaar licentie-systeem.