PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe beginnen met Windows hosting?



aakab
20/08/06, 00:46
Allen,

wij hebben al een tijdje een webdesign bedrijf en willen binnenkort ook webhosting diensten aanbieden. Nu heb ik me al een beetje verdiept in de materie, maar loop ik toch op een aantal punten vast.

Voor ons liggen de volgende punten al vast:

- Colocatie
- Eigen server
- Hoogstwaarschijnlijk Leaseweb (1U)

De volgende software eisen hebben we opgesteld:

- Moet fatsoenlijk ASP/.ASP draaien
- Liefst microsoft aangezien de kennis hierover beschikbaar is (en linux bijna niet)

Nu wil ik dus gewoon een goedkope 1U kast kopen (via marktplaats een supermicro kast voor €300 ofzo) en hier Windows op installeren.

Vraag 1: Hoe zit het met het licentie verhaal? Ik heb al gelezen dat je een speciale licentie nodig hebt...Is het ook mogelijk dat ik de web edition aanschaf(300 euro op pricewatch.tweakers.net)? Heeft de web edition nog nadelen?

Een geschikte control panel uitzoeken is enorm lastig heb ik gemerkt. Op deze website worden er 3 genoemd, waarvan volgens mij alleen plesk echt geschikt is voor een Windows omgeving. Maar Plesk is belachelijk duur! Nu biedt leaseweb wel een linux pakket aan van Plesk maar niet een van windows :(

Vraag 2: Welke CP raden jullie mij aan? Of hoe kan ik aan een goedkope Plesk licentie komen?

Omdat het lidworden van SIDN enz. ons voorlopig te ver gaat zijn we van plan om onze domeinen te registreren via De Registratiecentrale.

Vraag 3: Is dit een betrouwbare partij en doen we hier verstandig aan? Is het nog lastig om een aangevraagde domein vandaar te koppelen aan een webhosting pakket en ruimte op onze server?

De volgerde lijkt mij als volgt:
aanschaffen server
Installeren os
installeren CP
afsluiten abo bij leaseweb
plaatsen server
en draaien maar!

Vraag 4: Mis ik iets? Nog belangrijke dingen?

bedankt!

liber!
20/08/06, 01:05
Vraag 1: Hoe zit het met het licentie verhaal? Ik heb al gelezen dat je een speciale licentie nodig hebt...Is het ook mogelijk dat ik de web edition aanschaf(300 euro op pricewatch.tweakers.net)? Heeft de web edition nog nadelen?
Voor webhosting en andere externe dienstverlening heb je nog een SPLA nodig. Dit kan je vaak bij je provider krijgen.

Ik zou voor de zekerheid toch ook ergens (in een ander netwerk en datacenter) een VPS afnemen waarop je een secondary dns zet en je fallback MX (backup mailserver).

Vergeet verder niet alle (achter) poortjes te sluitten voor je de server plaatst. En wat backup ruimte bij je provider afnemen is ook een goed idee.

Ontwikkelen jullie voor het ASP of .Net platform? Indien je gewoon php't zou ik voor linux/*BSD gaan. Het meest gebruikte control panel voor windows is volgens mij Plesk.

Randy
20/08/06, 01:07
1) SPLA licenties. (Zoekfunctie)
Web-server editie: € 10,71, Standaard editie: € 19,27 als je zelf Microsoft registerd partner bent die deelneemt aan het MS Web Host program, anders afnemen bij je coloboer.

2) Als je de kennis van Windows hebt, heb je geen panel nodig. Wil je echter dat je klanten zelf e-mailadressen aan kunnen maken en zo, zou Plesk inderdaad een goede zijn.

3) Ken ze verder niet. Doe zelf sinds het beëindigen van ons SIDN lidmaatschap alles via TransIP. Bezewen stabiele partij, goede support (< 1 uur) goede prijzen, goed controlpanel.

4) Zou colocatie doen bij iemand die je de SPLA licenties kan leveren en daar ook support op geeft. Daarnaast zou je je server voor ~45 per maand kunnen laten managen zodat je er zelf geen omkijken naar hebt. Eventueel Exchange als webmail-client. Beetje veel, maar zeer leuk om naar je klanten te bieden.

Zor.in
20/08/06, 01:07
Nu wil ik dus gewoon een goedkope 1U kast kopen (via marktplaats een supermicro kast voor €300 ofzo) en hier Windows op installeren.


Dat kan, maar je zit hier op een webhostingforum dichter bij een leverancier. Je kan beter je aanvraag voor een server doen in http://www.webhostingtalk.nl/te-koop-gevraagd-te-koop-aangeboden/



Vraag 1: Hoe zit het met het licentie verhaal? Ik heb al gelezen dat je een speciale licentie nodig hebt...Is het ook mogelijk dat ik de web edition aanschaf(300 euro op pricewatch.tweakers.net)? Heeft de web edition nog nadelen?


Voor gebruik binnen een bedrijf kun je eenmalig een licentie aanschaffen. Wanneer je hosting gaat aanbieden buiten het bedrijf heb je een SPLA licentie nodig, te koop bij softwarespectrum.nl en HP.com (vaak ook via je coloboer)



Vraag 2: Welke CP raden jullie mij aan? Of hoe kan ik aan een goedkope Plesk licentie komen?


Leaseweb is zeer goedkoop met Plesk. 13 euro per maand voor een 100-domeinen licentie als ik mij niet vergis



Omdat het lidworden van SIDN enz. ons voorlopig te ver gaat zijn we van plan om onze domeinen te registreren via De Registratiecentrale.

Vraag 3: Is dit een betrouwbare partij en doen we hier verstandig aan? Is het nog lastig om een aangevraagde domein vandaar te koppelen aan een webhosting pakket en ruimte op onze server?


Je kan via google en via dit forum zoeken naar ervaringen.



De volgerde lijkt mij als volgt:
aanschaffen server
Installeren os
installeren CP
afsluiten abo bij leaseweb
plaatsen server
en draaien maar!

Vraag 4: Mis ik iets? Nog belangrijke dingen?


Waarom voor leaseweb gaan?

Probeer je aanvraag voor colocatie eens hier:
http://www.webhostingtalk.nl/shared-colocated-dedicated-reseller-registratie-aanvragen/

Wellicht krijg je hier meer interessante aanbiedingen.

aakab
20/08/06, 01:09
Wij ontwikkelen alleen in ASP/.Net ....dus Microsoft is toch echt het beste wat we kunnen doen denk ik.

Heb ik ondanks dat ik de Web edition aanschaf een SPLA nodig? en hoeveel kost dan zo een SPLA?

Zor.in
20/08/06, 01:11
SPLA licentie van Windows 2003 web kost dacht ik zo'n 12 euro per maand (ex btw).

aakab
20/08/06, 01:13
1) SPLA licenties. (Zoekfunctie)
Web-server editie: € 10,71, Standaard editie: € 19,27 als je zelf Microsoft registerd partner bent die deelneemt aan het MS Web Host program, anders afnemen bij je coloboer.

Thnx. Sorry had daar inderdaad nog niet op gezocht....


2) Als je de kennis van Windows hebt, heb je geen panel nodig. Wil je echter dat je klanten zelf e-mailadressen aan kunnen maken en zo, zou Plesk inderdaad een goede zijn.

Ja ik wil inderdaad dat ze het een en ander zelf kunnen regelen (subdomein enz)


3) Ken ze verder niet. Doe zelf sinds het beëindigen van ons SIDN lidmaatschap alles via TransIP. Bezewen stabiele partij, goede support (< 1 uur) goede prijzen, goed controlpanel.

Ik zal er is naar kijken!


4) Zou colocatie doen bij iemand die je de SPLA licenties kan leveren en daar ook support op geeft. Daarnaast zou je je server voor ~45 per maand kunnen laten managen zodat je er zelf geen omkijken naar hebt. Eventueel Exchange als webmail-client. Beetje veel, maar zeer leuk om naar je klanten te bieden.
Dat wordt me iets te duur denk ik (exchange). Het laten managen is opzich niet nodig aangezien ik voldoende van W2003 weet om het stabiel te houden.


Dat kan, maar je zit hier op een webhostingforum dichter bij een leverancier. Je kan beter je aanvraag voor een server doen in http://www.webhostingtalk.nl/te-koop-gevraagd-te-koop-aangeboden/



Voor gebruik binnen een bedrijf kun je eenmalig een licentie aanschaffen. Wanneer je hosting gaat aanbieden buiten het bedrijf heb je een SPLA licentie nodig, te koop bij softwarespectrum.nl en HP.com (vaak ook via je coloboer)



Leaseweb is zeer goedkoop met Plesk. 13 euro per maand voor een 100-domeinen licentie als ik mij niet vergis



Je kan via google en via dit forum zoeken naar ervaringen.



Waarom voor leaseweb gaan?

Probeer je aanvraag voor colocatie eens hier:
http://www.webhostingtalk.nl/shared-colocated-dedicated-reseller-registratie-aanvragen/

Wellicht krijg je hier meer interessante aanbiedingen.
Ik zal is inderdaad een offerte aanvragen op het forum!
Is dat leaseweb aanbod voor Plesk niet alleen voor Linux?


SPLA licentie van Windows 2003 web kost dacht ik zo'n 12 euro per maand (ex btw).
Moet ik daarnaast om ook de Web Editie aanschaffen?

veraert
20/08/06, 09:44
Beste,

misschien is het makelijker om een reseller pakket te nemen.

Ber|Art edit: Geen aanbiedingen hier!

aakab
20/08/06, 09:58
Beste,

misschien is het makelijker om een reseller pakket te nemen.



Een reseller account is inderdaad handiger (heb je hierover gemailed), maar eigenlijk wil ik toch een server in eigen beheer. En een colocatie heb ik waarschijnlijk voor het zelfde bedrag als deze reseller account(leaseweb+eigenserver+licenties = €800/900)

tompoes
20/08/06, 11:34
Ik ben zelf nu aan het testen met Helm als control panel. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat wel heel mooi.

aakab
20/08/06, 11:45
Ik ben zelf nu aan het testen met Helm als control panel. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat wel heel mooi.

Volgens mij is HELM duurder dan Plesk...

indicianl
20/08/06, 12:03
een server via marktplaats :eek:

dat is echt fout. je moet EERST goed nadenken over colo.
Wat belangrijk is:
- Goede hardwareleverancier met support
- Goede backupfacaliteiten

Wat ga vertellen aan je klanten als de server crasht op zaterdag avond.
"Sorry klanten maar we moeten even een nieuwe server bestellen via marktplaats, hopelijk staat er eentje op met hetzeflde mobo anders zijn we een week offline"
:X :X

dus kortom als je dit niet goed regelt moet je gewoon dedicated gaan.
heb je meteen je os licentie goed afgedekt.

aakab
20/08/06, 12:13
een server via marktplaats :eek:

dat is echt fout. je moet EERST goed nadenken over colo.
Wat belangrijk is:
- Goede hardwareleverancier met support
- Goede backupfacaliteiten

Wat ga vertellen aan je klanten als de server crasht op zaterdag avond.
"Sorry klanten maar we moeten even een nieuwe server bestellen via marktplaats, hopelijk staat er eentje op met hetzeflde mobo anders zijn we een week offline"
:X :X

dus kortom als je dit niet goed regelt moet je gewoon dedicated gaan.
heb je meteen je os licentie goed afgedekt.

Ik heb het over Supermicro systemen via marktplaats (eigenlijk had ik marktplaats niet moeten noemen...). Ik zal ook wel gelijk wat reserveonderdelen inslaan dus dat komt wel goed.

De reden dat ik voor co ga is omdat het gewoon enorm veel scheelt in de prijs, en ik zo alles zelf kan beheren.

Jesperw
20/08/06, 13:09
Wat ik niet goed snap is dat je wilt gaan webhosten voor de klanten waarvoor je sites maakt, maar je aangeeft hier eigenlijk niet heel veel kennis van te hebben en ook niet over kapitaal beschikt om degelijke spullen aan te schaffen.

Ik zou inderdaad ook adviseren. Doe dit alleen als je veel kennis van zaken hebt (Je komt op hosting machines zoveel andere problemen tegen als wanneer je zelf een lokale IIS machine hebt) en zorg dat je geld hebt voor een nieuwe fatsoenlijke server met raid en vooral garantie.

Half werk kun je je in test situaties wel veroorloven, maar downtime van je live machine kan net zoveel geld kosten als 2 nieuwe machines.

Tipje mijnerzijds. :-)

aakab
20/08/06, 13:16
Ik beschik over voldoende kennis om een webserver te beheren. Zoals je ook kunt merken vraag ik niet om technische zaken, maar meer om de bedrijfskundige.

Overigens de server die ik wil aanschaffen bevat ook raid en heeft garantie (niet on-site ofzo,maar dat red ik zelf wel met me reserveonderdelen..).

//bedankt voor de tip btw!

Erikcreative
20/08/06, 16:17
wij gebruiken Helm al twee jaar! Perfect control panel voor Windows en wij zijn er erg blij mee...

Op 2 oktober komt Helm versie 4 uit. Meer mogelijkheden en zoals ze zelf zeggen, (bijna) alles is te beheren :)

Helm Monthly Licence kost 40,- euro

aakab
20/08/06, 16:27
Ik vind €40 toch teveel voor een CP eerlijk gezegd. De ROI van zoiets is dan best hoog, uitgaande dat ik maximaal per klant op jaarbasis 20 euro zal verdienen moet ik alleen voor helm dan 24 klanten aantrekken....

Ingvald
20/08/06, 20:47
Vraag 1: Hoe zit het met het licentie verhaal? Ik heb al gelezen dat je een speciale licentie nodig hebt...Is het ook mogelijk dat ik de web edition aanschaf(300 euro op pricewatch.tweakers.net)? Heeft de web edition nog nadelen?

Je hoeft dus inderdaad geen Windows licentie te kopen, maar werkt met een huur-licentie via SPLA. Web Edition is op zich perfect en heeft geen nadelen, maar indien je meer als 2 CPUs / 4GB RAM will aanspreken moet je minimum naar Standard Edition gaan.


Een geschikte control panel uitzoeken is enorm lastig heb ik gemerkt. Op deze website worden er 3 genoemd, waarvan volgens mij alleen plesk echt geschikt is voor een Windows omgeving. Maar Plesk is belachelijk duur! Nu biedt leaseweb wel een linux pakket aan van Plesk maar niet een van windows :(

Vraag 2: Welke CP raden jullie mij aan? Of hoe kan ik aan een goedkope Plesk licentie komen?

Plesk en Helm zijn zowat de bekendste Windows panels. Ik heb ervaring met beide en zou beide will afraden.
- Plesk is vrij duur en als je bv bepaalde opties wil gebruiken (MSSQL, Antivirus, enz) moet je vaak add-ons kopen. Voordeel van Plesk is wel de goede gebruikersinterface.
- Helm (3) zou ik afraden omdat het nogal outdated is en een aantal belangrijke features gewoon ontbreken. Via 3rd-party add-ons kan je wel een aantal van die gaten opvullen, maar dan betaal je weer extra. Helm 4 is momenteel in de maak en zou in het najaar in productie moeten gaan.

Zelf maak ik tegenwoordig gebruik van DotNetPanel (http://www.dotnetpanel.com). Dit is een vrij recent panel en een beetje te vergelijken met Helm (Je installeert/beheert alle services zelf, je wordt niet bij het handje genomen zoals bij Plesk). Vooral de support is zeer goed, en qua prijs is het veel interessanter dan Plesk/Helm. Zeker de demo eens bekijken of eventueel eens downloaden en zelf uitproberen. Wij zijn er in ieder geval zeer tevreden van.

aakab
20/08/06, 21:04
Bedankt IngVald,

licentie probleem is dus nu opgelost dan. Has leaseweb al gemailed of ik die spla licentie bij hun kan krijgen en hoeveel dat gaat kosten. DotNetPanel ziet er inderdaad zeer interessant uit (ziet er naar mijn mening ook leuker uit dan Helm...en vooral goedkoper).

Ik kijk nog eventjes aan hoeveel Leaseweb voor het geheel wilt hebben (co+licentie+Plesk), en dan neem ik wel een definitief besluit.

Overigens is de dataverkeer die Leaseweb aanbiedt volume. Heeft iemand hier ervaring mee? (als ik zoek dan vindt hij alleen maar oude postst). Is het echt zoveel minder dan standaard, en kan ik er wel gewoon hosting op aanbieden?

JanSmit
21/08/06, 11:30
Vraag 1: Hoe zit het met het licentie verhaal? Ik heb al gelezen dat je een speciale licentie nodig hebt...Is het ook mogelijk dat ik de web edition aanschaf(300 euro op pricewatch.tweakers.net)? Heeft de web edition nog nadelen?

Een geschikte control panel uitzoeken is enorm lastig heb ik gemerkt. Op deze website worden er 3 genoemd, waarvan volgens mij alleen plesk echt geschikt is voor een Windows omgeving. Maar Plesk is belachelijk duur! Nu biedt leaseweb wel een linux pakket aan van Plesk maar niet een van windows :(

Vraag 2: Welke CP raden jullie mij aan? Of hoe kan ik aan een goedkope Plesk licentie komen?

Omdat het lidworden van SIDN enz. ons voorlopig te ver gaat zijn we van plan om onze domeinen te registreren via De Registratiecentrale.

Vraag 3: Is dit een betrouwbare partij en doen we hier verstandig aan? Is het nog lastig om een aangevraagde domein vandaar te koppelen aan een webhosting pakket en ruimte op onze server?

bedankt!


Vraag 1) Licentie gaat via spla. Zoek maar eens hier in dit forum. Er zijn verschillende berichten van.

vraag 2) Als je voor LW kiest voor co-locatie, dan zou ik Plesk daar ook huren. Kost 13 euro per maand ofzo

Vraag 3) Ben zelf tevreden, Koppelen is niet moeilijk en gaat via DNS vanuit je domein provider. Plesk pakt de afhandeling wel op.

maar zou me wel nog even verder verdiepen in Plesk, windows hardening, iis, ftp, domeinen, dns etc. Je gaat later ook vragen krijgen van je klanten.

Tevens zou je de mogelijkheid eens moeten zoeken of een reseller account niet beter is voor de start van je hosting activiteiten. Indien er problemen zijn dan kan je provider bellen en deze kan je dan helpen en de problemen verhelpen en uitleggen. Zo leer je eerst en kan je later altijd je klanten naar je eigen server verhuizen.

Gr en suc6

Jan

aakab
21/08/06, 17:55
Jan,

bedankt voor de informatie die je hebt verstrekt. Het was inderdaad mijn bedoeling ook op Plesk via LW te halen + spla licentie.

Ik heb het inderdaad overwogen om eerst gewoon een reseller account te nemen, maar omdat ik naar mening toch vrij veel weet van Windows 2003 leek me deze stap het meest verstandige. Infeite valt er na het installeren van Plesk ook niet meer zo heel veel te doen op de server. Ik moet nog wel eventjes kijken hoe ik het ga doen met me backups...Mocht de zaak nog uit de hand lopen ofzo dan sluit ik wel een dienstverleningsovereenkomst af met een externe partij.

ps. de reden dat er nu zoveel vaart achter zit is omdat LW met een zeer goedkope colocatie pakket is gekomen....

JanSmit
22/08/06, 12:03
Hoi,

Die aanbieding is inderdaad erg goed en heb deze ook bij hun besteld en tot nu zeer tevreden.

In dat geval gewoon doen dus. Eerst server aanschaffen. Windows 2003 web erop via het SPLA model. Je kan het best dit bij Software Spectrum aanvragen. LW kan je dit ook leveren, maar kost dan een paar euries meer. Voordeel is trouwens dat zolang je er geen klanten hebt je niets hoeft te betalen. Na de installatie kan je vast plesk bestellen bij LW zodat je tijd hebt om dit ook in te richten op de server (vraag ook even of je zo mag updaten van bijvoorbeeld plesk 100 domeinen naar unlimited. Kan je rustig beginnen en later uitbreiden indien je meer domeinen nodig hebt)

Als je de colocation hebt besteld krijg je ook een ip en kan je je server plaatsen (wellicht net boven die van mij en dus voorzichtig zijn met plaatsen svp :) )

Plesk regelt in principe bijna alles, maar dns is soms wat lastig. Zelf had ik problemen met o.a de mx records en subdomeinen binnen plesk. Indien je ook bij LW domeinen bestelt dan zou ik bij de dns van LW een catch all record aanmaken. Na die tip van LW werkte mijn subdomeinen weer vanaf het Internet.

Voor het backuppen kan je ook gebruik maken van de backup mogelijkheid die in Plesk zit (moet je dacht ik wel een licentie voor hebben). Als je een grote HDD in de server zet dan kan je de backup ook nog wel even lokaal op de server doen. Ook zit er standaard in windows een backup mogelijkheid (windows backup). Kan je altijd wel bestanden terug gaan zetten. Indien je een tweede server krijgt in de toekomst dan kan je de backups van beide servers weer bij elkaar opzetten.

Verder succes en laat nog eens wat horen hoe het gaat.

Gr

Jan

aakab
22/08/06, 17:32
Jan,

Ik heb wel een aantal vragen over dat SPLA:

- Software Spectrum biedt het inderdaad aan. Daarvoor moet ik me enrollen enz en uiteindelijk moet ik NADAT ik de server heb geinstalleerd de licentie "ophalen". Mijn vraag is nu moet ik dan zelf gewoon Windows 2003 Web editie aanschaffen en later dan ook de SPLA licentie er los bij nemen? Of moet ik nu gewoon een iets minder legale versie erop gooien en dan die licentie van hun overnemen?

Voor Backup wil ik overigens Acronis gaan gebruiken. Ook komt het geheel in Raid 1 te staan.

Adnan

ps. hehe ik ga dan die van jou is flink martelen :)

Randy
22/08/06, 18:23
Je moet een SPLA-installatie cd hebben. Die kosten eenmalig rond de 30 euro.

groenleer
22/08/06, 18:23
1) SPLA licenties. (Zoekfunctie)
Web-server editie: € 10,71, Standaard editie: € 19,27 als je zelf Microsoft registerd partner bent die deelneemt aan het MS Web Host program, anders afnemen bij je coloboer.


Heb je hier een linkje van op de MS Partner site? Ik weet dat je daar voor moet inloggen, dat is hier geen probleem.

Never mind, ik heb het al gevonden via SoftwareSpectrum
http://www.microsoft.com/serviceproviders/webhosting/default.asp

aakab
22/08/06, 19:37
Je moet een SPLA-installatie cd hebben. Die kosten eenmalig rond de 30 euro.

Thnx!

Ingvald
23/08/06, 00:06
Jan,

Ik heb wel een aantal vragen over dat SPLA:

- Software Spectrum biedt het inderdaad aan. Daarvoor moet ik me enrollen enz en uiteindelijk moet ik NADAT ik de server heb geinstalleerd de licentie "ophalen". Mijn vraag is nu moet ik dan zelf gewoon Windows 2003 Web editie aanschaffen en later dan ook de SPLA licentie er los bij nemen? Of moet ik nu gewoon een iets minder legale versie erop gooien en dan die licentie van hun overnemen?

Voor Backup wil ik overigens Acronis gaan gebruiken. Ook komt het geheel in Raid 1 te staan.

Adnan

ps. hehe ik ga dan die van jou is flink martelen :)
Een woordje uitleg is hier wel op zijn plaats denk ik. Indien je Windows hosting gaat aanbieden moet je toch zeer goed op de hoogte zijn van licensing.

Je hebt grosso modo 3 soorten keys:
- OEM, deze krijg je bij OEM CDs die in principe enkel samen met PCs, servers verkocht worden.
- Retail, deze zitten bij CDs die je in de winkel koopt in een mooie doos met handleiding enz.
- Volume Licensing Key (aka VLK), deze worden vooral door bedrijven gekocht en mogen op meerdere PCs, servers gebruikt worden.

De eerste twee dienen steeds geactiveerd te worden na installatie, bij de derde is dit niet het geval.

Nadat je een contract getekend hebt met een SPLA aanbieder (meestal Softwarespectrum of HP), krijg je een aantal keys. (Voor Windows Server 2003 Web, Standard, Enterprise, R2, 64bit edities, enz). Dit zijn allen VLKs. Om deze te kunnen gebruiken tijdens de installatie heb je een zogenaamde Corporate CD nodig. Indien je bv met een OEM CD de installatie zou doen en je geeft een VLK in, zou deze gewoon ongeldige key als antwoord geven.

Dus je hebt een Corporate CD van de gewenste Windows versie nodig. Dat CDtje kan je gewoon bestellen bij je SPLA provider. Je kan ook gewoon een kopietje maken van eender welke Corporate CD (als je daar op de 1 of andere manier toegang tot hebt) en die dan gebruiken.

In theorie zou je zelfs gewoon een illegale Corporate versie kunnen downloaden en die dan gebruiken in combinatie met je legale SPLA key. Maar dit raad ik toch ten stelligste af omdat je nooit weet of die CD op de 1 of andere manier "compromised" is.

Dit hele traject kan je in principe dus gratis afleggen. Het aangaan van een contract met een SPLA provider is in principe gratis, de keys krijg je ook gratis, het CDtje moet je eventueel wel betalen indien je het bij hen bestelt. Maar vanaf je klant bent geworden dien je maandelijks naar hen te rapporteren hoeveel licenties (lees: aantal Windows installaties) je effectief in gebruik hebt gehad de voorbije maand. Op basis van dat rapport krijg je dan een factuur van hen. Je dient die servers te rapporteren waarop je effectief hosting klanten actief hebt. Indien je bv 3 productie servers hebt met klanten en twee "lege" test servers, moet je slechts die 3 productie servers rapporteren.

JanSmit
23/08/06, 10:59
Hoi,

Denk dat Ingvald het prima verwoord.

Kort dus gezegt moet je even contact opnemen met bijvoorbeeld Softwarespectrum voor de SPLA licentie. Zij kunnen je na aanschaf van de licentie ook verder helpen met de rechten en plichten die je er tevens gratis bij krijgt. De plichten zijn bijvoorbeeld dat je verplicht bent om een soort van gratis partnership met MS aan te gaan. Hierna moet je maandelijks rapporteren hoeveel active webeditions je hebt geinstalleerd (dus met klanten en hoe Ingvald het verwoord). Is wel een gedoe, maar als je hosting aanbiedt op windows dan moet je helaas van Microsoft SPLA licenties nemen.

ps wacht maar tot ik weer in het DC ben. :D

gr

Jan

t.bloo
23/08/06, 12:58
...uitgaande dat ik maximaal per klant op jaarbasis 20 euro zal verdienen...
Weet je wel zeker dat je je in de budget markt wilt begeven? Als jij meerwaarde denkt te kunnen bieden aan je klanten (in jouw marktsegment) dan zou ik ernstig overwegen om de prijzen omhoog te gooien of een en ander anders aan te pakken.

Verder moet je niet alleen backuppen naar een andere harddisk in dezelfde machine. Als die gestolen wordt of afbrandt of op andere wijze defect raakt, ben je de backup ook mooi kwijt. Je kunt het beste ook in een ander datacenter backuppen, bij voorkeur dagelijks of eventueel wekelijks. Er zijn diverse betaalbare aanbieders van deze service op dit forum, waaronder wij zelf.

Randy
23/08/06, 14:04
Beste Aakab,

Waar ga je colocaten? Wellicht heeft je provider nog installatie-cd's, mocht die 30 euro eenmalig echt teveel zijn. Zou er toch een zelf bestellen, altijd makkelijk als je een restore doet, je wilt immers zo min mogelijk afhankelijk zijn van derden. 1 CD kun je op alle servers gebruiken, dus je hoeft niet voor iedere nieuwe server een CD te bestellen, mitsdien het dezelfde versie is.

Savvas
23/08/06, 15:27
vraagje tussendoor mbt die SPLA licenties, indien je het platform voor het hosten van gameservers wil gebruiken, dekt de regel op het isp gebeuren in geheel of alleen op webhosting? Dus mag je in dat geval wel of niet een eigen licentie aanschaffen?

JanSmit
23/08/06, 17:33
vraagje tussendoor mbt die SPLA licenties, indien je het platform voor het hosten van gameservers wil gebruiken, dekt de regel op het isp gebeuren in geheel of alleen op webhosting? Dus mag je in dat geval wel of niet een eigen licentie aanschaffen?

Volgens mij (maar weet het niet geheel zeker) is het zo dat wanneer je een Microsoft based hosting services (inc. game, exchange, MS SQL en andere typen van vermaak via Internet) aanbiedt aan klanten, je een SPLA moet afnemen.

gr

Jan

Randy
23/08/06, 20:49
Savvas,

Kan met SPLA. Win 2003 Web editie kost ~11 euro/maand als je zelf even registered member wordt mocht je kvk rond zijn straks... Anders eventueel verleggen aar de coloprovider.
Officieel mag dit niet omdat er dan een leverancier tussen zit, maar wordt niet echt moeilijk over gedaan.

aakab
23/08/06, 23:26
Weet je wel zeker dat je je in de budget markt wilt begeven? Als jij meerwaarde denkt te kunnen bieden aan je klanten (in jouw marktsegment) dan zou ik ernstig overwegen om de prijzen omhoog te gooien of een en ander anders aan te pakken.



Ik wilde inderdaad de budget kant opgaan (de aanbieding van leaseweb schreeuwt er gewoon om). Maar een extratje of een toegevoegde waarde aanbieden binnen dit markt segment is bijna niet meer mogelijk denk ik voor een starter. Ik kan er misschien wel exchange opgooien voor webmail access met een leuke interface...Maar hoeveel kost dit en kan dit ook met SPLA?

JanSmit
24/08/06, 10:21
Ik kan er misschien wel exchange opgooien voor webmail access met een leuke interface...Maar hoeveel kost dit en kan dit ook met SPLA?

Windows 2003 standaard spla -->20 euro ofzo
Exchange server 2003 --> niets, je betaald per mailbox 3.50 euro
toegang webmail --> geloof ook een klein bedrag


Ik wilde inderdaad de budget kant opgaan

Wordt je hosting helaas geen budget meer. Je prijzen gaan dan zo'n 5 - 7.50 euro erop vooruit.

Gr

Jan