PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies gevraagd voor installatie gameserver



Plez
18/08/06, 19:45
Hallo,

dan toch maar een post op WHT met het verzoek tot advies. Het volgende is het geval:
Ik heb een 1u server (AMD XP 3000+ met 2 GB ram (2x 1GB identiek), 1x raptor 36Gb 10.000 rpm (sata) en 1x samsung 80Gb hdd 7200 rpm). Die wil ik gaan colocaten (voor mijn clan, niet commercieel), maar staat nog thuis om e.e.a. te installeren en te testen.

Het enige dat ik wil is de server colocaten met daarop een paar gameservers (Call of duty UO en Call of duty 2). Daarnaast SSH toegang en FTP.

Ik heb nu diverse linux distributies geprobeerd zoals Debian Sarge, Ubuntu, RedHat, Suse, Fedora core 5. Alle installaties conform The perfect How To....

Alles gaf na verloop van tijd: Segmentatie fout. Ik word gek?!? :mad: Het leek dat Fedora het nog het langst vol houdt. Maar nu ook niet goed meer werkt.

Wie kan me advies geven over welke linux distributie ik moet gebruiken en welke programma's er geinstalleerd moeten worden (of juist niet).
De server mag dus best erg basis zijn, maar wel SSH, FTP en eventueel Firewall.

Wie kent er een oplossing voor Segmentatie Fout?!?

Wie heeft er tips om dit eventueel te voorkomen of te verhelpen? :W:

Alvast bedankt!!

Paul Z.
18/08/06, 20:05
Heb je die CPU proberen over te klokken? Wordt de CPU te warm misschien? Wordt het geheugen te warm misschien?
Als het een desktop bordje in een 1U kast is dan moet je wel wat voorzorgsmaatregelen treffen om zeker te weten dat alles z'n warmte kwijt kan... (Let op de airflow in de kast....)
Maar ga in je BIOS maar eens terug naar setup defaults ofzo en probeer het dan nog een keer.... Probeer het eventueel met 1 geheugen module.
Kwa distributie kan je eigenlijk alles kiezen. Fedora is meer up to date dan alle andere distributies die je noemt, maar dat is niet altijd een voordeel. Misschien kan je het beste gaan voor Ubuntu....

Suc6!

Plez
18/08/06, 20:11
Nee ik heb niets zitten overclocken. Maar de temps zijn als volgt:
- CPU (AMD XP 3000+): constant 52 graden
- Moederbord: 28 graden.

Het is i.d.d. wel een desktop moederbord, de 2 geheugenmodules zitten in de weg voor de airflow, maar de temps blijven constant.

Ik heb er net een nieuwe cpu cooler opgezet die de lucht van onderaf aanzuigt en via de zijkant naar buiten blaast. Ik heb de uitblaasrichting iets aangepast, zodat dit zo veel mogelijk direct naar buiten gaat.

Als de CPU te heet wordt, zit er een beveiliging op het moederbord en schakelt het geheel uit (was met mijn oude cooler zo... werd 70+ graden).

1 geheugenmodule maakt ook niets uit. Maar bedankt voor de reactie!

VanderToorn
18/08/06, 20:15
Misschien handig als je de fout plaatst.
Het is meer een gamerelated fout volgens mij.
Ik had ook eerder die fout bij RTCW installs :)

Google op de fout en je vind het antwoord wel

Plez
18/08/06, 20:22
Nee, de segmentatie fout komt ook voor bij YUM (Fedora) en YAST (SUSE).
Ik heb Google al gebruikt, maar er is weinig te vinden als oplossing.

Zonder dat er een gameserver draait, komt de fout ook naar boven.

Ik gebruik de nieuwste linux bins voor de gameservers van Call of duty.

Maar bedankt voor de suggestie.

WilloW
18/08/06, 20:26
geheugen misschien krak? is het gelijk of pas na kernel update?

Plez
18/08/06, 20:44
Geheugen is net nieuw... 2 identieke 1 Gb modules.

Ik had eerst Debian geïnstalleerd en na verloop van tijd kwam die segmentatie fout. Datzelfde bij de andere distributies. Pas bij fedora liep het stabiel... tot vandaag :(

Hangt de segmentatie fout samen met de hardware of software?

jan post
18/08/06, 21:34
Dit klinkt mij als brakke hardware in de oren.

Even een stress-test draaien en kijken wat er mis gaat?

Plez
18/08/06, 21:42
domme vraag misschien... maar hoe doe ik dat? Welk programma moet ik dan draaien?

Diablo
19/08/06, 00:18
Begin eens met Memtest86+ om je geheugen te checken (http://www.memtest.org/).

Sorcer
19/08/06, 14:52
Iedereen gebruikt zijn of haar server voor een ander doeleinde. Je hebt verschillende distro's waar je mee kunt werken. Het is gewoon aan jouw wat je fijn werken vind. Ikzelf heb altijd Fedora Core gehad, maar de nieuwe servers CentOS, deze heeft namelijk een langere levensduur.

Nog even over die fout melding, misschien google al geprobeerd?

Plez
19/08/06, 15:45
Ja, Google geeft niet echt uitsluitsel. Als het software specifiek is, is er meestal een patch of fix. Maar als het vaker voorkomt (zoals bij mij) staat er als remedie opnieuw alles installeren en hopen dat het weg is.

Als ik het bovenstaande goed begrijp is het toch een hardware probleem?
Ik draai nu memtest86+ (al 7 uur) en er zijn nog geen fouten gevonden.

_arno_
19/08/06, 16:36
Heb zelf ook segmentation faults soms.
Heb zelf een image van de gameserver getart, als ik deze extract en die draai is het probleem opgelost.
Mijn conclusie lijkt me dan sommige files corrupt raken, wat uiteraard zou kunnen komen door kapotte hardware of gewoon toeval. ;)

Sorcer
20/08/06, 13:15
Dat zou kunnen ja, alhoewel ik altijd wel alles voor de zekerheid zou nakijken. Voordat je dadelijk de schade had kunnen verkomen aan iets :)

Succes ermee!

Plez
20/08/06, 21:41
memtest86+ gaf geen problemen aan.

Zijn er nog goede testprogramma's om moederbord en CPU te testen?

rjonker
20/08/06, 23:34
Heb je een 64bit versie van welke distro je ook gebruikt geinstalleerd?

Plez
20/08/06, 23:43
Heb je een 64bit versie van welke distro je ook gebruikt geinstalleerd?

Nee ik heb gewoon de i386 versie gebruikt.

Momenteel draait Fedora Core 5. Ik heb wat aanpassingen in de bios gedaan voor aansturing RAM en CPU. Verder alle onboardzaken uitgeschakeld (LPT,SERIEEL etc).

Ik hoop dat dit wellicht de storing weg neemt.

Mijn idee is het volgende:
- processor is goed (anders zou het niet draaien??)
- hdd is goed
- geheugen is nieuw (en goed, getest in andere pc)
- cdrom is vernieuwd
Indien er toch weer fouten komen kan het alleen maar aan het moederbord liggen?? Dan zou een vervanging van het moederbord uitsluitsel bieden....?

DutchTSE
21/08/06, 11:30
mijn AMD 3000+ in 1U werd bij burn in 98 graden in bios, misschien wel meer.. ik zou het even testen als ik jou was, de mijne heeft het overleeft omdat ik hem meteen heb uitgezet en gekoeld.. had hier niet achter willen komen in het DC zelf ;) Hangt nu dus alweer een jaar in 2u te snorren ;)

Ithagi
21/08/06, 12:41
Segmentation fault slaat er meestal op dat er ergens data beschadigd is geraakt.

Dat je geheugen 'net' nieuw is wilt niets zeggen. Het is perfect mogelijk om geheugenmodules te kopen waar fouten in zitten.

Het zou bvb ook kunnen liggen aan kapotte sectoren op je disks, storingen op datakabels van je HDDs, kapotte controller op het moederboard.

Verder zou het kunnen dat je CPU ergens iets verkeert wegschrijft naar het geheugen of iets dergelijks.

En dan zit je nog met warmte natuurlijk.

Altijd vervelend zo een problemen. Moeilijk om te bepalen waar de fout nu net zit. Als je uitsluitsel wilt hebben van je moederbord kan je mss een proberen alles aan te sluiten op een ander moederbord.

jan post
21/08/06, 20:20
Google is your friend ;)

http://ltp.sourceforge.net/tooltable.php

Plez
30/08/06, 23:04
Het lijkt nu of ik e.e.a. onder controle heb.

Ik heb diverse tools gebruikt om onderdelen te testen, maar er werden geen gebreken gevonden. Het volgende heb ik gedaan: ik heb de BIOS gereset. Vervolgens alle opties in de BIOS opnieuw ingesteld en "onboard functies" die ik niet nodig heb (USB etc) uitgeschakeld. Daarnaast de timing van de RAM modules niet op AUTO maar Fixed gemaakt (CL3 i.p.v. auto). Tevens de systeembussnelheid met jumpers opnieuw vastgezet.

Sinds een anderhalve week draait de server stabiel, geen segmentation faults meer. Nu nog wat config werk aan de gameservers en thuis een paar weken laten draaien om te controleren of nu alles stabiel is.

Bedankt voor jullie input en reacties!