PDA

Bekijk Volledige Versie : 1 Mbit vraagje



dimitrivisser
17/08/06, 13:14
Hoi,

Waarschijnlijk een simpele vraag voor mensen met iets meer ervaring...

Als ik colocatie neem met 1 Mbit op een poort van 100 Mbit. Krijg ik dan gewoon 1/100 deel van een 100 Mbit verbinding dus 1 Mbit up en 1 Mbit down ?
Of wordt het opgeteld; Dus als ik 1 Mbit up en 1 Mbit down gebruik dat ik dan de prijs voor 2 Mbit moet betalen ?

Groetjes,
Dimitri

JayvD
17/08/06, 13:16
Je krijgt gewoon de beschikking over de gehele 100mbit lijn, echter staat in je contract dat je betaald voor 1mbit. Als je meer dan 1mbit betaald moet je daar bij betalen.

Was een topic over, zal even zoeken voor je.
-
GEVONDEN!

http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-colocated-hosting-forum/70367-berekening-van-dataverkeer.html

Veel succes ermee!

dimitrivisser
17/08/06, 13:29
Hoi,


Je krijgt gewoon de beschikking over de gehele 100mbit lijn, echter staat in je contract dat je betaald voor 1mbit. Als je meer dan 1mbit betaald moet je daar bij betalen.

Bedankt voor je reactie en de link alleen ik begrijp het nog steeds niet. Dat ik de beschikking had over de volle 100 Mbit dat begreep ik al. Dat zou een flinke rekening worden.

Het artikel gaat echter niet in op upload en download. Simpel; Als ik constant 1 Mbit download en 1 Mbit upload betaal ik dan voor 1 Mbit of voor 2 Mbit ?

Groetjes,
Dimitri

IT-worX
17/08/06, 13:30
wat JayvD zegt klopt, dat is berekening op 95% dan. Je kan uiteraard ook 1MBit capped nemen, daar kan je maar maximum 1MBit doorpompen dan, en sta je niet voor onverwachte kosten.

Je moet up en download samentellen btw:)

JayvD
17/08/06, 13:31
Al jouw dataverkeer wordt gemeten, dus als jij 1mbit upload en 1mbit download betaal je dus voor 2mbit. (mits je voor download en upload betaald, er zijn partijen die enkel upload rekenen)

dimitrivisser
17/08/06, 13:38
Hoi,


Al jouw dataverkeer wordt gemeten, dus als jij 1mbit upload en 1mbit download betaal je dus voor 2mbit. (mist je voor download en upload betaald, er zijn partijen die enkel upload rekenen)

Bedankt! Nu weet ik tenminste hoe ik de onderhandelingen moet ingaan :) Voor mijn gevoel zullen de meeste webhostingbedrijven hun capaciteit vooral afstemmen op de download. Ik neem aan dat er upload overblijft. Dit misschien in tegenstelling tot bedrijven die bv ADSL aanbieden. Of zit ik er helemaal naast ?

Groetjes,
Dimitri

JayvD
17/08/06, 13:55
Hoi,



Bedankt! Nu weet ik tenminste hoe ik de onderhandelingen moet ingaan :) Voor mijn gevoel zullen de meeste webhostingbedrijven hun capaciteit vooral afstemmen op de download. Ik neem aan dat er upload overblijft. Dit misschien in tegenstelling tot bedrijven die bv ADSL aanbieden. Of zit ik er helemaal naast ?

Groetjes,
Dimitri
Je moet er even rekening mee houden dat als jij iets download van een server, de server deze gegevens upload.

Bij colocatie heb je vooral te maken met upload en minder met download.

Bij ADSL download je meer dan je upload.

Technotop
17/08/06, 14:08
Verbinding: 100/100 Mbit/s
Inkoop: 1 Mbit

Jij kunt gewoon up- en downloaden op een 100 Mbit verbinding. Echter heb je een gemiddelde. Dus misschien doe jij de gehele dag 50 Mbit average en 's avonds 0. Dan kom je uit op een average van 25 Mbit. Je kunt hierbij gewoon pieken naar 100 Mbit.

Fabian
17/08/06, 15:37
Al jouw dataverkeer wordt gemeten, dus als jij 1mbit upload en 1mbit download betaal je dus voor 2mbit. (mits je voor download en upload betaald, er zijn partijen die enkel upload rekenen)

Niet echt logisch.

Je neemt 1 mbit af op een 100 mbit FULL DUPLEX *hint hint* link af.

Je zou daarmee dus constant 1mbit up + 1mbit down moeten kunnen doen
zonder een extra factuur te krijgen.

Alleen is het vaak bij average (per GB) metingen wel zo dat up+down bij elkaar opgeteld worden.

MediaServe
17/08/06, 15:59
Al jouw dataverkeer wordt gemeten, dus als jij 1mbit upload en 1mbit download betaal je dus voor 2mbit.Dat is niet waar, want als je gelijktijdig 1 Mbps upstream en 1 Mbps downstream hebt, kom je niet boven de 1 Mbps uit. Om diezelfde reden krijg je bij sommige providers gratis downstream, omdat die een flink gat kunnen opvullen.

Soms zegt een voorbeeld meer dan 100 woorden:

http://www.mediaserve.nl/layout/95_preview.jpg

Hier zie je het traffic patroon van een server. Het rode deel geeft hier aan wat het inkomende verkeer is, het turquoise deel is het uitgaande verkeer. Er wordt 5% van de pieken weggefilterd en de zwarte lijn komt op de hoogst overblijvende piek te liggen, ongeacht of het een inkomende of uitgaande piek is. De pieken zijn altijd gemiddeldes van een bepaalde termijn. Een dag overzicht zoals hier werkt met monsters van 5 minuten. Dat zijn gemiddelde metingen over een termijn van 5 minuten. Een maand overzicht (waar je voor moet betalen) werkt met monsters van 30 minuten. Up- of downstream is volledig irrelevant bij het aflezen van 95-percentiel meting, omdat je met een full duplex meting werkt.

dimitrivisser
17/08/06, 16:03
Je neemt 1 mbit af op een 100 mbit FULL DUPLEX *hint hint* link af.


Dat leek mij ook logischer. De meningen van de experts zijn dus verdeeld :eek:

Technotop
17/08/06, 16:12
Dat leek mij ook logischer. De meningen van de experts zijn dus verdeeld :eek:

Geen mening, maar een feit ;). Kijk naar de post van Mediaserve. Direct een goed voorbeeld.

Mark17
17/08/06, 19:52
Het ligt er net aan hoe het in je contract staat. Daar hoord in te staan wat je precies betaald.

JayvD
17/08/06, 19:59
Het ligt er net aan hoe het in je contract staat. Daar hoord in te staan wat je precies betaald.
Zoiets wilde ik net posten. :)

Het ligt er inderdaad net aan wat jij afspreekt met je provider, ikzelf moet toegeven dat ik zo'n mbit contract heb waarbij je 1+1 = 1mbit is en niet 1+1=2mbit. Echter ben ik in het verleden wel tegen 1+1=2mbit contracten aan gelopen.

MediaServe
17/08/06, 20:00
Dat is een verschil tussen Average Mbps en 95-Precentile Mbps.
Ik beschrijf hierboven de 95-Percentile Mbps methode.

alexbik
30/08/06, 23:17
De meest gebruikelijke methode is om OF alleen de upstream OF alleen de downstream in rekening te brengen. Wat het hoogste is. Wat we bij BIT doen is dit:

We meten om de 5 minuten zowel de upstream als downstream bandbreedte. Aan het einde van de maand hebben we dan 2x zo'n 8600 meetwaarden. Daarvan gooien we de hoogste 5% (iets meer dan 430, oftewel 36 uur) weg. De eerstvolgende hoogste waarde bepaalt de bandbreedte die in rekening gebracht gaat worden. Er rollen dan dus 2 waarden uit, een voor upstream en een voor downstream. De hoogste daarvan wordt berekend, dus de laagste krijg je er gratis bij.

Voorbeeldje:

1) Je hebt 2mbit up en 1.5mbit down gedaan. Factuur: 2 mbit.
2) Je hebt 3mbit up en 5 mbit down gedaan. Factuur: 5 mbit.

MediaServe
31/08/06, 09:46
alexbik, dat is de standaard manier zoals Cacti ook rekent. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen upstream of downstream traffic.