PDA

Bekijk Volledige Versie : Spookfacturen illegaal?



MediaServe
17/08/06, 11:58
Ik heb een paar maanden geleden een spookfactuur gekregen van een Nederlands bedrijf. Na het negeren van deze factuur kreeg ik een herinnering en later werd zelfs gedreigd met een rechtzaak. Ik wou het niet zo ver laten komen en heb het bedrijf gebeld om te zeggen dat ik niets bij hen had afgenomen. Hun reactie was dat het een vergissing was aan hun kant.

Nu is mijn vraag, in hoeverre is het illegaal om spookfacturen te versturen. Kan ik het bedrijf aansprakelijk stellen voor geleden schade, of kan iedereen gerust spookfacturen sturen en achteraf zeggen dat het een vergissing is?

Ik ben overigens niet van plan om dit bedrijf aan te klagen, ben alleen benieuwd.

Clanhost
17/08/06, 12:05
Mja, dat hangt een beetje af van de oorzaak natuurlijk. Als het een oprechte fout is in de administratie van het bedrijf dan kan ik mij voorstellen dat het afgedaan kan worden met excuses. Als het doelbewust oplichten van mensen is, dus in bulk versturen van dergelijke facturen en dan dreigen met gerechtelijke stappen als niet betaald wordt, dan lijkt het me dat het wel degelijk illegaal is.

almar
17/08/06, 12:12
Als jij geen overeenkomst hebt gesloten kun je het gewoon negeren. Reactie lokt namelijk weer tegenreactie uit. Door te reageren erken je de partij en dat moet je ten alle tijde voorkomen.

robblok
17/08/06, 13:06
Je moet enorm oppassen met spookfacturen. Ik denk dat het niet echt speelt bij kleinere bedrijven omdat je weet wat je zelf aangeschaft hebt.

Maar toch ben ik het bij grotere bedrijven dikwijls tegen gekomen dat er facturen van een soort goudengids of telefoongids ontvangen werden terwijl er nooit een dienst was afgenomen.

Op sommige van die facturen stond dan handig bij betaling is gelijk aan acceptatie van dienstverlening (dus achteraf gingen ze wat voor je doen). Dit heeft allemaal ook in de krant gestaan een tijd geleden.

Zolang je zelf niets afgenomen hebt gewoon niet reageren, tenzij het een van je leveranciers is natuurlijk die een foutje maakt. Maar niet reageren op wildvreemde bedrijven. (bij herhaald dreigen wel even nakijken natuurlijk).

MediaServe
17/08/06, 13:11
Het gaat hier ook om De Telefoongids B.V.

crazycoder
17/08/06, 13:16
Het gaat hier ook om De Telefoongids B.V.
Als dat, zoals ik vermoed, de club is die achter de telefoongids van KPN zit lijkt het mij niet direct een poging om je op te lichten. Soms maakt iemand gewoon een foutje..

Ik vraag mezelf trouwens af waar jouw schade uit zou moeten bestaan..

veenman
17/08/06, 13:24
Spookfacturen lijken me een vorm van misleiding, oplichting en/of fraude. Daarnaast heb je de Stichting Acquisitie Fraude (www.fraudemeldpunt.nl) die zich bezig houdt met het aanpakken van dit soort praktijken.

MediaServe
17/08/06, 13:26
Dat is inderdaad de officiele telefoongids die iedereen gratis thuis krijgt.

Geleden schade?
Uit laten zoeken en oplossen door de boekhouder

Het is gewoon heel vervelend dat het je een uur van je vrijdagmiddag kost, moet je bellen en wachten tot je teruggebeld bent, alles een paar keer uitleggen. Ik denk dat een groot deel van de bedrijven die zo'n factuur ontvangt gewoon betaald zonder het uit te zoeken. Het kan best zijn dat ze opzettelijk heel gemakkelijk zijn met het versturen van een factuur.

In dit geval wil ik er geen werk van maken omdat ik van mening ben dat het mij meer geld zal kosten dan opleveren. Maar ik vind het wel heel slordig van zo'n bedrijf en wil graag weten welke rechten en plichten ik heb als het weer voor mocht komen.

veenman
17/08/06, 13:29
Weet je heel zeker dat het daadwerkelijk om de officiele telefoongids gaat? De bedrijven die spookfacturen versturen, houden zich bezig met de praktijken zoals jij die beschrijft en die vinden het ook totaal geen probleem om zich voor de officiele telefoongids uit te geven dan wel De Telefoongids BV.

MediaServe
17/08/06, 13:35
Weet je heel zeker dat het daadwerkelijk om de officiele telefoongids gaat? De bedrijven die spookfacturen versturen, houden zich bezig met de praktijken zoals jij die beschrijft en die vinden het ook totaal geen probleem om zich voor de officiele telefoongids uit te geven dan wel De Telefoongids BV.Ik ben er zeker van dat het om het echte bedrijf De Telefoongids B.V. ging, de gegevens op de factuur kwamen namelijk overeen met de gegevens uit hun administratie.

crazycoder
17/08/06, 14:41
Hoe lullig het misschien ook moge klinken/zijn, dit behoort tot de normale kosten van je bedrijfsvoering.
Ik neem aan dat iedere factuur die wordt ontvangen wordt gecontroleerd... je kan dan niet voor een onterecht verzonden factuur (of met een foutje daarop) een bedrag in rekening gaan brengen.

Ik denk dan ook dat er helemaal geen grond is voor een schadevergoeding. Als 1 bedrijf je heel vaak van dergelijke facturen voorziet dan wordt het wellicht een ander verhaal.. alhoewel ik er dan zelf "retour afzender" op zou zetten en ze bij tante pos in de bus zou droppen.

Het is veel efficienter om na ontvangst van de factuur per fax/e-mail te verzoeken om jou de ondertekende opdrachtbevestiging toe te laten doen komen op basis waarvan er een factuur is/wordt verzonden.
O ja, een fax onderteken je natuurlijk niet..

Mocht jij toch van mening zijn dat je een grond heb om schadevergoeding te eisen dan moet je daar vooral iets mee doen.. laat ons dan ook weten hoe het af is gelopen... Ik denk dat je een bloedneus haal....

MediaServe
17/08/06, 15:13
Mocht jij toch van mening zijn dat je een grond heb om schadevergoeding te eisen dan moet je daar vooral iets mee doen.. laat ons dan ook weten hoe het af is gelopen... Ik denk dat je een bloedneus haal....Zoals ik dus al zei:


Ik ben overigens niet van plan om dit bedrijf aan te klagen, ben alleen benieuwd.Ik heb wel wat beters te doen namelijk :rolleyes:

Verder iedereen bedankt voor de reacties :)

crazycoder
17/08/06, 15:23
Ik heb wel wat beters te doen namelijk :rolleyes:

Dat zie ik :)

MediaServe
17/08/06, 15:37
Dat zie ik :)


:lovewht:

robblok
18/08/06, 15:45
Zoals hier al gezegd is het kan ook van een bedrijf zjin dat zich voordoet als de officiele telefoongids en een soortgelijke factuur verstruurd. Gelijke naam gelijk logo ect. Ik zou het zeker even controleren. Maar je had dus al betaald, dan wordt het lastig om geld terug te krijgen.

Mastje
18/08/06, 16:28
wij hebben vaker problemen gehad met de telefoongids BV. Wij hebben bijv. 1,5 jaar nodig gehad om een bedrijf op een ander adres en telefoonnummer te zetten. Dit was wel gebeurd, maar de oude gegevens bleven er gewoon instaan.

Op dit moment krijgen wij nu al 2 jaar telefoon van de TelefoonGids over ene M. van der Mast. Terwijl wij niemand in onze familie hebben die zo heet! Aan de telefoon krijgt je te horen: "Ja, wij mogen niemand verwijderen uit de telefoongids" Dus ook niet iemand die niet bestaat.

Ook hebben wij onlangs een brief gekregen van ons oude bedrijf, die al zeker 6 JAAR niet meer bestaat. De TelefoonGids maakt dus zeer veel fouten.

MediaServe
18/08/06, 21:22
Maar je had dus al betaald, dan wordt het lastig om geld terug te krijgen.Ik heb niets betaald hoor :)

Zor.in
18/08/06, 21:47
Ik heb een soortgelijk probleem. Inmiddels van de Telefoongids een factuur ontvangen, 3 herinneringen en waarschijnlijk zal de incasso procedure nu ook wel gestart zijn door deze lui. Het mooiste is dat wij daar geen diensten hebben afgenomen of van plan zijn daar iets af te nemen. Vorige week maar een brief naar de Telefoongids BV gestuurd, daar tot vandaag nog niks op vernomen.

MediaServe
18/08/06, 22:05
Ben dus blijkbaar niet de enige..
Zou er dan toch opzet in het verhaal zijn?

Ik heb overigens een melding in de bus gekregen dat ik binnenkort een dagvaarding zal ontvangen. Dit heb ik dus ontvangen nadat ze mij telefonisch hadden toegezegd dat ze de fout zouden fixen! Het grappige is dat ze alleen communiceren door spul naar mijn postbus te sturen. Deze postbus wordt twee tot drie keer per maand gecontroleerd omdat er toch nooit wat nuttigs in zit. Ze hebben niet één keer de moeite genomen om even te bellen of wat dan ook. Ben benieuwd waar ze de dagvaarding naar toe sturen ;)

Ik doe verder ook geen moeite meer, ze zoeken het maar lekker uit daar. Als ik voor moet komen zitten ze zelf met de onkosten. Zucht...

Zor.in
18/08/06, 22:14
Hier ook alles via de postbus, misschien hebben ze wat adressen gekocht bij TNT :p.

crazycoder
18/08/06, 22:21
Ik heb overigens een melding in de bus gekregen dat ik binnenkort een dagvaarding zal ontvangen. Dit heb ik dus ontvangen nadat ze mij telefonisch hadden toegezegd dat ze de fout zouden fixen! Het grappige is dat ze alleen communiceren door spul naar mijn postbus te sturen. Deze postbus wordt twee tot drie keer per maand gecontroleerd omdat er toch nooit wat nuttigs in zit. Ze hebben niet één keer de moeite genomen om even te bellen of wat dan ook. Ben benieuwd waar ze de dagvaarding naar toe sturen ;)

Die wordt (als het goed is) door een gerechtsdeurwaarder afgeleverd.. komen ze voor op kantoor... dus je kan op tijd in de rechtzaal zijn..

FransVanNispen
18/08/06, 23:03
Het gaat hier ook om De Telefoongids B.V.
Typisch! Daar hebben wij ook een spook factuur van ontvangen!

De KvK was erg geïnteresseerd in het ontvangen van een kopie van de factuur. Zij verzamelen dit soort gegevens over bedrijven om ze later aan te kunnen pakken.

In eerste instantie dekken zij zich in. Ze bellen je met de vraag of je interesse hebt. Daarna bellen ze nog eens terug en proberen je zover te krijgen dat je accoord gaat met het ontvangen van wat meer informatie per post (als je niet hebt toegehapt).

Dan hoor je een paar weken niets en sturen ze opeens een factuur. Vaak weten mensen niet zeker meer of ze wel of niet wat hebben besteld omdat er wel contact is geweest met het bedrijf.

Blijkbaar erg succesvol deze methode, want De telefoongids is niet de enige die het zo speelt.

Je kunt er niet zoveel tegen doen, want er is netjes contact geweest. Je adres gegevens zijn voor het informatie pakket netjes uitgewisseld. Als je dan bezwaar gaat maken kunnen ze het heel erg makkelijk op een 'menselijke fout' gooien.

Heel simpel: vraag om een order bevestiging die je hebt getekend.

Neem ook even contact op met de KvK om het dossier wat aan te dikken.

Zor.in
18/08/06, 23:09
Rare wereld. ZOVEEL moeite om ergens vanaf te komen waar je niet voor kiest en ze gaan maar door blijkbaar.

Pur
19/08/06, 02:05
Als dat, zoals ik vermoed, de club is die achter de telefoongids van KPN zit lijkt het mij niet direct een poging om je op te lichten.

KPN is al een aantal jaar geen eigenaar meer van De Telefoongids.

Maar het is wel heel erg standaard bij DT om facturen vrij snel uit handen te geven richting een incasso bureau die mooie brieven verstuurd.

crazycoder
19/08/06, 07:31
KPN is al een aantal jaar geen eigenaar meer van De Telefoongids.

Maar het is wel heel erg standaard bij DT om facturen vrij snel uit handen te geven richting een incasso bureau die mooie brieven verstuurd.
Dat heet goed debiteurenbeheer.

Vind het eigenlijk niet zo snugger om het maar aan te laten sudderen totdat je x herinneringen heb gekregen.

Als je een factuur van een bedrijf krijg en jij bent van mening dat het niet klopt dan vraag je gewoon de ondertekende opdrachtbevestiging.
Zeker als er geen reactie komt en de herinneringen blijven binnen komen dan verstuur je een soortgelijke brief/fax als de eerste keer. Dat blijf je braaf volhouden.

Zodra er een brief van een incassokantoor komt dan geef je de geschiedenis aan en dat je aanneem dat daarmee de kous af is. Tevens geef je aan dat je niet langer lastig gevallen wil worden en je geen zin hebt om nog langer tijd hieraan wil besteden..
Kortom, je hoor niets meer of je ontvang een dagvaarding.

jantje.vlaam
19/08/06, 10:07
Dat heet goed debiteurenbeheer.

Zodra er een brief van een incassokantoor komt dan geef je de geschiedenis aan en dat je aanneem dat daarmee de kous af is. Tevens geef je aan dat je niet langer lastig gevallen wil worden en je geen zin hebt om nog langer tijd hieraan wil besteden..
Kortom, je hoor niets meer of je ontvang een dagvaarding.

Die incassobureaus zijn ook grote vuillakken. Ik heb een fakefactuur gekregen van Tiscali voor een inbel internetabo (terwijl ik al jaren ADSL heb). € 34,95 per maand.

Ik heb daar niets lopen, de eerste factuur netjes teruggezonden en via mail bezwaar aangetekend. Een maand later een herinnering, deze weggegooid en wederom bezwaar aangetekend (en dit keer de ontvangst bevestiging en leesbevestiging aangezet). Van Tiscali zelf tot op de dag van vandaag niets gehoord.

Daarna krijg ik een brief van onze vrienden Interim Justitia. Tiscali heeft de zaak uit handen gegeven en hun sommeren mij om te betalen. Ik ze gebeld en de zaak uitgelegt. Heb hun gevraagt om het contract met mijn handtekening erop. Beginnen ze al erg wazig te doen dat Tiscali mijn gegevens heeft en ze daar alleen maar via mezelf aan zouden kunnen komen. Zo'n verhaal moet je direct afkappen, want de bewijslast ligt bij hun. "Wie eist, bewijst" Ze het voorstel gedaan dat als ze een door mij getekende overeenkomst hebben ik zou betalen. Die gingen ze opsturen! Drie maanden niets gehoord totdat ik weer een brief krijg. Weer diezelfde sommering om te betalen. Ze weer gebeld, weer de zaak kunnen uitleggen. Dan proberen ze je nog te overbluffen door te zeggen dat Tiscali het bewijs verstuurd heeft. Pure bluf van deze bedrijven door maar aan te houden, dan denken ze dat de meeste mensen maar betalen. Nee, door dit soort acties snijdt Tiscali zichzelf in de vingers, heb iedereen die in mijn omgeving zaken doet met Tiscali persoonlijk naar een andere provider geholpen.

crazycoder
19/08/06, 10:45
Daarna krijg ik een brief van onze vrienden Interim Justitia. Tiscali heeft de zaak uit handen gegeven en hun sommeren mij om te betalen. Ik ze gebeld en de zaak uitgelegt. Heb hun gevraagt om het contract met mijn handtekening erop. Beginnen ze al erg wazig te doen dat Tiscali mijn gegevens heeft en ze daar alleen maar via mezelf aan zouden kunnen komen. Zo'n verhaal moet je direct afkappen, want de bewijslast ligt bij hun. "Wie eist, bewijst" Ze het voorstel gedaan dat als ze een door mij getekende overeenkomst hebben ik zou betalen. Die gingen ze opsturen! Drie maanden niets gehoord totdat ik weer een brief krijg. Weer diezelfde sommering om te betalen. Ze weer gebeld, weer de zaak kunnen uitleggen. Dan proberen ze je nog te overbluffen door te zeggen dat Tiscali het bewijs verstuurd heeft. Pure bluf van deze bedrijven door maar aan te houden, dan denken ze dat de meeste mensen maar betalen. Nee, door dit soort acties snijdt Tiscali zichzelf in de vingers, heb iedereen die in mijn omgeving zaken doet met Tiscali persoonlijk naar een andere provider geholpen.
Een incassokantoor kan ook niet veel meer dan hard BOE roepen. Ja, kosten in rekening brengen :)

Zelf ga ik nooit met dat soort clubs in discussie, ga ze zeker niet bellen. Ik geef er de voorkeur aan om het schriftelijk af te werken, dat maakt het allemaal achteraf ook wat gemakkelijker om te bewijzen wat je wel of niet heb gezegd.

1 keer alles duidelijk uitleggen en verder niet. Als ze het dan niet snappen zie ik een eventuele rechtzaak met het volste vertrouwen tegemoet.
Als de vordering klopt is het natuurlijk verstandiger om gewoon te betalen :)

robblok
20/08/06, 05:20
Dat heet goed debiteurenbeheer.

Vind het eigenlijk niet zo snugger om het maar aan te laten sudderen totdat je x herinneringen heb gekregen.

Als je een factuur van een bedrijf krijg en jij bent van mening dat het niet klopt dan vraag je gewoon de ondertekende opdrachtbevestiging.
Zeker als er geen reactie komt en de herinneringen blijven binnen komen dan verstuur je een soortgelijke brief/fax als de eerste keer. Dat blijf je braaf volhouden.

Zodra er een brief van een incassokantoor komt dan geef je de geschiedenis aan en dat je aanneem dat daarmee de kous af is. Tevens geef je aan dat je niet langer lastig gevallen wil worden en je geen zin hebt om nog langer tijd hieraan wil besteden..
Kortom, je hoor niets meer of je ontvang een dagvaarding.

Op zich heb je een goed punt, op het effectenkantoor waar ik eerst hoofd van de administratie was gebeurde dit soort dingen ook zo. Vooral met advertenties (dan vroegen we ook nog eens een copie op van het blad waar we in zouden staan). Het gebeurde namelijk vaak dat ze ons gewoon automatisch meenamen voor een 2e jaar terwijl daar geen accoord voor gegegven was.

Doch op sommige facturen zoals ik al eerder opgemerkt had staat dat betaling van een factuur aanvaarding van de dienst is. (als dat niet duidelijk is dat betekend dat het gewoon een offerte is en na betaling er werk geleverd wordt). Deze manier wordt vaak bij die vorm van "oplichting" dit soort facturen hoef je dus niet op te reageren.

Overigens is het nooit handig om dingen zover te laten komen tot je een incasso bureau op je dak hebt. Je kan beter een afspraak met het bedrijf maken over betaling. (als het terrecht is). Dit scheelt je een berg extra kosten maar dat wist jij ook wel.

crazycoder
20/08/06, 09:11
Overigens is het nooit handig om dingen zover te laten komen tot je een incasso bureau op je dak hebt. Je kan beter een afspraak met het bedrijf maken over betaling. (als het terrecht is). Dit scheelt je een berg extra kosten maar dat wist jij ook wel.
Ik betaal facturen in principe op tijd, wil dat eigenlijk ook een ieder aanraden. Scheelt je hoe dan ook een hoop rompslomp.

Is er over een deel van de factuur een verschil van mening, dan wordt het deel waar geen verschil van mening over is betaald. Tenminste, als er binnen de betalingstermijn geen oplossing is gevonden.
Moet de eerste leverancier nog meemaken die daar problemen van maakt, iets zegt mij dat ze dat (in ieder geval bij mij) ook beter niet kunnen doen :)

robblok
21/08/06, 04:23
Ik betaal facturen in principe op tijd, wil dat eigenlijk ook een ieder aanraden. Scheelt je hoe dan ook een hoop rompslomp.

Is er over een deel van de factuur een verschil van mening, dan wordt het deel waar geen verschil van mening over is betaald. Tenminste, als er binnen de betalingstermijn geen oplossing is gevonden.
Moet de eerste leverancier nog meemaken die daar problemen van maakt, iets zegt mij dat ze dat (in ieder geval bij mij) ook beter niet kunnen doen :)

Dat is een hele goede instelling, ik probeer ook altijd op tijd te betalen omdat ik die verhogingen en boetes allemaal maar zonde van mijn geld vind.

Mark17
22/08/06, 22:40
Ik betaal op tijd indien ik weet dat de factuur correct is (in sommige gevallen vraag ik om een toelichting).