PDA

Bekijk Volledige Versie : specs hosting grote sites??



Sidi
16/08/06, 20:48
Ben 's benieuwd over de hosting specs van grotes sites zoals coolbox.be, redbox.be, obox.nl, immoweb.be, vergelijk.nl enzo..
dergelijke sites trekken meer dan 50k unieke bezoekers en 3M pageviews per dag.

Wie kan hierop antwoorden? qua servers, bandbreedte, stroom, datacenter,..

Thafusion
16/08/06, 21:16
Alleen de beheerders van deze site kunnen je hierover een antwoord geven. Maar je kan er vanuit gaan dat een site met 3M pageviews op meer dan 1 server draait.

crazycoder
16/08/06, 21:27
Gokje:
- leuk cluster
- gezellige fileserver(s)
- stevige databaseserver(s)

Maximaal geoptimaliseerde database en code.

Alhoewel..... veel hangt af van database en wat men doet. Een single server van het betere soort kan met gemak zeker 30.000 bezoekers aan. Je moet dan wel op alle (maar dan ook ECHT ALLE) gebieden weten waar je mee bezig bent. Zo niet ga je keihard op je bek.

Uiteindelijk kan je er allemaal niet zo gek veel over zeggen omdat er teveel factoren zijn waar rekening mee moet worden gehouden.

Wido
16/08/06, 21:45
Kijk bijvoorbeeld eens naar Tweakers.net: http://tweakers.net/reviews/269

marijn79
16/08/06, 22:17
Een (virtueel) cluster met load balancing ervoor. Grote sites gewoon erbij plaatsen. Werkt prima. Zo draaiden wij probleemloos op 25 juni bijvoorbeeld zo'n 94miljoen hits (en 30gb data) op 1 site. Niets gemerkt tot klant volgende dag vroeg of ie niet teveel had gebruikt. :)

Sidi
16/08/06, 22:46
Kijk bijvoorbeeld eens naar Tweakers.net: http://tweakers.net/reviews/269
Mooie article trouwens, en zo te zien draaien ze op meer dan 10 servers.


das wel aardig die aantal hits, maar omgerekend in pageviews wat zal dat worden?

marijn79
16/08/06, 22:59
250k bezoekers, anderhalf miljoen pagina's, wat wil je nog meer weten? Welke site? Mag ik niet zeggen, is klant info.... :)

Paul Z.
16/08/06, 23:50
Een (virtueel) cluster met load balancing ervoor. Grote sites gewoon erbij plaatsen. Werkt prima. Zo draaiden wij probleemloos op 25 juni bijvoorbeeld zo'n 94miljoen hits (en 30gb data) op 1 site. Niets gemerkt tot klant volgende dag vroeg of ie niet teveel had gebruikt. :)

94 miljoen hits en maar 30 GB data? Dat geeft maar 320 bytes data per visitor? (Een 404 pagina? ;) )

almar
17/08/06, 10:13
Hangt van de gebruikte programmeertaal en database inrichting af. Met meer info kan ik je een exacte configuratie geven.

Smoved
17/08/06, 12:00
Voor een van de grotere community sites in Nederland doe ik het programmeer werk en serverbeheer, deze draaien met ong. 4-6 Miljoen hits per dag (30-40k uniek) op de volgende configuratie:

1x Webserver (Dual Xeon 3.2Ghz met 4Gb geheugen)
1x Reverse Proxy (Dual Xeon 3.0Ghz met 3.5Gb geheugen)
1x Database server (Dual Dualcore Opteron 2.8Ghz met 8Gb geheugen)

Alle requests komen binnen op de reverse proxy, welke kijkt of de content statisch is en misschien al in de cache staat, anders word de request doorgestuurd naar de webserver. In feite is het gewoon een vervanger voor een static content server.

Het geheel draait in Schuberg Philis bij Leaseweb, qua stroom zou ik je niet echt een antwoord kunnen geven, maar dat zal ergens rond de 3-4 amp. liggen. Traffic zit zo rond de 60-70Mbit per maand (95%)

Sidi
17/08/06, 12:17
250k bezoekers, anderhalf miljoen pagina's, wat wil je nog meer weten? Welke site? Mag ik niet zeggen, is klant info.... :)
250k bezoekers per dag??? site naam hoeft eigenlijk niet, wil niet niet dat je confidentiliteit van je klant schendt, wel ben ik geintereseerd in de cluster config ;).


Voor een van de grotere community sites in Nederland doe ik het programmeer werk en serverbeheer, deze draaien met ong. 4-6 Miljoen hits per dag (30-40k uniek)

Maar dat is toch niet redundant, moest er een deel wegvallen, dan is alles plat, en als je daar advertentie inkoment uit haalt, dan heb je een probleem. of zie ik het verkeerd.


Hangt van de gebruikte programmeertaal en database inrichting af. Met meer info kan ik je een exacte configuratie geven.
De webiste wordt geprogrameerd in PHP en asl db Mysql. De bedoeling is dat we de boel ook in een cluster zetten:
webservers en loadbalancers, db servers, fileserver, backupserver(ook mail server).

Smoved
17/08/06, 12:27
Maar dat is toch niet redundant, moest er een deel wegvallen, dan is alles plat, en als je daar advertentie inkoment uit haalt, dan heb je een probleem. of zie ik het verkeerd.

Klopt, maar de downtime in het afgelopen jaar heeft wel bewezen dat het opzich niet echt nodig is. Overal zijn goede backups van dus binnen een uurtje kunnen we gewoon weer draaien op een andere server mocht dat nodig zijn. We zijn wel van plan deze SPOFs weg te werken binnenkort.

IT-worX
17/08/06, 13:01
coolbox/obox/xobox/redbox kan ik je wel vertellen :)

Is een verschillende clusters die 2 racks in beslag nemen. Clustertje voor de foto's op te zetten, clustertje voor de database en dan 2 kleinere clusters voor de tekeningen van de site zelf (logo en dergelijken) en eentje voor de static gegevens van de site.

Alle servers zijn dual xeons (snelheid : geen idee). Qua backup hetzelfde verhaal, maar daar zijn het dual opterons.