PDA

Bekijk Volledige Versie : colocatie ervaring met denit



Radi
14/08/06, 21:13
Ik heb gezien dat denit redelijk hoge prijzen hanteert voor de colocatie diensten. Komt het doordat zij een goede netwerk hebben? vergelijkbaar met proserve oid?

gjtje
14/08/06, 21:34
Alle partijen met een lange geschiedenis lijken duurder te zijn. Ik ga er vanuit dat ze hogere kosten hebben gemaakt omdat vroegah alles duurder was op dit gebied en ze hebben bewezen een stabiel bedrijf te zijn, wat ook geld waard is.

Jesperw
14/08/06, 22:04
Duur?

Ik vind ze - voor een serieus bedrijf met serieuze marges - juist enorm goedkoop. 1U met 250 gig *en* APC voor 75 euro per maand noem ik een hele lage prijs. Ik zou het er persoonlijk in ieder geval nooit voor aan kunnen en willen bieden. :)

Hollanda
14/08/06, 23:57
Hier ook goede ervaringen, met een dedi, behalve met het upgraden: daar rekenen ze de hoofdprijs voor. Een extra GB ram erin: eenmalig paar honderd euro (meen iets van 300). Extra dataverkeer achteaf kost ook de hoofdprijs.

Dingen als remote console, eventueel management, netwerk, bereikbaarheid, professionaliteit/vriendelijkheid zit gewoon erg goed in elkaar.

MediaServe
15/08/06, 02:18
1U met 250 gig *en* APC voor 75 euro per maand noem ik een hele lage prijs.Niet echt bekend met actuele colocatie prijzen? :)
Ik heb al 1U met 1000GB gezien voor € 15,00 per maand ;)

Jesperw
15/08/06, 10:50
Dat zie ik ook. Maar dat neem ik niet serieus. :) Alleen stroom kost al meer. Een APC kost een paar honderd euro, rackspace ook en vooral tijd is duur. Leuk en aardig, maar niet normaal. :)

Paulewk
15/08/06, 11:10
Dat zie ik ook. Maar dat neem ik niet serieus. :) Alleen stroom kost al meer. Een APC kost een paar honderd euro, rackspace ook en vooral tijd is duur. Leuk en aardig, maar niet normaal. :)

Toch jammer, aangezien het wel degelijk mogelijk is om dit rendabel aan te bieden... al zit er natuurlijk altijd enig risico aan.

Jesperw
15/08/06, 12:11
15 Euro blijft 15 euro. :) Maarja, is genoeg over gesproken denk ik.

Terug naar Denit.

eMiz0r
15/08/06, 14:39
Dat zie ik ook. Maar dat neem ik niet serieus. :) Alleen stroom kost al meer :)

Dit is de boosdoener en daar zal élke colocater mee te maken hebben of gaan krijgen. Ook al koop je stroom "groot in", zal niets voor de prijs uitmaken. De bottleneck ligt ook niet bij het datacentrum, maar bij de gemeente(s) die domweg niet meer stroom kúnnen leveren. DenIT heeft deze prijs alvast netjes ingecalculeerd, terwijl andere hosters straks de prijzen driftig moeten bijstellen wat weer gevolgen heeft voor eindgebruikers etc.

Mikey
15/08/06, 15:09
[QUOTE=eMiz0r]De bottleneck ligt ook niet bij het datacentrum, maar bij de gemeente(s) die domweg niet meer stroom kúnnen leveren. [QUOTE]

uhh... pardon ?!

de gemeentes staan hier compleet buiten. Het zijn juist de energie leveranciers die datacenters niet meer breedte geven. Dit doordat de huidige infra niet toereikend is, of doordat het industrie gebied al zijn maximale grens behaald heeft. De tijd dat bedrijven zoals philips rechtstreeks op de centrale aangesloten worden (nijmegen) is voorbij. Op moment daar een oven uitvalt (bij philips) zit nijmegen en omstreken zonder stroom.

smurf
15/08/06, 17:12
Hier in Brussel gaan de Amperes aan €77 per A. Een beetje server trekt aan 0,4A en een deftige Dual Xeon zit al aan 0,8 ...
Is dus zeker niet duur...

Je hebt dan nog geen bandbreedte / ruimte / APC aansluiting...

wonko
15/08/06, 17:26
Sterker nog, twee Dell 1850 servers, Dual Xeon 3.2 (of 3.4), Twee SCSI 15k rpm disks, Perc4 raid kaart, Drac, 8 GB RAM bijgeplaatst in een rack:

Voor de plaatsing: 10,2 A gebruikt door de apparatuur
Na de plaatsing: 12,5 A gebruikt door de apparatuur

Meer dan 1 A per server, in idle toestand! Je schattingen zijn optimistisch smurf ;).

Bij elke A die geleverd moet worden, moet ook voldoende koeling voorzien worden, en daar kruipt ook een deel van de kosten in. Tot een tweetal jaar terug, was het devies: "1U kisten, footprint is duur!", nu is een footprint peanuts, want je moet rekenen per watt koeling per m² en kWh verbruik.

Deze tendens is ook aan het doordringen bij de chipmaker. Sun met de niagara procs is ermee begonnen (kwijl, wat een kisten), amd met de minder-verbruikende opterons, en intel met de opkomende low-power chips...

Voor mij maakt het niet meer uit als het 1 of 2U servers zijn, zolang ze maar zuinig zijn...

smurf
15/08/06, 17:43
Was geen schatting, die 0,8 is wat ik meet over Dell Dual Xeons, wel met wat minder ram.

Jesperw
15/08/06, 18:26
Onze hosting dozen doen zo'n 1.5 AMP per stuk. Da's dus een vrij dure hobby. Als ik zulke machines bij iemand breng voor 15 euro en mijn terabyte verstook aan USA streaming, dan krijg diegene binnen nu en korte tijd een groot probleem.