PDA

Bekijk Volledige Versie : 2 Tb backup



leonleon
14/08/06, 11:14
Een van mijn systemen is voorzien van nogal wat bestanden (2 Tb). Deze data is in principe wel te hercreeeren, maar dat kost veel tijd. Daarom
wil ik maandelijks een copy maken van de data, offsite.
Nu is mijn geld bijna op en ik zoek de meest betaalbare oplossing. Iemand een creatief idee hoe dit te doen?

jouwnaam
14/08/06, 11:22
Hmm, zal niet meevallen om dit goedkoop te doen vrees ik. Wij draaien hier een dagelijkse 1TB backup (niet hosting gerelateerd) met een tapewisselaar van Sony. Kunnen 8 tapes in en daarmee redden we het net. Deze oplossing was niet goedkoop (prijs weet ik helaas nu niet), en 2TB zal dus nog wel duurder zijn.

Misschien kun je een harde schijf van Lacie o.i.d. kopen van 2TB (zie hier (http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10351)) maar ook dat kost meer dan 1000 euro.

Hou er ook rekening mee dat het kopieren van deze hoeveelheid data "even" duurt. Dus als de data erg veranderlijk is zit je met een deels incomplete backup

WebXtrA-Rámon
14/08/06, 16:50
Ik denk niet dat je een oplossing zult vinden wanneer je geld bijna op is.
Om die hoeveelheid data te kunnen opslaan moet je toch al snel rekenen op +/- € 500,-- ex BTW per maand en dan reken ik het dataverkeer nog niet eens mee.

bakkerl
14/08/06, 17:32
Ik denk niet dat je een oplossing zult vinden wanneer je geld bijna op is.
Om die hoeveelheid data te kunnen opslaan moet je toch al snel rekenen op +/- € 500,-- ex BTW per maand en dan reken ik het dataverkeer nog niet eens mee.
Afhankelijk of je de volledige data opnieuw moet doen elke maand heb je niet de volledige 2TB aan data elke maand.
Toch zul je waarschijnlijk tussen een 450 a 550 euro per maand zitten als je het extern wil opslaan incl dataverkeer (met eventueel naar tape schrijven).

Wil je niet maandelijks betalen zul je moeten kijken naar backup oplosingen welke je ineens kunt kopen waar je meerdere backups mee kunt maken. Afhankelijk van de eisen zul je dan vanaf een 5000 euro (lage schatting) beginnen.

crazycoder
14/08/06, 17:40
Draagbare server met voldoende schijfruimte. (WD heeft schijven van 500GB)...
Naar datacentrum, netwerkkabel inprikken en data over pompen. Volgende maand de schijven wisselen en weer naar het DC.
Celeron volstaat, veel meer budget kan het denk ik niet worden :)

Eventueel schijven in andere server die je 1 keer per maand ga wisselen. (al dan niet hotswap).
Als die data gecomprimeerd kan worden blijft er hopelijk niet teveel over..

Hangt dus eigenlijk beetje van meerdere factoren af.. zoals het soort gegevens wat er staat..

XBL
14/08/06, 17:44
Met een laag budget zou je kunnen gaan voor een tweede hands servertje (2u ofzo) en deze vol proppen met harde schijven. Die schijven zullen het prijzigst zijn (2TB is 8 maal een 250GB schijf, en de goedkoopste (kan kwalitatief dus prut zijn) is EUR 67,92 incl. btw; dat is totaal EUR 543,36).

De server kan je vervolgens ophangen bij PCextreme waar inkomend verkeer niet geteld wordt (hoe doen ze het). Dat kost je voor 2u EUR 45,- per maand incl btw (zit je nog wel met je eigen uitgaande verkeer).

En nee, ik werk niet bij PCextreme, maar het was de enige colocation aanbieder waarvan ik weet dat ze gratis inkomend verkeer hebben.

Uiteraard is verkeer (en dus de lengte van het overzetten) te beperken door gebruik te maken van compressie en programma's als rdiff-backup (doet aan incrementele backups).

Indien je gemakkelijk elke maand zelf bij het systeem kan, dan is het natuurlijk geen probleem om dit allemaal lokaal te doen. En zelf iets te bedenken om 2TB aan opslag te krijgen.

Jochem

bakkerl
14/08/06, 18:07
Met een laag budget zou je kunnen gaan voor een tweede hands servertje (2u ofzo) en deze vol proppen met harde schijven. Die schijven zullen het prijzigst zijn (2TB is 8 maal een 250GB schijf, en de goedkoopste (kan kwalitatief dus prut zijn) is EUR 67,92 incl. btw; dat is totaal EUR 543,36).

Al je wil voldoen met 1 backup zou dit voldoende zijn. Meestal wil je meer dan 1 backup hebben, of tenminste eerst een nieuwe voordat je een oude gaat overschijven. In dat geval heb je al 16x250GB nodig (of 8x500GB).


En nee, ik werk niet bij PCextreme, maar het was de enige colocation aanbieder waarvan ik weet dat ze gratis inkomend verkeer hebben.

Zou inderdaad een leuke zijn voor backup.. Jammer alleen dat ik naast ze sta zodat ik niet meer over een remote backup kan spreken :(

crazycoder
14/08/06, 18:12
Al je wil voldoen met 1 backup zou dit voldoende zijn. Meestal wil je meer dan 1 backup hebben, of tenminste eerst een nieuwe voordat je een oude gaat overschijven. In dat geval heb je al 16x250GB nodig (of 8x500GB).
Je heb vooralsnog geen idee van de data dus ook niet of en tot in welke mate het gecomprimeerd kan worden.

TS heeft zich hier vooralsnog niet over uitgelaten.

bakkerl
14/08/06, 19:22
Je heb vooralsnog geen idee van de data dus ook niet of en tot in welke mate het gecomprimeerd kan worden.
TS heeft zich hier vooralsnog niet over uitgelaten.
Dat klopt, daarom ga ik nog even van het ergste uit.

crazycoder
14/08/06, 19:24
Dat klopt, daarom ga ik nog even van het ergste uit.
Vergeet je nog wel de ruimte die voor OS e.d. nodig zijn ;)

WebXtrA-Rámon
14/08/06, 21:58
Je heb vooralsnog geen idee van de data dus ook niet of en tot in welke mate het gecomprimeerd kan worden.

TS heeft zich hier vooralsnog niet over uitgelaten.

2 TByte comprimeren, good luck ;)

Wido
14/08/06, 22:18
2 TByte comprimeren, good luck ;)Inderdaad, gaat je flink wat rekenkracht kosten.

WebXtrA-Rámon
14/08/06, 22:24
+ de tijd die je ook nog eens kwijt bent, dat je server vrolijk vrijwel volledig belast is.
Als daar ook nog eens MySQL dumpen bij komt, dan ben je wel een dagje of 2 zoet en dan mag je nog wel een paar flinke CPU's hebben...

Beste methode zou zijn om de hele boel te rsyncen. Dat kun je trouwens dagelijks blijven doen indien veel van je gegevens niet continu veranderen. Dan valt het dataverkeer ook mee, behalve de eerste keer dan ;)

leonleon
15/08/06, 06:05
Dank voor de antwoorden tot nu toe.
De 2 Tb is al gecomprimeerd, dus daar ga ik niets meer uitpersen. Op zich schrik ik niet van 500 - 700 euro per maand aan kosten. Ik ga eens met de klant praten en zal daarna op wht om aanbiedingen voor een oplossing vragen.