PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe config ik 2626 voor Redundant uplink



ErikKosters
10/08/06, 18:12
Beste WHT-ers,

Ik vraag mij af hoe ik de HP ProCurve 2626 instel om indien 1 uplink wegvalt de andere te pakken. Dus heb 2x 1gbit uplink maar wil de 2e uplink enkel en alleen gebruiken als de andere wegvalt.

Hoe stel ik de switch dan het beste in, ik neem aan via telnet of Serieel? Ben morgen in DC dus kan dat dan mooi instellen.

Wie helpt mij :D

Jesperw
10/08/06, 18:17
Maakt men op je netwerk gebruik van VRRP? Dan hoef je niets te configgen en dienen er 2 uplinks actief te zijn. Wij gebruiken dit en dat is de netste oplossing.

Je kunt ook een spanning tree maken, maar dan moet de andere kant daar wel mee kunnen praten.

Je kunt je switch in den beginne het beste serieel configgen, en daarna via SSH2.

Wido
10/08/06, 18:19
Maakt men op je netwerk gebruik van VRRP? Dan hoef je niets te configgen en dienen er 2 uplinks actief te zijn. Wij gebruiken dit en dat is de netste oplossing.Aardig kort door de bocht: wij gebruiken het, dus dat is de beste oplossing.

Spanning-Tree kan ook prima gebruikt worden, het ligt er per situatie aan.

ErikKosters
10/08/06, 18:22
Ik weet niet of iemand weet hoe Proxio dit geregeld heeft ben hier niet van op de hoogte. Maar zal even mailen.

Jesperw
10/08/06, 18:28
Aardig kort door de bocht: wij gebruiken het, dus dat is de beste oplossing.

Spanning-Tree kan ook prima gebruikt worden, het ligt er per situatie aan.
Ik geloof niet dat ik zei dat het het netst was omdat ik het gebruik. :)

Technotop
10/08/06, 18:33
Voordat jij übberhaupt STP (spanningtree) wilt gaan gebruiken dien je je netwerk provider op de hoogte te stellen. Veel bedrijven weren dit voor klanten en geven dan één directe verbinding af.

Let ook op, 2 uplinks naar één en de zelfde switch heb je niets aan, mocht het glasvezel zijn dan kan ik het nog begrijpen, echter utp kabels zie ik niet zo snel stuk gaan.

Spanningtree is dan ook vrij nutteloos voor 1 op 1 switches (switch naar switch), zou dus vragen om een tweede core switch, of gaan werken met 2 switches aan jouw kant en twee switches aan de kant van Proxxio. Zo heb je direct een ring die vrij redundant is.

ErikKosters
10/08/06, 19:09
Maar is 2x UTP niet handig als hun 2 aparte Core-Switches hebben. Mocht er 1 van uitgaan dan draait het op de andere verder niet?

ze maken gebruik van VRRP, dus kan 2e uplink er gewoon bij drukken ?

Technotop
10/08/06, 19:36
Maar is 2x UTP niet handig als hun 2 aparte Core-Switches hebben. Mocht er 1 van uitgaan dan draait het op de andere verder niet?

ze maken gebruik van VRRP, dus kan 2e uplink er gewoon bij drukken ?

Nou nee, dit heeft niet zo zeer te maken van KAN het, maar mag het. Proxxio dien je op de hoogte te stellen van de configuratie. Proxxio gaat over het netwerk en niet jij.

Proxxio dient haar netwerk bij te houden, zodra er allemaal bijpassen komen van klanten raak je het overzicht kwijt en daardoor kunnen fouten onstaan, of zelfs storingen.

Je kunt kiezen voor, switch naar switch (2 kabels naar de zelfde switches) echter is dit vrij nutteloos. Mocht één van de switches uitvallen dan hang je nog. Beste is daarom om voor beide kampen twee switches te gebruiken. Deze onderling connecten door STP configuratie. Zo kan één switch uitvallen maar blijft je netwerk online.

Beste oplossing zou dan zijn:

Jouw switch aansluiten met 2 UTP of fibers naar twee apparte core switches of routers van Proxxio. Zo zal het netwerk online blijven, ookal zal één router/switch uitvallen en heb je een redundant netwerk. (even tussen haakjes genomen).

ErikKosters
10/08/06, 19:44
Bedankt voor de uitleg, kreeg zojuist een mailtje van Proxio. Zij gaan me ermee helpen.

Geert-Jan
10/08/06, 20:05
Bedankt voor de uitleg, kreeg zojuist een mailtje van Proxio. Zij gaan me ermee helpen.

Zo ken ik ze.... :W:

Technotop
10/08/06, 20:09
Bedankt voor de uitleg, kreeg zojuist een mailtje van Proxio. Zij gaan me ermee helpen.

Succes er mee!

ErikKosters
10/08/06, 20:35
Bedankt, hier kan een slotje op!

P.S. Iemand die weet hoe ik dat probleem met SpamAssassin oplos? (Paar topics terug). Aangezien hier niemand op reageert.