PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen (managed) SMTP- en/of webserver?



MDV
10/08/06, 15:45
(Ik hoop dat ik met mijn vraag goed zit in dit forum en anders hoor ik het wel.)

Wij ontwikkelen en leveren een webapplicatie (op het Windows-platform) waarmee verenigingen online o.a. hun leden- en contributieadministratie kunnen doen.

Een van de functionaliteiten van de applicatie is het online versturen van email naar ad hoc selecties uit het totale ledenbestand.
Dit kan bijv. gaan om een mail aan de spelers in een sportteam om te melden dat een wedstrijd is afgelast, waarbij het aantal geadresseerden dus niet erg groot zal zijn.
Maar het kan ook gaan om het maandelijks versturen van een digitaal clubblad naar alle leden, waarbij het aantal geadresseerden natuurlijk nogal kan oplopen, afhankelijk van de grootte van de vereniging.

De webapplicatie wordt tot op dit moment meestal geinstalleerd op shared hosting accounts, waarbij de hosting-provider gekozen kan worden door de vereniging zelf.
Dat gaat op zich prima, zij het dat veel hosters (terecht) niet blij zijn met het incidenteel versturen van grote aantallen emails in een keer, zoals bij het versturen van een clubblad.

Wij orienteren ons daarom nu op andere opties, zoals:
1) een centrale SMTP server inzetten waar al onze klanten gebruik van kunnen maken voor het versturen van hun online mail vanuit onze webapplicatie vanaf hun eigen, externe shared hosting account;
2) Als 1, maar dan aangevuld met de optie om ook zelf de verenigingswebsites te gaan hosten;
3) andere...?

Tot dit moment hebben wij ons ver gehouden van alles wat met hosting te maken heeft, maar we denken dat we er nu niet meer omheen kunnen en toch richting een (managed) dedicated server moeten denken.

Wij zouden enig advies m.b.t. het inzetten van een dergelijke server + een beeld van de kosten waar we aan moeten denken erg op prijs stellen.
Graag uw reactie.

M.vr.gr.,

Marja de Vroed

Ryan Kalkhoven
10/08/06, 15:50
De reden waarom providers die mailings niet zo leuk vinden is meestal omdat de mailings technisch gezien niet helemaal in orde zijn. Stuur je namelijk binnen enkele seconden 10K mails weg vanaf eenzelfde server en mailadres dan zijn er servers die direct een dergelijke server blokken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je zelf ook erg op moet letten als je flinke mailings verstuurd. Een eigen server is daarmee niet direct de oplossing. Kijk dus naast een eigen server eens naar hoe jullie die mail verwerken.

MDV
10/08/06, 15:59
De webapplicatie gaat via een 'loop' langs de geselecteerde leden en stuurt per email-adres een apart mailtje weg. Er staan dus geen series adressen in de 'To' rubriek van de afzonderlijke email, maar altijd slechts 1.
Inderdaad is de afzender altijd dezelfde, nl. een vooraf ingesteld email-adres van de vereniging, bijv. van de ledenadministrateur.

Dit lijkt me technisch correct, maar ik hoor het graag als het anders is.

Ryan Kalkhoven
10/08/06, 16:11
Dit is technisch correct. Tenminste scripttechnisch. Spamtechnisch zullen hier mailservers denk ik over vallen. Maar dit is uiteraard afhankelijk van het aantal mails binnen welke tijd worden verstuurd.

MDV
10/08/06, 16:25
Ja, en daar gaat het nu juist om:
Een goede manier vinden om in 1 opdracht flinke hoeveelheden email (bijv. 1000+ stuks) te versturen vanuit de webapplicatie, zonder dat de server/afzender op een of andere spam-blacklist terecht komt.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het instellen van queue op de server een optie zou zijn, waarbij de server ervoor zorgt dat de emails netjes gedoseerd worden verstuurd.

Maar dat kan dus niet op shared hosting accounts en hopelijk wel op een eigen (managed) dedicated (SMTP-)server.
Daar zoeken we dus een oplossing voor.

Ryan Kalkhoven
10/08/06, 16:30
Dit kun je eventueel regelen in je applicatie door daar gebruik te maken van een soort soft-queue.

Ik denk dat een eigen server of een managed dedicated (in het geval je zelf geen OS kennis hebt) een goede oplossing kan zijn.
Dan zou ik ook tevens alles op een dergelijke server zetten om dan ook de volledige controle en vrijheid te krijgen.

Ber|Art
10/08/06, 16:30
Waarom niet een applicatie als MailWorks gebruiken, die stuurt volgens mij (dit is instelbaar) iets van 50 mails per min, en dit kan elke shared hosting server gewoon aan IMO? (ff overleggen met je ISP) Mocht dit niet zo zijn komen de mails in de queue en die doet dan de rest. Als 1000+ geen 9000 is valt het IMO nog wel mee. Hoe vaak stuur je de leden een clubblad? 4-6x per jaar?

MDV
10/08/06, 16:45
Waarom niet een applicatie als MailWorks gebruikenOmdat onze webapplicatie dus zelf al zoiets is. :)

, die stuurt volgens mij (dit is instelbaar) iets van 50 mails per min, en dit kan elke shared hosting server gewoon aan IMO? (ff overleggen met je ISP)Ik heb begrepen dat de limiet soms zelfs al op 20 ligt.

Mocht dit niet zo zijn komen de mails in de queue en die doet dan de rest.Kijk, en dat weet ik dus niet. Is zo'n queue standaard op elke Windows-webserver?


Dit kun je eventueel regelen in je applicatie door daar gebruik te maken van een soort soft-queue.
De webapplicatie werkt inderdaad al met een 'software-queue': als er technisch iets mis gaat tijdens het afleveren van de emails aan de SMTP-server, bijv. als de server plotseling down zou gaan, dan blijven de emails in de software-queue staan om op een later moment alsnog verstuurd te worden.
Maar zo'n software-queue heeft wel een 'trigger' nodig om de volgende mail-poging te doen.


Ik denk dat een eigen server of een managed dedicated (in het geval je zelf geen OS kennis hebt) een goede oplossing kan zijn.
Dan zou ik ook tevens alles op een dergelijke server zetten om dan ook de volledige controle en vrijheid te krijgen.
Precies! Ik heb al wat rondgestruind op websites van diverse aanbieders, maar vaak moet ik dan zelf de gewenste specs voor de server aangeven.
Maar ik heb geen idee wat we nodig zouden hebben in de zin van technische specs van de server of in hoeveelheid dataverkeer.

Advies?

Ber|Art
10/08/06, 16:57
Ik sprak over een Linux server van Windows weet ik het niet. Maar goed op een dedicated server kan je natuurlijk veel meer, en zelf de mailserver aanpassen etc.. maar dan moet je ook rekenen op 50-150 EURO p/m aan kosten.

CharlieRoot
10/08/06, 16:59
Een server kost zoveel niet (koop server = 1000 euro, ongeveer ex colocatie á 25-50 per maand).

Maar heb je ooit gedacht aan de mogelijkheid om in het BCC veld alle adressen kommagescheiden te plaatsen?

Ber|Art
10/08/06, 17:01
En beheerd de server dan voor dat geld?

MDV
10/08/06, 17:03
Maar heb je ooit gedacht aan de mogelijkheid om in het BCC veld alle adressen kommagescheiden te plaatsen?
1000+ email-adressen in het BCC veld... ik dacht het niet! :)
Volgens mij kan dat technisch zelfs helemaal niet. Er zit een grens aan de fysieke lengte van TO, CC en BCC.
En ik denk dat dergelijke mails nog veel sneller als spam aangemerkt zouden worden.

Ber|Art
10/08/06, 17:05
Hoeveel is nu 1000+? 2000 of 9000 dat scheelt nogal :) grote vereniging! :)

CharlieRoot
10/08/06, 17:06
1000+ email-adressen in het BCC veld... ik dacht het niet! :)
Volgens mij kan dat technisch zelfs helemaal niet. Er zit een grens aan de fysieke lengte van TO, CC en BCC.
En ik denk dat dergelijke mails nog veel sneller als spam aangemerkt zouden worden.
nou zo doen wij het al een tijd, nooit last gehad dat mails niet aankwamen. Maar oke, ik dacht dat je opties wilde.

Een losse server hiervoor lijkt mij in elk geval een overkill.

Ber|Art
10/08/06, 17:07
@Charlie, hoeveel zet je er in de BCC? Ben wel benieuwd hoeveel er dus maximaal in kunnen :)

CharlieRoot
10/08/06, 17:09
@Charlie, hoeveel zet je er in de BCC? Ben wel benieuwd hoeveel er dus maximaal in kunnen :)

Bij de laatste mailings iets meer dan 2200 adressen, en zonder enig probleem kwamen ze aan.

MDV
10/08/06, 17:12
Hoeveel is nu 1000+? 2000 of 9000 dat scheelt nogal :) grote vereniging! :)
Onze klanten zijn allerlei soorten verenigingen en we weten op voorhand niet hoe groot die wel niet kunnen zijn.

Momenteel heeft onze grootste klant ca. 1500 leden, maar ik zou me best veel grotere verenigingen kunnen voorstellen.
Denk bijv. maar eens aan patientenverenigingen... die kunnen best heel veel leden hebben.

Ryan Kalkhoven
10/08/06, 17:13
Precies! Ik heb al wat rondgestruind op websites van diverse aanbieders, maar vaak moet ik dan zelf de gewenste specs voor de server aangeven.
Maar ik heb geen idee wat we nodig zouden hebben in de zin van technische specs van de server of in hoeveelheid dataverkeer.

Advies?

Als ik jou was zou ik eerste testen of proberen te berekenen wat je nodig hebt. Maar als ik het zo begrijp heb je meer aan flink wat traffic, een beetje HD ruimte en weer redelijk wat rekenkracht en geheugen.

Ik denk dat je de inschatting moet maken wat je eraan kwijt wil, wat je aan specs nodig hebt, en wat de beste mogelijkheden geeft.

Ber|Art
10/08/06, 17:18
Zeker als je wilt groeien is een eigen server denk ik de beste oplossing, ik denk ook dat dit niet zo'n "zware" server hoeft te zijn.

@Charlie, Thx!

systemdeveloper
10/08/06, 17:40
Eigen server of niet, beter kun je de mails gewoon allemaal in een tabel droppen en dan via de cron elke 5 minuten een stuk of wat versturen. Dan gaat de server niet op zijn rug, externe servers zullen je niet zo snel blokken en je hoeft geen vieze BCC dingen te gaan doen. In verband met een gepersonaliseerde nieuwsbrief o.i.d. heb je aan een BCC toch niet erg veel.

MDV
10/08/06, 17:45
Eigen server of niet, beter kun je de mails gewoon allemaal in een tabel droppen en dan via de cron elke 5 minuten een stuk of wat versturen.
Zoiets bedoelde ik dus met een queue.

Bestaat er ook zoiets als CRON op Windows/IIS ?

systemdeveloper
10/08/06, 17:46
Dacht het niet. Op windows kun wel een taak maken die regelmatig een link aanroept o.i.d. om de mail te versturen.
EDIT: toch soort van cron dus eigenlijk ;)

MDV
10/08/06, 17:54
Dacht het niet. Op windows kun wel een taak maken die regelmatig een link aanroept o.i.d. om de mail te versturen.
EDIT: toch soort van cron dus eigenlijk ;)
Maar ook dit is iets dat bij shared hosting accounts over het algemeen waarschijnlijk niet zal kunnen?

systemdeveloper
10/08/06, 17:58
Nou, ik heb veel van die systemen op shared draaien, zonder probleem. Even vragen wat je max in de queue mag donderen. Instellen en klaar :)
De taak draait gewoon onder een windows pc dan. Niet op de shared. (Maar ook bij shared hosting kun je (vaak) crons gebruiken, althans bij mij en een boel anderen wel)

MDV
10/08/06, 19:10
Even vragen wat je max in de queue mag donderen. Instellen en klaarEnig idee wat een gangbaar/acceptabel aantal emails per tijdseenheid is (bijv X emails / Y minuten) ?

dirkb
10/08/06, 19:11
IK zie het probleem niet echt.
Zelf doe ik zo'n 2 to 3 maal per jaar een mailing naar ongeveer 10.000 klanten (geen spam dus!!). Gebruik hiervoor een mailserver (ArgoSoft mailserver on windows 2000/2003) en die gaat dan elke mail rechtstreeks naar de juiste mailserver sturen (aan de hand van de TO wordt er een MX opzoeking gedaan).
Wat je zou kunnnen doen is op een dedicated server een mailserver installeren (eventueel op een niet standaard poort) en gebruiik maken van authentication. Zo kan je ervoor zorgen dat je webapplicaties (die op een andere server draaien) mail kunnen sturen via jou SMTP server (authentication remember :-)) en niemand anders.

MDV
10/08/06, 19:27
Wat je zou kunnnen doen is op een dedicated server een mailserver installeren (eventueel op een niet standaard poort) en gebruiik maken van authentication. Zo kan je ervoor zorgen dat je webapplicaties (die op een andere server draaien) mail kunnen sturen via jou SMTP server (authentication remember :-)) en niemand anders.
Dit is dus de optie waarmee ik deze thread begon: mogelijk zelf centraal een (managed) dedicated mailserver beschikbaar stellen aan al onze klanten op shared hosting accounts.

Wat zouden de specs en kosten voor zo'n dedicated mailserver zijn?

dirkb
10/08/06, 19:32
Zelf heb ik het een hele tijd op een P-III desktopje gedraait (met 256MB).
Nu draait het op een Proliant 1850R (dual CPU) met 1gig RAM en gebruik makende van een 1Mbit SDSL lijn. En dit is OVERKILL!!! Kon die voor een goede prijs kopen via ebay (rond de 150 euro), dus waarom niet :-)

MDV
10/08/06, 19:51
Zelf heb ik het een hele tijd op een P-III desktopje gedraait (met 256MB).
Nu draait het op een Proliant 1850R (dual CPU) met 1gig RAM en gebruik makende van een 1Mbit SDSL lijn. En dit is OVERKILL!!!
Maar als wij zo'n centrale mail-service beschikbaar zouden gaan stellen aan onze klanten moet die mailserver dus wel betrouwbaar en permanent op internet staan en adresseerbaar/vindbaar zijn van buitenaf.
Het lijkt me dat zo'n mailserver dan toch ergens in een veilige ruimte moet staan met een snelle verbinding e.d.?

dirkb
10/08/06, 21:29
De server moet zodanig staan dat de webapp vanaf het internet eraan kan, dat is zeker. De server moet dus een extern adres hebben. Of dit echt een snelle lijn moet zijn, heb ik toch mijn twijfels over. Veel hangt van de belasting af. Als er elke dag eens een mailing gedaan wordt, dan is die 1MBit SDSL die ik gebruik MEER dan snel genoeg. Als je daarentegen permanent aan het mailen gaat, dan zou ik ook opteren voor een snellere verbinding.
Wij hebben onze server op onze reeds aanwezige SDSL gezet, gezien dat geen extra kost mee bracht. Moesten we nu geen SDSL hebben dan zou ik inderdaad voor co-location of dedicated gaan. (eerder colocation zodat ik echt alles kan doen met mijn server, met de nadruk op MIJN server :-))
Bij ons staat de server ook achter een firewall, en heeft zowel server/firewall/hub/routers/switch/... een verbinding naar één van onze UPSen. Maar als de lijn down gaat, dan hebben we pech....

Als je dit wilt gaan doen als een service (betalend) naar je klanten, opteer dan voor colocation of dedicated.

MDV
11/08/06, 12:17
Bij de laatste mailings iets meer dan 2200 adressen, en zonder enig probleem kwamen ze aan.
Inmiddels heb ik ergens gelezen dat het aantal mogelijke geadresseerden per enkele email een instelling is van de gebruikte SMTP server. Kan nogal verschillen dus wat er toegestaan wordt.