PDA

Bekijk Volledige Versie : Stichting Brein: 'Na p2p de beurt aan Usenet'



WebXtrA-Rámon
09/08/06, 13:24
't was te verwachten:


Auteursrechtenwaakhond Stichting Brein bereidt zich voor om na de rechtzaken tegen Kazaa, Mp3- en BitTorrent-sites ook de nieuwsgroepen op Usenet op de korrel te nemen. De organisatie probeert eerst tot afspraken te komen met Nederlandse internetproviders om grootschalige inbreuk op het auteursrecht door providerabonnees tegen te gaan. Brein-directeur Tim Kuik sluit niet uit een nieuwe rechtzaak tegen providers aan te spannen om NAW-gegevens van abonnees te krijgen. Kuik: "Daarvoor bestaat een juridische grondslag."
Bron + rest van het artikel: http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?rubriek=pcm_rubriek_home&id=1666912&WT.mc_id=rss

Technotop
09/08/06, 13:42
Aanpakken die hap, we gaan het allemaal dood normaal vinden dat alles maar kan en mag op het Internet. Er moeten eens duidelijke regels komen op het net. Blijft ook pure diefstal dus van mij mogen ze dat direct en zeer streng aanpakken.

Helaas dat Brein dit soort acties doet, laat Justitie eens bemoeien met strafbare feiten op het internet.

(Ik heb het hier over uploaders)

Randy
09/08/06, 13:43
Oops, bezoek bij Leechweb?

veenman
09/08/06, 13:50
Dat inbreuk maken op auteursrecht natuurlijk niet goed is ben ik helemaal met BREIN eens. Echter vind ik de acties van BREIN buiten proportie en vooral de angst die ze trachten te zaaien door continue met rechtzaken te dreigen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat ze continue moord en brand schreeuwen, terwijl het eigenlijk zeer goed met de industrie gaat, echter door zielig te doen, gaat de overheid je helpen met meer rechten en kun je uiteindelijk nog meer verdienen.

Daarnaast is de rechter ook heel duidelijk geweest over het snuffelen in shared folders van gebruikers en zodoende vraag ik mij af of BREIN met deze manier van werken niet strafrechtelijk vervolgbaar is voor 'hacking', gezien de nieuwste wetgeving het niet benodigd dat er beveiliging is doorbroken.

Netbyte
09/08/06, 13:51
Oh god, weer een kansloze actie van die lui. Ten eerste weigeren ISP's NAW gegevens aan derde vrij te geven en ten tweede is er altijd nog de caching wetgeving waar usenet onder valt. Het wapen dat BREIN wel heeft is VEEL geld voor rechtzaken, heel moeilijk om tegen op te boxen.

ispi
09/08/06, 13:57
wie zou een isp willen die je gegevens doorspeelt om eender welke reden.

Randy
09/08/06, 14:07
Gewoon iedereen een eigen IP op eigen naam geven, misschien leuk ok bij IPv6 in te voeren. Leg je de verantwoordelijkheid meteen bij de eindgebruiker neer.
Immers, als je met je auto te hard rijdt en er staat weer een struikrover, achterhalen ze je ook via het kenteken. Ook eigen verantwoordelijkheid.

Nu luidt de vraag alleen in hoeverre die gegevens openbaar in bijvoorbeeld een RIPE/LIR database moeten. Op zich marketingtechnisch wel interessant (ik zie al mogelijkheden), maar daar zit ook weer het gevaar...

bvankuik
09/08/06, 14:14
Blijft ook pure diefstal dus van mij mogen ze dat direct en zeer streng aanpakken.

Is geen diefstal, is schending van copyrights. Ik noem winkeldiefstal toch ook geen moord?

Technotop
09/08/06, 14:24
Is geen diefstal, is schending van copyrights. Ik noem winkeldiefstal toch ook geen moord?

Copyright kennen wij hier in Nederland niet en is ook niet geldig, we hebben met auteursrechten te maken.

Hoe jij nu moord en diefstal met elkaar aan het vergelijken bent? Die redenering snap ik niet helemaal.

Of je nu een CD jat uit de winkel, of een CD download vanaf het internet, dat lijkt mij toch het zelfde? Echter is het nu zo dat je deze mag downloaden. Dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken, tenminste voorlopig nog niet.

Ze mogen die uploaders dan ook hard aanpakken, uiteraard download ik ook muziek, echter mag het. Wel vind ik dat het aangepakt dient te worden.

Erg tegenstrijdig wat ik nu zeg, echter zolang het mag doe ik het. Ik sta wel ruim open voor verandering.

bvankuik
09/08/06, 14:27
Copyright kennen wij hier in Nederland niet en is ook niet geldig, we hebben met auteursrechten te maken. Hoe jij nu moord en diefstal met elkaar aan het vergelijken bent? Die redenering snap ik niet helemaal.

Ik vind dat je het beestje bij de naam moet noemen. Moord/diefstal is verkeerd voorbeeld. Maar aanranding is geen verkrachting. En schenden van auteursrechten is geen diefstal.

veenman
09/08/06, 14:30
Het is alleen diefstal wanneer het koopvervangend is (dat is ook de voorwaarde waarop downloaden wel strafbaar is). Als je uberhaubt het geld er niet voor hebt om een bepaald werk te kopen, hoe kan iemand daar dan in hemelsnaam verlies op maken?!

Als je een CD uit de winkel steelt zijn alle kosten al betaald, waaronder fabricagekosten, royalties, auteursrechten, de fysieke CD, het transport, etc, waarvoor betaald is door de winkelier!

BsHosting
09/08/06, 14:32
@technotop

als jij nu uploaders veroordeelt moeten ze jou dus ook veroordelen je weet dat het dan "officieel"niet mag maar download zelf lekker door.

je bent dan zelf net zo schuldig als de uploaders.

en vergeet 1 ding niet brein klaagt steen en been maar de meeste artiesten juist niet ze worden nl steeds bekender.
Er zijn er zelfs bij die juist door het downloaden beroemd zijn geworden.

Ik denk dat er van al dat geld wat bij artiesten terecht zou moeten komen 95% bij brein blijft hangen.

dat ze die zgn stichting maar eens doorlichten maar dat gebeurt niet dat wordt een politieke rel denk ik zo maar.

Technotop
09/08/06, 14:33
Het is alleen diefstal wanneer het koopvervangend is (dat is ook de voorwaarde waarop downloaden wel strafbaar is). Als je uberhaubt het geld er niet voor hebt om een bepaald werk te kopen, hoe kan iemand daar dan in hemelsnaam verlies op maken?!

Als je een CD uit de winkel steelt zijn alle kosten al betaald, waaronder fabricagekosten, royalties, auteursrechten, de fysieke CD, het transport, etc, waarvoor betaald is door de winkelier!

en hoe zit het met een kopie. Dit mag uiteraard, maar deze mag je niet doorverkopen of weggeven? en dan komen de auteursrechten er bij kijken.


@technotop

als jij nu uploaders veroordeelt moeten ze jou dus ook veroordelen je weet dat het dan "officieel"niet mag maar download zelf lekker door.


Mag dus officieel wel, het downloaden van muziek mag, maar dat is mijn punt niet. Ik heb het niet wat ik ZELF wil, maar ik kijk er opafstand naar en niet naar mijn eigen belangen. Zodra ik mijn eigen belangen in mijn mening ga plaatsen kan ik geen eerlijke mening geven.

Of het nu diefstal is of een kopie het doet er niet toe, het is maar wat je er zelf van maakt.

Downloaden is in mijn ogen diefstal, maar omdat het MAG vervalt die drempel om het te downloaden, want het MAG.

crazycoder
09/08/06, 14:42
Het gaat om het aanpakken van providers om zo de NAW gegevens van klanten los te peuteren.

Een of andere vage jojo belt een provider en wil NAW gegevens?? En dat zomaar afgeven? Hoezo privacy?

Als er geen rechten meer op rusten mogen nummers best geupload worden..

Je mag dreigen met een rechtzaak, in bepaalde staten van de VS moet je dat ook doorzetten omdat de tegenpartij anders een zaak tegen jou aan kan spannen. Nog even een dergelijke wet in Nederland en vage stichtingen die de halve wereld met rechtzaken dreigen gaan nog een hoop lol beleven.

ivs
09/08/06, 15:48
Gewoon iedereen een eigen IP op eigen naam geven, misschien leuk ok bij IPv6 in te voeren. Leg je de verantwoordelijkheid meteen bij de eindgebruiker neer.
Immers, als je met je auto te hard rijdt en er staat weer een struikrover, achterhalen ze je ook via het kenteken. Ook eigen verantwoordelijkheid.


Nee dat wordt een leuke situatie, dan ontstaat er een mooie handel in ip/naw/email combinatie bestanden.

Kan er lekker online en offline gespammed worden naar aanleiding van een bezoek aan een website, of er ontstaat een leuke afpers business waarbij mensen worden afgeperst omdat ze een bepaalde site hebben bezocht.

De kracht van internet bestaat toch voor een groot gedeelte uit de anonimiteit, dat daar grenzen aan moeten zijn ok maar dat iedereen traceerbaar wordt is we el erg extreem.

WebXtra
09/08/06, 16:46
@ Rámon: GA EENS AAN JE WERK ;)


Maar zat er inderdaad aan te komen... ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat ze daadwerkelijk stappen ondernemen.

Swiftway-UK
09/08/06, 16:49
[QUOTE=Technotop]
Helaas dat Brein dit soort acties doet, laat Justitie eens bemoeien met strafbare feiten op het internet.
QUOTE]

Dit doet BREIN vaak in samenwerking met justitie of nog erger, de FIOD.

Het zat er dik in dat Usenet aangepakt gaat worden, providers die zich achter "caching only" scharen vergeten dat ze wel retentietijden aanbieden van tientallen dagen en zeer goed weten dat Usenet klanten voornamelijk warez en mp3 van de servers aftrekken, geld verdienen dus met andermans product.

Usenet providers kunnen prima bepaalde bestanden filteren (technisch zeer makkelijk mogelijk) en binarie groepen niet doorgeven, het valt me echt nog mee dat het niet al eerder is aangepakt.

Netbyte
09/08/06, 16:55
Nee dat wordt een leuke situatie, dan ontstaat er een mooie handel in ip/naw/email combinatie bestanden.

Kan er lekker online en offline gespammed worden naar aanleiding van een bezoek aan een website, of er ontstaat een leuke afpers business waarbij mensen worden afgeperst omdat ze een bepaalde site hebben bezocht.

De kracht van internet bestaat toch voor een groot gedeelte uit de anonimiteit, dat daar grenzen aan moeten zijn ok maar dat iedereen traceerbaar wordt is we el erg extreem.

Precies, volledig op tegen ( en eens met ivs)! Ik beredeneer, dat als je verdacht bent, er dan wordt gekeken wat je doet en of je schuldig ben, niet bij voorbaat! Anders kan iedereen zien wie op waar zoekt en juist het internet is het medium van anonimiteit! Tevens zijn zulke databases ontzettend gevaarlijk voor jezelf in situatie's als oorlog, dictatuur etc..

Nee dankje!

crazycoder
09/08/06, 17:07
Anders kan iedereen zien wie op waar zoekt en juist het internet is het medium van anonimiteit!

Dream on.

eMiz0r
09/08/06, 19:47
Gewoon iedereen een eigen IP op eigen naam geven, misschien leuk ok bij IPv6 in te voeren. Leg je de verantwoordelijkheid meteen bij de eindgebruiker neer.
Immers, als je met je auto te hard rijdt en er staat weer een struikrover, achterhalen ze je ook via het kenteken. Ook eigen verantwoordelijkheid.

Nu luidt de vraag alleen in hoeverre die gegevens openbaar in bijvoorbeeld een RIPE/LIR database moeten. Op zich marketingtechnisch wel interessant (ik zie al mogelijkheden), maar daar zit ook weer het gevaar...

Laten we wel even stilstaan bij het feit dat breedbandproviders bijna leven op leechverkeer. Als Nederland massaal alleen nog maar websites bezoekt en email bekijkt, zal er voor het gros van de providers geen werk meer zijn. De meeste providers leven van dit soort verkeer..

Wido
09/08/06, 21:59
Laten we wel even stilstaan bij het feit dat breedbandproviders bijna leven op leechverkeer. Als Nederland massaal alleen nog maar websites bezoekt en email bekijkt, zal er voor het gros van de providers geen werk meer zijn. De meeste providers leven van dit soort verkeer..Klopt

Iedereen kan met ongeveer 2Mbit echt prima uit de voeten, al het internet verkeer dat rond gaat is p2p of ander leech verkeer.

Zeg nou zelf, opzich is 20Mbit thuis echt overkill :)

WebXtrA-Rámon
09/08/06, 23:36
Klopt

Iedereen kan met ongeveer 2Mbit echt prima uit de voeten, al het internet verkeer dat rond gaat is p2p of ander leech verkeer.

Zeg nou zelf, opzich is 20Mbit thuis echt overkill :)

LoL en als dat dan ook nog eens DSL wordt i.p.v. ADSL.... dan kunnen we gaan inpakken ;)

Dan wordt elke huis-tuin-keuken en mijn-vader-heeft-een-oude-pc-op-zolder computer een server :p

Dan moeten ze maar snel HDTV Gallery v 1.0 gaan schrijven, kunnen we dat gaan hosten.

eMiz0r
10/08/06, 10:51
Zouden wij als hosting en internetproviders juist niet Brein moeten aanklagen voor het derven van inkomsten? Zij maken onze consumenten bang om duurdere pakketten af te nemen door publiekelijk onzin te verspreiden.

edit: even zonder gekkigheid, volgens mij valt in deze hoek juridisch best wel wat te halen :) Het is natuurlijk pesterij, maar vooral een sein naar Brein dat ze niet ongestraft dood en verderf kunnen zaaien.

Erik
10/08/06, 11:01
@technotop
Ik denk dat er van al dat geld wat bij artiesten terecht zou moeten komen 95% bij brein blijft hangen.

dat ze die zgn stichting maar eens doorlichten maar dat gebeurt niet dat wordt een politieke rel denk ik zo maar.

Leuk dat jij dat denkt maar de werkelijkheid is anders. Artiesten krijgen grof uitbetaald van bijvoorbeeld de geheven meerprijzen op brandbare cd's. Dit komt wel degelijk terecht bij artiesten en niet in kleine hoeveelheden ook. Grote nederlandse artiesten hebben hier een leuke extra melkkoe aan waar ze niets voor hoeven te doen. Dit is first hand informatie die ik je geef aangezien ik met een aantal musici regelmatig contact heb

jan post
10/08/06, 11:51
Dat klopt helemaal niet een groot aantal Nederlandse artiesten kan maar net het hoofd boven water houden doordat iedereen loopt te downloaden.

De artiesten verdienen tegenwoordig meer met inkomsten van concerten & het meedoen in commercials (vooral in de VS).

Ik ben wel structureel tegen Brein en ik denk dat ze een zeer zwakke zaak hebben, maar ik ga me hier verder niet over uitlaten ken het internet recht niet (bepaalde mensen blijkbaar wel). Dat vind ik persoonlijk erg gevaarlijk als je over dingen uitlaat waar je de uitkomst nog niet eens van weet.

Brein schreeuwt vaak hoog van de daken, maar ze kunnen later vaak niks.

veenman
10/08/06, 11:54
Als ik de data van BREIN en consorten mag geloven gaat er maar een zeer beperkte hoeveelheid van de inkomsten naar de artiesten: http://www.auteursrecht.nl/assets/nvpi/price%20pie.JPG . Daarin zie je royalties (20%) en auteursrechten (7%) dus er gaat maar maximaal 27% naar de artiesten en ik heb zo'n vermoeden dat er daar ook nog een flinke strijkstok is.

Mikey
10/08/06, 11:58
Ik zit te wachten op een reactie van wijnand :)

Erik
10/08/06, 12:11
Is auteursrecht.nl dan van brein? Als ik het zo zie gaat dat ook over boeken, kunst, etc. Zaken waar grondstoffen en andere kosten een grotere rol spelen. Maar ja we dwalen af, zoals altijd gebeurd bij discussies over organisaties als BREIN, MPAA, MPA en de maffia :D

eMiz0r
10/08/06, 12:43
Is auteursrecht.nl dan van brein? Als ik het zo zie gaat dat ook over boeken, kunst, etc. Zaken waar grondstoffen en andere kosten een grotere rol spelen. Maar ja we dwalen af, zoals altijd gebeurd bij discussies over organisaties als BREIN, MPAA, MPA en de maffia :D

Even offtopic.. je weet dat een van de grootste (zo niet de grootste) dedicated leveranciers ter wereld ook ev1 (everyone's internet) heet? Tenzij je iets met ze te maken hebt, zou ik toch gaan nadenken over een andere naam :p

Erik
10/08/06, 12:50
Er zijn heel veel bedrijven in de EU en US met dezelfde namen (en dezelfde business). EV1.nl richt zich niet op de US markt en al helemaal niet op de US dedicated server markt.

BsHosting
10/08/06, 12:53
Er zijn heel veel bedrijven in de EU en US met dezelfde namen (en dezelfde business). EV1.nl richt zich niet op de US markt en al helemaal niet op de US dedicated server markt.

Alleen maakt het dat soort bedrijven geen ruk uit of ze je nu aanklagen of niet.

crazycoder
10/08/06, 14:43
Er zijn heel veel bedrijven in de EU en US met dezelfde namen (en dezelfde business). EV1.nl richt zich niet op de US markt en al helemaal niet op de US dedicated server markt.
Nee, maar zij wel op de internationale markt..

Wat denk jij dat er gebeurt als iemand vraagt of de servers van hun vestiging in Nederland ook in de VS staan?

Hoe lang denk jij dat het duurt voordat jij een berichtje uit de VS krijg :) als jij dat wil weten stuur ik ze met alle plezier een mailtje hoor..

Paulewk
14/08/06, 13:13
lees het artikel eens door.. Brein gaat helemaal niet Usenet aanpakken omdat ze weten dat dat niet kan.

Brein wil NZB sites aanpakken, dat zijn ongeveer zelfde soort sites als bittorent sites, echter daar heeft Brein (in nederland) ook nog helemaal niets bereikt.

Brein zal dus wederom niet het grote bedrijf (Eweka, Xsnews, Tweaknews, Giga,Astra,Uns etc etc..) aanpakken, maar de hobbyist.

crazycoder
14/08/06, 13:22
Brein zal dus wederom niet het grote bedrijf (Eweka, Xsnews, Tweaknews, Giga,Astra,Uns etc etc..) aanpakken, maar de hobbyist.
Dat is taktiek. Je pak eerst een aantal kleintjes aan, die gaan snel genoeg door de knieen. Verhaal wordt wat geloofwaardiger en dan pak je een grote aan.

Als je geen sterk verhaal hebt pak je geen grote club aan.. zeker niet als eerste :)

Paulewk
14/08/06, 13:48
Dat is taktiek. Je pak eerst een aantal kleintjes aan, die gaan snel genoeg door de knieen. Verhaal wordt wat geloofwaardiger en dan pak je een grote aan.

Als je geen sterk verhaal hebt pak je geen grote club aan.. zeker niet als eerste :)

Ow ?

De RIAA heeft anders genoeg 'kleintjes' aangepakt, maar ze hebben nooit wat van zich laten horen tegen Giganews, Usenetserver of newshosting, om maar een paar te noemen.

Maar eigenlijk is dat hier het punt niet eens, het gaat brein helemaal niet om de usenet providers, maar om de NZB sites.

blaaat
14/08/06, 14:31
UPC gaat toch gegevens verstrekken aan Brein
Door Mick de Neeve - maandag 14 augustus 2006 11:01 - Bron: Bright - Submitter: eghie - Views: 15.098 - Permalink
Pirate of the Carribean 67x67 Van enkele grootuploaders zal UPC de namen en adressen aan Brein verstrekken. De auteursrechtwaakhond heeft de internetprovider voor de rechter gedaagd om gegevens van uploaders los te krijgen zodat bij deze personen een dagvaarding in de brievenbus gedeponeerd kan worden. Niet van alle personen die op het lijstje met ip-adressen staan dat Brein aan de provider overhandigde zullen gegevens worden verstrekt. Met andere woorden, de zaak is allerminst van de baan. Het is echter op zijn minst opmerkelijk te noemen dat een provider zonder dwangbevel van de rechter tot de overhandiging van persoonsgegevens over gaat, gezien de uitspraak vorige maand dat dat een onrechtmatige inbreuk op de privacy zou zijn. Volgens een UPC-zegsman worden de bewuste gegevens verstrekt omdat daar 'zorgvuldig technisch en administratief onderzoek aan vooraf is gegaan', en is er jurisprudentie dat er bij de verspreiding van 'enorm veel materiaal' gegevens moeten worden overhandigd. Bij de andere personen wiens identiteit de stichting Brein wil weten zou een dergelijk 'zorgvuldig onderzoek' ontbreken. Hoe het morgen te Amsterdam dienende kort geding ook uitpakt, zeker lijkt dat er binnen afzienbare tijd enige filesharers voor de rechter staan, of in ieder geval een schikkingsaanbod kunnen verwachten. Datzelfde gebeurde met aantal uploaders in de uitgestelde zaak tegen Releases4u.



Toch wel heel erg triest dat ze die gegevens zomaar weg geven.
In het begin van dit topic werd gezegt dat providers niet zomaar gegevens weg geven, UPC dus wel.. zou wel door hun goede naam komen dat ze dit er nog even bij doen.. maakt hun toch niet meer uit.

Swiftway-UK
14/08/06, 15:06
Ik denk dat ze Usenet providers best nog eens gaan aanpakken.

"Het standpunt van BREIN is dat bedrijven als Eweka met hun nieuwsservers willens en wetens structureel gebruik maken van het aanbod van illegale bestanden. Zij bevorderen grootschalig aanbod van illegale bestanden met muziek, films en software, onder andere door hoge retentietijden, het ontbreken van datalimieten en de mogelijkheid tot anoniem posten en het niet bijhouden van logbestanden.

Het structureel misbruik maken van het aanbod van illegale bestanden maakt dat Eweka civielrechtelijk en strafrechtelijk kan worden aangesproken."

jan post
14/08/06, 15:27
Bron van Brein? Ik heb dat nog nooit ergens zien staan en ik heb ze dat publiek nog nooit horen zeggen?

Paulewk
14/08/06, 15:34
interresant idd, en waar haal je dat vandaan? Zoeken op 'eweka' op de brein site geeft niets terug.

Swiftway-UK
14/08/06, 15:56
Bron Dhr Vissers, Coordinator Stichting Brein.
Op onze vraag wat Brein standpunt is voor Usenet providers in Nederland, omdat een USA provider via ons diensten wil aanbieden.

Dergelijke vragen zijn tevens gesteld aan andere auteursrechterlijke organisaties en de Belastingdienst en FIOD, wij wachten nog op een officieel antwoord van deze partijen.

Wij willen natuurlijk ook graag Usenet diensten aanbieden, maar we willen wel weten wat het risico is. de Belastingdienst kan bijvoorbeeld bodembeslag leggen op alle apparatuur inclusief apparatuur van klanten, als zij besluiten om zo een zaak aanhangig te maken, zo een risico willen wij niet lopen en zo een risico willen wij onze klanten ook niet laten lopen, vandaar ons onderzoek.

Stel dat de FIOD bodembeslag legt, stel dat de FIOD de zaak wint, dan zijn wij EN onze klanten al hun servers en apparatuur kwijt, deze worden dan bij opbod verkocht door de FIOD/Belastingdienst. Gezien wij 100% zeker willen weten dat zoiets niet kan gebeuren, willen we dit eerst juridisch afdekken en dan pas Usenet diensten combineren met colocatie en andere diensten.

EDIT: Even voor de duidelijkheid, bij een bodembeslag kunnen de "echte eigenaren" van de servers ook niks onder het beslag uithalen, ook niet na aantonen van het eigendom, alles wordverkocht en je kunt je eigen serers terugkopen, waarna je de schade op je leverancier kunt verhalen, maar die is dan al lang falliet natuurlijk. Ik wil hier alleen wijzen op het mogelijke risico.

Paulewk
14/08/06, 16:05
Waarom zou de FIOD servers van klanten in beslag nemen? Die hebben niets met het Usenet platform te maken.

Sterker nog, ze staan niet eens op dezelfde locatie.

Swiftway-UK
14/08/06, 16:29
Ik ga altijd uit van een doem scenario, kijk wat het allerergste is wat er kan overkomen en werk vanuit daar naar antwoorden. Ik doel niet specifiek op jullie situatie overigens, ik kijk naar wat het ergste is wat er kan gebeuren in onze situatie, mochten wij Usenet gaan aanbieden.

FIOD bodembeslag werkt simpelweg zo, dat alles wat op een door een partij gehuurde of beheerde of in eigendom zijnde "bodem" in beslag word genomen, het maakt in dat geval niet uit of dat met Usenet te maken heeft of niet, het is een zekerstelling van een eventueel later vast te stellen schadebedrag.

Nogmaals: doemscenario, maar ik werk liever vanuit zo een scenario dan het te optimistisch bekijken, vanuit daar zoek ik antwoorden. Het is ook al erg genoeg als door onze Usenet activiteiten onze spullen in beslag worden genomen of ons netwerk word uitgeschakeld, Ik wil 100% zekerheid hebben dat dit niet kan overkomen.

Paulewk
14/08/06, 16:32
Ahh op die manier, ik wist niet dat de FIOD zo overdreven optrad. Naja we gaan 't zien als 't komt ;)

Swiftway-UK
14/08/06, 16:38
Overigens hebben jullie hier al iets van gemerkt:

"Brein probeert op deze diplomatieke manier de providers zover te krijgen dat zij het aanbieden van nieuwsgroepen, die zich richten op het verspreiden van illegale bestanden, stoppen.

Pas zodra Brein de medewerking krijgt van de providers, desnoods afgedwongen via de rechter, zal de stichting zich gaan richten op het aanpakken van de NZB-sites. "

Zo te zien gaan ze dus eerst de Usenet providers / Access providers met Usenet servers aanspreken (Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=799139&c=54)

Eventueel kun je voor colocatie/dedicated servers diensten een tweede BV oprichten, aparte ruimte huren, eigen AS nemen en zo je klanten een stukje extra bescherming bieden, het is maar een idee of het echt extra becherming zal geven weet ik niet, maar het lijkt me voor klanten wel fijn om te weten dat er alles gedaan word om een doemscenario af te wenden ;)

Paulewk
14/08/06, 16:45
Dat bericht heb ik gelezen, en wij wachten nog steeds op post van Kuik, maar op zich je 'oplossing', geen eens zo'n slecht idee :).

Wido
14/08/06, 17:00
"Useweka B.V." :P

Dat lijkt me wel een leuke naam.

schuim
14/08/06, 17:43
Men zal wel eerst achter de nzb sites aangaan welke de mogelijkheid bieden om je nzb file te plaatsen. Voor de rest waarschijnlijk paniek voetbal, usenet bestaat al zo lang !.

De storm zal wel weer over waaien.

De oorzaak zal ongetwijfeld zijn dat tegenwoordig in elk computer blad wel het woord usenet gebruikt word.

MediaServe
14/08/06, 17:50
Gewoon iedereen een eigen IP op eigen naam geven, misschien leuk ok bij IPv6 in te voeren. Leg je de verantwoordelijkheid meteen bij de eindgebruiker neer.
Immers, als je met je auto te hard rijdt en er staat weer een struikrover, achterhalen ze je ook via het kenteken. Ook eigen verantwoordelijkheid.Stichting is BREIN geen overheidsorgaan en ze hebben dus dezelfde rechten als iedere andere stichting in Nederland. Dingen als persoonsgegevens opvragen gaat gelukkig nog altijd via de rechter. Providers zijn zelfs verplicht (privacy wetgeving) om de NAW gegevens van klanten te beschermen tegen stichting BREIN en dergelijke.


Downloaden is in mijn ogen diefstal, maar omdat het MAG vervalt die drempel om het te downloaden, want het MAG.Heeft helemaal niets met diefstal of andere illegale praktijken te maken. Als ik muziek luister of films kijk via een digitale ontvanger dan download ik ook auterusrechtelijk beschermd materiaal. Hoe en of daarvoor is betaald interesseert mij niet en is ook niet mijn verantwoordelijkheid. En of ik nu download via TCP/IP of DVB-C maakt niet uit, komt op hetzelfde neer. Daarom is downloaden gewoon legaal en heeft het niets met diefstal te maken. Dat geldt alleen voor media bestanden, niet voor software. Dus gewoon lekker muziek en films downloaden voor eigen gebruik, alleen niet uploaden of verspreiden :)


Men zal wel eerst achter de nzb sites aangaan welke de mogelijkheid bieden om je nzb file te plaatsen. Voor de rest waarschijnlijk paniek voetbal, usenet bestaat al zo lang !Inderdaad, usenet is ouder dan het World Wide Web zoals we dat hedendag kennen. De NZB hosts hoeven zich ook geen zorgen te maken, de NZB files worden realtime aangemaakt als zoekresultaat. Daar is niets illegaals aan. Stichting BREIN moet de uploaders aanpakken en niets anders :)

Pssst... Laten ze eens een kijkje nemen op FTD.nu ;)

eweka
14/08/06, 21:24
"Het standpunt van BREIN is dat bedrijven als Eweka met hun nieuwsservers willens en wetens structureel gebruik maken van het aanbod van illegale bestanden. Zij bevorderen grootschalig aanbod van illegale bestanden met muziek, films en software, onder andere door hoge retentietijden, het ontbreken van datalimieten en de mogelijkheid tot anoniem posten en het niet bijhouden van logbestanden.

Het structureel misbruik maken van het aanbod van illegale bestanden maakt dat Eweka civielrechtelijk en strafrechtelijk kan worden aangesproken."


Het aanbieden van toegang tot usenet is niets anders dan het aanbieden van toegang tot een onderdeel van het internet die doorgaans ook door elke I.S.P. geboden wordt die je toegang verschaft tot internet. ( lees KPN , Planet Internet , XS4all , Verstatel, Tele2 , UPC etc. etc. ). Diegenen die toegang tot usenet willen omdat hun provider die dienst niet levert kunnen dan terecht bij bijvoorbeeld Eweka , XSnews ( Via Trueserver ) , Tweaknews ( Via Cambrium of Trueserver ) , SpeedXS ( Via Rokscom ), NewsXS , Giganews , Usenetserver ( Via Limelight Networks ) etc. etc. etc.

Als het aanbieden van toegang tot usenet dus strafbaar is ( iets wat overigens nooit zo zal zijn naar mijn mening ) , dan is het aanbieden van toegang tot internet dit ook. Dan zal brein niet eerst bij Eweka komen kijken maar bij Planet Internet Zelf met hun 1.8 miljoen breedband Abonnees of bij Versatel die net een geheel nieuwe newsserver heeft ingericht .... en vergeet wannadoo dan ook even niet voor het gemak ;-)

Ik zie daarnaast een XS4all ook geen filters plaatsen zodat het gebruik van Kaazaa en limewire verhinderd wordt voor hun breedband abonnees, en zo kan ik nog legio voorbeelden geven waarom ik denk dat het plaatsen van filters volkomen onzinnig is nog haalbaar is. Daarnaast kunnen we ook stellen dat XS4all door het toegang aanbieden tot internet de mogelijkheid biedt aan klanten om bestanden te downloaden of verspreiden via een P2P netwerk.

De overige zaken zijn verwijten aan ons adres, als die al van brein afkomstig zijn dan weten die ons wel te vinden. De vorige keer hebben we uitgebreid met ze gecommuniceerd over het offline halen van een torrentsite wat we geweigerd hebben en het afgeven van persoonsgegevens wat we eveneens geweigerd hebben. Dit is niet op een rechtzaak uitgelopen omdat de vorige hostingpartij waar onze client zijn torrentsite had ondergebracht deze gegevens wel wilde afgeven ( uit duitsland ).

Nu is het tijd om mijn welverdiende vakantie verder te vieren , dus swiftway ... ... je krijgt een week de tijd voor je antwoord :) ... als je nou ook nog eens het respect opbracht voor anderen voordat je verhalen de wereld in brengt ...... dat zou toch eens wat zijn he :)

Swiftway-UK
15/08/06, 17:22
Zoals je in het artikel leest, neemt BREIN wel degelijk contact op met USENET providers die tevens access aanbieden, zoals je daar terug leest, duidelijk kunt lezen gaan ze eerst Usenet zelf proberen aan te pakken en daarna NZB groepen, overigens word het laatste vrij makkelijk met recente jurisprudentie die direct linken naar download materiaal zoals MP3, warez, etc illegaal maakt (zoek het maar eens op). Ook Torrent link sites zijn al in diverse EU landen illegaal bevonden.

Het is een kwestie van tijd voordat de wet de situatie op het Internet inhaalt, maar het zal gebeuren, dat is een feit. Ook Internet is te reguleren, dat word in diverse landen al met succes toegepast en is daardoor een bewezen feit, dat de consument de rekening krijgt is ook al lang bekend, maar als "de consument" het Internet niet op grote schaal voor bestanduitwisseling zou gebruiken, dan was regulering niet nodig geweest, de maatschappij draait dus weer eens op voor een groepje die denkt dat MP3 / Software met rechten downloaden en gebruiken van Internet aanvaardbaar is.

Natuurlijk is het commercieel aantrekkelijk om Usenet aan te bieden, ik vertel alleen:

- Dat we die mogelijkheid overwegen
- Dat we eerst 100% zeker willen weten dat het onze huidige klanten niet zal schaden.

Het laatste is een uitgangspunt die naar mijn mening heel gezond is, waarom zou je je eigen klanten onnodig risico laten lopen?

Dus voordat het 100% duidelijk is hier wat er gaat gebeuren mbt Usenet, wat de gevolgen kunnen zijn voor aanbieders en klanten van aanbieders zullen wij het niet gaan aanbieden, voor ons is dat weliswaar commercieel niet leuk, maar voor onze colocatie/dedicated/webhosting/backupdiensten/content etc klanten des te meer een voordeel.

eweka
15/08/06, 18:18
Zoals gezegd ga ik geen discussies aan. Alleen het feit al dat je insinueerd dat wij klanten van colocation risico laten omdat we usenet aanbieden is klink en klare onzin en zet ik bij deze recht. Het slaat gewoon nergens op.

MediaServe
15/08/06, 21:36
Swiftway, het ligt er wel erg dik bovenop dat je Eweka in een slecht daglicht wil zetten. Niet echt professioneel in mijn ogen. Bovendien mag stichting BREIN niks in beslag nemen, vergeet niet dat het maar gewoon een stichting is.

euro-access
15/08/06, 22:30
wij hebben wel post van Brein gehad.

wij MOETEN volgens van Kuik NAW gegevens afgeven. bla bla bla
rechtzaak bla bla bla

zijn er nog meer luitjes hier die fan mail hebben gehad?

Swiftway-UK
16/08/06, 17:23
Swiftway, het ligt er wel erg dik bovenop dat je Eweka in een slecht daglicht wil zetten. Niet echt professioneel in mijn ogen. Bovendien mag stichting BREIN niks in beslag nemen, vergeet niet dat het maar gewoon een stichting is.

Thomas, tijd om het topic goed door te lezen, we hebben het alweer even over de FIOD. Overigens kan BREIN wel degelijk beslag leggen via deurwaarders, weliswaar geen bodembeslag maar wel normaal beslag of conservatoir beslag. BREIN werkt ook regelmatig samen met de FIOD.

Het gaat niet om Eweka in dit topic, het gaat om Usenet diensten in het algemeen, het is echter prettig dat Eweka als Usenet provider haar standpunten ook naar boven brengt, maar tot nu toe kwamen ze niet verder dan: Dat zien we dan wel weer, we denken dat er niks aan de hand is etc, ik wil alleen aangeven dat het beter is om zoiets 100% zeker te weten, uit te zoeken, af te schermen, te garanderen aan je klanten dat zoiets niet zal gebeuren, liefst niet vanuit de BV maar vanuit persoonlijke titel en aansprakelijkheid.

Als je dit ziet als een aanval, dan heb je het mis, dit is een discussie en tevens een punt van overweging die klanten van Usenet providers kunnen meenemen in hun eigen risico analyse.

jan post
16/08/06, 17:29
Vanuit mijn ''perceptie'' vind ik dat jij wel wat tever bent gegaan in de discussie en ik neem aan dat jij dat zelf ook wel door hebt.

Swiftway-UK
16/08/06, 17:29
Zoals gezegd ga ik geen discussies aan. Alleen het feit al dat je insinueerd dat wij klanten van colocation risico laten omdat we usenet aanbieden is klink en klare onzin en zet ik bij deze recht. Het slaat gewoon nergens op.

Wil je bij deze dan, namens alle medewerkers, directieleden en aandeelhouders direct aan je klanten garanderen dat er geen onderbreking van diensten zal plaatsvinden door rechtszaken en jullie jezelf persoonlijk garant stellen voor geleden verliezen door inbeslagname of onderbreking van de diensten door ingrijpen van belasting, belangenorganisaties of justitie?

Het beste is als je zo een garantie direct verstrekt aan je klanten, op papier met alle betrokkenen hun handtekening, zodat de BV rechtsvorm jullie geen bescherming geeft tegen je klanten in dit specifiek geval.

Als jullie 100% achter je uitspraak staan lijkt me dit geen probleem toch?

Zoals aangedragen kun je het beste je colocatie diensten in een aparte BV plaatsen, liefst van andere holding/eigenaren met een eigen AS en IP reeksen, zodoende kun je stellen dat alles prima is afgedekt tegen het eventuele wegvallen van de Usenet tak.

Ber|Art
16/08/06, 17:31
Gaat het hier nu over Eweka of Usenet? Ontopic a.u.b.

Danger
16/08/06, 18:02
Gewoon iedereen een eigen IP op eigen naam geven, misschien leuk ok bij IPv6 in te voeren. Leg je de verantwoordelijkheid meteen bij de eindgebruiker neer.
Immers, als je met je auto te hard rijdt en er staat weer een struikrover, achterhalen ze je ook via het kenteken. Ook eigen verantwoordelijkheid.


Een auto koop je en is jou eigendom, een internet verbinding huur je en zou dus niet jou verantwoordelijkheid zijn want het is niet jou eigendom.

Toch?

Swiftway-UK
16/08/06, 18:09
Een auto koop je en is jou eigendom, een internet verbinding huur je en zou dus niet jou verantwoordelijkheid zijn want het is niet jou eigendom.

Toch?

Als je een auto huurt en je begaat overtredingen, dan word dat wel op jou verhaalt. IPV6 met IPs op naam zou echter opsporing van overtreders sterk vereenvoudigen.

Internet verbinding huur je weliswaar, maar indien je misbruikt maakt ervan draai je wel zelf op voor de problemen.

Clanhost
16/08/06, 20:43
Gat in de markt ofnie Remon, als straks NL Usenet markt *plof* doet snel vanuit Polen Usenet gaan aanbieden aan alle warez zoekende NL'ers :).

eMiz0r
16/08/06, 21:15
Als je een auto huurt en je begaat overtredingen, dan word dat wel op jou verhaalt. IPV6 met IPs op naam zou echter opsporing van overtreders sterk vereenvoudigen.

Internet verbinding huur je weliswaar, maar indien je misbruikt maakt ervan draai je wel zelf op voor de problemen.

Zo makkelijk gaat dat niet denk ik? Als de auto gejat is hoef je niet voor de boete op te draaien lijkt me. Aangezien hackers snel (en vaak simpel) misbruik maken van computers die niet up to date zijn, zou het lullig zijn als je -zonder medeweten- Brein, justitie of wie dan ook op je dak krijgt.