PDA

Bekijk Volledige Versie : waar op letten met besturingssystemen



easystart
08/08/06, 23:38
Waar moet men nu op letten als het gaat om een besturingssysteem? Ik wordt met name in de war gebracht de de verschillende mogelijkheden die je bij verschillende providers hebt en waar je dus ook je eigen keuze kunt maken welk besturingssysteem je geinstalleerd wil hebben. In hoeverre moet je hier goed over nadenken?

Als je bijvoorbeeld een reseller account hebt dan heb je zelf niet zo veel te maken met het OS in het begin, maar als je een dedicated server huurt kan het OS belangrijker zijn. Hoewel de verschillende controlpanels gewoon draaien onder de meeste OS'sen dus je keuze maakt dan niet zoveel uit en wat zou je nog meer willen? Is het niet alleen een kwestie van wat je het beste ligt? En neemt het controlpanel al niet bijna al je werk uit handen?

ispi
08/08/06, 23:46
Opletten met direct admin. Ze ondersteunen niet zo heel veel os'sen.
Geen ervaring met plesk.

Als je enkel bezig bent met webhosting neemt een cp inderdaad veel maar zeker niet al het werk uit je handen.

systemdeveloper
08/08/06, 23:51
Deels is dat waar.

FreeBSD is bv. zo ongeveer de standaard om een veilig/stabiel systeem op te tuigen. Maar je moet wel weten wat je doet. En dat is eigenlijk het belangrijkste bij alle systemen. Je kunt beter een minder 'stabiel' systeem hebben dat je door en door kent, dan een os dat je niet kent, zelfs als het veiliger is.

Een controlpanel is niks meer dan een tooltje voor gebruikers. Als beheerder moet je die dingen negeren en zorgen dat je met een ssh en vi je hele server kunt configureren. Kijk gerust eens naar alle topics van mensen die hun mini-problemen met cp's niet kunnen oplossen.

Dus gewoon een sysadmin-bible van het os van je voorkeur kopen en gewoon doen wat daarin staat :)

IN 4 business?
09/08/06, 00:17
Als je bijvoorbeeld een reseller account hebt dan heb je zelf niet zo veel te maken met het OS in het begin, maar als je een dedicated server huurt kan het OS belangrijker zijn. Hoewel de verschillende controlpanels gewoon draaien onder de meeste OS'sen dus je keuze maakt dan niet zoveel uit en wat zou je nog meer willen? Is het niet alleen een kwestie van wat je het beste ligt? En neemt het controlpanel al niet bijna al je werk uit handen?

Waar je vooral op moet letten is welk controle paneel wil je (blijven) gebruiken. Het is namelijk zo dat je niet elk controle paneel zomaar op een willekeurig OS kunt draaien. Kijk dus eerst naar het controle paneel dat je wenst en kijk dan welk OS het beste eronder kan draaien. FreeBSD is inderdaad een veel voorkomend OS maar draait bijvoorbeeld niet onder een Ensim controle paneel. Centos zorgt dan weer voor betere performantie onder een cPanel controle panel naar onze ervaringen...

santema
09/08/06, 02:52
Waar je ervaring mee hebt?

Wido
09/08/06, 10:43
Mijn ervaringen beperken zich tot Debian en de laatste tijd wat Ubuntu.

Debian Sarge (Stable) is ook gewoon rockstable, als je alleen maar software via apt-get binnenhaalt dan ben je verzekerd van een stabiel systeem, daar kan je van opaan.

Fedora is leuk, maar dat is echt de playground van RedHat Enterprise, daar zou ik nooit een productie-server mee durven te draaien.

Ubuntu is gebaseerd op Debian, als jij gaat voor een 64Bit's systeem, neem dan geen Debian 64Bit, die werkt nog niet lekker.

Ik heb nu enkele Ubuntu (Server) machine's onder mijn beheer, deze draaien op AMD64 CPU's, draait supersnel en stabiel.

Debian en Ubuntu hebben wat dat betreft mijn zegen.

jinxedworld
09/08/06, 10:45
* sluit zich aan bij Wido *

ookvoorjou
09/08/06, 11:33
Mij keuze valt ook op debian, ben daar aan begonnen als noob en toch redelijk snel alles goed werkend gekregen. Onderhoud is ook goed te doen.

fre0n
09/08/06, 14:20
In feite maakt het ook niet zo verschrikkelijk veel uit welke distro je neemt. BSD/Linux of windows is een keuze die je bewust moet maken. als je voor linux kiest is het maar net met welke extraatjes je wilt hebben. Centos is wel een van de gemakkelijkere distro's want er zitten veel tooltjes bij, eigenlijk is dat een gratis versie van RH enterprise editie. maar zoals hierboven al gezegd werd zou het handig zijn je wat in het OS verdiept zodat je ook zonder de extra tooltjes je server kunt beheren. Erg gemakkelijk indien er eens iets 'stuk' gaat. De meeste controlepaneeltjes werken wel goed met de grote distro's. Voor een server tuig je toch een kale installatie op naar je eigen wensen met alleen de services die je op de betreffende machine gaat gebruiken, en met de bijbehorende security tweaks :)

easystart
13/08/06, 21:32
Sorry voor de late reactie, maar bedankt voor de reacties zover.

veraert
13/08/06, 22:54
Debian en Ubuntu voor gebruikersgemak

Gentoo is ook een hele fijne distro, alleen niet tot weinig ondersteund voor Control Panels en ook een -bitch- om te installeren..

Populus
22/08/06, 13:52
Ik zou een besturingssyssteem pakken waarmee je overweg kan :W:

Wido
22/08/06, 14:06
Ik zou een besturingssyssteem pakken waarmee je overweg kan :W:Deze opmerking komt misschien wel in aanmerking voor een Darwin award....

Curry
22/08/06, 14:08
Ubuntu is gebaseerd op Debian, als jij gaat voor een 64Bit's systeem, neem dan geen Debian 64Bit, die werkt nog niet lekker.
Ow? Dat moet je mijn Debian AMD64 op dual core Opteron server toch eens uit gaan leggen dan... Of wacht, doe maar niet, dadelijk gaat ie er spontaan wel problemen van geven :P

Not to mention 4 webservers van Tweakers.net die probleemloos AMD64 op dual-core en SMP Opterons en Xeons draaien :)

Het kan theoretisch wel dat je hier en daar naar Testing of Backports moet uitwijken voor exotischer pakketten, maar in beginsel ben je met een custom kernel op een verder Stable systeem klaar.

Wido
22/08/06, 14:11
Ow? Dat moet je mijn Debian AMD64 op dual core Opteron server toch eens uit gaan leggen dan... Of wacht, doe maar niet, dadelijk gaat ie er spontaan wel problemen van geven :P

Not to mention 4 webservers van Tweakers.net die probleemloos AMD64 op dual-core en SMP Opterons en Xeons draaien :)

Het kan theoretisch wel dat je hier en daar naar Testing of Backports moet uitwijken voor exotischer pakketten, maar in beginsel ben je met een custom kernel op een verder Stable systeem klaar.Dat zijn dan andere ervaringen.

Ik heb namelijk met Debian AMD64 nogal wat problemen gehad, veel libraries die niet werkten enzo.

Ubuntu deed het daarintegen direct probleemloos.

Curry
22/08/06, 14:35
Welke kernel had je er dan aan hangen? Ik moest wegens Areca drivers sowieso al aan de customkernel, dus heb direct 2.6.17.4 eropgezet, en da's verder perfect gebleken.

sdetroch
22/08/06, 18:49
Wanneer je websites wil hosten die ASP, MS Access of MSSQL nodig hebben, dan kies je best voor Windows (2003) hosting. Indien je de combinatie PHP, MySQL nodig hebt, voor de één of andere Linux variant (wij hebben goede ervaringen met Debian bvb.)

Anderzijds is de keuze van een Control Panel meestal ook nog belangrijk. Plesk is daarvoor een redelijk goede keuze (heeft ook dezelfde GUI ongeveer op zowel Windows als Linux, wat een voordeel is/kan zijn).